Liikkumisen
uudet aakkoset

Uudet vyöhykkeet astuivat voimaan 27.4.2019 Helsingin seudun joukkoliikenteessä.

 

Vyöhykkeet ja liput

Lippualueet eivät enää noudata kuntarajoja, ja vyöhykkeet on nimetty kirjaimin ABCD.

Vyöhykkeillä A, B ja C ostat joko AB-, BC- tai ABC-lipun sen mukaan, millä alueella liikut. D-vyöhykkeelle voit ostaa erillisen lipun.

Tutustu vyöhykkeisiin tarkemmin
Vyöhykkeet näkyvät Reittioppaassa ›

Uudet liput ja hinnat hsl.fi:ssä >

Mikä kaikki muuttui?


Matkustusalueet laajenivat

esim. AB-lipulla voi matkustaa metron päästä päähän


Lyhyet, kuntien väliset matkat halpenivat

Onko lähin posti, kirjasto tai uimahalli naapurikunnan puolella? Uusilla lipuilla matka taittuu sujuvasti.


Kertalippujen vaihtoajat pitenivät

Kerta- ja arvolippujen vaihtoajat ovat 80-110 min:
AB, BC, D 80 min. ABC, CD 90 min. BCD 100 min. ABCD 110 min.


Uusi, edullinen lisävyöhykelippu

Jos sinulla on kausilippu, voit laajentaa matkustusaluettasi edullisesti ostamalla kausilippusi jatkoksi lisävyöhykelipun.


 

Vanhat matkakortit lakkasivat toimimasta

Vanhaa vihreää matkakorttia ei voi käyttää matkustamiseen uusilla vyöhykkeillä. Kortin voi vaihtaa palvelupisteissä. Vaihdosta peritään 6 euron käsittelymaksu.

Raitiovaunulippu poistuu

Kaikki lyhyet matkat ovat jatkossa samanhintaisia kaikilla vyöhykkeillä ja kulkuvälineestä riippumatta.

 

 

 

Minkä lipun tarvitset matkallesi?

Matkaa suunnitellessa voit hyödyntää HSL-sovellusta tai Reittiopasta, joissa näkyy tieto vyöhykkeistä ja matkalla tarvittavasta lipusta.

Reittioppaan kartalla näkyy eri paikkojen sijoittuminen vyöhykkeille.

 

 

 

Uusi, edullinen lisävyöhykelippu

Jos sinulla on kausilippu, voit laajentaa matkustusaluettasi edullisesti ostamalla kausilippusi jatkoksi lisävyöhykelipun. Ostat lipun joko HSL-kortilla tai HSL-sovelluksella sen mukaan, kummassa sinulla on kausilippu.

Esimerkiksi jos olet menossa lentokentälle ja sinulla on AB-kausilippu, voit ostaa C-lisävyöhykelipun. Tai jos käyt vain harvakseltaan Helsingin keskustassa ja sinulla on BC-kausilippu, voit tarpeen tullen ostaa A-lisävyöhykelipun. 

Katso myös

Lisävyöhykelippujen hinnat

Uudet liput ovat saatavilla HSL:n myyntikanavissa 27.4.2019 alkaen

HSL-sovelluksesta
Lataa sovellus

HSL-kortilla kortinlukijasta
Kokeile ostamista ennakkoon demolukijalla

Lippuautomaateista
Lippuautomaatit kartalla

HSL:n myynti- ja palvelupisteistä
Myyntipaikkahaku

Mitä voimassaoleville lipuille tapahtui, kun vyöhykkeet uudistuivat?

Voimassa olleet liput muuttuivat automaattisesti uusilla vyöhykkeillä kelpaaviksi. Muutoksessa matkustusalue joko laajenee tai pysyy ennallaan.* Jos uusi kausilippu ei vastaa matkustustarpeitasi, voit käydä vaihtamassa lipun matkustusalueen palvelupisteessä 2 kuukauden ajan ilman 6 euron käsittelymaksua.

* Poikkeuksena on Östersundomin alue, joka on uudistuksessa C-vyöhykkeellä. Jatkossa östersundomilaiset tarvitsevat ABC-lipun Helsingin keskustaan matkustaessaan.

HSL-sovellus kertoo,
minkä lipun tarvitset reitillesi.

Tarvitsemasi matkalippu selviää lippua ostaessa, kun syötät lähtöpaikan ja määränpään.

Myös Reittiopas kertoo reittihaun yhteydessä, millaisen matkalipun tarvitset.

