Reittiopas uudistuu – käyttäjiltä kaivataan palautetta

Yksi Suomen suosituimmista ja tunnetuimmista
verkkopalveluista, HSL:n Reittiopas, uudistuu tänä keväänä.
Testikäytössä olevasta palvelusta löytää pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen reittien lisäksi pysäkkiaikataulut, linjakartat ja
liikenteen häiriötiedotteet entistä helpommin.



”Ennen
HSL:n Omat lähdöt- ja Poikkeusinfo-palvelut toimivat erillään
Reittioppaasta. Nyt ne on tuotu samaan käyttöliittymään.
Palveluiden löydettävyyttä haluttiin parantaa ja niiden käyttöä
helpottaa”, Reittioppaan kehitystyöstä vastaava projektipäällikkö
Jari Honkonen toteaa.

 

Jatkossa käyttäjät voivat luoda itselleen Oma Reittiopas
-tilin, jonne on mahdollista tallentaa tärkeitä reittejä ja
pysäkkejä. Tilille voi myös tilata Poikkeusinfon häiriötiedotteet
halutuista linjoista. Lisäksi Reittioppaan uudistus tuo mukanaan
parannusta erityisesti reitti- ja linjakarttojen toimintaan.

 

Vuonna 2001 julkaistun alkuperäisen Reittioppaan toiminta
loppuu uudistuksen myötä. ”Reittiopas Classicilla” on ollut
joitakin tuhansia käyttäjiä päivässä. ”Sen taustajärjestelmässä ja
toimintalogiikassa on ollut eroja verrattuna uusiin versioihin.
Lisätyötä tuottavaa rinnakkaista palvelua ei kannata enää
ylläpitää.”

Käyttäjät mukana uudistuksessa 

Uutta Reittiopasta on pyritty suunnittelemaan
käyttäjälähtöisesti: käyttäjien tarpeita on tiedusteltu
haastatteluin ja he ovat päässeet testaamaan palvelua sen
rakentamisen eri vaiheissa. Palautetta toivotaan nyt testikäytössä
olevasta beta-versiosta, jotta mahdolliset ongelmakohdat tulevat
esille.

 

”Toistaiseksi betalla on ollut reilu tuhat käyttäjää
päivittäin, kun Reittioppaalla heitä on noin 150 000. Beta-version
käyttöön voi huoletta siirtyä. Reitti- ja aikataulutieto on yhtä
luotettavaa, ja testaus koskee vain käyttöliittymää. Myös luodut
käyttäjätunnukset tulevat säilymään”, Honkonen vakuuttaa.

Testaa
uutta
Reittiopasta  ja anna palautetta!