HSL kerää kommentteja vuosien 2015-2016 liikennöintisuunnitelmasta

HSL laatii vuosittain HSL-alueen joukkoliikenteen liikennöintisuunnitelman. Se kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. Suunnitelmassa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset ja niiden vaikutukset liikennöintikustannuksiin. Suunnitelmaluonnosta voi kommentoida keskiviikkoon 14.1.2015 asti.

Vuoden 2015 merkittävä muutos Kehäradan junaliikenteen käynnistyminen kesällä 2015. Vantaan suunnan bussilinjasto uudistuu syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8.2015. Vantaan muutoksista on valmistunut erillinen suunnitelma. Vantaan uuteen linjastoon voi tutustua myös karttapalvelussa. Vantaan joukkoliikenneuudistus

Liikennöintisuunnitelma 2015-2016
Suunnitelmassa esitetyt muutokset tulevat voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 15.6.2015 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8.2015.

Liikennöintisuunnitelman 2015–2016 ovat laatineet HSL:n linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän joukkoliikennesuunnittelijat yhteistyössä kuntien joukkoliikenneyhdyshenkilöiden ja koulutoimen edustajien kanssa. Yhteistyöhön ovat osallistuneet myös bussiliikennöitsijät, HKL:n raitioliikenneyksikkö, HKL:n metroliikenneyksikkö ja Suomenlinnan Liikenne Oy. Lopullinen aikataulusuunnittelu kesälle 2015 ja talvikaudelle 2015–2016 tehdään liikennöintisuunnitelman pohjalta. Suunnitelmaluonnosta voi kommentoida 14.1.2015 asti. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaluonnosta kokouksessaan 20.1.2015.
 

Kommentit

Pysäkille (2449) Tuomarinkyläntie ei liikennöidä enää sunnuntaisin, kun linjat 70V ja 611 yhdistettiin. Jo aiemmin lakkasivat bussit 650 ja 652 kulkemasta Vanhaa Tuusulantietä pitkin, mikä vähensi pysäkillä pysähtyviä vuoroja. Pysäkki on tärkeä sekä Tuomarinkylän Ratsastuskeskukselle että Vinttikoirakeskukselle. Molemmissa on paljon alaikäisiä harrastajia, jotka kulkevat julkisilla. Liikennöinti sunnuntaisin on palautettava!!! Uusi Jokerilinja ei korvaa 611 sunnuntailiikennöintiä, koska se ei aja keskustaan.

Poikittaislinjan idea on erinomainen mutta miksi ihmeessä vaihdoista pääväylille kuten hämeenlinnanväylälle ei ole huolehdittu? Ja mikäli siihen liittymään pysäkki tulisi niin pitäisikö silloin ostaan espoon lippu jos vaihtopysäkki on 100m espoon puolella ja haluaa kuitenkin vaihtaa koti Helsingin keskustaa.. Kummastuttaa tämä tällainen.

Sähköjunat eivät toimi tänä aamuna. 248 olisi voinut ottaa juoksevan asiakkaan kyytiin peruuttaessaan Rautatieasemalta 10:14. Juoksin etuoven rinnalla koko matkan ja vielä kun vaihtoi 1:lle. Tänään tässä tilanteessa sikamaista. Harry Mälkki

Suunnitelmassanne bussi 98 ja 98A lopetetaan ja korvaava 560 hoitaa liikenteen Rastilasta Malmille.Millä bussilla muutoksen jälkeen pääsee esim. Itäkeskukseen ennen metron liikennöintiä,myös viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.
Onko tarkoitus myös poistaa linja 519A.Nämä aamun bussit eivät kulje tyhjinä joten tarvetta on.Jokeri 550 on monelle tarpeellinen linja kun vain sille pääsisi riittävän aikaisin.Työmatkalaisia kulkee myös silloin kun muut vielä nukkuvat.

