Suomen suurin sillansiirto Kalasatamassa

Kalasataman keskuksen työmaalla valmistellaan mittavaa
metrosillan siirtoa, joka tehdään heinäkuun puolivälissä. 
Metrorata kulkee tällä hetkellä Kulosaaren sillan Kalasataman
päässä kallion päällä. Kallio louhitaan tulevan keskuksen
pysäköinti- ja liiketilojen kohdalta pois ja rata rakennetaan
sillalle pilareiden varaan. Tulevaisuudessa sekä metro että
Itäväylä kulkevat Kalasataman keskuksen kohdalla kannen alla. Kansi
palvelee rakennettavien tornitalojen piha-alueena.

Uutta metrosiltaa on rakennettu Kalasataman keskuksen työmaalla
kevään aikana teltan suojissa.  Betoninen siltakansi on nyt valmis
ja suojateltta purettu. Työmaalla koekasataan ja varustellaan
parhaillaan kiskoja ja niihin tulevia vaihteita, kertoo Destian
projektipäällikkö Sami Korhonen. Destia on SRV:n yhteistyökumppani
Kalasataman keskuksen maanrakennus- ja louhintatöissä. SRV vastaa
koko Kalasataman keskuksen rakentamisesta.

Siirto-operaatiossa puretaan ensimmäisenä metroliikenteen
vaatimat kaapelit ja turvalaitteet sekä vanhat kiskot. Seuraavaksi
louhitaan radan kohdalta kalliota noin kolmen metrin syvyydeltä ja
rakennetaan väliaikaiset tuet. Tämä vaihe kestää kaksi vuorokautta
ja sen aikana työmaalta lähtee louherekka minuutin välein.
Seuraavaksi työnnetään tunkkien avulla uusi silta siirtoratoja
pitkin paikoilleen. Sillan päälle nostetaan sepeli ja asennetaan
uudet kiskot. Lopuksi kytketään tarvittavat kaapelit ja
turvalaitteet sekä testataan, että kaikki varmasti toimii. Työmaan
alle louhitaan parhaillaan 200 metriä pitkää työtunnelia, jonka
kautta päästään rakentamaan siltaa kannattavat lopulliset pilarit
alhaalta ylöspäin.

Keskustan metroliikenteessä katkos 14.–22.7.

Siirtotyö katkaisee metroliikenteen 9 päiväksi 14.–22.7.
Kulosaaren ja Ruoholahden välillä. Metro kulkee vain osuuksilla
Mellunmäki–Kulosaari ja Vuosaari–Itäkeskus. Vuoroväli on
kummallakin osuudella 8 minuuttia. Metroa korvaa kaksi tilapäistä
bussilinjaa, 99 Rautatientori–Itäkeskus ja 99B
Rautatientori–Herttoniemi. Lisäksi Herttoniemen suunnan
liityntälinjat ajavat Hakaniemeen asti tunnuksilla 80X, 81X, 82X,
85X, 86X ja 88X.

Lue lisää  metrokatkoksen aikaisista liikennejärjestelyistä

Metroradan uusiminen on yksi vaativimmista teknisistä vaiheista
Kalasataman keskuksen rakentamisessa.  Kaikki työvaiheet on
suunniteltu lähes minuutin tarkkuudella. Vastaavia siltasiirtoja on
tehty Suomessa aikaisemminkin, mutta ei koskaan näin pitkää siltaa.
Nyt siirrettävä silta on 130 metriä pitkä ja painaa ilman raiteita
ja sepeliä noin 2600 tonnia.

Kalasataman keskus valmistuu metroaseman ympärille vuoteen 2021
mennessä. Keskuksen toteuttaa SRV, joka rakentaa kaupallisen
keskuksen ja siihen liittyvät kuusi asuintornia, hotellitornin ja
toimistotornin. SRV rakentaa keskukseen myös kaupungin omistukseen
tulevia julkisia tiloja ja kunnallistekniikkaan kuuluvia
rakenteita. Helsingin kaupunki vuokraa keskuksesta sosiaali- ja
terveysaseman tilat. Keskuksesta muodostuu Kalasataman asuin- ja
työpaikka-alueen sydän, jonka rakentamisessa tehdään julkisen ja
yksityisen sektorin saumatonta yhteistyötä.