HSL:n hallitus päätti tulevan kaarimallin vyöhykkeiden hintasuhteista

Nyt päätetyt hinnoitteluperiaatteet määrittelevät eri vyöhykkeiden väliset hintasuhteet. Lippujen hinnoista päätetään kunkin vuoden talousarvion yhteydessä, kun uusi kaarimalli otetaan käyttöön. Joukkoliikenteen sisimmällä AB-kaarella aikuisten 30 päivän lipun hinta olisi 50 euroa ja BC-kaarella 60 euroa. Lähinnä nykyistä seutulippua vastaavan ABC-kaaren 30 päivän lippu maksaisi 90 euroa. Koko nykyisen HSL-alueen kattavan lipun saisi 140 eurolla. Hinnat on esitetty kuluvan vuoden hintatasossa.

”Lippujen hinnoittelussa täytyy löytää tasapaino eri suuntiin vaikuttavien asioiden välillä. Lippujen hinnat pitää säilyttää kohtuullisella tasolla, jotta matkustajamäärät nousisivat jatkossakin. Toisaalta kuntien rahoitustarve ei saisi juurikaan kasvaa nykyisestä. Nyt tehty päätös onnistuu hyvin ottamaan huomioon nämä molemmat näkökulmat,” toteaa Suvi Rihtniemi tyytyväisenä.

Kaarimallissa vyöhykkeiden rajat perustuvat etäisyyteen Helsingin keskustasta. Vyöhykekaaret on nimetty sisimmästä uloimpaan kirjaintunnuksilla A–D. Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sijoittuvat kolmelle sisimmälle kaarelle. Tällä ABC-alueella kausi-, arvo- ja kertaliput kelpaavat aina vähintään kahdella vyöhykkeellä (AB tai BC).

HSL pyysi keväällä kuntien lausunnot vyöhykekaarten ja erilaisten lippujen hintasuhteista sekä hinnoitteluperiaatteista eri asiakasryhmille. HSL:n hallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 19.11. mutta jätti sen silloin pöydälle. Nyt tehty päätös poikkeaa alkuperäisestä esityksestä siten, että D-kaarella kelpaavan lipun hintaa on nostettu 60 euroon. 10 euron korotus on vastaus Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon lausuntoihin. BCD-kaarelle lippu maksaisi 120 euroa. 

Alennuslippuja lapsille, opiskelijoille ja ikäihmisille

Lastenlipun ikärajaa korotetaan uudessa kaarimallissa yhdellä vuodella: jatkossa lastenlippua käyttävät 7–17-vuotiaat. Opiskelijalippuja voivat ostaa 18–29-vuotiaat HSL-alueella vakituisesti asuvat. Molempien lippujen alennus on 50 % aikuisten lipun hinnasta.

Uuden vyöhykemallin myötä käyttöön tulee myös seniorilippu. Arvolippuja myydään 50 prosentin alennuksella kaikille 70 vuotta täyttäneille, vakituisesti HSL-alueella asuville. Lippu on voimassa kaikkina viikonpäivinä klo 9–14.

Uusi joukkoliikenteen vyöhykemalli otetaan käyttöön ja lippu- ja informaatiouudistuksen ja matkakorttien vaihdon jälkeen vuonna 2017. Uusi malli mahdollistaa tariffijärjestelmän alueellisen laajentamisen ja mukautuu helposti erilaisiin kuntarakenteisiin.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja Matkustajapalvelut -osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033

 Kartta vyöhykekaarista

Kommentit

Kysyn täältä nyt kun olen vasta hankkinut hsl matkakortton ja minulle vähän vielä jäi mietityttää et jos haluun vaikka leppävaarasta kulkea junalla vantaalle niin käykkö töi mun yhdenvyöhykkeen kortti tai pystykö sillä kortilla esim junassa vaihtaa matkaa?

Siis jos haluan matkustaa Tapiolasta mellunmäkeen jotka kuuluvat molemmat b-vyöhykkeeseen, niin saanko kulkea a vyöhykkeen läpi jos minulla on bc vyöhykkeet?

