Kehäradan junien tunnukset ovat I ja P

HSL on nimennyt kesällä 2015 Kehäradan liikenteessä aloittavien junien tunnuksiksi I ja P.

Tunnuksella I junat ajavat Helsingistä päärataa pitkin Tikkurilan kautta Lentoasemalle ja sieltä edelleen Martinlaakson radalle.

Tunnuksella P junat lähtevät Helsingistä Martinlaakson radalle ja kiertävät Vantaankosken kautta Lentoasemalle ja sieltä edelleen pääradalle.

Nykyinen M-tunnus poistuu lähijunaliikenteen käytöstä. Jatkossa M viittaa ainoastaan metroliikenteeseen.

HSL ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä millä pääradan asemista junat I ja P pysähtyvät, kun Kehäradan liikenne alkaa. Asemista päätetään ensi kevättalvella, kun tietoa todellisista ajoajoista saadaan Kehäradalla tehtävien testiajojen perusteella.

Kommentit

Kehäradan junien tulisi ehdottomasti pysähtyä jokaisella asemalla. En kannata K-junan muuttamista nyk. N-junaksi, koska K-junan pysäkkejä on jo vuosien varrella lisätty. Sen sijaan K-junan pysäkkejä pitäisi vähentää, esim. sen ei tarvitsisi pysähtyä Oulunkylässä.

Samaa mieltä, toivottavasti Kehäradan junat pysähtyvät myös Hiekkaharjussa, koska täällä asuu paljon lentokentällä työskenteleviä ihmisiä.

Kehäradan tulisi ehdottomasti pysähtyä Hiekkaharjussa. Hiekkaharju kasvaa nopeasti aseman läheiselle pellolle. Aseman lähellä 10 vuotta asuneena voin todeta, että liityntäparkissa olevien autojen määrä on koko ajan kasvanut. Kyseessä ei ole pelkästään liikenne lentokentälle, joka sekin on tärkeää, vaan myös nopea yhteys Länsi-Vantaalle. Hiekkaharjusta bussiyhteys on hidas, koska bussi ajaa Tikkurilan läpi ja pysähtyy Tikkurilan asemalla. Junalla Pasilan kautta tulee vaihto ja seutulipun hinta. Lentokentän kautta yhteys olisi puolet nopeampi ja kaupungin sisäisen lipun hinnalla. Odotan junayhteyttä, jolloin voisin vaihtaa työmatkalla auton junaan.

Jokainen asema on jollekin ihmiselle tärkeä. Asemat ovat pysähtymistä varten. Junien pitää pysähtyä kaikilla asemilla, jotta kaikkien ihmisten työ- ym. matkojen kulkeminen on mahdollisimman sujuvaa.

Aivan samaa mieltä. Nykyisen K-junan reitillä vain 3:n aseman ohittaminen on kuin kiusantekoa - Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila mukaan kyytiin!

On näkynyt joitain lehtitietoja joissa kerrottiin, että kehäradan junat eivät tule pysähtymään H ja kasvaa kokoiekkaharjussa. Tämä on outu ajatus, jos se on totta. Hiekkaharju on varsin vilkas paikka ja kasvaa koko ajan asukasmäärältään, kun lähipelloille rakennetaan uusia asutusalueita. Jos juna ei pysähdy Hiekkaharjussa, jotuu matkustaja ajamaan ensin junalla Tikkurilaan ja sieltä sitten lentoasemalle. Tämä ei käytännössä toimi. Pysähtyminen Hiekkaharjussa ei vie junalta paria minuuttia enempää. Aikataulun vuoksi ei voi jäättää isoa asiakasryhmää palveluitta!

Entäs Käpylä? Kylä sinnekin olisi kiva päästä jollain junalla ilman vaihtoa töihin ja siis virka-aikaan. Eli 8:ksi töihin ja 4:ltä kotiin. Paitsi, että Koskelantieltä tulee matkaa Käpylän asemalle, joten junan täytyisi kulkea niin, että se olisi aamulla 15 vailla kahdeksan Käpylässä ja lähtisi vaikka 15-20 yli neljän taas takaisin päin. Ja Korsosta/Korsoon pitäisi päästä.

Pukinmäestä on päästävä junalla keskustaan!

Älkää ihmeessä jättäkö Hiekkaharjua välistä!!!
Hiekkaharjusta käy lentoasemalla töissä melko lailla ihmisiä!!

Laittakaa kerava -Helsinki väliin jatkuvasti N-juna ,joka pysähtyy kaikilla asemilla niinkuin nytkin,kiitos

Eikö I-junan kannattaisi pysähtyä nykyisen K junan asemilla Helsingin puolella. Pasila- Ogeli-Malmi-Puistola. Tämä on toimiva ja hyväksihavaittu setti. Näillä asemilla on jo nyt hyvä saavutettavuus. Esim Oulunkylä palvelee itä- Helsinkiä ja lähialueita.

