Millaisena näet HSL:n ja joukkoliikenteen tulevaisuuden?

Vastaa tulevaisuuskyselyyn ja vaikuta HSL:n visioon ja joukkoliikenteen kehitykseen! Kyselyllä selvitetään myös matkustajien toiveita ja tarpeita.

HSL perustettiin 2010, ja siitä lähtien joukkoliikenteen suosio Helsingin seudulla on kasvanut vuosi vuodelta. Jotta HSL voisi jatkossakin kehittää palveluitaan matkustajien toivomaan suuntaan, teemme strategiakyselyn asiakkaillemme loka–marraskuussa.

Kyselyllä selvitetään, millaista joukkoliikenteen pitäisi matkustajien mielestä olla vuonna 2025. Asiakkaiden ja myös muiden sidosryhmien näkemysten pohjalta HSL rakentaa uutta visiota ja strategiaa, jotka julkaistaan ensi vuoden alussa.

Kyselyyn pääsee vastaamaan verkossa osoitteessa http://player.myzef.com/broadscope/ajax/?q=28-6f4ea875.

Kommentit

Pitääkö kaikki junat kiertää lentokentän kautta.Junistakin voisi tehdä syöttölinjoja osa junista pysähtyisi Esim: malmilla tai tapanilassa toimisi liityntäliikenteenä busseille.Matkat olisi lyhkäset eikä montakaa juna kalustoa tarvittaisi.Hsl:llä oli suunitelma että ajettaisii kaikki bussit lähimmälle radalle.Siitä ei vaan koskaan kuulunnut mitään.

Metron (myös Länsimetron) liityntäliikenne tulisi hoitaa sähköbusseilla.

Turussa liikutaa tulevaisuudessa aurinkoenergialla.Hsl voisija ottaa tragediaksi bussit liikkuisi sähköllä tulevaisuudessa.Kiina ja Intia käyttävät jo nyt suurimman osan öljy varannoista.Meille ei välttämättä riitä öljyä kaikille.Olisi hyvä nyt varautua jo tulevaa öljy pulaa.

Joka sähköbussin päättärille laturit jotta bussit voisivat ladata akkunsa seuraavaan ajoa varten jos vain akut kestää.

Espoossa pitäisi saada paremmin toimimaan etel-pohjois-, luoteis-kaakko- ja koillis-lounas-suunnat. Työmatka on omalla autolla jopa neljä kertaa nopeampaa, koska nuo yhteydet puuttuvat.

HSL saisi kilpailuttaa lipun hinnat.Kustannuksia on saatu alas mutta ei lipun hinnoissa ne on vain noussut joka vuosi.Ollaan menossa huonompaan suuntaa kokojan joukkoliikenteestä on tulossa kalliimpi kuin henkilöauto EI NÄIN.Autoilun rahastaminen ei sekään ole oikein jota vihreät harrastavat jatkuvasti.Missä menee moraali rahastamisessa.Suomi kulkee kumipyörillä jos se kaatuu niin koko suomi on KONKURSSISSA.

Busseissa valot sisätiloissa voisi sijoittaa sinne käytävän kattoon, eikä esim. istumapaikan yläpuolelle niinkun nyt uusissa busseissa on... illalla pimeellä matkustettaessa häikäsee todella ikävästi silmiin, eikä ulos näe maisemia hyvin kun heijastaa.... Ja auta armias jos on pienikään päänsärky ja se kirkas heijasteleva valo, sattuu päähän kymmen kertaisesti.

Jos tahdotaa vähentää päästöjä niin kehittäkää oma johdinautoa tai sähkömoottorilla kulkevaa bussia.Hsl:llä on vanhoja bussikalustoa mistä on hyvä alkaa kehittämää omaa sähköbussia.Ei aina tarvitse olla heti uutta käytetää ne resurssit mitä on käytettävissä tässä taloustilanteessa.Niinkuin sodan jälkeenkin käytettiin ne resurssit mitä oli käytettävissä.Eikö me suomalaiset enää osata tehdä mitään itse onko sormi keskellä kämmentä.Onko meidän HSL:lle tullut uus avuttomuus,oma panostus on se paras vaihtoehto tässä taloustilanteessa.Rahaa ei paljoo tarvita omaa panostukseen.se on vain omasta tahdosta kiinni.Hsl:llä on sitten turha ihmetellä negatiivistä palautetta.

