HSL ja VR sopivat lähijunaliikenteen lipuista

HSL ja VR  tarkistivat vuoden 2017 loppuun voimassa olevaa lähijunaliikenteen sopimusta. Sopimuksen päivityksellä HSL saa täyden päätösvallan toimialueensa sisäiseen liikenteeseen lähijunat mukaan lukien. Käytännössä se tarkoittaa, että HSL-alueen sisäisillä matkoilla lähijunissa voi käyttää ainoastaan HSL:n lippuja. VR:n vyöhykeliput kelpaavat lähijunissa edelleen HSL-alueen ulkopuolelta matkaavien lippuina. Muutos tulee voimaan vuoden 2014 alusta.

”Sopimuksella Kerava ja Kirkkonummi liitetään HSL:n ostamaan liikenteeseen. Matkustajamäärän kasvu Keravalla ja Kirkkonummella ei enää nosta kohtuuttomasti kuntien kustannuksia. Nyt on myös luotu selkeät pelisäännöt HSL-alueen tulevaa laajentumista ja junaliikenteen kilpailuttamista varten” HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo muutoksen hyödyistä.

Lisäksi HSL ja VR sopivat uuden Sm5-junakaluston eli Flirt-junien käytöstä ja vanhojen junien poistumisesta.
 
”Olemme iloisia syntyneestä sopimuksesta ja matkustajien hyödyksi koituvasta hyvästä yhteistyöstä lähiliikenteen kehittämisessä. VR pitää tärkeänä erityisesti sitä, että Keravan ja Kirkkonummen asemilta nousevat ulkopaikkakuntalaiset matkustajat voivat jatkossakin käyttää työmatkaliikenteessä VR-vyöhykeliikenteen kausilippua”, divisioonajohtaja Antti Tiitola toteaa.

Kommentit

Hei!
Minulla on hsl-matkakortti jolle on ladattu lähiseutu 3 arvosta lippua. Voinko mennä tällä kortilla Keravalta Mäntsälään??

Hei! Lähiseutu 3 -lippu kelpaa matkoilla Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan, Keravan, Sipoon, Tuusulan, Kirkkonummen ja Siuntion alueella, ei siis Mäntsälässä.

Kiitos HSL, kun painostitte VR:ää nostamaan Järvenpäästä Helsinkiin matkaavien junalippujen hintoja ihan erillisellä Järvenpää -erillishinnoittelulla, joka nostaa työmatkustamisen kustannuksia yli 100 euroa vuodessa. Tällaisella painostuksella saadaan kohta Järvenpääkin varmasti HSL:ään liittymään, koska muutenhan se ei todellakaan ole kannattavaa.

Kun tuolla mainittiin että Järvenpää-Rekola maksaisi tästä lähin 7,60€ jotai sinne päi ni se ei mun käsittääkseni tuu olee tolleen kosk jos sä tuut HSL-alueen ulkopuolelta niin voi käyttää VR:n vyöhykelippuja vaikka vaihdatkin Keravalla ja matkustat HSL-alueen sisäilellä lähijunalla. En tästä oo varma mut näin käsitin.

HSL:n TULEE MUUTTAA vaatimuksensa näkövammaisen oikeudesta saada ilmainen saattaja. VR on hyväksynyt haitta-asteeksi 65 % invaliditeetin, mutta HSL on vaatinut 90 %. HSLn on siis otettettava käyttöön alempi haitta-aste, tai se loukkaa törkeästi Kirkkonummelaisten ja Keravalaisten näkövammaisten nykyisiä etuja. Muutenkin koko HSL:n alueella on syytä parantaa vammaisten palveluja. Vähemmälläkin näkävammalla on vaikeaa havaita vauhdilla lähestyvän kulkuvälineen linjanumeroa, jos on ainoa kyytiin pyrkivä. Numeron iso koko ei auta putkinäössä.

Ilman muuta irti HSL-VR ryöstösopimuksesta.
Keravan "konsulit " valvokaa meidän keravalaisten etua.

Saako Kirkkonummelainen matkustaa jatkossa verkkokaupasta ostetulla ABC-kausilipulla?

Vielä hankalammat ja kalliimmat lippujärjestelyt siis. Tämäkin on yksi niitä syitä, miksi en halua maksaa matkoistani vaan kuljen pummilla. Haluan kaikki liput ja lipputarkistukset pois ja ilmaisen joukkoliikenteen, bussit ja junat ovat kaikkien oikeus ja niitä pitää saada kenen vain käyttää ilmaiseksi. Tässäkin nyt menee energiaa hukkaan.

