“Virtuaalinen vessanseinä” yhdistää ratikkamatkustajat Helsingissä

Helsingin raitiovaunuissa tehdään yli miljoona matkaa
viikottain. Pysäkkiseinä-pilotti tuo matkustajat yhteen sähköisellä
viestiseinällä. Uudenlaista viestikanavaa sekä HSL:n kännykkälipun
tilaamista testataan Helsingin katoksellisilla ratikkapysäkeillä. 
Pilotti kestää marraskuun loppuun asti.

Juttele, kommentoi ja lue mistä ratikoissa puhutaan!

Pysäkkiseinä-kokeilussa testataan ratikkalinjakohtaisia
virtuaalisia viestiseiniä. Linjakohtaisille seinille voi jättää
oman viestinsä matkan varrelta. Seinällä voi kertoa, jos kuulee tai
näkee jotain hauskaa ratikassa. Samoin voi vinkata vaikkapa hyvästä
uudesta kahvilasta matkan varrella tai lukea muiden matkustajien
kirjoituksia. 

 

“Pysäkkiseinä on mielenkiintoinen kokeilu virtuaalisesta
seinäkirjoituksesta. Parhaimmillaan kokeilu tuo jotain käyttäjien
tajunnanvirrasta muidenkin luettavaksi”, HSL:n viestintäjohtaja
Mari Flink sanoo.

Vaivaton pääsy palveluihin: kosketa pysäkiltä löytyvää tarraa
kännykällä

Pilotissa testataan kahta eri palvelua: Pysäkkiseinä.fi-sivustoa
sekä vaivatonta tapaa ostaa HSL:n kännykkälippu. NFC eli
lähitunnistusteknologia mahdollistaa näihin palveluihin pääsyn
pelkällä matkapuhelimen kosketuksella. Sivustoa voi käyttää millä
tahansa päätelaitteella myös suoraan
www.pysakkiseina.fi -osoitteen kautta.

NFC-lähitunnistusteknologian läpimurto tuloillaan

NFC (Near Field Communication) on lähitunnistusteknologia, joka
on jo useissa markkinoilla olevissa puhelimissa.
Pysäkkiseinä-kokeilussa kerätään kokemuksia myös NFC:n
hyödyntämisen mahdollisuuksista. Kokeilun järjestävät HSL, Nokia,
Metro-lehti ja Forum Virium Helsinki.

Forum Virium Helsinki


Forum Virium Helsinki kehittää uusia digitaalisia palveluja
yhdessä yritysten, Helsingin kaupungin ja muiden julkisten
toimijoiden kanssa. Helsingin kaupungin asukkaat osallistuvat
palvelujen kehittämiseen ja testaamiseen. Tavoitteena on synnyttää
parempia palveluita ja kasvavaa liiketoimintaa vahvan osaamisen
perustalle sekä avata yhteyksiä kansainvälisille markkinoille.

Lisätietoja:

www.forumvirium.fi

HSL


HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin
seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä
on 350 työntekijää, ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa
vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320
miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen
joukkoliikennematkoista.

Yhteystietoja medialle

Nokia


Nokia on maailman johtava langattoman viestinnän yritys, jonka
tuotteista on tullut olennainen osa ihmisten elämää ympäri
maailmaa. Joka päivä yli 1,3 miljardia ihmistä käyttää Nokian
laitteita tallentaakseen ja jakaakseen kokemuksia, hakeakseen
tietoa, löytääkseen määränpäähänsä tai yksinkertaisesti puhuakseen
toisilleen. Nokian edistyksellinen teknologia ja muotoilu ovat
tehneet sen brändistä yhden maailman tunnetuimmista.

Lisätietoja on saatavilla osoitteesta:

www.nokia.com/about-nokia

Metro


Metroa lukee joka arkipäivä yli 17 miljoonaa lukijaa neljällä
mantereella ja 500 000 aktiivista lukijaa viikossa Suomessa. Metro
on urbaani, nuorekas ja vuorovaikutteinen lehti aamun lukuhetkeen.
Metro on osa kansainvälistä brändiä. Suomessa Metroa kustantaa
Sanoma Oyj.

http://metrolive.fi/

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.