HSL kerää tietoa metromatkustajien lipuista

HSL tekee metrossa lippulajitutkimusta syys–lokakuussa. Tutkimuksessa selvitetään, mitä lippua metromatkustajat käyttävät, missä kunnassa he asuvat sekä keskimääräinen metromatkan pituus.
Tutkimus alkaa maanantaina 9.9. Tutkimusta tehdään yhdellä metroasemalla kerrallaan.

Käytännössä tutkimuksen tekevät HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastustyön ohessa. He pyytävät metron laiturialueelle tulevia matkustajia esittämään matkalippunsa ja kertomaan asuinkuntansa sekä metromatkansa määräaseman.

HSL toivoo matkustajien suhtautuvan myönteisesti tutkimukseen ja pitävän matkalipun helposti saatavilla. Näin tutkimustyö sujuu ilman tarpeettomia viivästyksiä.

Lippulajitutkimuksella saadaan tietoa lipuista ja asuinkunnista myös avorahastuksen piirissä olevista liikennevälineistä. Tietoja käytetään liikenteen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Kommentit

Tällaisen kyselyn ja tutkimuksen tarkoituksena on varmaan myös saada mahdollisuus palveluiden parantamiseen. Eihän tässä edes tule vastaajan nimea tai muita henkilötietoja esiin. Miksi ihmeessä joidenkin on heti kritisoitava kaikkea mahdollista. Ovatko nämä kritisoijat ehkä niitä, jotka ovat jääneet kiinni liputta matkustamisesta ja tälla tavoin purkavat suuttumustaan.

Matkalippujen tarkastajalle voi halutessaan vain näyttää lippunsa, kysymyksiin vastaaminen on vapaaehtoista. Tutkimuksessa selvitetään, millaisilla lipuilla (esim. kerta-, arvo- tai kausilipuilla) metrossa matkustetaan ja mille metroasemille eri kunnissa asuvien matkustajien metromatkat suuntautuvat. HSL toivoo matkustajilta ymmärrystä ja kärsivällisyyttä tutkimukseen osallistumiseen, jotta saamme mahdollisimman kattavat tiedot suunnittelun ja kehitystyön tueksi.

Kerättyjä tietoja ei yhdistetä mihinkään muihin matkustajatietoihin eikä henkilötietoja kysytä lainkaan. Niinpä tutkimuksesta ei kerry rekisteriselostetta vaativaa henkilötietorekisteriä.

Yksi haastattelemalla tehtävän tutkimuksen kulmakivistä on vapaaehtoisuus ja se, ettei tutkimukseen osallistuvia painosteta vastaamaan. Lipuntarkastajat vaatimassa vastauksia ei tätä ehtoa todellakaan täytä, vaikka kuinka pyydettäisiin matkustajilta ymmärrystä.
Matkustajan matkan päämäärä on matkustajan oma asia. Omia asioita kutsutaan myös yksityisyydeksi. Sitäkään ei saa loukata.

Se, ettei HSL kerää tutkimuksesta henkilörekisteriä, on tietona oikeastaan merkityksetön. Vaikkei HSL olekaan tutkimusorganisaatio, tutkimuseettistä ohjeistusta voisi silti pitää kunniassa. Keppi: (puoli)väkisin hankittu tieto on aina epäluotettavaa. Ihan tutkitustikin ihmiset vastaavat mitä vain, jos harmistuvat kyselemisestä. Porkkana: vapaaehtoisesti ja kannustaen hankittava tutkimustieto on luotettavampaa, ja toisaalta pitää asiakaskunnan tyytyväisenä.

HSL:n tiedotteesta ei selviä mitä tapahtuu matkustajalle, joka ei halua vastata kysymyksiin.

"Yksi haastattelemalla tehtävän tutkimuksen kulmakivistä on vapaaehtoisuus ja se, ettei tutkimukseen osallistuvia painosteta vastaamaan. Lipuntarkastajat vaatimassa vastauksia ei tätä ehtoa todellakaan täytä, vaikka kuinka pyydettäisiin matkustajilta ymmärrystä."

