Raitioliikenteen linjastosuunnitelman laadinta alkaa

HSL:ssä käynnistyy raitioliikenteen linjaston suunnittelu. Työn etenemistä voi seurata ja kommentoida projektin omalla blogisivustolla.

Vuosikymmeniä varsin vakiintuneena pysynyt raitiolinjasto on tarpeen ottaa tarkasteltavaksi, koska kaupunki muuttuu. Helsingin entisille satama-alueille nousee asuin- ja työpaikka-alueita ja liikkuminen kantakaupungin alueella kasvaa. Myös liikkumistottumukset ja arvostukset muuttuvat.

Valmistuessaan myös Kehärata ja Länsimetro tulevat vaikuttamaan siihen, miten kantakaupungin alueella liikutaan. Uudet raiteet keräävät matkustajia entistä laajemmalta ja tuovat keskustaankin entistä enemmän matkustajia.

Raitioliikenteen matkustajamäärät ovat jälleen hienoisessa nousussa. HSL haluaa kehittää ratikkalinjoja, jotta kasvusuunta säilyisi ja jopa voimistuisi.

Nyt käynnistyvässä työssä luodaan raitioliikenteen suunnittelun periaatteet ja laaditaan erityyppisiä linjastovaihtoehtoja. Vaihtoehtojen vaikutuksia arvioidaan sekä tekniseltä että taloudelliselta kantilta, unohtamatta kuitenkaan matkustajien näkökulmaa: tavoitteena on helposti omaksuttava ja helppokäyttöinen linjasto. Asukkaiden palautteella on suuri merkitys suunnitelmaa laadittaessa.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelman blogissa voi seurata ja kommentoida työn etenemistä sekä esittää näkemyksiä tulevasta linjastosta.

Kommentit

Kiitos kommenteista. Tulevaa ratikkalinjastoa koskevaa keskustelua käydään linjastosuunnitelmalle omistetussa blogissa, jonne pääsee tiedotteessa löytyvästä linkistä. Tämä kommentointipalsta sulkeutuu 13.9.2013

Pasilasta pääsee keskustaan 9-ratikalla. Periaatteessa hyvin, mutta kesken matkan ratikka alkaa mönkiä Kalliossa Fleminginkadun tienoilla. Valtavaa ajanhukkaa.

Reitin pitäisi olla:
... Pasilasta .. Teollisuuskatu .. Traverssikuja .. Aleksis Kiven katu .. tämän jälkeen suorin reitti nykyisiä ratikkakiskoja pitkin eli samaa reittiä jota pitkin 1, 1A ja entinen 3B menevät keskustaan:
Läntinen Brahenkatu .. Helsinginkatu .. Kaarlenkatu .. Viides linja

Siis ei koukkausta Fleminginkadun kautta.

helsinki

ottakaa ihmeessä Arkadiankatu käyttöön