Lataa sovellus
  

Vyöhykeuudistuksesta julkaistuja uutisia


28.4.2019 Lisävyöhykelipun ostaminen ennen 27.4. ladattuihin mobiilikausilippuihin

28.4.2019 HSL:n myyntijärjestelmien päivitys uusiin vyöhykkeisiin on sujunut hyvin

27.4.2019 Siirtyminen uusiin vyöhykkeisiin on edennyt suunnitelmien mukaan

26.4.2019 Uudet vyöhykkeet muuttavat liput ja päivittyvät tuhansiin laitteisiin

23.4.2019 Päivitä HSL-sovelluksesi - lippuja uusille vyöhykkeille voi ostaa vain uudella versiolla 

16.4.2019 Uudet vyöhykkeet tulevat 27.4. - lipunmyynnissä poikkeuksia

10.4.2019 Missä menevät uusien vyöhykkeiden rajat ja minkä lipun tarvitsen? HSL:n vyöhykelehti kertoo 

9.4.2019 Hanki kausilippu ennakkoon ja vältä ruuhkat myynti- ja palvelupisteissä maanantaina 29.4. 

5.4.2019 Tule ja kysy uusista vyöhykkeistä! HSL:n kauppakeskuskiertue on alkanut 

3.4.2019 Vaihda vihreä matkakorttisi HSL-kortiksi ennen vyöhykeuudistusta! 

1.4.2019 Uusi, edullinen lisävyöhykelippu 27.4. alkaen 

27.3.2019 Lataa HSL-korttisi vyöhykeaikaan jo ennakkoon 

27.3.2019 Tekstiviestilipun ja Windows-puhelimien mobiililipun myynti päättyy 27.4. 

25.3.2019 Reittiopas ja kartat johdattavat uusiin vyöhykkeisiin 

13.3.2019 HSL:n liput ja vyöhykkeet uudistuvat 27.4.2019 

18.2.2019 70 vuotta täyttäneiden asiakasryhmän päivitys HSL-kortille käynnistyy palvelupisteissä

11.12.2018 Vyöhykkeiden Reittiopas kertoo, millä lipulla matkustat ensi keväänä 

30.10.2018 Lippu-uudistus lisää joukkoliikenteen suosiota HSL-alueella 

25.9.2018 Kaupunkisuunnittelun näkökulma on ollut tiiviisti mukana vyöhykeuudistuksen suunnittelussa 

22.8.2019 Tatu Rauhamäki uskoo vyöhykeuudistuksen tuovan joustavuutta liikkumiseen


Usein kysyttyä

Mitä tapahtuu voimassaoleville lipuille, kun vyöhykeuudistus alkaa?

Jos kausilippusi voimassaoloaika jatkuu muutoksen yli, lippusi muuttuu automaattisesti uusilla vyöhykkeillä kelpaavaksi. Muutoksessa matkustusalue joko laajenee tai pysyy ennallaan. Poikkeuksena on Östersundomin alue, joka on uudistuksessa C-vyöhykkeellä. Jatkossa östersundomilaiset tarvitsevat ABC-lipun Helsingin keskustaan matkustaessaan.

Jos uusi kausilippu ei vastaa matkustustarpeitasi, voit käydä vaihtamassa HSL-kortilla olevan kausilipun matkustusalueen palvelupisteessä 2 kuukauden ajan ilman 6 euron käsittelymaksua. Jos muutat kausilippusi edullisempaan kauteen, hintojen erotus ladataan palvelupisteessä arvoksi HSL-kortillesi. Voit käyttää arvoa  joko yksittäisten matkojen tai kausilipun maksamiseen. Kausilipun muutos tehdään siitä päivästä alkaen, jolloin asioit palvelupisteessä.

HSL-sovelluksen kausilippu voidaan hyvittää HSL:n omissa palvelupisteissä Rautatientorilla, Itäkeskuksessa ja Pasilassa. Vanha kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan sovellukseen liittämällesi maksukortille. Sinulta peritään maksu vain käytetyistä päivistä. Sen jälkeen voit ostaa HSL-sovelluksella haluamasi kausilipun uusille vyöhykkeille.

Näin liput muuttuvat:

Vanhat liput Vyöhykeliput
Helsingin sisäinen  AB
Espoon ja Vantaan sisäiset BC
Kerava–Sipoo–Tuusula ja
Kirkkonummi–Siuntio -liput
D
Seutulippu ABC
Lähiseutu 2 BCD
Lähiseutu 3  ABCD

Myös kertakortille ladatut, ennen vyöhykeuudistusta ostetut kerta- ja vuorokausiliput muuttuvat samalla tavalla.