Riippuu tietysti näkökulmasta, miten tällainen kohtaaminen, sinun nimeämäsi 'vaatiminen' koetaan. Ihmisiltä kohteliaasti kysyminen, tai sen kohteliaaksi kokeminen, ei yleensä rajoita vapaaehtoisuuden kriteeriä. On tietysti eri asia, jos kohtaaminen esimerkiksi toteutetaan töykeästi, tai se tulkitaan vaatimiseksi. Periaatteellisella tasolla HSL toimii kuitenkin tutkimuseettisesti tässä kohtaa oikein.

"Matkustajan matkan päämäärä on matkustajan oma asia. Omia asioita kutsutaan myös yksityisyydeksi. Sitäkään ei saa loukata."

Niinhän tuossa juuri vastattiin, että kaikkiin kysymyksiin vastaaminen on täysin vapaaehtoista. Etiikka täyttyy tässäkin kohtaa.

"Se, ettei HSL kerää tutkimuksesta henkilörekisteriä, on tietona oikeastaan merkityksetön."

Ei näköjään ollut vielä edellisessä kommentissasi. Heikko yritys koittaa korjata oma asiantuntemattomuutesi ja / tai ymmärrysvirheesi yleisten säädöksien ja tästä tapauksesta koskevan tiedotteen välisestä suhteesta.

"(puoli)väkisin hankittu tieto on aina epäluotettavaa. Ihan tutkitustikin ihmiset vastaavat mitä vain, jos harmistuvat kyselemisestä. Porkkana: vapaaehtoisesti ja kannustaen hankittava tutkimustieto on luotettavampaa, ja toisaalta pitää asiakaskunnan tyytyväisenä."

Jos perustat väitteesi tutkittuun tietoon, laita edes viite. Sitten voidaan tarkistaa, miten tuo tieto on tunnittu, ja pohtia, miten pitkälle meneviä johtopäätöksiä sen kattavuudesta voidaan vetää. Ja vaikka sieltä voitaisiin vaikka mitä tulkita, korostaisin vielä tässäkin kohdassa sitä, että väkisyys ja vaatiminen, ja sitä kautta vapaaehtoisuus ja kannustavuus ovat kohtaamistilanteessa varsin subjektiivisia kokemuksia.

Tuskin yleisiä kohteliaisuusihanteita noudattamalla kovinkaan moni pahastuu. Tällaisissa tilanteissa vähälukuisiksi jäävät poikkeukselliset tulkinnat eivät kuulu tutkimuksen tekijän vastuille. Tutkimusetiikkakin on lopulta osaltaan tapauskohtaista politiikkaa, jossa kaikkia ei toisinaan voi miellyttää.

Kaiken kaikkiaan rakentamasi yritys on kielellisesti toimivaa, mutta sisällöltään hyvinkin asiaa (kyseisen tapauksen ja tutkimusetiikan välinen suhde) ymmärtämätöntä ja kömpelöä argumentointia.

>HSL:n tiedotteesta ei selviä mitä tapahtuu matkustajalle, joka ei halua vastata kysymyksiin.
No hänet varmaan otetaan kansalaispidätyksenä kiinni ja venataan poliisia. Haloo.

Kysymyksiin vastaaminen lienee vapaaehtoista, joten on syytä vielä vahvistaa, että matkustajilla on täysi oikeus kieltäytyä vastaamasta. Lisäksi taitaa olla laitonta kerätä tietoja ja samalla jättää kertomatta, että tietojen antaminen on vapaaehtoista. Varsinkin jos matkustajan lipputietojen sisältämiä henkilötietoja yhdistellään muihin tietoihin, olisi mukava nähdä jonkinlainen tiedonkeruupäätös ja asiasta laadittu julkaistu henkilörekisteriseloste.

Asentaisivat nyt vaan ne portit metroasemille, niin ei tarvitsisi mitään tarkastajia palkata niin paljoa ja sillä estettäisiin - - - pääsy metroon ilman lippua.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.