Tikkurilan uusi bussiterminaali avataan 1.1.2015

Tikkurilan bussiterminaali muuttaa uuden toimisto- ja liikekeskuksen yhteyteen Dixin katutasoon 1. tammikuuta. Uusi terminaali tarjoaa sujuvat vaihtoyhteydet bussi- ja junaliikenteeseen.

Tikkurilan matkakeskuksesta tulee merkittävä liikenteen solmupiste kesällä 2015, kun Kehärata avautuu junaliikenteelle ja Tikkurilasta tulee vaihtoasema muun muassa lentoasemalle suuntautuvalle liikenteelle.

Uuden terminaalin käyttöönotto vaikuttaa Tikkurilan kautta kulkevien bussien reitteihin ja aikatauluihin. Lähijunille avautuu uusi kulkuyhteys raiteet ylittävän asemasillan kautta.

Tikkurilan terminaali 1.1.2015 alkaen

Tikkurilan uuteen terminaaliin ajaville busseille tulee reitti- ja aikataulumuutoksia. Myös Tikkurilan keskustan rakennustyöt vaikuttavat bussien reitteihin, sillä Ratatie suljetaan liikenteeltä. Vantaan bussien 46, 50, 53, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ja 99 sekä seutulinjojen 577 ja 700N reitit muuttuvat vuoden alussa. Joillekin busseille tulee myös aikataulumuutoksia. Myös lentokenttäbussin 61 lähtöpaikka muuttuu: bussi lähtee torstaista 1.1. klo 5 alkaen Dixin laiturista 8.

Lue lisää aikataulu-, reitti- ja pysäkkimuutoksista

Matkakorttiasiakkaita palvelee Vantaa-info 15. tammikuuta alkaen

HSL:n matkakorttiasiakkaita palveleva Tikkurilan yhteispalvelupiste muuttaa Dixin tiloihin 15. tammikuuta. Yhteispalvelupisteen nimi on jatkossa Vantaa-info.

Palvelupiste palvelee vanhassa osoitteessa Ratatie 7 vielä perjantaina 9.1. Sen jälkeen se on kiinni muuton vuoksi 12.–14.1. ja avaa siis Dixissä torstaina 15.1.

 

Kommentit

Onko laituri 16 vain poistumispysäkki vai voiko siltä myös nousta bussiin?

Kummallista kun viime viikolla bussikuski sanoi että on tullut uudet säädökset että voi jäädä 16 pysäkillä pois, tai laiturialueella. No tänä aamuna kun piti jäädä pois laiturialueella niin tulipa huudot siitä että tämä on laiturialue että edellisellä pysäkillä olisi jo pitänyt jäädä pois. Ja välillä bussikuskit ajavat suoraan laiturialueelle jättämättä ketään pois edellisellä pysäkillä.

Koska on arvioitu että tämä typerä järjestely loppuu, jos on kerran väliaikainen?

Siellä on taas joku todella käytännönläheinen tiimi ollut suunnittelemassa Tikkurilan aseman kulkureittejä. Joka jumalan polku ja jalkakäytäväkin on vuorattu häkkiaidoilla niin, että kun nouset bussista ulos, niin joudut kiertelemään sieltä sun täältä jotta pääset niiden aivan älyttömien häkkiaitojen toiselle puolelle vaihtobussiin tai vaihtojunaan. Kiva myöhästyä sen takia jatkobussista...
Eikös asema-alueilla nimenomaan olisi tärkeää, että liikkuminen sujuisi nopeasti, mutkattomasti ja käytännöllisesti? Nyt se ei todellakaan toteudu! Toivottavasti ei ole samat suunnittelijat muissa pisararadan kohteissa. Eivät ole tainneet kulkea itse julkisilla töihin pitkään aikaan.

Terminaalialueen aidoilla on tarkoitus ohjata matkustajia turvallisille kävelyreiteille. Myös liikenteen sujuvuus kärsii, jos kuljettajat joutuvat pysäyttämään bussin satunnaisia reittejä kulkevia matkustajia väistääkseen. Tavoitteena on turvallinen ja sujuva liikenne uudessa terminaalissa.

Voisiko lentokenttäbussi lähteä helpommin muistettavasta laiturista. Helsingissä tämä on järjestetty hienosti. Toivoisin tähän parannusta Tikkurilassakin. Heinäkuuhun on vielä matkaa...

missä dixissä on käteiskorttiautomaatti

Hei! Milloin Kehäradan 2. rakennusvaihe toteutetaan ja rakennetaan Lapinkylän, Petaksen Ruskeasannan ja Viinikkalan asemat?

