HSL:n seutukausilipun hinta ei nouse, kertalippujen hintoihin korotuksia

HSL suosii hinnoittelussa kausilipun käyttäjiä. Seutukausilipun hinta ei nouse lainkaan. Sisäisen kausilipun hintaan kaikissa HSL-kunnissa tulee 1,3 prosentin korotus.

HSL kohdistaa hintojen korotukset kertalippuihin, ja suosii hinnoittelussa kausilipun käyttäjiä. Seutukausilipun hinta ei nouse lainkaan. Sisäisen kausilipun hintaan kaikissa HSL-kunnissa tulee 1,3 prosentin korotus. HSL:n asiakkaista noin 80 prosentilla on kausilippu.

”Kuntien tuki lippujen hinnoittelussa kohdennetaan ensisijaisesti arvo- ja kausilippuihin. Lippujen hinnoittelulla voidaan tarjota etua säännöllisesti joukkoliikennettä käyttäville asiakkaille. Arvolippujen hinnoittelulla HSL haluaa houkutella matkakortin käyttäjiksi myös satunnaisemmin matkustavia, sillä kertalippujen myynti busseissa ja raitiovaunuissa hidastaa matkantekoa ”, HSL:n matkustajapalvelut-osaston johtaja Pirkko Lento sanoo.

Esimerkiksi aikuisten 30 päivän seutukausilipun hinta ei muutu, ja on 95,80 euroa myös ensi vuonna. Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon 30 päivän kausilipun hinta nousee 1,3 prosenttia 46,50 euroon (nyt 45,90 euroa).

Eniten nousevat kertalippujen hinnat. Ensi vuonna aikuisten seutukertalipun hinta on 5 euroa (nyt 4,50 euroa) ja kuntien sisäiset kertaliput 3 euroa (nyt 2,80 euroa). Sisäisten lippujen hinnat ovat yhteneväiset kaikissa HSL:n jäsenkunnissa. Kertalipun hinnankorotuksella kannustetaan siirtymistä matkakortin tai muiden ennakkoon ostettavien lippujen käyttöön, jolloin kuljettajien lipunmyynti vähenee ja liikenteen sujuvuus paranee.

Satunnaiseen käyttöön, kuten esimerkiksi matkailijoille, tarkoitettujen vuorokausilippujen hinnat eivät muutu. HSL ei myöskään korota ensi vuonna matkakortin korttimaksua eikä korttiasiointiin liittyvää käsittelymaksua.

HSL esittää liikenne- ja viestintäministeriöllle tarkastusmaksun korottamista 80 eurosta 100 euroon. Tarkastusmaksu on säilynyt nykyisessä 80 eurossa vuodesta 2007.

Lippujen hinnat 2014

 Seutuliput
 Lähiseutu 2
 Lähiseutu 3
 Helsinki
 Espoo
 Kerava, Sipoo, Kirkkonummi
 Vantaa

 

Kommentit

kyllä se vaan viimesessä laskelmassani tuli halvemmaksi ajella pienimoottorisella autolla kuin ostaa seutulippu. ja sitten parkkeerata työtä lähimmälle ilmaselle parkkikselle + siitä sitten jalan töihin.
bensan hinta vähän jälleen valunut alaspäin (kallista silti). joten vain enempi puoltaa autolla ajamista.

Usassa kesällä reissasin paljon ns lähiöbusseilla lähiöstä keskustaan ja kertalippu sen vajaa 2 taalaa !! (noin 10 mailin matka).

eli jos jo omistat auton, niin sillä kantsii ajella.

juuri tankkasin tankin piripintaan ja meni 60e, tällä ajelen lähes kuukauden työmatkat. saman ajan seutulippu maksaa lähes 100 euroa...

käyttäisin mieluusti junaa ja bussia jos hinnat olisivat edullisempia.

t. tympääntynyt Janne

Mikä on aikuisen yleiskausilipun ja kausilipun ero? Mutta ei kai täällä kukaan paljonkaan vastaile.