Mistä tiedän, mille vyöhykkeille tarvitsen lipun?

Matkaa suunnitellessa voit hyödyntää Reittiopasta tai HSL-sovellusta, joihin tulee tieto uusista vyöhykkeistä ja matkalla tarvittavasta lipusta. Uudesta vyöhykkeiden Reittioppaasta näet jo nyt, minkä lipun tarvitset, ja kartalla näkyy eri paikkojen sijoittuminen vyöhykkeille. Vyöhykerajat näkyvät myös painetussa linjakartassa, joka päivitetään ennen uudistusta. Pysäkeillä ja asemilla vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä ja julisteissa. Kulkuvälineessä matkakortinlukija tietää, millä vyöhykkeellä olet sisään astuessasi ja mitä lippuja voit ostaa kyseiseltä vyöhykkeeltä.

Miksi vyöhykeuudistus tehdään?

Helsingin seudun kaupunkirakenne tiivistyy ja väkiluku kasvaa. Samalla ihmisten matkustustarve joukkoliikenteellä muuttuu. Helsingin seutu muodostaa yhtenäisen työssäkäyntialueen, jossa liikutaan kuntarajoista riippumatta. Monissa paikoissa lähin kauppakeskus, kirjasto tai uimahalli voi olla naapurikunnan puolella. Myös seudun kunnat kehittävät palveluitaan niin, että niitä voi käyttää yli kuntarajojen.

Nykyiset lippualueet noudattavat kuntarajoja, ja lyhyet kuntarajan ylittävät matkat ovat matkan pituuteen nähden kalliita. Toinen ongelma on, että samalla lipulla voi tehdä hyvin eri pituisia matkoja: idässä voi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulle aina Sipoon rajalle saakka, mutta lännessä seutulippuraja tulee vastaan jo Hanasaaressa.

Uudistus myös selkeyttää lippuvalikoimaa. Nykyiset liput ja niiden matkustusalueet ovat vaikeita hahmottaa: mitä tarkoittaa seutu, lähiseutu 2 ja lähiseutu 3. Helsingin keskustasta vyöhykkeittäin piirtyvät, kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet ja liput ovat helpommin ymmärrettävissä.

Miksi on päädytty juuri näihin vyöhykerajoihin?

Vyöhykerajojen määrittelyssä on otettu huomioon kuntien peruspalvelujen sijainti, merkittävät liikenneväylät, vesistöt, metsäalueet ja peltoaukeat. Myös olemassa oleva joukkoliikenneverkosto, kuten metro Matinkylään, Vantaan Kehärata sekä runko- ja poikittaislinjoja koskevat suunnitelmat ovat vaikuttaneet vyöhykerajojen sijaintiin.

Rajat seuraavat pitkälti kaavoitusta, asutusta ja kulkureittejä. Helsinki levittäytyy ABC-vyöhykkeille, Vantaa ja Espoo BC-vyöhykkeille. Kauniainen sijaitsee B-vyöhykkeellä, ja HSL:ään kuuluvat kehyskunnat muodostavat D-vyöhykkeen. Uudesta vyöhykkeiden Reittioppaasta näet tarkemmin, missä vyöhykerajat kartalla kulkevat. Voit myös hakea reittiä ja saat tiedon myös matkalle tarvittavasta lipusta.

HSL:n jäsenkunnat ovat yhdessä sopineet, miten vyöhykerajat kunnissa sijoittuvat. Vyöhykerajoista on myös käyty lausuntokierrokset kaikissa HSL:n jäsenkunnissa.

Voidaanko vyöhykerajoja vielä muuttaa?

HSL:n hallitus on päättänyt vyöhykkeiden rajat 12.6.2012. Hallituksen päätös syntyi laajan valmistelun ja jäsenkuntien lausuntojen pohjalta. Päätös on lainvoimainen, eikä siihen voi hakea muutosta. Vyöhykemallin toimivuutta arvioidaan, kun uusi vyöhykejärjestelmä on ollut käytössä muutaman vuoden. Jos sen jälkeen on seudullisesti yhteinen näkemys siitä, että rajoja pitää muuttaa, muutosta voidaan alkaa valmistella.

Miksi ei voi ostaa yhden vyöhykkeen lippua?