Kysyn samalla myös, että Milloin Klaukkalan rata rakennetaan ja Milloin Klaukkalan rata asemat valmistuvat?

Tikkurilan uuden matkakeskuksen bussiterminaalin lähtölaiturit on toteutettu niin, että paksu betonipilarit estää lastenvaunujen kanssa kulkevaa tai pyörätuolimatkustajaa kulkemasta bussinsa keski-oville kun viereisessä lähtölaiturissa on toinen bussi.
Miten tällainen virhe on päässyt sattumaan, hyvä HSL?

Kyseessä on Kampin kaltainen ratkaisu jossa liikerakennukset ja pysäköinti on sijoitettu terminaalin päälle.

Tolpat kannattelavat ylläolevaa rakennelmaa. Ylläoleva rakennus ja käytettävissä oleva rakennustila radan ja kadun välissä määrittelevät pilarivälin ja niiden sijoittamisen.

Pylväitten paikkoja on todella hierottu kaikkien osapuolten kanssa.

Kyseessä on paras mahdollinen kompromissi rakentamisen ja liikenteenhoidon väilllä.

Tulin 46 linjan bussilla Katriinansairaalasta päin ja bussin päättäri oli jossain kadunvaressa, josta joutuu kiertämään terminaaliin ulkokautta, jotta pääsee vaihtamaan junanaan. Samalle kadunvarelle tulee useita busseja, ruuhka alkoi syntymään kun junilla tikkurilaan tuleet ja vaihtoon pyrkijät menevät samasta ovesta, Onko tarkoitus tulevaisuudessa palvella myös terminaalin tulevia eikä vain lähteviä matkustajia.

Ratatien avauduttua liikerakennuksen valmistumisen jälkeen joukkoliikenne pääsee ajamaan Ratatien kautta.

Tällöin purkulaituri siirtyy aseman puolelle pääoven välittömään läheisyyteen.

Nykyiset järjestelyt ovat vain väliaikainen ratkaisu.

Minkä ihmeen takia ei matkustajia voi päästää laiturilla ulos?
Tänä aamunakin rollaattorilla kulkeva päästettin ulos laiturilla 10, kuljettajan kommenttien jälkeen "edellinen pysäkki on poistumispysäkki". Mies rullaiili muutaman laiturin eteen päin ja pääsi vaihtamaan sujuvasti busista toiseen, liukastelematta.

Bussit jättävät matkustajat kyydistä ennen terminaalia, koska terminaalissa laiturit pitää varata lähtevien bussien käyttöön. Lähtöä odottaville busseille on varattu lyhytaikaiseen pysäköintiin laiturit 1-4. Terminaali ruuhkautuisi, jos matkustajien kyydistä purkaminen tehtäisiin terminaalissa. Laituriin ajaminen, matkustajien poistuminen bussista ja bussin laiturista peruuttaminen varaisivat laiturin liian pitkäksi aikaa. Liikenteen sujuvuuden vuoksi laiturit täytyy varata lähdössä olevien bussien käyttöön.

Elikä milloin rakennustyöt loppuvat?

Rakennuttajana on YIT ja tämän hetkisen arvion mukaan rakentamisen kakkosvaihe valmistuu vuonna 2017. Nelivaiheinen Dixin kokonaisuus valmistuu vuonna 2019.

Eniten käytetty bussipysäkki lienee "Tarjoustalon-pysäkki", joka ilmeisesti nyt jää pois? Olisiko mahdollista, että bussit ajaisivat edelleen keskustan läpi Kielotietä pitkin, tämä helpottaisi mm. Tikkuraitille ja virastoihin menevien liikkumista. Aikatauluun ei tulisi varmaan kuin max. minuutti lisää.

Kyllä, kommentissa mainittu pysäkki jää pois useimpien bussien käytöstä. Uuteen terminaaliin ei ole mahdollista ajaa Kielotien ja Unikkotien kautta, koska Ratatie joudutaan sulkemaan liikenteeltä aseman alikulun kohdalta rakennustyömaan takia. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan bussit palaavat rakennustöiden valmistuttua Kielotielle ja Unikkotielle, jolloin vilkkaat pysäkit saataisiin jälleen käyttöön.

Koskakohan tämä järkrvälle reitille palaaminen tapahtuu?

Lienee paino- tai ajatusvirhe ko. tiedotteessa:

"Myös lentokenttäbussin 61 lähtöpaikka muuttuu: bussi lähtee maanantaista 1.1. klo 5 alkaen Dixin laiturista 8."

1.1. on nimittäin torstai.

Mikä lie virhe, kiitos korjauksesta kuitenkin!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.