Miksi koko pääkaupunkiseudun bussireitit pitää laittaa sekaisin? Onko suunnittelijoilla liian vähän töitä? Vähän sama juttu, kun kauppias siirtää muutaman vuoden välein kaikki tavarat eri hyllyihin, ettei asiakkaat löytäisi niitä?

Miksi koko pääkaupunkiseudun bussireitit pitää laittaa sekaisin? Onko suunnittelijoilla liian vähän töitä? Vähän sama juttu, kun kauppias siirtää muutaman vuoden välein kaikki tavarat eri hyllyihin, ettei asiakkaat löytäisi niitä?

Linja 519 Itäkeskus - lentoasema on palvellut iät ajat idässä ja koillisessa asuvia helsinkiläisiä. Mutta tietysti tämänkin toimiva linja 519 lopeteaa! MIKSI? Haluatte, Jumbossa siirtää lentomatkaajat sekä Tammistossa ja Itäkeskuksessa asioivat tuntikausia kestävään vaihtorumbaan odotusaikoineen, taksin käyttäjiksi ja köyhät joutuvat jäämään kotiin. Lopettakaa mielummin kutsuplus, joka tuottaa pelkkää tappiota.

´15-vuotias tyttö pahoinpiteli lipuntarkastajan Helsingissä`. Tällainen uutinen oli tänään iltasanomissa. Sanoisin että hyvä tavaton. Jos 15-vuotias pystyy pahoinpitelemään aikuisen lipuntarkastajan, olisikohan syytä tarkistaa, onko kyseinen henkilö kykenevä hoitamaan tehtäväänsä. Ei ole.
Toiseksi, ollaanko HSL:ssä koskaan edes ajateltu muuta vaihtoa ehtoa, kuin harrastaa rikollisten matkustajien jahtaamista. Ensin houkutellaan matkustamaan julkisilla ja kun vihdoin saadaan joku kyytiin, alkaa ´mättäminen` - olet rikollinen, kunnes toisin todistat, eikä sekään ole varmaa vaikka lippu olisikin, rikollinen olet silti. Tämä on lipuntarkastajien ja tietty pääkallonpaikalla olevien asenne busiilla, ratiklla tai metrolla liikkuviin asiakkaisiinsa. Siksi en matkusta HSL:n välineillä kuin joskus pakosta.

tänään men puistolan kirkon pysäkillie klo 13:45 tarkoitus mennä malmili 76a:llä
tulihan se 76a vihdoin ja viimen en odotellut sitä kuin vaivasit 45 min ohi meni 2 jakomakeen menievää bussia j 3 kpl rautatie asemalle 75 15 min välein eikö hsl tiedetä että malmin siraalan on avattu sinne vois olla vähän paremat yhteydet että näin hyvin hsl palvelee helingissä asuvia joko likenteen kantajia täytyypit tästä lähteä auto kaupoille jos malmille haluaa palveluiden ääreen menä kiitos vaan taas tyhjästä palvelust ja 76b meni tuona aikana puistolan asemalle peräti 2 kertaa mikä on mennyt pieleen vai rukoleeko mamamut työ aikana bussin käytävillä niin että vuoroja jää ajamatta ei oo eka kerta kun näin käy...

Nyt kun elokuussa yhdistetään Vantaan sisäiset linjat 77 ja 63 olisi pienehkö parannusehdotus, jota ette ehkä ole huomanneet.
Kun uusi linja nousee Etelä PÄiväkummusta Peijaksentielle se on merkitty kääntymään Hanabölentielle ja edelleen Laurantielle ja Peijaksentien kautta asemalle se aiheuttaa varsinkin Päiväkummun ja Havukosken koululaisille ja vanhuksille ongelman. Nykyistä linjaa 77 käyttävät sekä Koivukylän terveysasemalla että Havukosken koululla käyvät. Nyt tämä yhteys menee poikki.
Ehdotan, että 77 ajaisi edelleen Päiväkummusta ylös Peijaksentielle, edelleen Laurantielle, Hanabölentielle, Koivukylän väylää pitkin Asemalle kuten nytkin.
Näin säilyisi usempi pysäkkipari. Peijaksentietä asemallepäin kulkee muutenkin useita linjoja. Kokonaisratkaisuna uskon, että tämä vaihtoehto palvelisi alueen asukkaita paremmin kuin nyt oleva suunnitelma.

