Työsuhdematkalippu on tätä päivää – HSL:n kampanjan kohteena työnantajat

HSL kampanjoi työsuhdematkalippuetua työnantajille suunnatulla kampanjalla syys-lokakuussa. Kampanja heittää työnantajille kysymyksen, ovatko yrityksen nykyiset työsuhde-edut tätä päivää: motivoivatko ne työntekijöitä tai hyödyttävätkö ne työnantajaa millään lailla.

Työsuhdematkalippuetu hyödyttää sekä työntekijää että työnantajaa. Helsingin seudulla työsuhdematkalippuedusta nauttii jo 65 000 työntekijää 1 300 eri yrityksessä, mikä on 16 prosenttia HSL-alueen yrityksistä. HSL:n tarjoama päätuote on työmatkasetelit, jotka ovat käytössä noin 800 yrityksessä.

HSL:n tavoitteena on innostaa mahdollisimman moni työnantaja tarjoamaan työsuhdematkalippuetua työntekijöilleen. Lippuedun lisäksi HSL tarjoaa työnantajille muita työnantajia ja työntekijöitä hyödyttäviä palveluja.

”Viisaan työmatkaliikkumisen tukeminen on tätä päivää ja tarjoaa työnantajalle imago- ja rekrytointihyötyjä. Työnantaja voi työmatkaliikenteen suunnittelulla ja kannustimilla vähentää yksin omalla autolla tehtyjä matkoja keskimäärin 10–30 prosenttia. Työmatkoilla saatu hyötyliikunta vaikuttaa myös positiivisesti työntekijöiden terveyteen, hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen”, liikkumisen ohjauksen päällikkö Tarja Jääskeläinen HSL:stä sanoo.

Kampanja on esillä joukkoliikennevälineissä, metroasemilla ja mediassa, kuten TV:ssä ja radiossa.

Työsuhdematkalippuedun vaihtoehdot

Työsuhdematkalippu on työnantajan työntekijälleen hankkima joukkoliikennelippu, joka on tarkoitettu pääasiassa asunnon ja työpaikan välisiin matkoihin mutta myös vapaa-ajan matkustamiseen. Työnantaja voi maksaa lipun kokonaan tai osittain.

Työnantaja voi tarjota työntekijöilleen lippuetuna joko työmatkaseteleitä tai Työmatkapassin. Työnantaja voi tehdä myös HSL:n kanssa sopimuksen määräajan voimassa olevista työsuhdematkalipuista.

Työmatkasetelit ovat HSL:n työnantajille tarjoama päätuote. Työntekijä voi ladata seteleillä arvoa tai kautta HSL:n myyntipisteissä.

TyömatkaPassi on Event Brokersin Epassi-palveluihin kuuluva sähköinen maksutapa. Työntekijä voi käyttää TyömatkaPassia työsuhdematkalipun ostoon eli kauden tai arvon lataamiseen henkilökohtaiselle matkakortilleen.

Työnantaja voi tehdä HSL:n kanssa sopimuksen määräajan voimassa olevista työsuhdematkalipuista, jotka HSL laskuttaa työnantajalta esimerkiksi vuodeksi kerrallaan.

Viisasta työmatkaliikkumista

HSL auttaa työnantajia ideoimaan toimenpiteitä ja kannustimia viisaaseen työmatkaliikkumiseen: kävelyyn, pyöräilyyn, joukkoliikenteen käyttöön tai kimppakyyteihin.

Työnantaja voi esimerkiksi edistää työmatkapyöräilyä parantamalla pyöräpysäköintiä, kunnostamalla puku- ja pesutiloja ja ottamalla käyttöön asiointi- tai työsuhdepyöriä. Työpaikalla voidaan myös lisätä etätyön tekemistä, muuttaa autopaikoitus maksulliseksi tai kouluttaa työssään autoa tarvitsevia taloudelliseen ajotapaan. Erilaiset kilpailut ja kampanjat motivoivat kävelyyn ja pyöräilyyn. Työsuhdematkalipun tarjoaminen puolestaan kannustaa henkilöstöä joukkoliikenteen kyytiin.

Lisätietoja antaa liikkumisen ohjauksen päällikkö Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043

Kampanjasivu: Unohda henkilöstöedut, jotka eivät liikuta ketään

Kommentit

HSL jälleen mainostaa iloisena työsuhdematkakorttia vaikka on viemässä suoralaskutuksen pois joka tekee työntekijälle ja myös työnantajalle kortin käytön ja lataamisen vaikeammaksi. Myös suoraveloituksen poistaminen vähentää työsuhdematkalippujen aiheuttaman maksuttoman 12. kuukauden tarvetta 90%:lla, koska erittäin harva pystyy ostamaan kerralla 11 kuukautta esim. 3 vyöhykkeen lippua (1400e+/v) jolloin on oikeutettu ilmaiseen kuukauteen.

Kiitän näistä reilusta 25 vuodesta matkakortin ja sujuneen matkustamisen suhteen, HSL on viime vuosina pyrkinyt vähentämään asiakkaiden palvelemista ja samalla vähentänyt myös vakituisten matkustajien määrää tempauksillaan. On helpompaa ajaa omalla autolla ja maksaa omasta kulkemisestaan sekä päättää matkustusajankohdista.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.