Ei ole hyvä setti. Tietysti se tuntuu hyvältä kun itse istuu kyydissä mutta miltä se tuntuu Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan asemalla seisojista? Taidetaan olla hieman eriarvoisessa asemassa.

I ja P - miksei L=lentoasema ja H=Helsinki?

Koska nämä kirjaimet ovat jo käytössä aivan muunlaisilla linjoilla.

Mielestäni junan pitää ehdottomasti pysähtyä Oulunkylässä. Ogeli on erittäin vilkas asemapaikka asukaspohjan ja jokerilinja 550 risteyspaikkana. 550 tuo Oulunkylän asemalle matkustajia idästä ja lännestä. Ogeli on tärkeä työmatkaliikenteen solmupaikka!

Jos lentoasemalle kulkevat junat eivät Tikkurilan jälkeen pysähdy Hiekkaharjussa, niin onpa outoa. Toki suurissa kaupungeissa osa lentokenttäjunista on express-junia ja samaa logiikkaa noudattaen näin voisi olla täälläkin eli pelkästään pysähdys Pasilan jälkeen Tikkurilassa. Mutta tuntuisi hassulta jos ei olisi tarjolla myös sellaisia vuoroja, jotka pysähtyvät useammin.

Näin lukee kehäradan sivustolla: "Kehäradan junat liikennöivät ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä molempiin suuntiin ja pysähtyvät kaikilla asemilla." Ja tässä HSL:n tiedotteessa sanotaan, että ei olla vielä tehty päätöstä millä asemilla pysähdytään. Luulisi, että jo tässä vaiheessa olisi olemassa tieto, miten junat alkavat kulkemaan. Tai ei ainakaan olisi useaa erilaista tietoa.

Todella hyvä, että M-tunnuksesta luovutaan ja viittaa jatkossa vain metroon. Mediassa on uutisoitu, että turistit ovat luulleet menevänsä metroon vaikka todellisuudessa on menty junaan.
Hyvä uudistus on myös tuo lentokentällä jatkaminen ja erittäin tarpeellinen.

Hienoa, että M viittaa jatkossa vain metroon!

Malmin 1-2 laituri kuntoon ja pysähdykset korkeintaan sinne Tikkurilan ja Pasilan välillä! Koska länsipuoli toimii kuitenkin väistämättä lentokenttäliikenteen ohella paikallisliikenteen yhteytenä tiheine asemaväleineen, olisi hyvä saada itäpuolesta se nopeampi vaihtoehto lentomatkustajille. Paikallisliikennettä palvelisi pääradan pikkuseisakkeilla N-juna, kuten nykyäänkin ja vaihtomahdollisuus lentokenttäjunaan olisi Tikkurilassa, Malmilla sekä Pasilassa.

VR:n tarvitsisi vain vähentää puolet kaukoliikenteestä, tai päättää sitä Tikkurilaan niin onnistuu. ja Länsi-Itä sekaisin?

Olet oikeassa, en ajatellut loppuun asti. Ja tiheäsyklisellä lähiliikenneradalla on niin ikään vaikea nopeuttaa reittiä ja jättää asemia väliin, koska silloin hyvin äkkiä ajettaisiin edellisen junan perässä kiinni. Eli toisin sanoen luultavasti kuitenkin tulee olemaan samanlaista maitolaituri-pysähtelyä kuin N-junassakin. No, ainahan voi vaihtaa Tikkurilassa R, H tai Z-junaan. Pitäisi saada joku taho kiinnostumaan Arlanda Expressin ja Oslon Flytogetin kaltaisen nopean yhteyden rakentamisesta, toinen vaihtoehto tietysti suora metrolinja. Kehärata ei kyllä hirveämmin turisteja tule näillä järjestelyillä palvelemaan. Kun pääsevät vielä ihailemaan Malmin tai Kannelmäen "örkkejä" ym. sekalaista seurakuntaa matkan varrella etenkin ilta- / viikonloppuaikaan, niin seuraavalla visiitillä todennäköisesti nappaavat vaikka taksin ennemmin.

Minusta K junan pysäkki määrää ei pidä lisätä kun matka aika on työ matkasi paljon.

ei pahalla, mutta kirjoitat aika huonosti.

Todella hyvä, että tuosta
M-junatunnuksesta luovutaan vihdoin. Oli niin harhaanjohtava metron kanssa, jolla on myös M-tunnus.