Työpaikallemme Tuusulan Jusslaan kulkee julkisella liikenteellä työntekijöitä Espoosta, Vantaalta ja itse Nurmijärven Klaukkalasta eli tällä hetkellä kuljemme osin Helsingin kautta, osin Tikkurilan kautta ja itse Kla - kehä3 - Tuusulantie - Jussla eli 3 bussia. Mitä ilmeisimmin kehäradan valmistuttua (kehä3:n bussiliikenteen muuttuessa täysin) osa meistä (minä mukaan lukien Kivistön asemalta) pääsee käyttämään uutta junayhteyttä. Se edellyttää Leinelän asemalta syöttöliikennettä Tuusulaan tai ainakin rajalle Kivikon kohdalle Vantaan puolelle - sieltä kävelyä reilu kilometri Jusslan teollisuusalueelle. Ilmeisesti Tuusulan puolelle ei aio mikään bussi liikennöidä, mutta 'hevosenkenkää' ajava uusi '624' Leinelän junaasema yhtenä pysäkkinä ja Kivikon/Kivikkotien kohdalla lähellä Tuusulan rajaa oleva pysäkki toimisi työmatkamme mahdollistajana - jos näin on, hyvä niin!

Arvoisa HSL, tiedoksi:
Koska linja 611 tulee korvaamaan linjan 70V, on tarkistettava pysäkit. 611 ei saa ajaa entisen 70V pysäkkien ohi. Esimerkiksi pysäkki 2061 Unioninkatu 43 Kaisaniemessä, siinä pitää olla linjastouudistuksen jälkeen 611 pysäkki. Sitä ei nyt ole. Samoin vastaavasti pitää 611 pysähtyä pysäkillä 2060 Kaisaniemenkatu.

Vastaavia tarkistuksia pitää tehdä mahdollisesti muuallakin. Sellaiset selitykset, jotta pysäkeillä ei ole kaikille linjoille tilaa, eivät kelpaa.
Terveisin nimim. Dixi

Espoossa Postipuun koulun englanninkieliset luokat lopettavat tämän lukukauden jälkeen.
Kaikki nämä lapset siirtyvät kouluihin Opinmäen uudelle kampukselle tai Kilonpuiston kaksikieliseen kouluun.
Suuri osa näistä lapsista asuu tällä hetkellä Postipuun koulun lähettyvillä, alueella Lintuvaara, Uusmäki, Painiitty, Mäkkylä. Lasten uusi koulumatka tulis turvata mieluiten suoralla bussiyhteydellä uusiin kouluihin.
Tällä hetkellä suunnitelmassa näkyy vain Postipuun koulule tulevan bussiyhteyden lopettaminen, koska englannikieliset luokat kouussa lopettavat. Suuri osa lapsista asuu tämän koulun lähellä. Heiltä viedään koulu kauas ja heille tulisi saada kotoaan sinne yhteys - ei vähentää kulkuyhteyksiä. Nämä lasten perheet ovat englanninkielisiä, eivätkä he osaa vastata tai löytää näitä nettisivuja, missä uudistuksista puhutaan.
Aikoinaan Espoon linja 23 kulki Uusmäestä suoraan Kilonpuiston koululle. Vastaava linja tarvitaan nyt kiireesti takaisin. Samoin linja, joka vie läheltä Postipuun koulua Opinmäen kampukseen Suurpeltoon.

Tehkää joku järkevä linja Soukasta Kaitaan kautta Espoon keskustaan ja Jorviin. On aika alentava tunne matkustaa ympäri Espoota, jotta pääsee kaupungin "keskustaan".

