Tehostunut tarkastus vähensi liputta matkustavien määrää

HSL tarkastamista joukkoliikenteen matkustajista kulki vuonna 2013 ilman asianmukaista matkalippua noin 2,7 prosenttia, kun vuonna 2012 liputtomia tavattiin noin 3,2 prosenttia. Eniten liputtomia HSL kirjasi lähijunissa, raitiovaunuissa ja metroasemien laiturialueilla. HSL tarkasti koko HSL-alueen joukkoliikenteen ja lisäksi valtakunnallisen kaukojunaliikenteen.

HSL:n viime vuoden tavoitteena oli lisätä tarkastettavien matkustajien määrää ja suunnata tarkastukset niin, että liputtomien määrä vähenee. Tavoitteet jopa ylittyivät, sillä HSL tarkasti vuonna 2013 noin 4 miljoonaa matkustajaa, kun vuonna 2012 tarkastuksia kertyi noin 3,4 miljoonaa. Tarkastettujen määrä siis kasvoi noin 15 prosenttia.

Uusi tekniikka auttoi merkittävästi tarkastuksen tehostamista. HSL korvasi keväällä 2012 ikääntyneet ja huonosti toimivat matkalippujen tarkastuslaiteet uusilla, joten vuosi 2013 oli ensimmäinen, kun ne olivat käytössä koko vuoden. Uusi laite nopeutti selvästi matkalippujen tarkastajan työtä, sillä kun hän vuonna 2012 tarkasti keskimäärin 232 matkustajaa päivässä, viime vuonna tarkastuksia kertyi noin 260 työpäivää kohden.

HSL jatkaa vuonna 2014 tarkastustoiminnassaan edellisen vuoden linjaa. Näkyvä ja tehokas tarkastus torjuu liputtomuuden kasvua ja edistää matkalipputulojen kertymistä. HSL suuntaa toimintaa kampanjaluonteisesti sinne, missä liputta matkustaminen on suurinta eli etenkin raideliikenteeseen, linjalle 550, jossa on käynnissä avorahastuskokeilu, sekä metron yöliikenteeseen.

HSL menetti liputta matkustamisen vuoksi tuloja viime vuonna noin 8 miljoonaa euroa, joten liputtomuus tekee edelleen merkittävän loven joukkoliikenteen kassaan.


Lisätietoja antavat: 
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Tarkastusyksikön päällikkö Jaakko Heinilä, puh. 040 047 9180


 

Kommentit

Can a family member use a paid matkakortti, esimerkiksi the wife went to travel abroad and she still has a full month paid matkakortti, can the husband use the matkakortti to travel in bus,train,metro and tram?

Euroopan metro-ja juna-asemilla hyvin toimivat lipuntarkastusportit toimivat hyvin ruuhka-aikoinakin, kun portteja on riittävästi. Erityisen tärkeää tarkastusporttien rakentaminen Suomessa olisi kaikille metroasemille, kun metrokuljettajiakaan ei tulevaisuudessa metroissa uutisoinnin mukaan näy!

HSL:n mainitsemalla 8 miljoonan lipputulojen vuosihävikillä saisi jo monta tarkastusporttia metroasemille. Uusille Länsimetron asemille tämä asia on jo kaiketi huomioitu käytännössä?

Pummilla matkustaminen päättyy ja matkustajien turvallisuus asemalaitureilla ja junissa parananee :) :)

No mitäs ette asenna portteja metro- ja juna-asemille. Pummiongelmaan olisi yksinkertainen ratkaisu, joka taatusti maksaisi itsensä takaisin, mutta te ette näe sitä ja kuvittelette siihen kuluvan paljon rahaa. Te typerykset! Nostakaa tarkastusmaksu saman tien vaikka 200 € ja portit kaikille asemille ja lisää tarkastajia raitiovaunuihin. Ja lippujen hinnat alemmas, niin kynnys pummilla menemiseen nousee. Älkää nostako lippujen hintoja, siitä ei hyödy kukaan, varsinkaan minä, kunnollinen matkustaja, joka en ole eläissäni pummilla matkustanut.

En ihan usko tuota 8 miljoonan menetystä tai ja muutenkin se on minimaalinen jos budjetti on yli 500 miljoonaa. Turhaa touhua jahdata pummilla matkustajia, kun yleensä normaali 3% häviö lasketaan liiketoiminnan hävikiksi alalla kuin alalla, on toiveajattelua 99-100% tuotto lipunmyynnille.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.