Kerro, mitä sinä toivot tulevaisuuden liikenteeltä ja yhdyskuntarakenteelta

Liikkujatarinoissa erilaisissa elämäntilanteissa olevat Helsingin seudun asukkaat kertovat päivittäisestä liikkumisestaan ja toiveistaan. Valitse tarinoista omasi!

Autoton perhe keskustassa, pyörää ja joukkoliikennettä käyttävä eläkeläinen sekä toisaalta haja-asutusalueella asuva, autoileva perhe liikkuvat eri tavoin ja toivovat erilaisia asioita tulevaisuuden liikenteeltä. Liikkujatarinoissa he kertovat, miten he nyt liikkuvat ja millaisia toiveita heillä on tulevaisuuden liikkumiselle ja yhdyskuntarakenteelle.

Tutustu tarinoihin ja kerro, mitä sinä toivot liikkumiselta ja alueiden kehittämiseltä. Valitse tarinoista omaa tai perheesi liikkumista parhaiten kuvaava tarina ja kerro omista toiveistasi huhtikuun aikana. Osallistuneiden kesken arvotaan viisi vuorokausilippua HSL:n joukkoliikenteeseen. Lippu on voimassa yhden vuorokauden ja kelpaa bussissa, ratikassa, metrossa, lähijunassa ja Suomenlinnan lautalla.

Palautetta käytetään Helsingin seudun maankäyttösuunnitelman, asumisen strategian ja liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelussa. Suunnittelu on paraikaa käynnissä, ja suunnitelmien luonnokset valmistuvat lokakuussa 2014.  Suunnitelmat ulottuvat vuoteen 2050 ja kattavat 14 kuntaa: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti

Tutustu tarinoihin ja kerro omasi

Lue lisää:
Metropolialueen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelu hyvässä vauhdissa

Kommentit

Minä toivoisin ennen kaikkea nopeita yhteyksiä. Nyt esimerkiksi Länsi-Vantaan linjastosuunnitelmassa HSL:n virallisen liturgian mukaan Vihdintien linjoja on "yksinkertaistettu", tarkoittaa se käytännössä sitä, että töihin kulkemista julkisille heikennetään huomattavasti erityisesti niillä alueilla, joita uusi kehärata ei auta yhtään mitään.

Linjastoa kommentoidessakin HSL vastasi aina siten, että uudella linjalla on mahtavat vuorovälit, vaikka se on töihin kulkiessa ihan yksi ja sama vaikka bussi kulkisi minuutin välein, jos se linja on suunniteltu 3-4 asuinaluetta kiertäväksi täysin hyödyttömäksi maisemabussiksi, jonka matka-aika tekee siitä täysin käyttökelvottoman.

Meillä nämä "uudet hienot" linjastot tarkoittavat käytännössä toisen auton hankkimista talouteen.

Kaksi asiaa linja 56 kulkemaan klo 05-00 Noihin Paljon Vuoroja yms Ja Sitten Että Matkakortit käyvät Tuusulaan koko tuusulan alueilla ettei tarviis ostaa koko ajaa bussi lipuja tuusulaan että Seutu,Lähi kävisivät tuusulaan,Järvenpäähän asti :) :)

Olisko mahdotonta suunnitella aikatauluja bussi / VR siten, että vaihdot sujuisivat ilman 20 min pysäkillä odottelua koska juna ja jatkoyhteys tuleva asemalle lähes samaan aikaan eikä vaihtoyhteyteen enää ehdi. Esim rantaradalla ruuhka-aikaan vaihtoyhteys Kauniaisista on monen ihmisen päivittäinen työmatkareitti, joten toivoisi vaihtoaikataulujen toimivan. Miksi suunnittelu vaikuttaa niin yksisilmäiseltä, että panostus tuntuu tapahtuu vain Leppävaaran vaihtoyhteyksiin. Vaihtoyhteyksien parantaminen etelä-Espoon alueella (muualla kuin Leppävaara) olisi todellakin tarpeellista kun metrokaan ei tule kulkemaan tulevaisuudessa joka paikkaan.

Onko lähiaikoina tai koskaan tulossa mahdollisuutta ladata matkakorttia netin kautta vaikkapa pankkitunnuksin?
Olen rekisteröitynyt Oma Matkakortti-palveluun, josta pystyy (viiveellä) näkemään mm. kortissa jäljellä olevan summan sekä katsomaan myös lataukset kuin myös sen, milloin korttia on käytetty.

Siksi toiveena olisikin, että verkkopankin kautta voisi lähitulevaisuudessa hoitaa myös rahan lisäämisen korttiin.

Tällä hetkellä matkakortin internetlataus ei ole mahdollista, koska tietoa latauksesta ei pystytä viemään matkakortille riittävän nopeasti. HSL:ssä valmistellaan parhaillaan uutta lippu- ja informaatiojärjestelmää, joka on reaaliaikainen ja mahdollistaa siten myös internetlataamisen. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan nettilataaminen otetaan käyttöön parin, kolmen vuoden päästä.