Yleiskausilipun voi ostaa kuka tahansa riippumatta siitä asuuko hän vakituisesti jossakin HSL-alueen kunnassa. Erotuksena ovat HSL-alueen asukkaille suunnatut kausiliput. Ne ovat ensin mainittuja edullisempia. Niiden hinnoitteluun on ohjattu enemmän HSL:n omistajakuntien rahoitusta, jotta liput olisivat kohtuuhintaisia tällä seudulla asuville. Kuntien osuus joukkoliikenteen rahoituksesta on lähes 49 prosenttia.

Hei,
asun Espoossa (Karakalliossa), olen töissä Helsingissa (Pasilassa). Haluaisin neuvon !
Minkälaisen lipun minun pitäisi osta ?

Terveisin: Kirjanen

Ihme ininää 60 sentin sisäisen kausilipun hinnan korotuksesta, sillä hinnallahan saa melkein 4 desiä bensaa autoon. Kyllä autolla liikkuminen kannattaa ????. Muistakaa hintojen alennusten kinuajat, että esim. Helsingin Bussiliikenne on täysin konkurssikypsä firma. Puolet vuodesta bussit liikkuu omilla tuloillaan ja puolet Helsingin kaupungin almuilla. Vielä tulee isot muutokset julkiseen liikenteeseen. KOROTUSPAINEET OVAT ENEMPI YLÖSPÄIN.

En ole juuri julkisia käyttänyt muutemaan vuoteen.
Nyt sitten käytän ja huomasin miten hinnat ovat nousseet 40%.

Huh huh.

Miksi IHMEESSÄ seutulipun kertamaksun pitää olla niin korkea? Helsingissä asuva joutuu Helsingin sisäisen kuukausilipun lisäksi kustantamaan edes-takaisesta Vantaalla käynnistä 10€, ellei ole ehtinyt tai tajunnut ostaa kortilleen arvoa. Tajutonta!

Jatkanpa sitten auton käytön. Heidelberissä pääsee kovin pitkälle 2eurolla. Hinnat meillä sietämättömät.

Ymmärrän että kulkuvälineissä ostettavia kertalippujen hintoja nostettaisiin, mutta miksi ihmeessä automaatista ostettavien lippujen hinnat nousee myös? Eihän se hidasta matkantekoa jos ostat automaatista lipun ja vilautat kuljettajalle bussiin astuttaessa.

"Saavutettu etu" kun poistuu, herää nurinaa. Sataviisitoista (115) prosenttia nousee seniorin junamatkojen hinta kun enää ei HSL-alueella voi käyttää VR:n alennuslippua. Ennen maksoi S3-alueelta 3,25€, nyt 7,00€

Kirkkonummella tai Keravalla asuvan eläkeläisen kannattaa hankkia matkakortti ja maksaa matkansa sillä. Esimerkiksi Kirkkonummi-Helsinki arvolippu maksaa 5,70 euroa. Samalla lipulla voi vaihtaa Helsingin rautatieasemalta vaikkapa ratikkaan tai bussiin ja jatkaa matkaa eteenpäin Helsingin keskustasta. Tätä maksutonta vaihto-oikeutta kaikkeen muuhun joukkoliikenteeseen ei vanhassa VR:n lähijunalipussa ollut. Vanha ja uusi lippu eivät ole sikäli vertailukelpoisia.

HSL:llä ei ole automaattista ikään perustuvaa eläkeläisalennusta. Sen sijaan Kelan kansaneläkettä saavat eläkeläiset saavat 25 prosentin alennuksen ja takuueläkettä saavat 50 prosentin alennuksen matkakortille ladattavista lipuista. Perustelu käytännölle on se, että HSL:n matkaliput ovat jo puoliksi yhteiskunnan kustantamia ja sisältävät keskimäärin 50 prosentin alennuksen omakustannehintaan verrattuna.

