Ympäristöystävällisempi Suokki-lautta Suomenlinnan talviliikenteeseen


Peruskorjattu
m/s Suokki alkaa seilata Kauppatorin ja Suomenlinnan väliä 21.
tammikuuta lähtien. Aiempaa ympäristöystävällisempi Suokki korvaa
m/s Torin talviliikenteessä. Siten myös autopaikkojen määrä nousee
yhdestä kahteen.



”Mittavassa perusparannustyössä laivan vanha 60-luvulta
peräisin oleva kaksitahtidieselmoottori poistettiin ja sen tilalle
asennettiin kaksi päästöarvoiltaan alhaista konetta”, toteaa Sun
Ferry Oy:n hallituksen puheenjohtaja
Esa Vainio.

 

”Katalysaattorit puhdistavat pakokaasut
pienhiukkaspäästöiltään noin 200 kertaa puhtaammiksi kuin vanha
kone. Laivan polttoaineenkulutus ja päästöarvot tulevat olemaan
huomattavasti alhaisemmat kuin vastaavilla muilla laivoilla”, hän
jatkaa.

 

Koneiston ja siihen liittyvän valvontatekniikan
perusparannuksen lisäksi uusittiin pelastuslautat ja lisättiin
uusia palosammutusjärjestelmiä. Isompien koneiden ansiosta lautta
pärjää myös kovissa jääolosuhteissa. Parannusta on tullut niin
turvallisuuteen kuin käyttövarmuuteenkin.

Kuusikymppinen laiva liikennöi luotettavasti

Olympiavuonna 1952 Suomenlinnan telakalla valmistunut m/s Suokki
(entinen m/s Suomenlinna–Sveaborg) on täyttänyt juuri 60 vuotta. Se
on kuljettanut vuosien mittaan arviolta 40 miljoonaa matkustajaa.
Suokin kyytiin mahtuu kerralla 350 henkilöä, kahden muun
Suomenlinnan matkustajalautan tapaan.

 

Suokin lisäksi talviliikenteessä kulkee Suomenlinna II. Tor
toimii jatkossa varalaivana. Suokissa on Toria avarammat tilat, ja
siinä on yhden sijaan kaksi paikkaa suuremmillekin ajoneuvoille.
Kesällä henkilöliikennettä hoitavat kaikki kolme lauttaa. Lisäksi
Katajanokalta kulkee huoltolautta Ehrensvärd.

 

”Jatkossa Suomenlinnan liikenteessä on entistäkin parempi
luotettavuusaste. Sehän on ollut liikennemuodoista kaikista varmin
jo noin 20 vuoden ajan kaikissa sääolosuhteissa. Ajamattomia
vuoroja tai myöhästymisiä on ollut tänä aikana todella vähän”,
Vainio huomauttaa.

 

Lautat m/s Suokki ja m/s Tor kuuluvat Sun Ferry Oy:lle, joka
toimii Suomenlinnan Liikenne Oy:n alihankkijana Suomenlinnan
henkilöliikenteessä. Helsingin seudun liikenne (HSL) on liikenteen
tilaaja ja vastaa lauttojen aikataulusuunnittelusta.