Asukasilta joukkoliikenteestä Roihuvuoren seurakuntasalissa 23.1.

Bussiyhtiö Nobina Finland Oy ja HSL järjestävät torstaina 23.1. klo 18-20 joukkoliikenneaiheisen asukasillan Roihuvuoren seurakuntasalissa osoitteessa Tulisuontie 2.

Nobina toivoo keskustelua erityisesti asiakaspalvelusta, jonka kehittämiseksi yhtiössä on käynnistynyt työryhmätoiminta kuljettajien kanssa. Nobina haluaa tietää, miten se voisi palvella matkustajia entistä paremmin, ja tilaisuudessa on mahdollista kertoa se vaikka suoraan kuljettajille, koska heitäkin on paikalla.

Mukana on myös HSL:n liikennesuunnittelija, ja hänen kanssaan voi vaihtaa toiveita ja ajatuksia Herttoniemen, Roihuvuoren ja Laajasalon joukkoliikenteen nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Kommentit

Linjan 58 pohjalta ollaan kehittämässä uutta Pasilan tason runkolinjaa 500, jonka reitti olisi Herttoniemi-Pasila-Munkkiniemi-Munkkivuori. Tavoitteena on nykyistä sujuvampi ja nopeampi liikennöinti. Runkolinja aloittaisi aikaisintaan vuonna 2016.
Herttoniemen ja Itäkeskuksen välillä selvitellään vielä eri vaihtoehtoja teollisuusalueen yhteyksien hoitamiseen. Siihen liittyy myös linjan 79 tulevat järjestelyt. Kun Herttoniemen metroaseman itäpuolelle valmistuu uudet rampit (aikaisintaan vuonna 2017) linja 79 on tarkoitus oikaista Itäväylän kautta pois teollisuusalueelta ja jatkaa Laajasaloon korvaten nykyisen linjan 84. Teollisuusalueelle tarvitaan tällöin toinen linja Herttoniemen ja Itäkeskuksen välille korvaamaan linjat 58 ja 79.

Östersundomin ja muun Itäväylän näkökulmasta sujuvuus tarkoittaa, että voi vaihtaa suoraan bussista toiseen linjan 58 tai 500 kanssa. Ehkäpä Porvoon suunnan bussien ja jonkin muun nykyisin Itäkeskukseen päättyvän linjan terminaaliksi sopii jatkossa sujuvammin Herttoniemi.

Elkää lopettakaa linjaa 58 välillä Itäkeskus Munkkinemi lisätkää vuoroja. Linja kulkee aika hyvin.

Kuljettajan ei pidä ohittaa pysäkkiä jarruttamatta, jos STOP loistaa ja keskiovelle on kokoontunut poistumisaikeisia matkustajia.

Eikä minusta pidä tällaisessakaan tilanteessa tehdä pikajarrutusta josta kärsii muut matkustajat. Opetelkaa painamaan nappia ajoissa niin kuin me muutkin, kiitos.

Ongelmaan liittyy päinvastoin kuljettajan huolimattomuus: hyvissä ajoin painetun pysähtymismerkin ääni ehtii helposti unohtua kymmenessä sekunnissa eikä kojelaudan valo kai vilku tarpeeksi kirkkaasti.

En usko tämän olevan ongelma esim. Roihuvuoressa, jossa pysäkkivälit ovat suht lyhyitä, kyllä kuljettajalla sen verran pitää muisti toimia, että muistaa jos kymmenen sekuntia sitten on painettu nappia. Eri asia jos ollaan jossain Lahdenväylällä ja läihmmälle pysäkille on matkaa kymmeniä kilometrejä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.