Moni eläkeläinen on kohtuullisesti toimeentuleva aktiivinen kansalainen, ja lisäalennus onkin varattu vain niille eläkeläisille, jotka sitä aidosti tarvitsevat. Jos eläkeläisalennusta haluttaisiin laajentaa kaikkiin eläkeläisiin, se tarkoittaisi useiden miljoonien eurojen lisätuen tarvetta HSL-kunnilta joukkoliikenteelle. Vaikka halua olisikin, niin mahdollisuutta tällaiseen lisärahoitukseen ei ole kunnista ainakaan toistaiseksi löytynyt.

sitä saa mitä tilaa. Eihän tuolla "autot pois keskustasta"-politiikalla muuta kuin yritetä tehdä tavallisen liikkujan elämä kalliiksi. Päättäjillä kyllä on omat parkkipaikat kotona ja virastoissa, eikä virka-autolla tartte huolehtia ruuhkamaksuista tai muista ikävyyksistä. Kun vielä saadaan rahastettua muut pois ruuhkia aiheuttamasta, niin voidaan kivasti nostaa hintoja vielä vähän lisää. Mutta itsehän nää tänne ootte äänestäneet, joten liikkukaa vaikka pyörillä. Niin kauan kuin se on ilmaista..

Hassuja kommentteja luin äsken. Luovuin oman auton käytöstä jo vuosia sitten, vain siksi kun kausilippu piti silti olla rinnakkaisena. Aivan älytöntä ajella keskustaan makseleen parkkimaksuja. Helsinkiläisenä ajelen tottakai julkisilla, koska olen köyhä. Ennenvanhaan ajelin toki ympäri maata omalla autolla. Nykyaikana liikaa rasituksia omalla halvallakin autolla ajelijalle. Ihanko alle euro kuukaudessa lisää kausilippuun, sehän kuluu omalla autolla nopeesti moninkertaisena kun pyörii keskustassa. Autokuume katoaa kun laskee että julkisilla ajelee rajattomat kilometrit.

KOLMOSseutulippu sitten nouseekin 2,9 prosenttia

SENIORILIPPU junissa (S3) nousee yli kaksinkertaiseksi kun HSL-alueen sisällä eivät enää kelpaa VR-liput (joista sai 50% alennuksen, HSL antaa alennusta aniharvoille senioreille). HSL-lippuun sisältyy jatkoyhteyden mahdollisuus jos sellaista sattuu tarvimaan

Aika hyvin jos autolla ajo tulee halvemmaksi 0,60e korotuksen jälkeen... Bensan hintahan tunnetusti senkun laskee eiku...

Taas HSL on ahneuksissaan mennyt koroittamaan "maltillisesti" lippujen hintoja! Onko tuo 50senttiä "maltillinen" korotus? Ei minkäänlaista suhteellisuuden tajua HSL:n pampuilla. Itse istuvat Audin takapenkillä ja perse leviää kuin jokisen eväät, mutta tavallisille ihmisille nämä uudet hinnat on kovat. Käsi ylös kuka on nähnyt esim. HSL:n toimitusjkohtajan ratikassa seisovan taikka ruuhkabussissa! Jos HSL laisinkaan pitäisi joukkoliikennettä tärkeänä, niin hinnat laskisivat mutta kun kannustetaan näköjään oman auton käyttöön pääkaupunkiseudulla, niin jossain mättää

HSL pitäisi KANNUSTAA julkisiin. Hv vaan teille, ette tue ketään muuta kuin itseänne tuolla. Raha vaan merkitsee nykypäivänä. Ette ajattele luontoa tippaakaan. En käytä tämän jälkeen enää muutenkaan surkeaa palveluanne

Hinnastossa puhutaan yleis­kausi­lipusta, mutta missään ei kerrota mikä se on; termi esiintyy vain hinnastoissa, ei muualla. Mikä on yleis­kausi­lippu?

