Kilometriveron tuotot pitää Helsingin seudulla saada osaksi liikennejärjestelmän rahoituspakettia

Liikenteen käyttöön perustuvaa hinnoittelua on tarpeen kehittää myös Suomessa. Hinnoittelulla voidaan ohjata ja kannustaa valitsemaan kestäviä, turvallisia ja ympäristöystävällisiä liikkumistapoja. Helsingin seudun kannalta on olennaisen tärkeää, että mahdollinen liikenteen hinnoittelu ja sen tuotot ovat osa seudun liikenteen kehittämisen toimenpide- ja rahoituspakettia.

HSL:n hallitus pitää liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän linjauksia ajoneuvo- ja autoveron korvaavasta valtakunnallisesta kilometriverosta pääosin kannatettavina. Jos henkilöauton verotus muutetaan kokonaan käyttöön perustuvaksi, ihmisten liikkumistottumukset muuttuvat ja liikennejärjestelmän kapasiteetin hyödyntäminen tehostuu.

”Kilometriveron tuotto tulee kohdistaa sen alueen liikennejärjestelmän kehittämiseen, jolta vero kerätään. Tämä on erityisen tärkeää Helsingin metropolialueella, jotta pystymme vastaamaan joukkoliikenteen kasvavaan kysyntään ja turvaamaan liikenneverkon ylläpidon ja parantamisen”, toteaa Sini Puntanen, HSL:n Liikennejärjestelmäosaston johtaja.

Kilometriverolla voitaisiin lisätä joukkoliikenteen käyttöä etenkin Etelä-Suomessa ja kaupunkimaisissa kunnissa, joissa joukkoliikennetarjonta on kattavaa. Tämä vähentäisi kasvavan Helsingin seudun ruuhkia ja sujuvoittaisi siten joukkoliikennettä ja tavaraliikennettä.  Myös henkilöautolla liikkuva hyötyy ruuhkien vähentymisestä.


Lisätietoja: toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen, puh. 040 501 3362

Kommentit

Olketteko nyt ihan tosissanne.Esim.miksi minä en käytä julkista liikennettä on Helsingissä vaikuttanut kaupunkisuunnittelu viimeiset 20 vuotta.Tasan idiootit ovat suunnitelleet liikennettä tukkosaksi ja hittaksi liikennevaloilla ja katujärjestelyillä,jotta ihmiset eivät käyttäisi omia autoja.Mutta siellä samassa kasassa seisoo se linja-autokin,lisäksi sitä pitää odottaa pysäkillä kuin puoli avuton hölö,oli helle tai pakkanen.Oma auto on vapaus liikkua minne ja milloin
vain,ja saan omassa autossa kuunnella musaa ja tehdä mitä haluan-ei tule känniapina istumaan viereen.Sekä kyyti on tasaista.

Hsl: n palkkoihin tulisi asettaa maksimi 4000 e ja pyytää vasta sitten lisärahoitusta. Ja onhan se törkeä, että kilpailevilla vaihtoehdoilla tulisi maksaa ylikallis joukkoliikenne.

HSL ja HelB on täynnä toimettomia ja turhia pikkujohtajia(raskas organisaatio)kaverille kanssa.Molemmat ovat kaliita järjestelmiä pyörittää.
Onko nykyää Helsingin Seudun yhteisryöseurakunnassa n.3000 ihmistä töissä?

Meillä maksetaan jo bensaveroissa rutosti yhteiseen pussiin yksityisautoilusta. Jos aiotaan rakentaa vielä järjestelmä, joka satelliittien kautta valvoo jokaisen auton liikkeitä ympäri vuorokauden ja mittaa ajettuja kilometrejä määrätyllä alueella kilometrien laskutusta varten, niin siinä ei ole järjen häivää. Taatusti tulee tuplakulut suhteessa tuloihin eikä riitäkkään. Entäs ne vieraat ajoneuvot. Otetaanko rajalla valvontaan ja miten? Riitoja poikii lakimiesten iloksi.

Kun hoitelen työasioita omalla autolla Keski-Suomessa ja Pohjanmaalla-tälläkin viikolla yli 1000 km kuluneita teitä, niin pitäisi kai siitäkin maksaa HSL:lle vero. Jos ei ole pyytäjällä mitään otsaa niin onneksi on maksajalla.

Ajatuksenakin täysin dorka juttu.
Taksat sen mukaisesti mitä homma maksaa ja yhteiskunnan sponssaaminen nolla euroa on ainoa oikea tapa hoitaa joukkoliikennettä.
Yhteiskunnan sponssaaminen on samaa kuin pummilla matkustaminen.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.