HSL haluaa kuulla asiakkaidensa toiveita Koillis-Helsingin linjastosuunnittelussa

HSL laatii linjastosuunnitelman Koillis-Helsingin alueelle noin vuosille 2016–2023. Kuullakseen asiakkaidensa toiveita HSL avaa blogin vuorovaikutuksen kanavaksi.

HSL laatii linjastosuunnitelman Koillis-Helsingin alueelle noin vuosille 2016–2023. Suunnitelmatyö on käynnistynyt elo-syyskuussa 2014 lähtötietojen keräämisellä, ja nyt on tarkoitus kartoittaa, miten matkustustarpeita voidaan palvella entistä paremmin. HSL on avannut blogin, jonka on tarkoitus toimia vuorovaikutuksen kanavana.

Koillis-Helsinkiin kuuluvat muun muassa Viikki, Pihlajamäki, Malmi, Pukinmäki, Jakomäki, Puistola ja Suutarila. Koillis-Helsingin linjaston suunnitteluun vaikuttavat muun muassa Kehäradan valmistuminen vuonna 2015, runkobussilinjan 560 aloittaminen elokuussa 2015, ratikkalinjaston muutokset, muutokset joidenkin linjojen käyttäjämäärissä ja asuinalueiden väkiluvuissa sekä kantakaupungin uusien asuin- ja työpaikka-alueiden rakentaminen.

Suunnitelmaa työstetään alueittain syksyn 2014 aikana, ja linjastosuunnitelman on määrä valmistua kevättalvella 2015. Suunnittelutyön etenemistä voi seurata Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa. HSL pyytää asiakkaitaan aktiivisesti esittämään toiveitaan blogin kautta.

Tietoja suunnitelmasta päivitetään myös tälle hsl.fi:n sivulle.

Takaisin ylös

Kommentit

Onko oikein, ettei kummallakaan (73 ja 74) Tapanilan bussiyhteydellä pääse suoraan Helsingin keskustaan? Tätä voisi vielä miettiä - sopiva vaihtopysäkki ja toisen linjan päätepysäkki keskustaan. Hakaniemi on hankala vaihtopaikka - kokeilkaa päättäjät.

Bussilinja 75 toimii erittäin hyvin tällä hetkellä, nopea yhteys keskustaan ja on aina täynnä matkustajia. Sen lakkauttaminen vaikeuttaisi aikuisten yhteyksiä töihin ja lasten harrastuksiin.

lähipysäkit on ehdottomasti malmin hautausmaan kohdalla säilytettävä

Miten HSL on tiedottanut asukkaita suunnitelmista? Blogissanne kirjoititte näin:
"Tulemme myös pyytämään Koillis-Helsingin asukkaiden ja muiden asiasta kiinnostuneiden palautetta linjastoluonnoksista suunnittelun edetessä."
10.9.2014 päivätyssä kirjoituksessa.
Minä ja varmasti moni muukin on kuullut tästä vain puskaradiosta, tai mediasta muuten. Eihän se ole tiedottamista.

Tattariharju/Sepänmäki jätetään täysin ilman suoraa yhteyttä Viikin suuntaan ja keskustaan ruuhka-aikojen ulkopuolella. Täysin käsittämätön ratkaisu. Miksi linja 77 kulkee vain ruuhka-aikoina?
Jostain syystä myös arvoisat suunnittelijat kuvittelevat, että kaikki ihmiset haluavat vain keskustaan eikä esim. Viikkiin tai Arabiaan.
75:llä on päässyt keskustaan n. puolessa tunnissa Sepänmäestä. Uudessa syöttöliikennesysteemissä puolisen tuntia menee jo Tullivuorentiellä bussia odotellessa, matka-aikana Malmille ja junaa odotellessa. Ja silloin ollaan vasta Malmilla!
Miksi osa vanhoista alueista jätetään pelkän syöttöliikenteen varaan ja uusille alueille lisätään jatkuvasti palveluja.

