HSL pukee linjan 550 oranssiin

Itäkeskuksen ja Westendin välinen Jokeri-linja muuttuu 12.8. runkolinjaksi 550, jolla kulkee uusia, oransseja busseja ja kyytiin voi nousta myös keskiovista.

Syysliikenteen alkaessa 12.8. HSL hyvästelee siniset jokeribussit ja jokerilinja muuttuu runkolinjaksi 550. Itäkeskuksen ja Westendin välillä kulkevan linjan reitti ei muutu, mutta linjalle tulee täysin uudet bussit ja etuoven lisäksi kyytiin voi nousta myös keskiovesta, sillä linjalla alkaa avorahastuskokeilu.

Runkobussien väri on raikkaan oranssi. Oranssi väri on viesti metromaisesta liikenteestä: vuorovälit ovat tiheät ja tasaiset. Vahva ja näkyvä väri myös erottuu hyvin muusta liikenteestä. HSL:n suunnitelmissa on kaikkiaan 12 samantyyppistä tiheän vuorovälin runkolinjaa vuoteen 2022 mennessä.

Linjaa liikennöi vuosina 2013–2023 Helsingin Bussiliikenne Oy. Linjan bussit ovat Lahden Autokorin valmistamia Scaloja, joihin mahtuu 52 henkeä istumaan ja 58 seisomaan.  Autoissa on sekä ilmastointi että kameravalvonta.

Autojen etukilvissä on uusi toiminto, joka näyttää vuoroin määräpäätä ja vuoroin ”täynnä/fullsatt”, jos bussissa ei ole tilaa. Etulinjakilven värillinen numerotunnus auttaa tunnistamaan linjan autot jo kaukaa.

Busseissa on käytössä satelliittipaikannus, jonka avulla bussit saavat liikennevaloetuuden risteyksissä. Matkustajat näkevät seuraavan bussin saapumisajan pysäkeillä olevista näytöistä. Bussin sisällä voi seurata reitin varrella olevia pysäkkejä sähköisestä näyttölaitteesta. 

Scania Scala K 280 UB6X2 -bussin pituus on 14,5 metriä ja paino ilman matkustajia 14 500 kg. Auto kulkee dieselillä ja moottori täyttää EEV-päästönormit. Busseissa on myös ajotavanseurantajärjestelmä ja ajonvakautusjärjestelmä.

Sisään myös keskiovista

Linjalla 550 bussimatkan etenemistä halutaan jouduttaa raideliikenteessä käytössä olevalla avorahastuksella. Kausilippua tai muuta voimassaolevaa lippua ei tarvitse esittää kuljettajalle tai kortinlukijalle, vaan bussiin voi nousta suoraan etu- ja keskiovista. Arvolipun ostamista varten myös bussin keskiovella on kortinlukija. Lisäksi kuljettajat myyvät edelleen arvo- ja kertalippuja.

Matkustaja voi avorahastusta varten avata keskiovia auton kyljessä olevasta napista, kun etuovi on auki.

Avorahastus on käytössä linjalla 550 kokeiluluontoisesti. Jatkosta päätetään ensi vuonna saatujen kokemusten perusteella.

Välipisteet säätelevät aikatauluissa pysymistä

Linjalle on määritelty välipistepysäkkejä, joita bussi ei saa ohittaa etuajassa. Välipistepysäkkien tarkoituksen on varmistaa, että vuorovälit pysyisivät mahdollisimman tasaisina. Välipisteet ovat Westendinaseman suuntaan Viikin tiedepuisto, Oulunkylän asema, Hämeenlinnanväylä ja Leppävaara ja Itäkeskuksen suuntaan Leppävaara, Vihdintie ja Oulunkylän asema.

Kommentit

"Etulinjakilven värillinen numerotunnus auttaa tunnistamaan linjan autot jo kaukaa."

Ainakaan 12.3 ja 13.3.2015 iltapäivällä ei se valkoisilla ledeillä (tms) toteutettu linjanumero näkynyt yhtään kauempaa kun odotin bussia Kehä I:llä.

Eli joutui arvaamaan että kyseessä on bussi 550. En ole muulloin käyttänyt tuota (paitsi kyseisinä päivinä aamulla toiseen suuntaan.)

Linjakyltin teksti on paremmin näkyvä.

/ Kari Hurtta

Todella hyviä toimia on tehty väliaikaiseksi tilanteen helpottamiseksi, mutta ne eivät missään nimessä riitä. Milloin saadaan 550 raiteilleen?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.