En kyllä näe kovin hyvänä. Kalusto on vanhaa ja huonokuntoista, bussit vuotavat, linjat ei toimi hyvin. Esim. 56 on ruuhka-aikana, Hermannin rantatie on aivan tukossa, bussit junnaavat muutaman sadanmetrin matkaa 15-20 min. aikatalulut mättää pahasti. samoin 65A ruuhka-aikana, koskaan ei tiedä joutuuko odottamaan 5 vai 25 minuuttia. Parannusta tähän ei saada, koska bussikaistat puuttuu, ja mitä enemmän bussit myöhästyvät, sitä ennemmän ihmiset siirtyvät omiin autoihin. Tulevaisuus näytttää aika heikolta bussimatkustajan silmin.

Johtuiskohan siitä että HKL....bussiyhtiö on konkurssi kypsä.Koko helsingin bussi verkko pitäisi laittaa uuteen uskoon.Ei kaikki bussit tarvisi ajattaa keskustan läpi.

Ei lippuautomaatteja pysäkeille.pysäkkejä on rikottu koko ajan siitähän tulisi varkaitten paratiisi.lippuautomaatit rikottaisii kokoajan niitä nytkin varastetaa rahat jostain automaateista.lehdistä saa lukea koko ajan niistä.

Jos mahdollista niin Vantaalla Tarhurinpuiston uudella asuinalueella Hiekkaharjun kupeessa oli hyvä mennä bussi Tarhurintietä pitkin Hiekkaharjun asemalle, kiitos! Nopeuttaisi työmatkaa kun nyt pitää kävellä melkein 1,5km asemalle. Uskon että alueen asukkaat hyötyisivät siitä kovasti.

Tehokas ja toimiva bussilinjasto? Silloin kun kuljettajia huvittaa, tai muita tahoja, tai myötätuntolakkoilua, tai ulosmarsseja.Tarttis tehdä jotain, eikö. Minua kiinnostaa vaan päästä töihin, bussilla/metrolla. Ilman omaa autoa. Unelmaako ?

Näen Hesan seudun joukkoliikenteen tosi synkkänä ja huonona. Mitä turhaan edes ostatte lippua, menkää pummilla! Kostetaan yhdessä HSL:lle ja sitten kun lippujen hinnat on nousseet tarpeeksi ja porukoita alkaa vituttaan, niin kaikki tungeksii ratikoihin ja juniin eikä kellään oo lippua. HSL perseestä!

Ymmärrän vitutuksesi muistutan kuitenkin että kaikkia ei hsl pysty tyydyttämää vaikka tekisi mitä kun yksi on tyytyväinen niin toista alkaa vituttaa.teki se sitten mitä tahansa.

joukkoliikenteessä aivan liikaa väkivaltaa tai sen uhkaa. Vartijoita ei ole. En tiedä miten on päättäjät asiat ajatellut. En käytä yleisiä kulkuneuvoja vaan ostin oman auton. Paljon turvallisempaa ja pääsee ajoissa perille.

Vankila tuomioita häirikölle ja liputtaliikkuville.niin että se tuntuu kanssa.

Kertaliput voisi ladata E-Laskutuksen kautta se vaatisi sopimuksen tekemisen pankin kanssa ja pankeille pitäisi antaa matkakortin numero.Lippun ottaisi automaattisesti leimatessaa tililtä.Tietenkin turvallisuus otettava huomioon ettei ota 2kertaa lipun hintaa tililtä jos lippu on voimassa.Lippuautomaatteja en kannata kalliita ne vain töhrittäis ja hajotettais.

Linjan 55 rikkominen täysin on varmaankin sitä hyvää suunnittelua jota hsl.harrastaa.Käyttäjät saadaan kärsimään entistä enemmän.

