Tutustu liikkujatarinoihin ja kerro mielipiteesi

Kuljetko joukkoliikenteellä vai omalla autolla? Oletko innokas pyöräilijä tai kävelijä? Entä mitkä asiat helpottavat liikkumistasi? Mieti vastauksia näihin ja muihin liikkumistasi koskeviin kysymyksiin ja anna palautetta tulevaisuuden liikennejärjestelmästä.

Voit ottaa kantaa suunnitelmaluonnokseen lähettämällä kommenttisi Liikkujatarinasivun lomakkeella. Kommentointiaikaa on vuoden loppuun eli 31.12. saakka.

Lisätietoa suunnitelmaluonnoksesta saat esimerkiksi yleisötilaisuuden taltioinnista. Helsingin Kansallismuseon auditoriossa keskusteltiin 6.11. Helsingin seudun tulevaisuuden suunnitelmista: mihin rakennetaan asunnot ja työpaikat. Entä millaiset ovat liikenneyhteydet ja joukkoliikennepalvelut eri puolilla seutua?

Katso tilaisuus netissä: Millainen on metropolialue vuonna 2050?

Tilaisuudessa esiteltiin maankäytön, asuntostrategian ja liikennejärjestelmän tuoreet suunnitelmaluonnokset, joissa on esitetty yleispiirteinen kuvaus Helsingin seudun tulevasta rakenteesta. Paikalla oli noin 80 tulevaisuuden metropolista kiinnostunutta kuulijaa.

Suunnitelmien lähtökohtana on ollut, että vuonna 2050 seudulla on 2 miljoonaa asukasta ja että seutu on joka kolmannen suomalaisen kotipaikka. Seutua tarkastellaan 14 kunnan muodostamana kokonaisuutena, johon kuuluvat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmi­järvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Helsingin seudun maankäyttösuunnitelman ja asuntostrategian laatimisesta ovat vastanneet alueen kunnat sekä Uudenmaanliitto ja HSY. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2015:n valmistelusta on vastannut HSL ja työhön ovat osallistuneet edellisten lisäksi valtion liikenne- ja ympäristöviranomaiset.

Lisätietoa suunnitelmaluonnoksista:
www.helsinginseutu.fi/masu
www.hsl.fi/hlj

Tutustu tilaisuuden esityksiin

Suvi Rihtniemi, tilaisuuden avaus: MAL – Seudullisen suunnittelun ja yhteistyön laajeneminen vaiheittain

Rikhard Manninen, maankäyttösuunnitelmaluonnos

Mari Randell, asuntostrategialuonnos

Sini Puntanen, HLJ 2015 liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnos

Tuire Valkonen, vaikutusten arviointi

Mari Siivola, yleisölle tilaisuudessa esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset

 

Kommentit

Pyöräilijä, vanhempi naisihminen ilman lamppua, raivoaa että kävelen muka väärällä puolella kevyenliikenteenväylää puistossa. Kun meinaa ajaa päin. Heijastin minulla oli. Pyöräilijöille tiedoksi, ellei väylää ole erikseen merkitty niin, että pyörille on toinen puoli ja jalankulkijoille toinen, jalankulkijat saavat kävellä kumpaa laitaa tahansa ja arvon pyöräilijät väistävät keskeltä. Se lamppu on myös pakollinen. Näitä pyöräilijöitä vailla mitään tajua ajantasaisesta tieliikennelainsäädännöstä ja vailla alkeellisimpia käytöstapoja löytyy joka ikäryhmästä ja molemmista sukupuolista. Opetelkaa ensin liikennesäännöt tai pysykää poissa liikenteestä. Ajelkaa vaikka autojen seassa ennemmin, niin ette vaaranna muita yhtä pahasti. Siellä autotielläkään ei muuten saa ajaa, jos vieressä menee samansuuntainen pyörätie.

Suurin osa pyöräiljöistä varmasti on asiallisia. Joukossa on kuitenkin suhareita, jotka pyöränkelloa rinkuttamalla ottavat itselleen ikuisen tilanteesta riippumattoman etuajo-oikeuden aiheuttaen samalla vaaratilanteita. Tämän olen kokenut jo useamman kerran esim viedessäni lapsiani päiväkotiin. Pyöräkortti on hyvä idea, tosin auton ajokortin suorittaneet tuntevat jo liikennesäännöt, joten he eivät erillistä korttia tarvitse. Kannatan kuitenkin ehdottomasti tuntuvia sakkoja kaikille vaaratilanteita aiheuttaville, olivat he sitten autoilijoita, pyöräilijöitä, mopoilijoita yms.

Suurin ja yleisin vika on siinä, että ihmiset eivät kunnioita toisiaan. Miksi se on niin vaikeaa täällä helsingisä oli kyse autoilusta tai kevyenliikenteen väestä tai julkisenmatkustusliikenteen käyttäjistä niin jokaisessa ryhmässä kohtaa vastoinkäymisiä. Kaikkien sietää katsoa peiliin kun valitetaan liikenteen sujumattomuudesta tai vaarallisuudesta. Meillä kaikilla jyllää päässä sama ajatus, että minä ensin odottakoon tuo takana. Kun me joustaisimme ja antaisimme huomiolla toiselle näkyvyyttä niin ehkä asenteet voisivat pikkuhiljaa korjaantua ennalleen?

Pyörät pitää saada pois jalankulkijoiden keskuudesta. Pyörille rekisterikilvet ja samat sakotussysteemit kuin autoille. Pyöräilijöiden käytös on monesti törkeämpää kuin autoilijoiden. Vaarantavat itsenstä lisäksi jalankulkijat. Pyöräilijöillä ei ole minkäänlaista tervettä kaupunkilaisjärkeä vaan ajavat kuin pellolla.

Samoin myös kävelijöille kilvet kiinni kun ylittää suljetun alueen tielle niin pitää käydä kävelijöiden autokoulu!

Nyt suuta soukemmalla siellä ensinnäkin suurin osa pyöräilijöistä käyttäytyy hyvin ja voin sanoa samaa teistä kävelijöistä, että kävelette pyöräily väylillä ette väistä aiheutatte vaaratilanteita. Syy löytyy niiden ihmisten päässä eli asenne ongelma! Kävelijät pysyköön jalankulkioiden puolella ja eikä kävellä leveästi mennen pyöräilypuolelle. Jos ei ymmärrä pysyä poissa väärältä puolelta jääköön alle sitten tyhmyyttään. Kun molemmat pysyy omilla puolillaa ja noudatetaan tieliikennelainsäädännön pykäliä kaikilla matkanteko turvallista.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.