Våra mål för kommande år: ökat passagerarantal och arbete för miljön

Coronaviruspandemin påverkar vår verksamhet även under kommande år. Det är i hög grad tack vare det statliga stödet att vi har kunnat bevara kollektivtrafikens nuvarnade servicenivå.

På grund av minskat passagerarantal måste vi mpttligt höja priser på periodbiljetter 2021. Också kommunandelarna höjs. Perioden 2021-2023 kommer att vara utmanande vad gäller ekonomin både för oss och för medlemskommunerna.

HRT har i sin verksamhets- och ekonomiplan för 2021–2022 antecknat tre huvudmål utifrån sin strategi.  

 

1. HRT stöder återhämtningen av kollektivtrafikresandet från coronapandemin och utvecklar sina tjänster så att de motsvarar kundernas förändrade resebehov.

HRT strävar efter att öka passagerarantalet i kollektivtrafiken igen. Detta förutsätter till exempel att det är tillräckligt smidigt att resa inom kollektivtrafiken och att det finns tillräckligt med materiel i arbetsresetrafiken. 

HRT beaktar sina kunders förändrade resepraxis och -behov vid beredningen av det nya kontobaserade biljettsystemet.  En allt större del av biljetterna köps digitalt, så HRT utvecklar sina tjänster såväl inom biljettförsäljningen som inom den övriga kundservicen.  Utvecklingen av HSL-applikationen fortsätter.  

HRT utvecklar också sin passagerarkommunikation så att den blir mer personifierad och aktuell och så att information ges via allt fler kanaler. 

 

2. HRT ökar andelen hållbara färdsätt och utvecklar stomnätet 

HRT dämpar klimatförändringen på både kort och lång sikt. Att främja kollektivtrafik, cykling och gång är redan i sig ett klimatarbete.  Antalet elbussar ökar snabbt i Helsingforsregionen under de kommande åren.

Att påskynda kollektivtrafiken och göra den smidigare är ett sätt att göra den mer attraktiv.  En nyckelfaktor för påskyndandet är stomnäten, som kompletteras av anslutningsförbindelserna Vi fortsätter planeringen av kollektivtrafiken i nära samarbete med våra kunder. 

 

3. Vi är med och skapar ett fungerande och hållbart ekosystem för kollektivtrafiken

Till kollektivtrafikens ekosystem hör alla de delar som kollektivtrafiken behöver för att fungera: transportmedel, depåer, räls och vägar.  Under den kommande TTS-perioden kommer stora materiel- och depåfrågor att lösas.  HRT är med och skapar organisationer som ansvarar för materiel och depåer, och skapar tillsammans med kommunerna principer för att bygga nya depåer. 

Många stora kollektivtrafikprojekt blir färdiga under nästa TTS-period. En tvärgående snabbspårförbindelse från Helsingfors till Esbo tas i bruk, liksom en förlängning av metron västerut från Mattby. HRT:s konkurrensutsättning av lokaltågstrafiken inleds sommaren 2021. 

 

Statligt stöd behövs för att täcka finansieringsunderskottet 

Coronapandemin har på ett hårt sätt minskat HRT:s biljettintäkter och det är nu exceptionellt svårt att förutspå ekonomin.  HRT uppskattar ett underskott på 130 miljoner euro i biljettintäkterna för 2021 jämfört med 2019.  Det tar flera år att balansera ut underskottet.

 ”Vi är tacksamma att vi har fått betydande stöd av staten men vi behöver statligt stöd för att täcka underskottet 2021”, säger Suvi Rihtniemi, verkställande direktör vid HRT. ”Även nedskärningar i servicenivån, höjda biljettpriser och större kommunandelar är möjliga sätt att klara av situationen. Vi är också beredda att ta lån ”  

Verksamhets- och ekonomiplanen 2021–2023 är styrelsens förslag till samkommunsstämman.  Samkommunsstämman godkänner TTS och budgeten 24.11.2020.
 
Vår uppskattning av ekonomin år 2021 

• Verksamhetsinkomsterna är 663,4 miljoner euro, vilket är 1,7 procent mindre än i prognosen för 2020.
• Biljettintäkterna uppgår till 255,1 miljoner euro.  Jämfört med prognosen för 2020 ökar biljettintäkterna med endast 0,6 procent.  Det finns ett underskott på 130 miljoner euro i biljettintäkterna jämfört med 2019.
• De utgifter som HRT inte kan täcka med biljettintäkter eller andra inkomster täcks av de kommunandelar som medlemskommunerna betalar.  Kommunandelarna uppgår i budgeten för 2021 till 388,5 miljoner euro och utgör 58,6 procent av HRT:s verksamhetsinkomster.
• Verksamhetsutgifterna uppgår till 724,6 miljoner euro. Verksamhetsutgifterna ökar med en procent jämfört med prognosen för 2020.     
• De operativa kostnaderna för kollektivtrafiken uppgår till 514,6 miljoner euro.  De operativa kostnaderna utgör 71 procent av HRT:s verksamhetsutgifter.