Metroa ehdottomasti kehitettävä Helsingissä. Esim. Vuosaaren tai Mellunmäen kautta Jakomäkeen ja Malmille/Itäkeskuksesta Viikkiin, Pihlajistoon ja Oulunkylään. Helsingin pinta-ala alkaa olemaan kohta täyteen rakennettua ja metron kehittäminen myöhemmin tulee huomattavasti sekä vaikeammaksi ja kalliimmaksi. Ottaen vertauskuvan Tukholmasta, niin Helsinki tulee monta vuosikymmentä jäljessä.

Toinen metrolinja on todella tärkeää, sen rakentaminen alkaisi mahdollisimman pian
Eira/Espa-kamppi- töölöö- meilahti- pasila -kumpula - vanhakaupunki - viikki- jakomäki- porttipuisto-hakunila>/maunula- torpparinmäki-tammisto-kartanonkoski- vantaanportti- aviapolis-lentoasema-hyrylä.

metrolinjat edistävät tulevaisuudesssa koko helsingin seudun kehittämistäesim. kun helsinki haluaa muuttaa sisääntuloväylät bulevardimaiseksi.

lisää metrolinjoja koko helsingin seudulle :)

lisää metrolinjoja koko helsingin seudulle :)

Bussi 57 voisi kulkea Itäkeskukseen (niin kuin aikaisemmin), Viikin Latokartanoon menee jo yksi bussi.

saanee muistuttaa että itäkeskukseen menee jo viikistä erittäin tiheällä vuorovälillä linja 550! 57 on hyvä lisä Latokartanon liikenteeseen, eikä sen siirtämisessä Latokartanosta pois olisi mitään järkeä!!

linja 57 ollaan jatkamassa kontulaan latokartanosta!!

mutta silti jatkaa latokartanon palvelemista!!!

Toivon että bussikuskit ja ratikkakuskit noudattaisivat liikennesääntöjä ja liikennevaloja.

Liikennejärjestelmää on kehitettävä siten, että kansalaisten mahdollisuuksia valita kulloinkin parhaiten sopiva kulkupeli ei rajoiteta. Huolestuneena olen pannut merkille kovin autoiluvastaisia äänenpainoja. Joukkoliikenteen kehittäminen ei ole mikään itseisarvo vaan sen tulee olla kaikin puolin oikeasuhtaista todelliseen kysyntään nähden.

Normaalisti liikun paljon autolla pk-seudulla ja sen ympäristössä mutta nyt olen työkomennuksella ulkomailla, eikä ole autoa käytössä Suomessa. Ero liikennejärjestelmän palvelutasossa on aivan järistyttävä ja ilman omaa autoa moni tarpeellinenkin matka jää tekemättä vaivalloisuuden ja varsinkin ajanhukan takia.

Joukkoliikennematka vaatii huolellista ennakkosuunnittelua, muun tekemisen on sopeuduttava matkan rajoitteisiin (mm. vuorovälit), vaihdolliset yhteydet ovat vaivalloisia ja kovin monen bussin matkustusmukavuus on kehno. Autolla ei tarvitse kuin päättää matkasta, hypätä rattiin ja ajaa perille. Reitiltä poikkeaminen on helppoa eikä vaikeuta matkan jatkamista. Matkan aikana voi säätää olot mieluisiksi (lämmitys/viilennys, musiikki, ym) ja matkaseurankin voi valita itse.

VR:n uudet junat ovat kyllä hyviä, mutta niilläkin lähdetään liikkeelle kuin laiska lehmä makuulta. Lisää energiaa pysähdyksiin ja turha sekuntien haaskaus pois. Ko. junissa on hyvä teho/painosuhde, joten niillä matkan saa kyllä joutumaan jos vain halutaan.

Uusia alueita kehitettäessä ei tule tinkiä pysäköintinormeista. Se johtaa raakaan syrjintään: ihmiset, joilla on laajat liikkumistarpeet eivät voi muuttaa ko. alueille asumaan eivätkä oikein edes käydä siellä kylässä. "Ratikkaihmiset" ja "autoihmiset" eriytyisivät yhteiskunnassa kokonaan erilleen.

Toinen metrolinja on saatava Helsinkiin!!!!!!!!

Joukkoliikennne kaupungeissa pitäisi olla ilmaista kunnallisverosta maksettua. Varsingin eläkeläiset, työttömät, opiskelijat ja muut tämänkaltaisiin ryhmiin kuulluvat pitäisi päästä ilmaiseksi hoitamaan asioitaan. Tämä vähentäisi ruuhkia, helpottaisi liikkumista, vähentäisi saasteita, melua ym. haittatekijöitä.

Verot saattaisiin pääomaveroja, kiinteistöveroja ja yhteisöveroja korottamalla brogressiivisesti. Tähän voitaisiiin vielä lisätä varallisuusvero.