Mielestäni nyt tällä hetkellä paras joukkoliikenteen mahdollsuus olisi juurikin metromatkustuksen kehittäminen ja bussien ja ratikoiden lisääminen. Metrossa on jo olemassa oleva järjestelmä, joten kaikki pikaraitiotieideat voidaan saman tien viskata romukoppaan siksi, että loppupelissä edullisemmaksi tulee metro, kun on kyse suurista matkustajamääristä. Eli kaikki Raide-Jokerit, Vantaan/Espoon ratikat, TramWestit sun muut pois. Tällaiset olisivat parhaat suunnitelmat:

1. Helsingin toinen metrolinja (U-metro). Munkkivuoreen, Kamppiin ja Hakaniemeen on jo louhittu valmiiksi asemahallit toista metroa varten. Tälle linjalle olisi käyttöä, se keventäisi tukkoista Mannerheimintietä ja helpottaisi ja nopeuttaisi matkustamista kantakaupungin alueella.
Reitti ja asemat menisivät kutakuinkin näin: Leppävaara-Munkkivuori-Ruskeasuo-Meilahden sairaala-Olympiastadion-Töölö-Kamppi-Esplanadi-Kaisaniemi-Hakaniemi-Alppila/Vallila-Pasila, josta mahdollisesti voitaisiin jatkaa esimerkiksi Maunulan suuntaan.
Matkustajia kyllä riittäisi, siitä se ei ole kiinni, vaan HSL:n venkoilusta ja haluttomuudesta toimivaan joukkoliikenteeseen. Linja olisi moderni, olisi automaattimetro, olisi laituriovet, M400-junat, portit liputta matkustamisen estämiseksi, olisi tyylikkäitä taideteoksia asemilla, ym. Tämän lisäksi Länsimetron 2. vaihe Kivenlahteen olisi ehdottomasti toteutettava, samoin metron jatko Mellunmäestä Östersundomiin.

2. Raitioteiden kehittäminen. Metro ei tee ratikkaa tarpeettomaksi. Siispä olenkin sitä mieltä, että Länsimetron valmistuttua Lauttasaareen otettaisiinkin käyttöön liityntäbussien sijasta liityntäratikat. Linjanumero olisi 11 ja ratikka kulkisi Vattuniemestä metroaseman sivuitse ja siitä eteenpäin Keskustaan joko Tallbergin puistotietä tai Lauttasaarentietä.
Keskustan läpi kuljettuaan matka kävisi Kallion ja Sörnäisten kautta Kalasatamaan, minne raitiotie olisi myös paikallaan. Katajaharjuun ajettaisiin yhä bussilla, ja yksi suora bussilinja jäisi liikennöimään keskustan suuntaan. Raitioteiden kehittämisellä tarkoitan nyt siis tätä normiratikkaa; pikaraitiotietä vastustan ehdottomasti. Laajasalon ratikka olisi myös toinen loistava hanke. Sinne voitaisiin puolestaan ajaa linjalla numero 12 ja se kulkisi Keskustan läpi mentyään Munkkivuoreen ja Pitäjänmäkeen.

3. Tehokas ja toimiva bussilinjasto. Ei ole mitään järkeä siinä, että melkein joka ikisestä paikasta esim. Espoossa kulkee oma bussilinja suoraan Keskustaan. Pitäisi olla vähän tiheästi kulkevia runkolinjoja (tai metro) joille syötettäisiin liityntäbusseilla tehokkaasti matkustajia. Joukkoliikenteen "keskittämispolitiikasta" ei näköjään ole vieläkään kunnolla päästy eroon. Sinne Kamppiin ja Rautatientorille ja Elielinaukiollehan ne 80% busseista menee, niinhän se on. Ei näin. Energiaa, bensaa ja aikaa menee hukkaan. Eikä ole siinäkään mitään järkeä että aletaan bussilla taittamaan järjettömiä matkoja Espoon ja Kirkkonummen perämetsiin. Bussireitit tulisi lisäksi suunnitella ja vuoroväli mitoittaa tarpeen mukaan, esimerkiksi jos on kerrostaloja, niin sitten bussi saisi kulkea tiheämmin, mutta jos lapsiperheitä ja pientaloja, niin korkeintaan 20 minuutin välein. Huom. Pohjois-Helsingin Tapaninkylään ja Pakilaan kulkevat bussit!

