HSL ratkaisi Keravan kilpailutuksen

HSL ratkaisi Keravan bussilinjojen 5, 8, 633, 738 ja 973 kilpailutuksen. Sen voitti tarjousyhteenliittymä Veolia Transport Helsinki Oy ja Veolia Transport Vantaa Oy. Liikenne uusien sopimusten mukaan alkaa elokuun 11. päivä.

Linjoille kertyy kaikkiaan noin 1,6 miljoonaa linjakilometriä vuodessa, ja liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 16 autoa. Sopimuskausi on 5 vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus enintään 3 vuoden jatko-optioon. Tarjouskilpailuun osallistui 6 liikennöitsijää, ja tarjouksia jätettiin yhteensä 6.

Keravan bussiliikenne järjestetään elokuusta alkaen uudenlaisella sopimusmallilla, jossa HSL määrittelee reitit ja palvelutason. Liikennöitsijä suunnittelee niiden pohjalta aikataulut. Uusi sopimusmalli kannustaa liikennöitsijää hoitamaan liikenteen mahdollisimman laadukkaasti ja tehokkaasti, sillä HSL:n maksama liikennöintikorvaus nousee ensimmäisen vuoden jälkeen, jos matkustajamäärät kasvavat.

Uusien sopimuksien myötä Keravan liikenteeseen saadaan vuoden 2015 alusta 11 uutta vähäpäästöistä matalalattiabussia. Kaikki uudet bussit täyttävät E6-päästönormin, ja niiden lähipäästöt ovat ratkaisevasti nykykalustoa pienempiä.

Kaikissa uusissa busseissa on matkustamotilan ilmastointi, turvaohjaamo, alkolukko, automaattinen palonsammutusjärjestelmä sekä ajotavanseurantajärjestelmä. Kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta parannetaan kameravalvonnalla. Lisäksi busseihin tulee ajovakauden säätöjärjestelmä.

Linjat ja liikennöitsijät 11.8.2014 alkaen

Linja Nykyinen liikennöitsijä Uusi liikennöitsijä
5 Korsisaari-yhtiöt, Taksikuljetus Oy, Veolia Transport Vantaa Oy Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Helsinki Oy
8 Taksikuljetus Oy Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Helsinki Oy
633 Veolia Transport Vantaa Oy Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Helsinki Oy
738 Veolia Transport Vantaa Oy Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Helsinki Oy
973 Veolia Transport Vantaa Oy Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Helsinki Oy


 

Kommentit

Toivottavasti linjalle 5 saadaan ainakin aamuruuhkiin vähän lisää vuoroja. Esim. n. klo 7.30 Sorsakorvelta lähtenyt vuoro lopetettiin, ja siinähän sitten ollan klo 7:n ja klo 8:n vuoroilla kuin sillit suolassa siellä bussissa. Vähälumisen talven ansiosta se on kuitenkin ollut melko ajoissa, niin on ehtinyt tavoittelemaansa junaan. Mutta kerran tunnissa on liian harvoin!

Samoin, jos haluaisi palata Keravan keskustasta takaisin Sorsakorvelle päin bussilla 5, on välit n. klo 17-18 lähtevillä vuoroilla liian harvassa. Tähänkin toivon muutosta.

Käytän linjaa 738 muutaman kerran viikossa Helsingin ja Keravan välillä ja kuljettajista on tullut myönteinen käsitys pääosin. Joskus joku meinaa myöhästyä bussista, mutta nämä kuljettajat osaavat katsoa peiliin ja avaavat oven uudelleen huomatessaan jonkun vielä kaipaavan kyytiä, vaikka yleensä kyytiin noussut mattimyöhäinen ei kiitosta sanokaan.
Toivottavasti bussikalustoksi saataisiin tällekin linjalle vähän tuoreempaa, sillä nykyisin linjalla on ikääntyneempää ja huonokuntoisempaa menopeliä näköjään.

Uutta kalustoa tulee vuoden 2015 alusta alkaen, siihen saakka nykyinen kalusto. Odotellaan :)

Toivottavasti linja 8 jatkaa edelleen samoilla ehdoilla? Ihanaa kun pääsee bussiin aivan kotiovelta ja kotiovelle. Itselläni ei ole auto käytössä arkipäivinä ja olen arvostanut linjaa siksi, että saan painavat kauppakassit kannettua kotiin. Kiitos reippaille kuskeille.

Parhaamme olemme yrittäneet ja varmasti yritämme jatkossakin. Ensimmäisen viestin laittaja tuskin istuu matkustajana koskaan.

Kyllä muuten istuu joka arkipäivä, ja usein myös viikonloppuisin. Matkustanut jo vuodesta 1982 Kerava - Helsinki väliä, eli aika paljon on katsantopohjaa kieli ym taidottomiin kuljettajiin.

Pieni vinkki: Vaihda valtion rautateihin.

Harmi, että et ole junaan vaihtanut jos ym. taidottomia kuskeja pyörii. Lisäkseni monia suomalaisia kuljettajia, jotka pääasiassa ajamme ko. linjoja. Tuo kommentti kyllä loukkasi. Täytyy myöntää!

upeeta veolialle mutta ikävä taksikuljetuksen ja korsisaaren kannalta.muttä tätähän tämä on että pienyrittäjät syödään näin pois pelistä

Hei ihmettelija..
Miksiköhän sinulle kiinnostaa kuljettajan kielitaitoa Kun sinä et edes tervehti sille.

Miten voidaan valita lakkoherkkä Veolia ajamaan Keravan linjoja. Taas joudumme kärsimään kielitaidottomista kuljettajista jotka eivät osaa reittejä.
Matkustusviihtyvyyden kannalta olisi parempi että, Veolia laittaisi kaikki vanhat Lähilinjojen aikaiset kuljettajat ajamaan näitä linjoja, sikäli kun heitä on enään palveluksessa

Veoliahan on jo ajanut Keravan linjoja useita vuosia joten sinänsä mikään ei juurikaan muutu. Toki Veolialla on paljon ulkomaalaistaustaisia kuljettajia mutta niin on muillakin isoilla bussifirmoilla. Eikä täysin kielitaidottomana bussin puikkoihin pääse. Uutta pehmeäpenkkistä kalustoakin tulee vuodenvaihteessa 10kpl verran mikä parantaa matkustusmukavuutta pitkillä linjoilla 633 ja 738.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.