Jokeri-linjalle uusia oransseja busseja
Jokeri-linjan kalusto uudistuu elokuussa 2013, jolloin linjalle
saadaan ensimmäiset 37 oranssiksi maalattua autoa. Runkolinjojen
väriksi on valittu metron oranssi, koska sillä on hyvä erottuvuus
liikenteessä. Lisäksi oranssi kuvaa runkobussin tavoitetta tiheästä
vuorovälistä ja korkealaatuisesta palvelusta. Jokeri on ensimmäinen
Helsingin seudun runkolinjoista. HSL:n suunnitelman mukaan Jokeri
saa vuoteen 2022 mennessä seurakseen 12 samantyyppistä, tiheällä
vuorovälillä liikennöivää linjaa: viisi poikittaista ja seitsemän
säteittäistä.
Lisäksi Jokeri-linjalla otetaan elokuussa 2013 ruuhka-aikoina
käyttöön aktiivinen liikenteenohjaus, joka parantaa bussien
täsmällisyyttä ja tasavälisyyttä. Matkanteon nopeutta ja sujuvuutta
lisää myös avorahastuskokeilu: bussiin voi nousta kaikista ovista,
jos matkustajalla on voimassaoleva lippu tai arvoa matkakortilla.
Kertalipun voi ostaa käteisellä entiseen tapaan kuljettajalta.
Myöhemmin voidaan bussien etuoville asentaa
lipunmyyntiautomaatit.
Jokeri-linjan uudistukset liittyvät HSL:n kevään 2012
kilpailutukseen, joka koski Jokerin lisäksi Helsingin sisäisiä
bussilinjoja 16, 17, 18, 18N, 39N, 45 ja 55 sekä seutulinjaa 39.
Näille linjoille tulee tammikuussa 13 uutta vähäpäästöistä,
EEV-normit täyttävää bussia. Myös Jokeri-linjan uudet autot
täyttävät EEV-päästönormit.
Kaikissa uusissa busseissa on matkustamotilan ilmastointi,
alkolukko sekä ajotavan seurantajärjestelmä. Lisäksi busseihin
tulee ajovakaudensäätöjärjestelmä. Kuljettajan työturvallisuutta
parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla.
Nyt kilpailutuksessa olleen liikenteen hintataso nousee
keskimäärin 1,4 %, mikä merkitsee vuositasolla kustannusten nousua
noin 250 000 eurolla. Bussiliikenteen kustannukset ovat viime
vuosina kasvaneet yleistä kustannustasoa nopeammin. Tämä johtuu
pääosin polttoaineiden hinnannoususta.
Metro- ja raitioliikenteessä kustannusten nousu on ollut yleistä
tasoa hitaampaa. Tiedot käyvät ilmi HSL:n julkaisemasta
Joukkoliikenteen
yksikkökustannusraportista 2011, jossa tarkastellaan
joukkoliikenteen liikennöintikorvauksia, kulkumuotokustannuksia ja
suoritetietoja HSL:n toiminta-alueella. HSL on julkaissut vastaavan
raportin myös vuosilta 2009 ja 2010.
Kevään kilpailutuksessa mukana olleen liikenteen osuus
kaikesta HSL:n tilaamasta bussiliikenteestä on noin 5,5 %. Sitä
ajetaan arkisin 69 autolla, ja siitä kertyy noin 5,2 milj.
linjakilometriä vuodessa. Kaikkiaan HSL:n tilaaman bussiliikenteen
laajuus on tällä hetkellä 1 250 linja-autoa arkipäivien
liikenteessä ja noin 93,5 milj. linjakilometriä vuodessa.
Kilpailukierros 24/2012, nykyiset ja uudet liikennöitsijät
Bussilinjat | Nykyinen liikennöitsijä | Uusi liikennöitsijä |
16 | Nobina Finland Oy | Tammelundin Liikenne Oy |
17, 18, 18N | Helsingin Bussiliikenne Oy | Helsingin Bussiliikenne Oy |
39, 39N, 45 | Helsingin Bussiliikenne Oy | Helsingin Bussiliikenne Oy |
55 | Nobina Finland Oy | Veolia Transport yhtiöt |
550 | Nobina Finland Oy | Helsingin Bussiliikenne Oy |