Espoon sisäisten bussien 2 ja 4 lopettaminen tapahtuu liian aikaisin, kun metro ei vielä kulje Otaniemeen = joukkoliikenne palvelu huonontuu: pitää vaihtaa bussia ja vielä kävellä loppumatkan tai vaihtaa bussia kolmannen kerran. Linjat tulisi säilyttää ainakin Aalto-yliopiston lukukausien ajan. Ehdotan, että linjat poistettaisiin vasta metroliikenteen alettua. Bussille 550 pitää saada pysäkki Tapiolan väliaikaiskoulun kohdalle.

Hei
Tämän päivän metron (16.1.2015) mukaan tulee muutoksia myös linjoille 76a ja B ja linja 74. Tuossa liikennöintisuunnitelmassa ei kuitenkaan ole mitään mainintaa ko. asiasta?

231 on ainoa bussi, jolla pääsen suoraan kouluun etelä- haagaan. Vaihtaminen on hankalaa, sillä yleensä jompikumpi bussi on myöhässä. Olkaa kilttejä älkääkä lakkauttako sitä!

231 on ainoa bussi jolla pääsen suoraan kouluun etelä Haagaan. Älkää lakkauttako sitä!

Linjan 231 lakkauttaminen ja linjan 22 lähtöpaikan siirtäminen Hämevaarasta Helmipöllönmäkeen saisi aikaan sen, ettei Lintuvaaran läpi enää kulje muuta linjaa kuin 510. Tämä vaikeuttaa ja pidentää huomattavasti koulu- ja työmatkoja aiheuttamalla pakollisen vaihdon Leppävaarassa. Lähes varmuudella aamun ja iltapäivän ruuhka-aikojen 510:n kapasiteetti ei riitä kun kaikki bussia käyttävät lintuvaaralaiset käyttävät ainoastaan tätä linjaa. Linja 231 on palvellut vuosikymmeniä tarjoamalla toimivan yhteyden Helsingin keskustaan. Eikö linjan lakkauttamisen sijasta sen reittiä voisi selkeyttää siten, ettei se tekisi niin monia kierroksia matkan varrella?

Suora linta 231 on ollut elintärkeä yhteys Lintuvaarasta Hkiin. Täältä kulkee päiväsaikaan opiskelijoita ja vanhempia henkilöitä, jotka eivät autoile, heille ja kyllä meille auton omistavillekin tämä lija on erittäin tärkeä. Samoin linjalla 22 on päässyt Jääskeläntieltä kauppoihin Alepaan, Leppävaaraan ja juna-asemalle. Tämä linja on myös ollut elintärkeä alueen asukkaille, samoin kuin linjayhteys 510 Otaniemeen alueen opiskelijoille.Leppävaaraan pääsee kyllä Hgistä monellakin bussilla, mutta meidät lintuvaaralaiset pakotettaisiin kävelemään kohtuuton matka kotiin.
Tuntuu päättömältä touhulta lopettaa ainoat meitä lintuvaaralaisia toimivasti palvelevat linjat, etenkin kun nykyisin suositaan joukkoliikenteen käyttöä! Kohta ei auta kuin muuttaa muualle bussilinjojen perässä. Uusien alueiden suosiminen vanhojen kustannuksella on todella epäreilua.

Olisi erittäin valitettavaa, mikäli linja 22 lakkautettaisiin kokonaan. Lintuvaarassa asustelee vanhuksia, lapsiperheitä sekä autotta ruokaostoksiaan tekeviä ihmisiä, joille tulisi taata kätevä yhteys Sellon ruokamarkettien luo. Uuden suunnitelman mukaan matka pysäkille tuplaantuisi Sellon päässä, ja ruokaostosten kantaminen omin voimin kävisi ylivoimaiseksi. Haasteita on jo nyt viikonloppuisin, kun 22 ei liikennöi.