Voin ostaa HSL: lle harpin, jolla saadaan vedettyä vyöhykkeet tasaisesti kaikille. Nyt sen näkee jo silmämääräisesti, että matka Vuosaaresta Helsingin keskustaan on pidempi kun vaikka Tuomarilaan tai Matikylään
Soininvaara kirjoittaa kuinka Espoossa käytetään pääasiassa seutulippua ei pidä paikaansa. Se on harhaluulo, että kaikkien tiet vievät Helsinkiin. Ja Espoo haluaa AB-vyöhykkeen koskemaan aina Espoon keskusta myöten....Nyt siihen kuuluu koko Helsinki aina Vuosaarta myöten

Kummasti vyöhykeraja seuraa kehäkolmosta Helsingissä ja Vantaalla Espoon rajalle asti. Siitä eteenpäin sitten tekee hyppäyksiä varsinkin Tuomarilan kohdalla, joka olisi pitänyt saada B-vyöhykkeeseen mukaan. Tässä laitetaan espoolaiset maksamaan helsinkiläisten matkat.
Ja hei, kannattaa tarkistaa vyöhyke kartta! Tuomarila ei kuulu Kauniaisten kaupunkiin

Tikkurila pitäisi ehdottomasti kuulua B vyöhykkeeseen. Onhan Tikkurila Vantaan keskus ja sieltä kulkee tuhansia työmatkaajia Helsinkiin päivittäin. Vähän tässä nyt syrjitään vantaalaisia tällä uudistuksella.

Elikkäs paljonkos CD-lippu maksaisi kun sitä ei tuossa mainittu?

Tarvitsen työmatkoihin 4-5 kert/vko lipun Hki keskusta-Koivukylä. Muuten tuskin koskaan liikunseutulippualueella. Uudessa systeemissä pitäisi kehitellä todellinen työmatkavaihtoehtolippusysteemi tämäntyyppiseen tarpeeseen.

Tukholman malli kertalippujen suuremmista taksoista, hieno. Kuukausilipun edullisiksi ja kertalippuihin korotusta!!

Olen ollut tyytyväinen vyöhykeuudistuksesta siihen saakka, kun hoksasin, että vaikka käytän työmatkoillani pelkästään poikittaisliikennettä (vyöhykkeet B ja C) enkä juuri koskaan käy kantakaupungissa, joudun ilmeisesti kuitenkin ostamaan A-B-C-lipun, sillä raidejokeri koukkaa Pikku-Huopalahden eli Etelä-Haagan kohdalla juuri ja juuri A-vyöhykkeelle.

Toivottavasti otatte poikittaisliikenteessä huomioon, ettei sillä matkustava joudu turhaan ostamaan A-vyöhykkeen lippua. Tarkoitushan nimenomaan on välttää sitä, että pääkaupunkiseudulla liikkuvat joutuvat koukkaamaan "keskustan kautta" ja ruuhkauttamaan keskustan liikennettä.

Kyllä Tikkurila pitäisi saada vielä lisättyä B-vyöhykkeeseen, jotta esim junalle pääsisi helposti mellunmäen suunnalta- ja kyse tosiaan vaan parista kilometristä.

Hyviä uudistuksia! Tsemppiä vaan suunnittelijoille.

Ei ne Tikkurilan tapausta kommentoi, koska se on erinomainen rahastuspaikka.

HSL voisiko Tikkurilan asema millään saada puristettua B vyöhykkeeseen, koska tämä auttaisi monia matkustajia, tuleehan Tikkurilasta tasavaltamme toiseksi suurin rautatieasema. Nykyään monet ystäväni pyöräilevät tai kävelevät Helsingin puolelle ja Puistolaan niinkuin varmaan tapahtuisi kaaren jälkeen. Tässä nyt olisi vain parista kilometristä kysymys ja ohjaisi matkustajia suurelle asemalle, koska miksi maksaa enemmän pienen matkan takia. Ette menettäisi mitään kun kaikki menisivät kumminkin B vyöhykkeelle. Tikkurila on muutenkin Vantaan tärkein keskus ja tämä lisäisi alueen kilpailukykyä. Olisin kiitollinen jos vastaisitte!

Nyt on kyllä pakko kommentoida sitä, että mielestäni on aika epäreilua suosia länsi-vantaalaisia vyöhykesuunnitelmassa! Vantaankoskelta, josta on junalla 15km Helsingin keskustaan, pääsee helpolla ostamalla vain AB-lipun, jolloin säästö on yli 40e kuussa verrattuna nykyiseen, mutta Tikkurilasta, josta on vain 900 metriä pitempi matka keskustaan, joutuu maksamaan ABC-lipun, jolloin Tikkurilalainen maksaa keskustaan päästäkseen _40_ euroa enemmän kuin Vantaankoskelainen!!! Ottakaa myös huomioon, että Tikkurila on kasvava keskus ja tulee olemaan tärkeä linkki kehärataan, jolloin se voisi mielestäni kuulua B-vyöhykkeeseen. Aivan älyttömiä nämä uudistukset. Kuvitteleeko HSL, että olemme oikein isokin metropoli kun haluatte matkia Lontoon vyöhykejärjestelmää? Siellä järjestelmä toimii, koska vain YKSI kaupunki jaetaan moneen eri vyöhykkeeseen, joka on vielä reilua, mutta täällä jaetaan useampi kaupunki eri vyöhykkeisiin jossa tämä suunnitelmaa alkaa kusemaan kun Tikkurilalainen maksaa 40 euroa enemmän matkastaan kuin Vantaankoskelainen, vaikka matka on lähes yhtä pitkä. Paskaa sanon minä. Ainoat ketkä tästä hyötyy on Vantaankoskelaiset ja ne, jotka matkustavat esim Tikkurilasta tai Korsosta Malmille.