Minunkin mielestä M-tunnus oli legendaarinen, harmi että vaihdatte sen. Muuten kuulostaa hyvältä tuo Lentoasemalle jatkaminen.

Eikös tuo P-tunnus ole hämäävä, kun aikanaan samalla tunnuksella kulki juna Hiekkaharjuun. Toki siitä on kymmenen vuotta, mutta kuitenkin. Lisäksi M-juna on legendaarinen tunnus, vaikka metroon voi joku sotkeakin.

Palvelun ja houkuttelevuuden vuoksi lentokentälle menevien junien pysäkki väli pääradalla itäkautta voisi noudattaa K-junaa tai jopa H-junaa.
Ikävä on matkalaukkujen yms. kanssa nytkyttää joka ikisellä asemalla. Sama koksee jos asuu Kivistössä, niin nopsaan paikalle ja nopsaan eteenpäin pääradalla.

H-junan palvelua voisi nostaa sen pysähtymään myös Korsossa, koska sen aseman kapasiteeti on noussut sitten 2000-luvun.

Aikanaan 3:n ratikkakin oli linjattu 3B:ksi toiseen suuntaan ja 3T:ksi toiseen. Se purettiin 3B:ksi toiselle puoliskolle ja 3T:ksi toiselle, koska järjestely koettiin sekavaksi. Jatkossa 3B kulki Kalliossa ja 3T töölössä, ja sitä sitten selkeytettiin lisää tekemällä linjoista kokonaan eri numerot.

Miksi tilanne Kehäradalla olisi mitenkään erilainen? 3:lla toki sekavuutta lisäsi kahdeksikko, mutta ei se tee silti ympyrän kiertosuuntien mukaan nimetyistä linjoista yhtään sen selkeämpiä. Parasta olisi, että juna vaihtaisi linjatunnusta aina lentoasemalla (tai tarkemmin juuri ennen lentoasemalle saapumista). On helpompaa opetella, mihin milläkin linjalla pääsee kuin joutua opettelemaan, mihin milläkin linjalla pääsee ja mihin suuntaan. Samalla linjalla edestakaisin on erittäin selkeyttävä periaate. Suuntalinjojen opettelu vaatii paljon monimutkaisempaa verkoston hahmottamista, ja opettelukynnys ei HSL-alueella nytkään ole erityisen matala. I voisi selkeyden vuoksi jatkaa itäpuoliskolla, jolla nytkin ajaa, ja länsipuoli vaihdettaisiin P:ksi.

Ongelma korostuu, jos Pisara rakennetaan. Periaatetta on kuitenkin hyvä noudattaa kaikilla linjoilla tai ei millään, ja Pisarallakin on joko eri puolet tai eri suunnat merkittävä eri linjatunnuksille, koska muuten Pasilassa kulkisi yksi K-juna Keravalle, Hakaniemeen, Helsinkiin ja Leppävaaraan. Ja jos taas K-juna vaihtaisi linjatunnuksen A:ksi ennen saapumista keskustan asemalle (ja toisin päin), on outoa jos P- ja I-junat eivät näin tee. Ja on taas erittäin vaikea hahmottaa, jos K-junalla pääsee Helsingistä Keravalle ja Leppävaarasta Helsinkiin, mutta A-junalla Helsingistä Leppävaaraan ja Keravalta Helsinkiin. Kahdeksikoon mallinen rataverkko on joka tapauksessa hankala, mutta linjapuoliskojen merkintä eri tunnuksin ja tunnuksen vaihtaminen keskustan asemalla ja lentoasemalla olisi pienin paha ja helpottaa verkoston palastelua eri maantieteellisiin osiin.

Asiaa toki helpottaisi, jos kaupunkiradoilla liikennöitäisiin aidosti metromaisesti koko päivä, mikä tarkoittaa että linjatunnuksella ei ole niin suurta merkitystä, kunhan vain etsiytyy oikealle laiturille (jotka tulisi merkitä metromaisesti niin, että mihin suuntaan niiltä pääsee) ja jää odottamaan seuraavaa junaa. Sellaista tuskin on luvassa ainakaan ennen vuotta 2018, ja Pasilassa linjatunnusten merkitys korostuu jatkossakin.

M-linjatunnuksesta luopuminen on erittäin hyvä asia!

Metromainen lähiliikennöinti mielestäni tarkoittaa, että jokaisella asemalla pysähdytään. Tarpeeksi kauan on jo katsottu K-junien kiitävän ohi vaikka I- tai N-junat eivät syystä tai toisesta liiku. Kiireen kanssa matkustavat voivat käyttää kaukojunia matkoihinsa.
VR pystyy tämän asian hoitamaan jouhevasti!
Mukavia matkoja kaikille!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.