Puhumattakaan Lintuvaaran väliaikaiselle päiväkodille Ruusutorppaan matkaavista lapsiperheistä. Tämä rumba jatkuu ainakin syksyn 2015.

Kiitos vilkkaasta ja aktiivisesta keskustelusta, kommentoinnista ja näkemyksistä. Kommentit on huomioitu HSL:n hallituksen käsittelyyn 20.1.2015 menevässä ehdotuksessa. Uskomme, että lopputuloksena syntyy sellainen linjasto, joka lisää entisestään joukkoliikenteen suosiota Helsingin seudulla. Vaikka tämän jälkeen annettuja palautteita emme enää voi huomioida suunnitelmassa, niin keskustelu saa ja toivottavasti jatkuukin vilkkaana.

Terveisin HSL

Vantaan Sanomissa 17.1 Nina Frösen antaa ymmärtää, että päätökset on jo tehty. Onko hän ylittänyt valtuutensa?

HSL näyttää haluavan palvella uusia alueita, mutta hylkää samalla vanhat alueet, missä palvelutarve ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään. Lintuvaarassa ollaan nyt tekemässä sama mikä tehtiin Laaksolahdessa muutama vuosi sitten kun Rastaalan kulmille alkoi rakentua uusia taloja. Linja 24 siirrettiin uudelle alueelle ja linja 25 jaettiin kahtia, minkä seurauksena Pitkäjärventien pohjoispuolelta ei pääse Leppävaaraan enää kuin kerran tunnissa. Leppävaarassa on kuitenkin koulut, harrastukset, Sello palveluineen ym., joten ei auta kuin kulkea ja kuskata lapsia omalla autolla, yksi bussi kerran tunnissa kun osuu harvoin sopivasti aikatauluun ja matka-aika suoraan on vain reilut 10 min. Linjalle 25 (ei A) tarvittaisiin siis kipeästi tiheämpi vuoroväli.
Uusille alueille pitäisi lisätä ihan uusia linjoja - ei kurjistaa vanhoja ja toimia niiden kustannuksella.

Tässä suunnitelmassa ei ole huomioitu Sotungin lukiolaisia, joita kehärata ei hyödytä lainkaan ja bussiaikataulut ja -reitit sekä -linjat muuttuvat niin, että linjoja häviää, tilalle ei tule mitään hyvää ja reitit eivät palvele korsolaisia ollenkaan! Miten Korsosta enää pääsee hyvin Sotungin lukioon? Samoin linjan 742 lakkauttaminen ei ole hyvä idea, koska se on monelle hyvä työmatkalinja.

Miksi nikinmäkeläisiltä halutaan viedä loputkin yhteydet päästä Helsinkiin?731 on välttämätön linja alueen asukkaille, jotka käyvät töissä tai opiskelemassa Helsingissä. Aina on tullut Nikinmäestä paljon matkustajia kyytiin - bussi ovat liiankin täynnä jo nyt. Alueelle muuttaa jatkuvasti uusia asukkaita eikä kaikilla suinkaan ole autoa käytettävissä.
Nikinmäkeen ei jäisi iltaisin eikä viikonvaihteisin mitään bussiyhteyttä Helsinkiin! Siis linjan 731 pitää ehdottomasti pysyä Lahdentiellä.

Näillä suunnitelmilla ei kyllä saada mitenkään ihmisiä käyttämään lisää julkisia - päinvastoin, autoilijoita tulee riittämään Lahdentiellä ruuhka-aikoina näköjään entistä enemmän, kun ihmiset Nikinmäestä, Kuninkaanmäestä ja Sotungista hyppäävät kaikki auton rattiin. Ei se Kehärata ihan Sipoon nurkille kuitenkaan yllä. Missä poikittaislinjat tai järkevät yhteydet pienempiin keskuksiin Vantaan alueella ja tärkeimpänä Helsinkiin ja Tikkurilaan? Jos kerta Kehärata on ollut niin kallis, että näin radikaaleja uudistuksia joudutaan tekemään Vantaan bussilinjoilla, miten perustellaan tässä vantaalaisten hyöty, kun Kehärata on käyttäjien ulottumattomissa?

