Baana avautuu polkijoille – HSL kannustaa pyörän selkään

Tänään Helsinki-päivänä 12. kesäkuuta avataan keskustassa
pyöräilybaana ja Kampin pyöräilykeskus. Länsisatamasta
Töölönlahdelle pääsee polkemaan ketterästi entiseen
satamaratakuiluun rakennettua kevyen liikenteen väylää pitkin.

Pyöräilyn ja kävelyn
reittiopas on oiva työkalu työmatkojen ja huviretkien
suunnitteluun. Sen avulla voi etsiä pyörä- ja kävelyreittejä joko
osoittamalla kartalta lähtö- ja määräpaikka tai syöttämällä
katuosoitteet palveluun.

Jos koko matka on liian pitkä poljettavaksi, pyörän voi jättää
pyörätelineeseen liityntäpysäköintipaikalle ja jatkaa lopun
matkasta joukkoliikenteellä. Fillarin voi myös ottaa mukaan metroon
tai ruuhka-aikojen ulkopuolella lähijunaan.

Matkan taittaminen pyöräillen tai kävellen todella kannattaa:
niin voi säästää rahaa, ylläpitää terveyttä ja huolehtia ympäristön
hyvinvoinnista. Mitä useampi hyppää pyörän selkään, sitä vähemmän
syntyy autoliikenteen ruuhkia, päästöjä ja meluhaittoja.

HSL edistää kestävää liikkumista

Se, että pyöräilyn ja kävelyn edellytykset baanan myötä
parantuvat, on HSL:n tavoitteiden mukaista. HSL edistää kestävää
liikkumista monin tavoin. 

HSL vastaa
Helsingin
seudun liikennejärjestelmäsuunnittelusta. HLJ 2011
-suunnitelmaan on kirjattu joukkoliikenteen sekä kävelyn ja
pyöräilyn edellytysten parantaminen ja suosion kasvattaminen. 

Liikkumistarpeeseen ja -tapaan vaikuttavat esimerkiksi
yhdyskuntarakenteen eheys ja maankäyttöratkaisut eli se, missä
asuin- ja työpaikka-alueet ja palvelut sijaitsevat. Näihin voidaan
vaikuttaa pitkän aikavälin suunnittelulla.

HSL:n
liikkumisen ohjauksen tavoitteena puolestaan on
vähentää yksityisautoilua ja lisätä kävelyä, pyöräilyä,
joukkoliikenteen käyttöä, yhteiskäyttöautoilua, kimppakyytejä ja
taloudellista ajotapaa.