HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2015-2017: Kehärata avaa suurten joukkoliikennehankkeiden sarjan ensi kesänä

Helsingin seudun raideliikenteen valtakunnallisesti merkittävin hanke toteutuu ensi kesänä, kun Kehärata avautuu matkustajaliikenteelle. Sen myötä avautuu raideyhteys lentoasemalle ja sieltä muun Suomen raiteille. Syksyllä 2015 aloittaa myös uusi runkobussilinja 560 Vuosaaresta Myyrmäkeen. HSL kiirehtii mahdollisuutta jatkaa linjaa Matinkylään. Seuraavana vuonna vuorossa on pääkaupunkiseudulle merkittävä Länsimetro. Myös sähköiseen informaatioon ja lippujen myyntiin valmisteilla olevat uudistukset toteutuvat kaudella 2015-2017.

Uudistukset nostavat liikenteen operointikustannuksia, vuonna 2015 noin 11,6 miljoonaa euroa ja infrakustannuksia yli 5 miljoonaa euroa, mutta myös parantavat palvelutasoa. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2015 - 2017 on varauduttu joukkoliikenteen osalta keskimäärin 1,5 prosentin kustannustason nousuun

”Sekä Kehärata että Länsimetro kasvattavat suunnitelmakaudella joukkoliikenteen käyttäjämääriä. Kehäradan junaliikenne lisää junien liikennöintikustannuksia noin kymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa. Liikenteen kokonaiskustannukset pyritään pitämään kuitenkin nykyisellä tasolla Kehäradan käyttöönoton jälkeen. Vastaava säästö syntyy Kehäradan käyttöönoton yhteydessä toteutettavilla bussiliikenteen muutoksilla”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Suunnitelmakauden merkittävin HSL:n oma investointi on lippu- ja informaatiohanke. Hankkeessa uudistetaan nykyinen matkakorttijärjestelmä ja toteutetaan ajantasainen seudullinen matkustajainformaatiojärjestelmä. Sähköisiä matkustajainformaatiopalveluita ovat muun muassa ajoneuvoissa, pysäkeillä ja terminaaleissa olevat informaatiopalvelut sekä netissä ja mobiilissa tarjottavat asiakassovellukset. Palveluissa korostuvat henkilökohtainen räätälöinti, tosiaikaisuus ja henkilökohtainen paikannus. Sähköisten palvelujen rinnalla valmistellaan tulevaisuuden taksa- ja lippujärjestelmää. Uusi vyöhykejärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2017 alussa.

”HSL seuraa tiiviisti myös kuntauudistuksen etenemistä. Metropolihallinnon toteutustapa ja kuntaliitospäätökset vaikuttavat aikanaan myös HSL:n toiminta- ja taloussuunnitteluun”, Rihtniemi sanoo.

HSL:n talousarvio 2015

HSL:n toimintatulot vuonna 2015 ovat yhteensä 614,8 miljoonaa euroa. Kasvu vuoden 2014 ennusteeseen verrattuna on 19,2 miljoonaa euroa. Tuloista 48,5 prosenttia on lipputuloja, joiden arvioidaan vuonna 2015 olevan yhteensä 298,4 miljoonaa euroa, mikä on 3,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.

Jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla. Kuntaosuudet talousarviossa 2015 ovat yhteensä 299,0 miljoonaa euroa, mikä on 48,6 prosenttia kaikista HSL:n tuloista.

Vuosittain maksettavaksi valtion suurten kaupunkien joukkoliikennetuen määräksi on arvioitu 5,4 miljoonaa euroa vuosina 2015-2017. Muiden tukien ja avustus osuus HSL:n tuloista on arviolta 0,9 prosenttia. HSL esittää tarkastusmaksun korottamista 80 eurosta 100 euroon vuoden 2015 alusta. Tarkastusmaksutuloja arvioidaan kertyvän 6,3 miljoonaa euroa, mistä kirjataan luottotappioita ja luottotappiovarauksia 2,7 miljoonaa euroa.

Toimintamenot vuonna 2015 ovat 614,9 miljoonaa euroa. Toimintamenot kasvavat vuoden 2014 ennusteesta 4,4 prosenttia. Operointikustannukset ovat 491,0 miljoonaa euroa. Niiden osuus toimintamenoista on 79,9 prosenttia. Bussiliikennepalvelujen ostoon käytetään 320,7 miljoonaa euroa, junaliikenteen ostoon 85,3 miljoonaa euroa, raitioliikenteeseen 51,4 miljoonaa euroa, metroliikenteeseen 26,5 miljoonaa euroa ja lauttaliikenteeseen 4,1 miljoonaa euroa. Kutsuplus-palvelun operointikustannukset ovat arviolta 2,9 miljoonaa euroa. HSL:n hallitus päättää kesään 2015  mennessä Kutsuplus-liikenteen jatkosta.

HSL maksaa jäsenkunnilleen korvausta niiden omistaman joukkoliikenneinfran käytöstä. Vuoden 2014 infrakorvaukset kunnille ovat 68,6 miljoonaa euroa, mikä on 11,2 prosenttia HSL:n kaikista toimintamenoista.

HSL:n investointimenot vuonna 2015 ovat 48,5 miljoonaa euroa. Sähköisiin matkustajainformaatiolaitteisiin ja –järjestelmiin on varattu vuodelle 2015 kaikkiaan 43,6 miljoonaa,

 

Kommentit

Linja 560 voisi perjantai- ja lauantai-iltoina kulkea hieman myöhempään.

Voisiko 731Kulomäki Helsinki saada joitakin vuoroja menemään moottori tien kautta.

Toivottavasti K juna kulkee useamin kun nykyään.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.