Matkustaessani viime viikolla Tallinnassa, totesin siellä olevan busseissa selkeät pysäkkikuulutukset, Ei tarvinnut pähkäillä, eikä kysellä, milloin jäädä pois kyydistä. Näkövammaiset ovat toivoneet jo kauan pysäkkikuulutuksia busseihin, mutta vastauksena on ollut, että ne häiritsisivät, Eivät ainakaan Tallinnassa näyttäneet häiritsevän ketään. Pysäkkikuulutukset kuuluisivat ehdottomasti hyvään asiakaspalveluun ja ne onkin toteutettu paitsi Tallinnassa, myös muissa sivistyneisttä suurkaupungeissa. Milloin meillä?

Juuri nyt toivon näille sivuille tietoa siitä, miten kauan kertaseutulippu on voimassa! Varttitunnin uurastuksen jälkeenkään en sitä löytänyt. Tunnin vaiko pidempään??

Tulin kommentoimaan autottoman keskustassa päivittäisiä työmatkoja kulkevan ihmisen näkökulmasta, Ammoisina aikoina bussi 17 palveli erinomaisesti. Tämä lakkautettiin, tilalle tuli raitiolinja 9. Sitten muutettiin 9 reittiä, eli Erottaja/Punavuori jäi tyystin paitsioon. Bussi 16 ei enää kulje Korkeavuorenkatua. Raitioreitti 9 Länsisatamasta Itä-Pasilaan on asukkaiden/työmatkustajien kannalta täysin turha: joko kyytiin ei mahdu tai sieltä ei pääse pois matkan varrella - ei toki koko reitillä vaan välillä Rautatieasema-Länsisatama. Mitä järkeä oli lopettaa laivamatkustajia palveleva bussilinja 15 asemalta satamaan, ja tilalle ottaa "vaihtoehto", joka on nyt meiltä asukkailta/työmatkustajilta pois satunnaisten matkalijoiden takia? Nyt sitten Bulevardia kulkevaa ratikka 6;ta ollaan myös muuttamassa näiden satunnaismatkailijoiden käyttöön: voisiko HSL ystävällisesti ottaa huomioon meidät päivittäiset. ruuhka-aikaan (aamu 7-8 ja ilta 16-17) välillä kulkevat helsinkiläiset veronmaksajat, jotka näitä joukkoliikennevälineitä tarvitsemme työssäkäyntiin?!
Outoa myös, että HSL:n palautesivut eivät ole löytäneet suomalaista palveluntarjoajaa edes näihin palautelomakkeisiin: tämäkin tuli ikävänä yllätyksenä, kun "hyväksyin" Mollomin yksityisyyskäytännöt. Onko HSL:n oletusarvona myös, että kaikki tänne kommentoivat lukevat ja ymmärtävät sujuvasti englantia, kun en suomen/ruotsinkielistä selostusta aiheesta löytänyt.
Where we are
Our offices are located in Antwerp, Belgium. Our servers are currently hosted in Belgium, Germany and Denmark, with more on the way in the U.S. and Asia.

Joudun käyttämään pari päviää viikossa omaa autoa työmatkalla Hki -Espoo. Käyttäisin mielelläni ne muut kolme päivää julkipelejä, mutta mutta... Kuukausilippu tuntuu turhalta kun en kuitenkaan voi sitä joka työpäivä käyttää ja yksittäin ostettuna seutulippu tuntuu kalliilta. Kumpikin lippuvaihtoehto sopii huonosti työmatkaan, kun kuitenkin on pakko ne pari päivää omalla autolla huristella.

Jos luotaisiin asiallinen sarjalippu jostain kertalipun ja kuukausilipun välimaastosta, lisäisi se varmasti monen matkajana joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäisi yksityisautoilua.

Oletko tutustunut matkakortilla maksettavaan arvolippuun? Voit ladata matkakortille haluamasi summan rahaa ja maksaa sitten yksittäisiä matkoja matkakortilla. Arvolippu on kertalippua edullisempi vaihtoehto: kertaseutulippa maksaa 5 euroa ja arvolippu 3,65 euroa. Lisätietoa arvolipusta löytyy sivulta
http://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/arvoliput-matkakortilla

Tuo arvolippu on matkakortillakin suhteessa kallis. Jos kulkee seudulla 13 päivää kuukaudesta edestakaisin, hinta on jo silloin sama kuin kuukausilipulla. Joten jos joka tapauksessa joutuu pari päivää viikosta käyttämään autoa, on järkevämpää jättää matkakortti kauppaan ja ajaa ne loputkin päivät autolla, jos ei halua maksaa täyttä hintaa sekä matkakortista että autoilusta.

Käytän linjaa731 pääasiassa saisiko joitakin vuoroja kulkemaan moottori tien kautta ja käytän myös joskus linjaa 70 kulkevat aika hyvin minusta näiden vuoroja ei tartte vähentää.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.