Itse kuljen Onkikujalta Ruoholahteen yhdistelmällä 72 + 65A/66A. Linjan 72 muutos tarkoittaisi kohdallani siirtymistä oman auton käyttöön työmatkaliikenteessä. Tuo 72 linjauksen muutos tulisi tekemään läntisessä Tapaninvainiossa asuvien keskustamatkustamisen erittäin hankalaksi.

Mielestäni 72:n reitin muuttaminen on todella huono idea. Jos muutos toteutuu, Tapaninvainiosta ei pääse mitenkään helposti esimerkiksi Oulunkylään, Kallioon tai ilman vaihtoja myöskään keskustaan! Näihin suuntiin kulkevat monet työmatkalaiset ja koululaiset. Itäkeskukseen pääsee nykyäänkin Tapaninvainion suunnalta linjoilla 554K ja 519, eikä Itäkeskukseen suuntautuvia linjoja tarvita lisää. Linjan 72 muutoksessa ei ole mielestäni mitään hyvää. En ymmärrä, miksi bussilinjoja pitää muuttaa huonompaan suuntaan tai pakottaa ihmiset käyttämään yhden bussin sijaan montaa kulkuvälinettä. Toivottavasti palautteita kuunnellaan vakavasti, koska nykyiset muutokset eivät reitin 72 kohdalla ole lainkaan hyviä.

Nykyisen suunnitelman mukaan
soidintien kelan ja uimahallin seutu jää kokonaan pois jos 77a lakkautetaan miten pääsee vanhukset kulkemaan soidintien ollut lähin pysäkki

Tervehdys,
Palautteeni koskee Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaa.
En voi käsittää miten on mahdollista edes suunnitella linjan 72 yhteyden poikkaisua kaupunkiin. Linjalla liikkuessani olen havainnut sen suuren käyttäjämäärän, ja suosion.
Ympäristön ilmanlaatu tulee varmasti kärsimään vanhoja rakennuksia omaavilla linjan pientalo alueilla, joilla on jo muutenki puutteellinen ilmanvaihto ja koko kaupungissa, kun linjan käyttäjät pakotetaan käyttämään omia autojaan.
Tähän liittyy myös omien autojen aiheuttamat pysäköinti ongelmat.
Käsittääkseni Helsingin kaupungin tarkoitus on ollut parantaa ilmanlaatuaan, ja vähentää yksityisautoilua???
Oman auton käyttämiseen tottuneita käyttäjiä on hyvin vaikea saada myöhemmin takaisin julkisen liikenteen käyttäjiksi.

Joku lnjabpitää mennä 72. reittiä, Yrttimaantiekö jäisi ilman bussilinjaa? siinähän asuu ihmisiä paljon, ja on päväkoteja johon ihmiset raahavat lapset, ja jatkavat töihin, tällä linjastosuunnitelmalla tulee ainakin 1. auto lisää joka suuntaa kohti Lassillaa, ei 3:a kulkuneuvoa viitsi käyttää. HSL valvoo...kuka valvoo HSL:ää?

Olen muuttamassa kesäkuussa valmistuviin Eskolantien puukerrostaloihin Pukinmäkeen. Syynä muuttooni on tyttären perhe, joka asuu Tapaninvainiossa. Tarvitsemme toisiamme puolin ja toisin, joten muutto Arabianrannasta Pukinmäkeen tuntui järkevältä. Nyt kuulin järkyttyneenä, että bussi 72, joka on tähän saakka ainoana liikennevälineenä kulkenut Karhusuontietä Pukinmäestä Tapaninvainioon muuttaakin reittinsä niin, ettei Tapaninvainioon pääse Pukinmäestä millään kulkupelillä. Matka on liian pitkä vanhan ihmisen käveltäväksi. Myös pienet koululaiset ovat kulkeneet ainakin huonoilla ilmoilla bussilla Tapaninvainiosta Pukinmäen kouluun. Myös kaupunkiin päin menee paljon ihmisiä töihin, ja nyt heiltä ollaan viemässä ainoa kulkupeli pois. Alueelle on juuri valmistunut uusia taloja, kiva heidän kuulla tällaisia uutisia. Edes Pukinmäen asemalle ei Tapaninvainiosta pääse millään pelillä. Kai kaupunkiin luulisi enemmän olla työmatkakulkijoita kuin Itäkeskukseen, jonne menee monta muutakin bussia ja metro. Näkee, että asioista on päättämässä ihmiset, jotka eivät ole ikinä edes käyneet Tapaninvainiossa. Olen todella pettynyt ja vihainen veronmaksaja. Tämä bussi 72 on todella ollut ainoa kulkuväline osalle Tapaninvainiolaisia