Itä-Vantaalla Kuninkaanmäen suunnalla asuvana on tottunut siihen, että Helsingin keskustaan pääsee jo nyt julkisilla, eli busseilla, noin. 45 minuutissa, pahimmillaan matkaan menee jopa reilusti yli tunti. Busseja menee, mutta niitä harvoin ja pääasiassa ruuhka-aikoina. Auto on ollut jo kauan parempi vaihtoehto kuin bussi: Tikkurilaankin pääsee autolla alle 20 minuutissa, kun bussilla siihen menee helposti samat 45 min kuin Helsinkinkiin mentäessä. Junakin on tällöin aika huono vaihtoehto.

Nyt usea ellei jopa kaikki Sotungin seudun linjat lopetetaan. Alueella asuvana tiedän, kuinka valtavaa työmatkaliikenne nimenomaan on Itä-Vantaalta Helsinkiin ja Espoon suuntaa, kuinka paljon alueella on lapsiperheitäkin. Tuoreessa Helsingin Sanomien uutisessa mainittiin, että vuoteen 2020 mennessä Kuninkaanmäkeenkin tullaan rakentamaan yli 150 asuntoa ja asuntomarkkinat ylipäätään tulevat Vantaalla kasvamaan varsinkin sen itäosissa huomattavasti. Miten nämä ihmiset ja nykyisin alueella (Kuninkaanmäki-Itä-Hakkila-Sotunki-Hakunila) asuvat tulevat uudistuksista hyötymään? Usea linja mm. nykyinen 742 ja 741k muuttuu ja niiden kulku harvenee huomattavasti. Uudistusten perusteleminen uudella Kehäradalla ei ole validia. Se ei tule vaikuttamaan millään tapaa positiivisesti Itä-Vantaan julkisiin yhteyksiin, eivätkä ihmiset sen takia "tarvitse" vähemmän linjoja ja vuoroja. Lähin Kehäradan asema on linnuntietä Leinelässä, autolla sinne kyllä pääsee. Bussilla taas siihen tulee uusien suunnitelmienkin myötä kulumaan helposti jopa 1h.

Oikeasti Kehä 3:n ulkopuolella asuvia valtavia ihmismääriä ei tule unohtaa ja näin ohittaa. Ns. sivualueilla ja kauempana Helsingin rajoilla asuville ei uudistuksista pääasiassa ole hyötyä, vaan haittaa. Hakunilan-suuralueeseen liittyvästä tekstistä bongasin myös tämän: "Hakkilan työpaikka-alueen pohjoisosaan ei enää pääse suoralla yhteydellä Tikkurilasta." Onko tosiaan niin, että HSL näin suoranaisesti haluaa tukea yksityisautoilua pääkaupunkiseudulla? Hakkilan pohjoisosiin ollaan tällä hetkellä rakentamassa ja suunnittelemassa suuria logistiikka- ja teknologiayritysalueita Lahdentien varteen. Työpaikkoja siis tulee olemaan monia. Toivoisinkin järkeä uudistuksiin ja alueella asuvien, linjoja oikeasti käyttävien, mielipiteiden kuuntelemista. Yksityisautoilun määrää tuskin uudistuksilla halutaan, mutta nyt se on lähes vääjäämätöntä. Miten käy kestävän liikkumisen edistämisen tällöin?

Myyrmäestä linja " kehä kakkosena " esim Kauniasten kautta Tuomarilaan. Puuttuu Vantaan ja Espoon poikittaiset yhteydet siellä missä ei ole junaa. Miettikääpä matkaa yyrmäestä Kuurinniittyyn...

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.