Eikö KOLMOSSEUTULIPPU olekaan seutulippu? Sen lisäpäivän hinta nousee 4,14 -> 4,26 eli 2,9%. Lyhyitä kausia ostaessa kymmenesosaprosentin vähemän. Saisi jo alussa korostaa että eri seutulipuissa on hinnannousuja ja että tosiasiat selviävät loppuun linkitetyistä pdf:istä

Perseestä kun on liput taas niin kalliita. Ja vielä ollaan nostamassa! Haistakaa kuule pitkä paska HSL! Aion jatkaa tämän takia pummilla kulkemistani, minulla ei ole aikomustakaan ostaa lippua. Tai jopa menen omalla autolla, se tulee halvemmaksi. Paskaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Entäs parkimis paikka ?!
onko ilmaisiä ?!

Aja ihmeessä omalla autollasi. Lasket ilmeisesti aina allesi... kalliimmaksi tulee silti aina. Ystävällisesti vain kerron.

No eipähän tarvii julkisil koht liikkuu, ku hinnat vaa nousee vuosi vuodelta, kiitos taas tästä! Toivottavasti teikäläisillä on varaa ylihintasii matkoihinne!

Alan käyttämään omaa autoa
Tulee halvemmaksi nousun jälkeen.

Ti eriarvoituttaa meitä Bussien ym . julisten kulkunevojen käyttäjiä . MIkä Järki on koroittaa ns Sisäistä kausilippua ? Sitähän pitäisi laskea ainakin toi 1,3 % Ei Vähävaraisella ole kohta varaa liikkua buseilla yms . Nytkin se on liian kallista .Kela , TE - toimistot ym. palvelut on Stadissa . Ei tuo ns. pummillakulkioita ainakaan vähennä . Ehdotus : Kaikille sama kausilippuhinta , oli sitten : Helsinki , Vantaa , Espoo , Kauniainen ,Kirkkonummi , Kerava ja Sipoo . Hinta : nykyinen 45,90 € kausi + arvolmita mitä kukin haluaa ladata . Helpottaisi kaikkia ja seutumatkakortin voisi poistaa .Vaihtoyhteydet toimivimmaksi yms. Ei Hsl konkurssiin menis . Julkinen liienne varmaan voisi lisääntyä .

Hyvä! Nimenomaan, kaikille sama kausilippu!!! Ja todella vähävaraiset voisivat anoa tätä lippua sosiaalitoimistosta. Julkisilla kulkuvälineillä liikkumisen pitäisi kuulua kansalaisoikeuksiin ja -velvollisuuksiin. Auton ostoon ja ajokortin hankkimiseen ei pitäisi ketään pakottaa. Myöskin kaupunkien välistä liikkuvuutta pitäisi suosia. Jos esim. joutuu perheenlisäyksen tai työttömäksi joutumisen vuoksi muuttamaan pienestä kivasta keskustan kämpästä johonkin vähän edullisemman vuokran kämppään Vantaalle, on se jo sinällään kova paikka. Miksi sitten pitäisi kulkemistakin vaikeuttaa??? Kaverit eivät enää tule käymään, kun muuttaa kauemmas stadista, joten syrjäytyy, ahdistuu, tulee mielenterveysongelmia, alkoholisoituu, väkivaltaistuu... Kaupunkien päättäjät eivät mieti kansalaisten hyvinvointia kokonaisuutena, eivät tajua huonovointisuuden ja alkoholisoitumisen vaikutusta koko kansantaloudelle.

miksi seutu kausi ei nouse vaikka 30 sisäisen hinta nousee minä en tarvitse sutulippua kuin silloin tällöin tämä on epäreilua että sisäinen seutu nousee

Minkä hiton takia sisäiset kausiliput nousee?
Kohta on paljon parempi hankkia auto ja sillä matkustaa kuin erittäin kalliiolla julkisilla

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.