Tosiaankin herätys päättäjät! Bussilippujen hinnat nousee taas ja meiltä huononisi bussiyhteys esim. Töyrynummi-Oulunkylä-Käpylä-keskusta, kaikki eivät tosiaankaan mene vain junalle. Monet eivät voi matkustaa junassa, joten bussin 72 on kuljettava samaa reittiä kuin nykyisin. Me menemme myös lääkäriin keskustaan, joten suora yhteys on oltava.

Ehdottomasti bussin 72 on kuljettava Yrttimaantietä pitkin meitä työhön meneviä on paljon ja kaikki eivät voi kävellä pitkiä matkoja bussit on täynnä vanhenevaa ihmistä että koululaisia.

Peltokyläntieltä pääsisi vain Pukinmäkeen? Malmi on tärkeämpi matkan kohde - autottomat käyvät ostoksilla Malmilla eivät Pukinmäessä.

Linjan 552 päätepysäkki pitäisi siirtää Malmilta Puistolaan linjan 74N päätepysäkille, Puistolantie pysäkit 3435 ja 3436.
Uusi reitti Malmin asemalta joko lentokentän länsi- tai itäpuolelta Suurmetsäntielle ja Puistolantielle.
Yhteydet läntisempiin alueisiin paranisivat ja muutos palvelisi Puistolaa sekä lentokentän seudun nykyisiä
että uusia asuinalueita.

Tärkeä asia näyttää olevan uudessa suunnitelmassa unohtunut: Ihmiset liikkuvat muuallekin kuin vain Helsingin keskustaan. Liikkumista tapahtuu myös kaupunginosien välillä. Pukinmäen aseman jälkeen Tapanilan suuntaan kulkee paljon ihmisiä 72:lla.
Ja nimenomaan Karhusuontieltä Tapanilaan – lähinnä Hiidenkiven kouluun, Tapanilan Urheilukeskukseen ja Tapanilan kirjastoon. Hiidenkiven koulu rakennettiin keskelle Tapanilan asutusta, ja monet lapset kulkevat kouluun 72:lla Pukinmäestä ja Tapaninvainiosta. Hiidenkiven koulu sijaitsee vajaa puolen kilometrin päässä 72:n päätepysäkistä. Moni joutuu jo nyt Karhusuontien varrelle tullessa kävelemään melkoisen matkan esim. Ollilantien perältä. Karhusuontien loppupäästä tulee paljon lapsia, jotka kulkevat Hiidenkiven koululle ja Töyrynummen koululle (Yrttimaantien pysäkit) 72:lla. Lapsien tulee päästä kouluun myös Tapaninvainion alueelta. Tämä yhteys ei saa katketa.

Lisäksi 72 nykyisellä päätepysäkin kupeessa Erätiellä sijaitsee Koillis-Helsingin yksi merkittävistä ihmisten liikuntapaikoista – Tapanilan Urheilukeskus. Urheilukeskuksessa käy tuhansia liikkujia päivittäin ja monet heistä juuri 72:n nykyisen reitin varrelta, joka sijaitsee esim. Tapaninvainiossa ihmisten lähellä. Näistäkin lukuisa määrä on lapsia.