Uudessa mallissa vyöhykkeet ja liput eivät noudata samoja rajoja. Vyöhykkeillä ABC eli Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla ostetaan joko AB- tai BC-lippu. Koska B-vyöhyke on maantieteellisesti hyvin laaja, monelle nykyisin seutulippua käyttävälle riittää jatkossa yli 40 % edullisempi AB- tai BC-lippu.

Vyöhykeuudistuksen valmistelussa näkökulmana on ollut koko Helsingin seudun työssäkäyntialue ja liikkumistarve. Uudistus pohjautuu paitsi HSL:n jäsenkuntien yhteiseen näkemykseen matkustusalueiden laajuudesta myös liikkumistutkimuksiin Helsingin seudulla tehtävistä matkoista. Uudessa mallissa lippujen hinnoittelu perustuu nykyistä selkeämmin matkan pituuteen Helsingin keskustasta.

Vyöhykkeiden keskeinen idea on häivyttää matkustamisesta kuntarajat ja kuntarajojen välillä olevat korkeat hintaportaat. Lyhyet kuntarajan ylittävät matkat ovat nyt matkan pituuteen nähden kalliita. Toisaalta samalla lipulla voi tehdä hyvin eri pituisia matkoja: idässä voi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulle aina Sipoon rajalle saakka, mutta lännessä seutulippuraja tulee vastaan jo Hanasaaressa.

Vyöhykemalli liudentaa kuntarajojen vaikutusta paitsi hintoihin myös matkustamiseen. Monissa paikoissa lähin kauppakeskus, kirjasto, posti tai uimahalli on naapurikunnan puolella. Uudet vyöhykkeet madaltavat kynnystä lähipalveluiden käyttämiseen. Ja toisaalta myös uusilla vyöhykelipuilla oman kunnan palvelut ovat edelleen saavutettavissa valikoiman edullisimmalla lipulla: Helsingissä AB-lipulla, Vantaalla ja Espoossa BC-lipulla ja muissa jäsenkunnissa D-lipulla.

B-vyöhyke on laaja: se ulottuu Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Helsingin seudun asukkaista noin puolet eli yli 600 000 asuu B-vyöhykkeellä. B-vyöhykkeellä on paljon erilaisia palveluita, esimerkiksi lähes kaikki alueen kauppakeskukset sijaitsevat siellä. AB-lipulla pääsee Helsingistä Espoon itäosiin, esimerkiksi Tapiolaan ja Matinkylään sekä Vantaan etelä- ja länsiosiin, esimerkiksi Jumboon ja Myyrmäkeen. AB-lipulla voi matkustaa myös koko metrolinjan päästä päähän.

A-vyöhyke on maantieteellisesti liian suppea matkustusalueeksi, minkä takia se on yhdistetty B:n kanssa. Mikäli A-vyöhykkeelle myytäisiin lippuja erikseen, lipun pitäisi kuitenkin olla liki samanhintainen kuin AB-lipun, jotta lipputuloja kertyisi riittävästi. A-vyöhykkeellä on seudun paras joukkoliikenteen tarjonta, minkä vuoksi myös sen ylläpito on kalleinta.

HSL:n joukkoliikenteen rahoituksesta puolet tulee lipputuloista ja puolet jäsenkuntien verovaroista. Kuntien kanssa on sovittu, ettei niiden rahoitusosuutta kasvateta, joten lipputuloja pitää kertyä riittävästi, jottei jouduta karsimaan palvelutasosta.

Miksi lipun hinta ei perustu suoraan matkan pituuteen?

Täysin matkan pituuteen perustuvaa hinnoittelu on ollut mukana selvityksissä, joita on tehty uudistuksen valmistelun aikana, ja sen käyttöönottoa harkittiin arvolipuissa. Selvitystyön aikana tutkittiin maailmalla käytössä olevia järjestelmiä. Ne on toteutettu siten, että ajoneuvoissa on laitteet sisään- ja ulosleimauksia varten.

Tällaista check in ̶ check out -järjestelmää on hankala toteuttaa Helsingin seudulla, koska käytössä on osittain avoin rahastusjärjestelmä, jossa kausilippua ja voimassa olevaa arvolippua ei tarvitse leimata lähijunissa, metrossa, raitiovaunuissa eikä runkolinjojen busseissa 550 ja 560. Sisään- ja ulosleimaus hidastaisi joukkoliikennettä, koska ainakin arvolippu pitäisi leimata myös kyydistä poistuttaessa.

Täysin matkan pituuteen perustuva järjestelmä olisi tullut myös kalliiksi toteuttaa, minkä vuoksi HSL:n hallitus päätti 23.3.2010, että HSL:n lippujen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin.