Designista vanhojen lähiöiden pelastus?

Kansainvälinen Suburban Design -seminaari etsii keinoja
lähiöiden kehittämiseen 12.–14.9. Seminaarivieraat tutustuvat
lähiöihin Vantaalla, Helsingissä ja Espoossa myös joukkoliikennettä
hyödyntäen.

 

"Sotien jälkeen kaupunkien haasteena oli huutava asuntopula.
Silloin ratkaisu löydettiin elementtirakentamisesta. Teollisen
tuotannon avulla kymmenien tuhansien ihmisten asuntoalueita saatiin
valmiiksi muutamassa vuodessa", taustoittaa seminaaria koordinoiva,
Vantaan kaupunkisuunnittelua pitkään johtanut
Jukka Kullberg.

 

Nykyisin Helsingin metropolialueen asukkaista arviolta 80
prosenttia asuu kantakaupungin ulkopuolella, sotien jälkeen
rakennetuilla alueilla. Kaupunkien tehtäväksi on tullut näiden jo
rakennettujen alueiden parantaminen.

 

"Vaikka lähiöt suunniteltiin ihannekaupungeiksi, ei uusi
tekniikka tuottanut ikuisia rakennuksia. Alkuperäiset
ostoskeskukset eivät vastaa nykyisiä kuluttajan vaatimuksia.
Lapsiperheille suunnitelluilla alueilla asuu yhä enemmän
yksineläjiä ja vanhuksia. Kerralla rakennetuilta alueilta puuttuu
identiteetti."

 

Lähiöiden kehittämiseen tarvitaan aikamme parasta designia.
Suburban Design -seminaari pureutuu aiheeseen toiminnallisesti
workshopeissa, lähiökierroksilla, case-esittelyillä ja
keskustellen.

 

Uudenlaisen eurooppalaisen kaupungin malliesimerkkejä olivat
Ruotsin Vällingby ja Suomen Tapiola. Molempien kehityssuunnista
kuullaan case-esittelyt seminaarissa, samoin ryhmärakentamisen
kulttuurista Berliinissä ja Helsingissä, Hollannin Almeren lähiön
uudistuksesta ja Barcelonan kaupunkikeskuksista.

Seminaarilla liikkuva luonne – matkoja taitetaan
joukkoliikenteellä

Kaupunkisuunnitteluseminaarin osallistujat saavat kosketuspintaa
pääkaupunkiseudun lähiöiden arkeen myös joukkoliikenteen kyydissä.
Luentoja järjestetään Vantaan Korsossa, Vuosaaressa ja Espoon
WeeGee-talossa. HSL tarjoaa vieraille vapaan matkustusoikeuden
tapahtuman ajaksi.

 

Aikanaan lähiöiden palvelut kerättiin tehokkaasti läheiseen
ostoskeskukseen. Asuinalueilta pääsi työhön ja oman kaupungin
lähikeskuksen erikoispalveluiden luo sujuvasti julkisin
liikennevälinein. Joukkoliikenteen toimivuus on edelleen tärkeää
lähiöiden elinvoimaisuudelle. Joukkoliikenteen suunnittelu pyritään
sovittamaan yhteen kaupunkien maankäytön, asumisen ja julkisen
palveluverkon suunnittelun kanssa.

 

Seminaari on tarkoitettu kaupunkiympäristön suunnittelijoille
ja muille aiheesta kiinnostuneille. Median edustajille
osallistuminen on maksuton. Tapahtuma on osa World Design Capital
Helsinki 2012 -vuoden ohjelmaa.

 

Ohjelma ja ilmoittautuminen
täällä. 

 

Seminaarin järjestävät Vantaan, Helsingin ja Espoon
kaupungit, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Rakennusinsinöörit ja
-arkkitehdit RIA ry, Suomen Kaavoitusinsinöörien yhdistys ry SKI,
Suomen maisema-arkkitehtiliitto ry MARK, Suomen
suunnittelumaantieteilijöiden liitto ry SUM, European New Towns
Platform ENTP sekä Aalto-yliopisto.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.