Tapanilan Urheilukeskuksessa sijaitsee myös monelle merkittävä paikka: Tapanilan kirjasto. Halutaanko nyt ajaa alas monen mahdollisuutta tämän erittäin viehättävän alle kaksi vuotta sitten uudistetun kirjaston käyttöön? Tapanilan kirjastoon kulku tulee säilyttää eikä motittaa sitä, kaikki kun eivät omista autoa.

Bussi 72:n nykyisen reitin myötä myös Tapaninvainiossa asuvat (esim. Ollilantiellä) pystyvät kohtuullisen kävelymatkan päästä käyttämään bussireittiä esim. mennessään Pukinmäkeen. Suunnitellussa reittimuutoksessa tämä alue jää liian kauaksi bussipysäkeiltä.

Tapanilassa pitää kaikkien nykyisten I,K ja N junien sekä kehäradan junien pysähtyä

Kaikki Kehäradan junat pitää pysähtyä kaikilla asemilla

Jumboon pitäisi päästä Helsingin puolelta kätevämmin julkisilla. Tällä hetkellä Puistolasta Jumbolle on varattava ainakin 45 min. julkisilla Tikkurilan tai Malmin kautta. Vaihdot osuvat huonosti junasta bussiin ja bussit koukkailevat pikkuteiden kautta.

Pitäisi olla bussilinja, joka kulkee koko kehä III:n päästä päähän koukkailematta mihinkään. Siihen voisi olla liityntälinjoja asuinalueilta.

Puistolasta pitäisi päästä kötevämmin - eli nopeammin itään päin. Ilman koukkausta Malmille. Jakomäen ja Länsimäen kautta Melkunmäkeen ei luulisi olevan vaikea järjestää. 75A voisi jatkaa reittiään - ja kulkea useammin. Kulkeehan muutkin linjat osin toisen kunnan kautta. Mikä siinä on niin hankalaa? Nyt Malmilla vaihdon kanssa kestää tunnin, kun autolla pääsee vartissa. Ei paljoa HSL kannusta joukkoliikenteen käyttöä!

Peltokyläntie-pysäkiltä ehdottomasti päästävä suoraan Malmille sekä keskustaan. Pysäkki palvelee viereisten hoitokotien asukkeja, Siltamäen ala-asteen oppilaita, Siltamäen urheilupuiston kävijöitä sekä tietysti alueen asukkaita! Pallomäentie henkilöautotrafiikki on jo nykyisellään ylikuormitettu ja julkisen yhteyden hankaloittaminen entisestään huonontaa tilannetta.

Voiisiko ystävällisesti Jakomäestä Mellunmäkeen päin vieviin busseihin etenkin viikonloppuisin laittaa busseja joihin mahtuu kolmet rattaat. Vaunujen kanssa lähes mahdoton päästä kyytiin, useammankin kerran saanut tunnin odottaapysäkillä että pääsee vaunujen kanssa.

Myllypurosta voitaisiin jatkaa metroa Viikkiin ja Pihlajamäkeen ja sieltä Malmille.

Miten viikonloppuna liikutaan Länsitie 7-11 huudeille? 785 ym ei yhteyttä?

sinulle erittäin yksinkertainen vastaus, täysin helposti!! Ensin 2,3 km metsässä rämpimistä linjan 730 pääteasemalla Pohjoiseen Nikinmäkeen. Sitten 730 bussilla körötellaan tunnin keskustaan. Siten pääset Länsitie 7-11 huudeilta stadiin.

Mielestäni Korso-Nikkilä linja olisi oiva viikonloppulinja, kun ei 785-788 kulje ollenkaan. Lukuunottamatta 787 Halkian yövuoroa

Linja 518 kiertämään jakomäen ympäri vaikka edes joka toisen vuoron osalta please!

Samaa mieltä. Laitettiinhan 75a:kin kulkemaan jakomäen ympäri jokin aika sitten.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.