HSL:n Kutsuplus -bussien ovet avautuvat ensimmäisenä opiskelijoille

Joustavin reitein ja aikatauluin liikennöivien Kutsuplus
-bussien koekäyttö käynnistyy loppuvuodesta. Uutta liikennemuotoa
testaavat aluksi opiskelijat. Palvelualue on suunniteltu
palvelemaan kampuksia. Ensimmäisiä koekäyttäjiä houkutellaan
kutsubussien kyytiin edullisella hinnoittelulla. Lähtöhintana 1,50
euroa, johon lisätään matkan pituuden mukaan 0,15 euron
kilometritaksa.

Kutsuplus -bussi ei ole sidottu vakioreitteihin tai
aikatauluihin. Bussin voi tilata älypuhelimella tai muulla
päätelaitteella lähimmälle bussipysäkille. Pikkubussissa on tilaa
yhdeksälle. Koekäytössä kutsubusseja on kaikkiaan kymmenen.

Ennen Kutsuplussan avaamista kaikille käyttäjille HSL kerää
kokemuksia palvelukokonaisuuden toimivuudesta käytännössä. Palvelun
käytön helppouden ja teknisen toimivuuden lisäksi HSL kokoaa tietoa
myöhempää hinnoittelua varten. Kutsuplus avautuu kaikille
käyttäjille, kun koekäytöstä on saatu riittävästi tuloksia.
Kaikille avoimen palvelun perushinnaksi on kaavailtu 3,50 euron
lähtöhintaa + 0,45 euron kilometritaksaa.

Kyyti on edullisempaa, jos matka
tilataan samasta lähtöpisteestä yhteiseen määränpäähän useammalle
matkustajalle. Jos kokeilu etenee suotuisasti, voidaan bussien
määrää lähivuosina kasvattaa. Kun autoja on tarpeeksi, voidaan
tarjota myös vaihtoehtoisia matkoja erilaisilla hinnoilla asiakkaan
kiireellisyydestä ja joustohalusta riippuen.

Kutsuplus lyhyesti

Kutsuplus on kutsuliikennettä, jonka palvelu
perustuu täysin automatisoituun tilaus- ja ohjausjärjestelmään.
Vastaavaa palvelua ei löydy Suomesta eikä tiettävästi myöskään
muista maista.

Kolmen vuoden kokeilujakso käynnistyy loppuvuodesta, kun
tilaus- ja ohjausjärjestelmä ja autot ovat valmiit. Liikennettä
ajetaan kokeiluvaiheessa Rapiditaxin kolmella ja Taksikuljetuksen
seitsemällä minibussilla.

Kaikki Kutsuplus-bussit täyttävät Euro 5-päästönormit.
Busseissa on 9 matkustajapaikkaa ja korkeatasoinen varustelu, muun
muassa pistorasiat kannettavalle tietokoneelle, matkustajaa
opastava näyttöruutu, ilmastointi ja kauko-ohjattava liukuovi.
Matkustusmukavuutta lisäävät väljät, kauttaaltaan pehmustetut
käsinojalliset istuimet, ikkunaverhot ja lattiamatto. Autojen
ulkoasu suunnitellaan HSL:n ilmeen mukaiseksi.

Uutta joukkoliikennepalvelua on suunniteltu
Metropol-tutkimusprojektissa jo muutamia vuosia. Taustalla olevaa
älyliikennejärjestelmää kehittää Aalto-yliopiston tutkijaryhmän
perustama Ajelo Oy.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.