Jos vyöhykkeiden rajat perustuvat tosiaan etäisyyteen Helsingin keskustasta, miksi Masala on D-vyöhykkeellä, vaikka sieltä on Helsingin keskustaan 10 kilometriä lyhyempi matka kuin esim. Nuuksiosta tai Korpilammelta? Minusta näyttäisi siltä, että rajat perustuvat edelleen aika tiukasti kuntarajoihin..

Vyöhykkeiden rajojen sijoittelussa piti ottaa huomioon monia asioista. Toisaalta mitä laajemmat kaaret olisi piirretty, sitä kalliimmaksi joukkoliikenteen järjestämiskustannukset olisivat nousseet. Malli ei noudata täydelllisesti matkan pituutta aivan jokaiseen suuntaan. Myös suuret liikenneväylät, joukkoliikennelinjat, vesistöt ja maasto yleensä vaikuttivat rajojen sijoittamiseen.

Hei! Olisiko järkevää, että Tikkurila uuden matkakeskuksen valmistuttua kuuluisi AB-vyökkeeseen, koska jo tällä hetkellä Puistolan aseman liityntäpysäköinti ja kadut ovat tukossa Tikkurilasta ja lähitienoolta tulevien autojen takia. Näin Tikkurilasta tulevien liityntäpysäköinti ei aiheuta painetta Puistolassa. ps. Tukholmassa vyöhykeliput ovat käytössä vain kertalipuissa olisiko tämä myös järkevää täällä?Näin kausilippu olisi kaikille kohtuullisen hintainen ja tämä mahdollistaa myös sujuvan suunnittelun pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä.

Tämän uudistuksen myötä nykyiseen lippuhintaan (Espoon sisäinen) on tulossa korotusta yli 30 %, kun joutuu siten ostamaan BC-lipun. Tämän lisäksi kun vielä huomioi länsimetron käyttöönoton, niin henkilökohtaiseen työmatkaani tulee entisen kahden linja-auton käytön (=1 vaihto odotuksineen) tilalle linja-auto, metro, linja-auto (= 2 vaihtoa odotuksineen) aamuin illoin (työmatkan pituus on vain 11 km välillä Espoonlahti Pohjois-Tapiola). Uudistus/uudistukset ei/eivät kyllä motivoi työssäkäyntiä eikä julkisen liikenteen käyttöä ja kaiken lisäksi tässä tuntee itsensä kakkosluokan kuntalaiseksi eriarvoisuuden takia.

Kuulin tänään, että C-vyöhykkeen hinta nousee sittenkin ja ABC-lipun hinnaksi kaavaillaan 130 euroa kuukaudessa. Tällä hetkellä pääsen Espoonlahdesta töihin bussi suoraan ovelta + ratikka suoraan Kampista yhteensä noin 40 minuutissa. Kun metro tulee, matkaan tulee lisää vaihtoja eikä alle tunnissa pääse enää mitenkään. Lisäksi hinta nousee 30 euroa kuukaudessa. Mikä osa tässä nyt siis houkuttelee minua jatkamaan joukkoliikenteen käyttämistä? Olen yrittänyt saada asuntoa myytyä, mutta Espoonlahti ei nyt ole kovin suosittua aluetta metromotituksen takia...

Jos matkustaa junalla Korsosta Kauniaisiin, niin vaihto tapahtuu Pasilassa joka on A-vyöhykkeellä. Nyt olisi tärkeää huomioida se että ko. matkan pystyisi tekemään kahden vyöhykkeen eli BC-vyöhykkeen lipuilla. Matkustaminen hidastuisi huomattavasti jos pitäisi pysyä B-vyöhykkeen sisällä, koska silloin täytyisi vaihtaa junaa Tikkurilassa ja Huopalahdessa. Saman pitäisi olla mahdollista myös juna -metromatkoilla Korsosta Matinkylään tai Kauniaisista/Vantaankoskelta Mellunmäkeen tai Vuosaareen.

Entä kun asuu esim. B vyöhykkeellä ja työpaikka on myös B vyöhykeellä ja matkareitti kulkee kokoajan B vyöhykkeellä. Onko tällöin mahdollista saada vain yhden vyöhykkeen ( B ) lippu? Hinta olisi ?

