Störningar i HSL-appen och biljettautomater 14.8 – HRT ersätter de biljetter som kunderna köpt men inte fått

HSL-appen och HRT:s flerbiljettautomater fungerade inte på onsdagseftermiddagen den 14 augusti på grund av ett tekniskt fel.  På grund av felet gick det inte att köpa biljetter. Också en del av de betalda biljetterna levererades inte. HRT gottgör kunderna dessa biljetter.

Ersättning för biljetter köpta i HSL-appen

Biljetter som köpts med mobilbetalning dvs. som debiteras via telefonräkningen gottgörs på fakturan men med ett litet dröjsmål.

Om kunden har haft en gällande periodbiljett i HSL-appen som hon/han inte har kunnat använda på grund av det tekniska felet, ersätts den enkelbiljett som kunden har köpt.

För att få ersättning för enkelbiljetten ska kunden besöka HRT:s serviceställe på Järnvägstorget, Östra centrum eller i Östra Böle. På servicestället ska kunden ha med sig den telefon där HSL-appen med den gällande periodbiljetten är installerad samt den köpta enkelbiljetten.

 

Ersättning för biljetter köpta i automat

Biljetter som är köpta med kontanter i biljettautomaten och som kunden inte fått ersätts huvudsakligen på serviceställen och då ska kunden ha med sig ett kvitto där det står att automaten inte kunde skriva ut biljetten. De misslyckade biljettköp som betalats med betalkort ska undersökas dvs. det lönar sig att skicka respons till HRT.

HRT beklagar de olägenheter som störningarna har orsakat. HRT fortsätter  att utreda orsaken till felet och gör allt att en motsvarande situation inte upprepas.