4. Parempi lippujärjestelmä. Kukaan ei halua käyttää kallista kulkupeliä, varsinkaan jos oma auto on siistimpi ja sillä pääsee nopeammin. Lippujen pitäisi olla niin halvat, että ne oikeasti houkuttelevat joukkoliikenteen käyttöön. Pummit kuriin, portit metro- ja juna-asemille, samoin kuin Suomenlinnan lauttaterminaaleihin. Busseihin ja ratikoihin enemmän lipuntarkastajia ja tarkastusmaksu vähintään 120 euroon pelottelisi liputta menijöitä ja aiheuttaisi pummaamisen vääjäämättömän laskun. Vuorokausilippuja pitäisi olla mahdollista ladata myös matkakortille, jos vaikka käy silloin tällöin pk-seudulla. Joka kerta uusi kertakortti olisi tällöin resurssien haaskausta. Lippuautomaatteja tulisi myös olla enemmän ja useammissa paikoissa. Varokaakin ottamasta avorahastusta käyttöön kuten linjalla 550! Menetätte mielettömän summan rahaa, muttette hyödy juuri ollenkaan.

No niin. Tässäpä näitä joukkoliikenteen parannushankkeita.

Lipunostaminen on tulevaisuudessa verkossa.Jokainen lataa oman lippunsa itse eikä tarvita välistä vetäjiä Esim: R-kioskia tai muita kauppaketjuja jokainen näistä ottaa oman osuutensa lipunlataamisesta ei ne sitä ilmatteeksi tee.Lippuautomaatitkin katoaa varmaan tulevaisuudessa kun porukka siirtyy verkkoon.2,Matkakortit voisi olla samanlainen kuin kellokortissa on avaimen muodossa.

1.Kyllä helsingissä riittäisi yksi bussi terminaali.Nyt saat juosta kolmen terminaalin välillä löytäkseen oikean bussin ei näin 2.Miksi kaikki bussit pitää pysähtyä metron bussiterminaalille esim: herttoniemessä nyt suunitellaa uutta bussiterminaalia joka maksaa miljoonia euroja.Eikös bussia voisi ajattaa esim: laajasalo herttoniemen metro viikki. Jättää metroon meniät ja ottaa metrosta tuliat johon riittäisi varmaan yksi pysäkki.Muut linjat hajautuisi erisuuntaan 3.Avorahastusta en minäkää kannata.

Tuleva vyöhykejako ei ole oikeudenmukainen, kustannusvastaava tai liikkumisen päästöjä pienentävä. Vyöhykeuudistus olisi ollut tätä, jos kaikki raideliikenteen asemat (siis vain asemat) olisi sisällytetty B-vyöhykkeeseen.

Akilleen kantapää on vaihtoyhteyksien toteuttaminen. Ne onnistuvat siten, että matkaajalle tulee maksimaalinen odotusaika. Vuoronvaihto menee juuri ja juuri pieleen. Toinen epäonnistunut asia on myöhäisliikenteen bussivuorot, jotka Länsi-Espoossa ajetaan Lauttasaaren, Westendin tai Pohjois-Tapiolan kautta. Niissä tuhriutuu lähiöissä asuvilla aikaa tolkuttomasti taksvärkkinä toisissa maineikkaissa asuinalueilla asuville. Metroyhteyksien liitäntäyhteydet eivät toimi, jolloin vaihtoyhteys menee pienee tai tulee aina Iätkeskuksessa metrojunan vaihto.

Espoolaisena voin valitettavasti todeta, että joukkoliikenteen taso on siellä surkea. Esimerkiksi Kivenlahti-Soukka-Matinkylä välillä ei taida olla oikein bussiyhteyttä. Toki voi yrittää Merituulentiellä vaihtoa puolen tunnin odotusajalla. Tässä sitä tällä erää pohdittavaksi joukkoliikennesuunnittelijoille, päättäjille sekä mediaväellekin.

Opiskelijoiden riistäminen täytyy lopettaa.
On täysin väärin, että tilanteessa, jossa opiskelijan asuinkunta on HSL -alueella, mutta kotikunta muualla, joutuu hän maksamaan kalliin kuukausilipun.