Kaarimallissa Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sijoittuvat kolmelle sisimmälle kaarelle. Tällä ABC-alueella lippu ostetaan aina kahdelle vyöhykkeelle (AB tai BC). Joukkoliikenteen sisimmällä AB-kaarella aikuisten 30 päivän lipun hinta olisi 50 euroa ja BC-kaarella 60 euroa. Lähinnä nykyistä seutulippua vastaavan ABC-kaaren 30 päivän lippu maksaisi 90 euroa. Hinnat on toistaiseksi esitetty kuluvan vuoden hintatasossa. Varsinaiset hintapäätökset tehdään vasta myöhemmin talousarvion yhteydessä, ennen kuin uusi vyöhykemalli otetaan käyttöön.

Eli kun käyn Tikkurilasta lentoasemalla töissä, joudun ostamaan nykyisen 49 e / kk lipun tilalle kalliimman BC-lipun 60 e / kk, vaikka reitti kulkee pelkästään C vyöhykkeellä. Ei järjen hiventä tässä touhussa. Oma auto <3

Elikkäs on pakko maksaa kahdenvyöhkkeen lippu vakka ei mene rajojen yli missään vaiheessa. Eikö olisi fiksumpaa että yhdenvyöhykken lippu olisi mahdillista? Mietitään vaikka tulevaa Jokeri 2:sta ja jos reitti kulkee suunnitelman mukaan eikö olisi parempi saada useampi autoilija vaihtamaan auton bussiin? Uskoisin tämän ns yhdenvyöhykkeen lipun houkuttelevan enemmän siirtymistä julkisiin.

Onhan poikittaislinjankin matka päästä päähän melko pitkä, joten siitä suostunee maksamaan kaksi vyöhykkeellistä.

Elikkäs on pakko maksaa kahdenvyöhkkeen lippu vakka ei mene rajojen yli missään vaiheessa. Eikö olisi fiksumpaa että yhdenvyöhykken lippu olisi mahdillista? Mietitään vaikka tulevaa Jokeri 2:sta ja jos reitti kulkee suunnitelman mukaan eikö olisi parempi saada useampi autoilija vaihtamaan auton bussiin? Uskoisin tämän ns yhdenvyöhykkeen lipun houkuttelevan enemmän siirtymistä julkisiin.

Näyttää tosiaan ikävästi siltä, ettei ehdotuksessa ole kovin paljoa tutustuttu siihen mihin ihmiset kuntien sisällä oikein liikkuvat. Länsi-Vantaan linjastouudistuksessa on ymmärtääkseni ajatuksena kehittää syöttö liikennettä junaan ja vähentää suorien bussien määrää. Ikävä tosiasia on nyt kuitenkin uusi rata on kuitenkin c-vyöhykkeellä ja kehää pitkin voi bussilla kulkea ab-lipulla. Nämä kaksi asiaa tuntuvat hieman ristiriitaisilta.

Eli periaatteessa Tammisto, Kartanonkoski ja Pakkala ovat b-vyöhykkeellä, mutta käytännössä kun töissä käydään suureksi osaksi Helsingissä, mutta kaikki virastot sijaitsevat Tikkurilassa ml. terveysasema.. niin ostellaan sitten tosiaan lippuja. Todella hyvin huomioita HSL.. pelkkää rahastusta Keski-Vantaan kasvavalta asuinmäärältä. Eipähän tällä alueella ainakaan bussimatkailu yleisty - mikä on sääli.

Tässä tapauksessa tilanne ei juurikaan muutu nykyiseen verrattuna. Nyt matkoille Tammiston, Kartanonkosken, Pakkalan, Tikkurilan ja Helsingin alueella tarvitaan seutulippu. Uuden kaarimallin aikaan käyttöön tulee ABC-kaaren vyöhykelippu, joka nyt tehdyn hintasuhteita koskevan päätöksen mukaan maksaisi 90 euroa, kun seutulipun nykyinen hinta on 95,80 euroa.

Eli periaatteessa Tammisto, Kartanonkoski ja Pakkala ovat b-vyöhykkeellä, mutta käytännössä kun töissä käydään suureksi osaksi Helsingissä, mutta kaikki virastot sijaitsevat Tikkurilassa ml. terveysasema.. niin ostellaan sitten tosiaan lippuja. Todella hyvin huomioita HSL.. pelkkää rahastusta Keski-Vantaan kasvavalta asuinmäärältä. Eipähän tällä alueella ainakaan bussimatkailu yleisty - mikä on sääli.

En huomannut jutusta kertalippujen hintoja. Paljonko ratikka/bussi keskustassa maksaa jatkossa, entä bussi esim. Töölö-Konala?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.