Ilmeisesti vuoden 2014 alusta kertalippu Järvenpää-Rekola maksaa 7.60 nyt 2,60. Vr sarjaliput tuskin kelpaavat HSL alueella? HSL voisi kertoa tästä VR--HSL sopimuksesta ,jos siellä itsekkään ollaan asiasta perillä.Se vähäinen tiedonmuru mitä tähän mennessä on ollut saatavilla siitä ei ole selvinnyt kelpaavatko VR kerta tai sarjaliput esim. yllä mainitulla välillä koko matkan vai pitääkö välille Kerava-Rekola ostaa HSL kertalippu (vaihto R Junasta N junaan Keravalla) .

Miten tämä muka on hyödyksi? Kalliimmaksi koko homma tulee. Itse opiskelen Riihimäellä ja asun Helsingissä ja tähän asti on kelvannut lähiliikenteen VR lippu kun joudun vaihtaa jo Tikkurilassa. Nyt vielä pitäisi ostaa HSL:n lippu? Anteeksi vain mutta tämä sopimus on perseestä eikä todellakaan hyödyksi asiakkaille, vielä vähemmän iloksi.

"Käytännössä se tarkoittaa, että HSL-alueen sisäisillä matkoilla lähijunissa voi käyttää ainoastaan HSL:n lippuja. - - 'Olemme iloisia syntyneestä sopimuksesta ja matkustajien hyödyksi koituvasta hyvästä yhteistyöstä lähiliikenteen kehittämisessä.' "

Käytännössä siis kun kuljen pitkänmatkan junalla ja vaihdan lähijunaan, joudun tästä lähin ostamaan erikseen VR:ltä matkan Seinäjoki-Pasila ja sitten HSL:n matkakortilla matkan Pasila-Espoo, enkä enää koko matkaa VR:ltä (Seinäjoki-Espoo, vaihto Pasilassa). Tämäkö helpottaa? Matka tulee myös siis minulle tästä lähin kalliimmaksi.

Kysymys HSL:lle: toivotteko aitojen pitkänmatkalaisten käyttävän vyöhykelippuja jo esimerkiksi Riihimäeltä alkaen (esim. mainittu Seinäjoki - Riihimäki - Pasila - Espoo), jolloin lipuntarkastajanne eivät joudu tuskissaan arpomaan, antavatko tarkastusmaksun?

"Käytännössä se tarkoittaa, että HSL-alueen sisäisillä matkoilla lähijunissa voi käyttää ainoastaan HSL:n lippuja."

" VR pitää tärkeänä erityisesti sitä, että Keravan ja Kirkkonummen asemilta nousevat ulkopaikkakuntalaiset matkustajat voivat jatkossakin käyttää työmatkaliikenteessä VR-vyöhykeliikenteen kausilippua"

Siis voiko sitä vyöhykelippua käyttää Keravalta Helsinkiin matkaava vai eikö voi???

Välille Helsinki – Riihimäki ja Tikkurila – Riihimäki myydään ensi vuonna edelleen VR:n vyöhykelippuja. Jos lipun ostaa esimerkiksi Keravan asemalta Helsinkiin, myynnissä on ainoastaan HSL:n lippuja.

Vaikeaselkoisuus ei taida hellittää lippu-uudistuksesta vielä tällä pinnallisella täsmennyksellä.

Pitääkö alkaa puhua lipun tarkan kelpoisuuden ja kelpoisuusalueen sijaan matkustajan lipunostokäyttäytymisestä, jota lipuntarkastajatkin jatkossa arvioivat koulutyyliin? Mitä poistuu myynnistä verrattuna erityisesti nykyisiin ennakkoon ostettaviin VR:n lippuihin?

Kytkeytyykö VR:n vyöhykelipulla matkustaminen
- sen lähijunan pääteasemaan ja linjakirjaimeen (K, N, H, R, Z, ...), jolla matkustaja ajaa esim. Keravalta Helsinkiin?
- mistä lipun hankkii, itse leimattavaan verrattuna junasta ostettavaan?
- matkustajan suullisesti kertoman/väittämän kokonaismatkan määränpäähän?
- tulkintoihin aikatauluista ja nopeimmista vaihtosuunnista, joita ei rajoiteta edelleenkään edestakaisuuden kannalta?
- lipuntarkastustilanteissa toisten matkustajien haastattelemiseen todistajina, oliko kyytiinnousuasema tarpeeksi KAUKANA ts. ettei matkustaja vain hankkinut lippua liian PITKÄLLE asemien välille?

