HSL.fi uudistui ja siirtyi mobiiliin

HSL:n suosittu verkkopalvelu HSL.fi uudistui tänään. HSL:n uusi verkkopalvelu mukautuu nyt helposti erilaisiin päätelaitteisiin ilman että asiakkaan täytyy siirtyä erilliselle mobiilisivustolle.

Uudistuksen yhtenä lähtökohtana onkin ollut matkustajan tyypillinen käyttötilanne: tietoa joukkoliikenteestä haetaan kännykällä joko pysäkillä tai liikennevälineessä.

”Uusi verkkopalvelumme palvelee selvästi aikaisempaa paremmin mobiilikäyttäjiä, joiden osuus kasvaa kovaa vauhtia kaikissa verkkopalveluissa. Joukkoliikenteen täytyy seurata mukana ja tarjota matkustajille palveluita, joita on helppo käyttää matkalla”, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink sanoo.

Vanhassa HSL.fi:ssä oli 200 000 vierailua viikossa, josta noin 27 prosenttia tehtiin kännykän kautta. HSL odottaa uudistuksen lisäävän merkittävästi mobiilikäyttäjien määrää.

HSL.fi:n käytetyimmät palvelut ovat lippujen hintataulukot ja hakutoiminnallisuus. Molemmat on uudistettu perusteellisesti. Lippujen hinnat löytyvät nyt dynaamisesti päivittyvistä hintataulukoista. Hakutoiminto puolestaan kattaa nyt myös Reittioppaan sisällön, jossa on aikataulutieto. HSL.fi:ssä voi tehdä haun esimerkiksi reitin numerolla tietoa ja hakutulos tuo tarjolle aikataulun Reittiopppaasta.

Uusia palveluita HSL.fi:ssä ovat karttapohjaiset liityntäpysäköinti- ja myyntipaikkahaut. Myyntipaikkahaun avulla voi katsoa missä sijaitsee lähin lippuautomaatti, myyntipiste tai HSL:n palvelupiste. Liityntäpysäköintihaku kertoo paikan sijainnin Helsingin seudulla sekä lisätietoja paikkamäärästä ja maksuista. Myöhemmin syksyllä HSL.fi:ssä julkaistaan Oma HSL –osio, johon käyttäjä voi tallentaa omat reittinsä ja tilata omiin reitteihin liittyvää liikenne-, muutos- ja poikkeusviestintää. Samoin HSL.fissä avautuu verkkokauppa loppuvuodesta.

Aikatauluhaut ohjautuvat edelleen Reittioppaaseen, johon on koottu kaikki oleellinen HSL:n reittejä ja aikatauluja koskeva tieto.

Sivusto julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi samanaikaisesti. Ruotsin- ja englanninkielisillä sivuilla saattaa olla vielä joitakin puutteita, jotka korjataan syyskuun aikana. Osoite on vanha tuttu www.hsl.fi.

HSL on laajentanut näkyvyyttään myös sosiaalisessa mediassa. Facebookin suositun HSL-ryhmän lisäksi matkalipuntarkastajiemme toimintaan voi tutustua HSL Matkalippujen tarkastaja –ryhmässä: https://www.facebook.com/helsinginseudunliikenne?ref=hl#!/pages/HSL-Matkalippujen-tarkastaja/164750700384646?fref=ts. Sivustolla on jo yli 300 tykkääjää ja siellä vastataan muun muassa asiakkaiden matkalipuntarkastusta koskeviin kysymyksiin.

 

Kommentit

Kiitos kysymästä. Matkakortin verkkolataustoimintoa ei vielä ole, sillä nykyinen matkakortti tarvitse kontaktin latauslaitteeseen. Tulevaisuudessa on toki toivottu verkkolataus tavoitteena saada käyttöön. Matkakortin kausilipun voi ladata lippuautomaatilla, kioskeissa, kauppojen palvelupisteessä ja HSL:n palvelupisteissä tai kuntien yhteispalvelupisteissä.

Ei toimi mullakaan puhelimessa. Jää odottamaan ikuisesti sivun latautumista.
Puhelin on iphone 4S. Nettiyhteydet on kyllä kunnossa.
Tarviiko luurissa olla jotain lisäsoftaa asennettuna kuten esim. Java?

En pääse netissä HSL:n etusivulle . missä vika ?

Sivuston toiminnassa ei ole tietääksemme ollut häiriöitä tai katkoja, joten aloitussivun www.hsl.fi pitäisi toimia. Sivuston sisällä pääsee etusivulle joko vasemman yläreunan HSL-tunnusta painamalla tai Etusivu -välilehden kautta.

Palvelu ei toimi puhelimessa kunnolla. Kun reittiä yrittää hakea, se ei näytä sitä.

Ikävä kuulla, että et ole saanut reittiehdotusta näkyviin. Puhelimen mallia/selainta/asetuksia tuntematta on tarkkaa syytä hankala tunnistaa. Mahdollisia syitä voisi olla se, että Reittiopaan hakutulos vie Reittioppaan sivuille eli avaa tuloksen uuteen ikkunaan tai uuteen välilehteen. Kannattaa kokeilla myös uutta Reittiopaan mobiilipalvelua, joka toistaiseksi toimii osoitteessa http://beta.reittiopas.fi/mobile/

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.