Flirtit vievät Kirkkonummelle 27.10. alkaen

Kirkkonummen suunnan lähijunaliikenteessä alkaa sunnuntaina 27.10. uusi aika, kun S-, U ja L-junien matkustajat pääsevät Flirt -lempinimellä tunnettujen Sm5-mallin junien kyytiin. Toistaiseksi Flirttejä on kulkenut rantaradalla vain Kauklahteen saakka.

Flirt-lyhenne tulee sanoista Fast Light Innovative Regional Train. Kirkkonummen liikenteen matkustusmukavuus ja palvelutaso ottavat uusien junien myötä ison harppauksen ylöspäin.
 

”Flirt on lähes kauttaaltaan matalalattiainen eikä siinä ole kulkua hidastavia väliovia. Junat ovat myös ilmastoituja”, HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. ”Täyttä hyötyä matalalattiaisuudesta ei kuitenkaan saada ennen kuin rantaradan asemat on korjattu nykyaikaiselle tasolle. Lähiliikennejunista Flirt on ainoa tyyppi, jolla voidaan liikennöidä Kehärataa, joten kehärataliikenteen alkaessa niiden määrä Kirkkonummen junissa saattaa vähentyä.”
 

”Vanhempaa kalustoa on edelleen liikkeellä ruuhka-aikoina, mutta niiden ulkopuolella Kirkkonummen liikenne on tarkoitus hoitaa pääosin Flirteillä”, Mäkinen kertoo.
 

Sm5-junien levittäytyminen on lisääntyneen kaluston ansiota. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, jonka HSL:n jäsenkunnat ja VR omistavat yhdessä, on tilannut sveitsiläiseltä Stadler Bussnang AG:ltä yhteensä 41 Flirt-junaa.
Ensimmäiset Flirtit lähtivät liikenteeseen syksyllä 2009 ja tätä nykyä niitä on liikenteessä jo 30. Loput junat Stadler AG luovuttaa Junakalusto Oy:lle ensi vuoden aikana.
 

Helsingistä länteen vievällä rantaradalla tehdään arkivuorokautena noin 50 000 matkaa. Pääkaupunkiseudun lähiliikennematkoista neljäsosa tehdään Kirkkonummen suuntaan, joten uudet junat tulevat tarpeeseen.

 

Kommentit

Aion jatkossakin kulkea pummilla, oli juna sitten Sm1/2, Sm4 tai Flirtti. Sm4-junien vessoja on toisaalta kiva ---, samoin kuin kaukojunien vessoja. Jos olette Tikkurilaan menossa, niin kannattaa mennä kaukojunalla pummilla! Säästätte selvää rahaa ja pääsette nopeammin. HSL ja VR p***stä!

Miten upea uutinen! Vihdoinkin jotakin tasa-arvoisuutta HSL-alueella. Tilanne on tähän asti ollutkin täysin epätasapainossa, koska samoilla lipun hinnoilla on matkustusmukavuus ollut surkea tänne länteen päin matkustavilla. Vuosia sitten kun kysyin, että miksi näin, vastaus oli, että koska seisakit on "saneeraamatta". Näköjään se ei kuitenkaan ole estänyt tätä mielettömän positiivista päätöstä. Todella toivoisin, että ne ratkaisut, mitkä pitää tehdä nykyisten Kirkkonummen seisakkien tulevaisuudesta (pysähdytäänkö vai ei?) tehdään mahdollisimman pian, jotta epäselvä tilanne saadaan ratkaistua ja seisakit modernisoidaan. Muutosten vastustajia jos kuunnellaan, tilanne seisakkien suhteen ei tule muuttumaan koskaan.

Matkustusmukavuus paranisi vielä lisää jos Flirtien ovipiippereitä saataisiin hieman hiljaisemmiksi.

Ditto. Herätyskellon pirinän kuunteleminen kahden minuutin välein on todella ärsyttävää. Jos se olisi samoin kuin metrossa eli kolme piippausta, sitä sietäisi paljon enemmän. Mutta olen kuullut, että uusien junien kohdalla tästä säätelee jokin EU-standardi, minkä takia se on mitä on ja tulee kai kaikkiin uusiin busseihinkin. (Tähän voisi HSL mielellään vastatakin, onko asia näin.) Ärsyttävää joka tapauksessa.

Suomen Flirtit eli SM5-junat ovat muutoin miellyttäviä ja moderneja mutta vanhoissa lähijunissa käytetystä istuinten sijoittelusta olisi voinut luopua. Vastakkain sijoitetut istuimet tekevät matkustamisesta epämukavaa ja ahdasta. Olen matkustanut useiden saksalaisten rautatieyhtiöiden Flirt-junilla ja suurimmassa osassa niistä löyttyy huomattavasti miellyttävämpiä istuinratkaisuja.

Sm1-junia valmistui 1960- ja 1970-luvuilla yhteensä 50 kpl, joista osa on jo poistettu liikenteestä. Sm2-junia valmistui samoin vuoteen 1980 mennessä 50 kpl. Vuoden 2014 loppuun mennessä Sm5-junia eli flirttejä on käytössä yhteensä 41 kpl. Jos tulevaisuudessa kaikki Sm1-junat ja Sm2-junat korvataan flirteillä niin tilataanko mahdollisesti flirttejä lisää niiden 41 lisäksi?

Sm1-, Sm2- ja Sm5-junien lisäksi lähiliikenteessä on myös 30 Sm4-junayksikköä, joita nyt käytetään ainakin R-ja Z-linjoilla.

Mutta kyse on HSL:n lähiliikenteestä. Sm4-junat ovat VR:n omaisuutta kokonaisuudessaan, sillä vain Sm1/2 on sovittu ajettavan HSL:n alueen lähijunissa.

Uusien Sm5-junien tilauksesta ei ole vielä tehty päätöstä. Uusia junia joka tapauksessa tarvitaan, kun Sm2-junia jää pois käytöstä, joten on mahdollista että Flirttejä tilataan vielä lisää. Päätös tehdään lähivuosina.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.