Käsittääkseni HSL ja sen lipuntarkastajat alkavat ylittää toimivaltansa, jos ne rupeavat osittainkaan estämään esimerkiksi ABCD-lipulla matkustamista Keravalta Helsingin/Pasilan kautta Siuntioon (aluksi esim. N-junaa käyttäen) ja BC-lipulla matkustamista Korsosta Tikkurilan kautta Järvenpäähän. Siksi tähän mennessä nähdyt tiedotteet ja selvennykset ovat luonteeltaan riittämättömiä tai jopa lainvastaisia.

Miten ihmeessä HSL kuvittelee lipuntarkastajiensa pystyvän valvomaan, mitä tapahtuu Keravalla asemalaiturilla, kun C-vyöhykelipun K/N-junassa Korsosta "Järvenpäähän" ostava ei kiltisti vaihdakaan toiseen junaan (H tai R) Keravalta Järvenpäähän?

Onko uudistus käsitteellisesti mielekäs, vai antaako se HSL:n logiikasta oudon kuvan? Järvenpäätä ei kuitenkaan saada vielä mukaan HSL-alueeseen muun C-vyöhykkeen mukana, unohtuiko tämä seikka?

Väli Kauklahti-Kirkkonummi kuuluu kokonaisuudessaan VR:n C-vyöhykkeeseen, mutta myös 50 % alennettu CD-lippu - jota HSL ei varmasti saa poistettua myynnistä - tulee halvemmaksi (parhaillaan 2,60 e) kuin varsinkin normaalihintainen HSL:n lähiseutu 2 -lippu (parhaillaan 4,50 e). Toki CD-lippu toimii myös pääradalla. Viisas kuluttaja harkitsee huolellisesti, mihin markkinointiin uskoo.

VR-vyöhykeliikenteen kausilipun lisäksi VR:llä on valikoimissaan kertalippuja ja (myös yöllä kelpaavia alennetun hintaisia) ennakkoon ostettavia lippuja kuten 10 matkan lippuja. On paljon tilanteita, kuten lyhyet kaupunkirajan ylittävät junamatkat, joissa HSL:n lippu jää hintavertailussa selvästi kalliimmaksi kuin VR:n perinteinen lippu.

Pyydänkin rehellisen tyhjentävää vastausta seuraaviin kahteen esimerkkitilanteeseen.

1. Kun matkustan lähijunin Kirkkonummelta Pasilan kautta Järvenpäähän, voinko jatkossakin ostaa junasta tai jo asemalta ABC-vyöhykelipun koko matkalle? Pyydetäänkö minua valaehtoisesti vakuuttamaan, minne todella olen matkalla, etten vain jäisi Pasilaan?

2. Kun matkustan lähijunin Saviolta Korson kautta siellä nopeasti kioskissa asioiden ja jo puolen tunnin kuluttua paluusuuntaan vaihtaen Korsosta Järvenpäähän (T-junalla), riittääkö tähän kaikkeen jatkossakin VR:n C-vyöhykelippu?

Voit ostaa haluamasi vyöhykelipun. Junasta poistumista ei edelleenkään seurata. Saviolta Korsoon päin olevasta junasta ei voi ostaa VR:n lippua. Mutta Korsosta Järvenpäähän voi ostaa C-vyöhykkeen lipun.

Eipäs nyt HSL valehdella. Voit ostaa myös Saviolta Korsoon päin C-vyöhykkeen lipun, mutta tämä onnistuu ainoastaan T-junissa helpolla tapaa. Jos konnarilla on yhtään pelisilmää, niin kuin itsellä, hiffaa konnari pistää myyntilaitteeseensa matkan Korso-Järvenpää jolloin C-vyöhykelipun myyminen onnistuu myös N ja K-junissa. Lähtöasemaksi voi myyntilaitteissa pistää aseman, jossa juna pysähtyy (myyntilaitteeseen näppäilään aina junakohtainen numero).

Omasta mielestäni koko uudistus on, en sano mistä, eikä tässä olla ajateltu ollenkaan matkustajia etenkään sellaisilla matkoilla, joissa nyt hinta nousee huomattavasti kuten Kerava-Korso, Kerava-Malmi jne.

Itse toivon että moni matkustaja oppii pyytämäön lippua Järvenpäähän/-stä. Kirkkonummen radallakin voit pyytää lipun Järvenpäähän vaikka oisit Leppävaarasta hypännyt Kirkkonummen suuntaan menevään junaan!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.