Nykylinjasto tukee vain ja ainoastaan Helsingin keskustaan kohdistuvia matkoja. Joka ikisestä paikasta on suora bussiyhteys keskustaan. Tämän johdosta keskustaan saapuu pahimmillaan monta puolityhjää bussia minuutissa, mikä on mieletöntä resurssien haaskausta.

Linjaverkon pitäisi vastata tieverkkoa, eli laitettaisiin kulkemaan yhteydet keskustaan vain muutamaa runkoreittiä pitkin, ja sen rinnalle lisättäisiin ympäri pk-seutua suuri määrä lyhyen matkan syöttölinjoja, jotka kulkevat VAIN kahden vierekkäisen runkoreitin väliä. Näin myös mielivaltaiset poikittaisyhteydet toimisivat paremmin, koska syöttölinjoille sekä runkolinjoille voidaan molemmille järjestää tiheä vuoroväli nykyresursseilla, myös iltaisin.

Pitkän matkan poikittaislinjat eivät ole järkeviä, ellei kyse ole suuren kapasiteetin (raide) runkolinjasta. Eihän kukaan aja autollakaan pitkiä matkoja pikkuteitä pitkin. Nykyisen Jokerin tilalle pitäisi järjestää suuri määrä 5-10min välein kulkevia pikkujokereita syöttölinjoiksi, eri puolelle pk-seutua. Jos linjojen reitit ovat lyhyitä, pärjätään yllättävän pienellä määrällä autoja.

Koittakaapa mennä illalla joku poikittainen matka esim. harrastuksista kotiin. Ei toimi! Siinä suurin syy, miksi en suostu käyttämään joukkoliikennettä.

Raitiovaunu 1 ja 1A uudelleen kunnolliseen käyttöön, ei vain mummoille sairaala- ja kyläilyreissuihin. Ite tarvitsisin sitä useita kertoja viikossa, samoin kummitytöt. Tämä linja saisi kulkea vähintään 2krt tunnissa koko lenkin Punvuoresta Käpylän ja Koskelan suuntaan myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tämän hetkiset ilta-varikkovälit eivät edes käy selviksi joten ainakin 3 viimeistä vuoroa jää hyödyntämättä, kun ei tiedä minne vaunu päätyy.. Eihän kukaan osaa käyttää sellaista linjaa, joka ei kulje juuri koskaan. Ilmeisesti HSL voi sillä perustella, ettei linjaa edes tarvita. Ärh.

Keravalta Helsinkiin tarvitaan uudestaan z-vuoroisia busseja. Nämä keräisivät matkustajat Keravan alueelta ja ajaisivat suoraan Helsinkiin ja olisivat ns. työvuoroja - 6 vuoroa aamulla ja 6 vuoroa illalla. Tämä tasapainoittaisi junaliikennettä ja talvella olisi myös varavaihtoehto, jos=kun myräkkä yllättää raiteilla. Meillä on ollut tällainen yhteys ennen kuin HSL tuli Keravalle. Bussit olivat aina täynnä!!!!!On aivan kohtuutonta istuttaa 30 kilometrin matkalla matkustajia puolitoista tuntia bussissa. Paikallisliikenne pitää hoitaa toisin. Tuntuu, että joku aika pirullisen luonteen omaava on tehnyt nämä nykyiset reitit ja aikataulut.Nykyisin busseissa nuokkuu joitakin matkustajia - ei voi olla kannattavaa!!!! HSL järki päähän ja tutkikaa menneitä yhteyksiä. Tulevaisuudessa näiden eri matkustusmuotojen pitää olla nopeita, siis matkustajalähtöisiä eikä sellaisia, että tuntuu kuin joku dorka olisi tämän nykyisen liikennöinnin takana. Mikä ihme tuo Mollomin jtkn on....en ymmärrä

Hei hyvää päivää kaikille vaan!! koulu ärayttää mutta onneksi nyt lähretää pojjeeees :)))))))))))

We need Distance Based Pricing. Its really painful to pay double price when you cross from Helsinki to Espoo.... Ie. Pitajanmaki to Makkyla...

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.