Tyytyväisyys joukkoliikenteeseen kasvaa yhä

HSL:n joukkoliikenne sai keväällä 2014 matkustajilta ennätyksellisen korkean arvosanan, 4,15 asteikolla yhdestä viiteen.

Kevään tutkimukseen osallistui yli 25 000 matkustajaa, ja heistä 90,4 prosenttia pitää joukkoliikennettä joko hyvänä tai erittäin hyvänä.

Matkustajien tyytyväisyys lisääntyi voimakkaasti jo syksyllä 2013 ja tämän vuoden keväällä kasvu jatkui maltillisena.
”Tyytyväisyys kasvoi kaikissa liikennevälineissä. Voimakkainta kasvu oli bussiliikenteessä, jossa yleinen tyytyväisyys nousi viidellä prosenttiyksiköllä lähes 90 prosenttiin. Huomattavaa kasvua tapahtui myös metro- ja lähijunaliikenteessä”, sanoo HSL:n Operatiiviset tutkimukset -ryhmän päällikkö Antti Vuorela.

Matkustajat pitävät edelleen parhaana metroliikennettä, jossa tyytyväisten osuus nousi ennätyksellisen korkealle tasolle, 94 prosenttiin. Myös metron yöliikennekokeilua pidettiin hyvänä. Tyytyväisyys täsmällisyyteen kasvoi etenkin metro- ja bussiliikenteessä. Matkustajat kokevat selvästi myös siisteyden parantuneen raitio- ja lähijunaliikenteessä sekä bussipysäkeillä ja lähijunien laitureilla.

Reitti- ja aikataulutietoa hyvin saatavilla
Matkustajat ovat tyytyväisiä HSL:n tarjoamaan aikataulu- ja reittitietoon. Noin yhdeksän kymmenestä arvioi tietojen saatavuuden joko erittäin tai melko hyväksi. Lähes puolet matkustajista käyttää matkapuhelimien ja muiden mobiililaitteiden sovelluksia aikataulutiedon hakemiseen.

Mobiililaitteet ovatkin selvästi kasvattaneet suosiotaan tietokoneiden kustannuksella, joskin aikataulutietoa haetaan edelleen yleisimmin tietokoneelta. Paperinen aikataulukirja on menettänyt merkitystään: sitä hyödynsi alle 17 prosenttia matkustajista. Lähes saman verran tietoa haettiin pysäkkien ja terminaalien sähköisiltä näytöiltä.

Matkakortti on ykkönen
Matkustajista yli 94 prosenttia käyttää matkakorttia ja 95,6 prosenttia on korttiin tyytyväisiä. Lisäominaisuudeksi toivotaan mahdollisuutta ladata matkakortti netissä.

Vaikka tyytyväisyys matkakorttiin on pysynyt yleisesti korkealla, HSL:n jäsenkuntien välillä on voimakasta vaihtelua. Kauniaisissa, Keravalla ja Kirkkonummella tyytyväisyys matkakorttiin on lievässä laskussa kun taas Sipoossa tyytyväisyys on kasvanut huomattavan korkealle tasolle.

Samanlaisia muutoksia on tapahtunut HSL-alueen lippuvalikoiman saamissa arvosanoissa. Tyytyväisyys on laskenut voimakkaasti Keravalla ja hieman Kirkkonummella, Sipoossa taas noussut lähes 16 prosenttia.

Matkustajien palautteen perusteella vaikuttaa siltä, että tulossa oleva matkalippujen kaarimallihinnoittelu on tervetullut, sillä matkan pituuteen perustuva hinnoittelu koetaan nykyistä mallia reilummaksi.

Bussilinjojen viiden kärki
Bussiliikenteessä parhaat arvosanat saivat Espoon sisäinen linja 16 (Matinkylä – Henttaa), Helsingin sisäinen linja 53 (Hakaniemi – Munkkiniemi), Helsingin sisäinen linja 71V (Rautatientori – Pukinmäki), seutulinja 530 (Martinlaakso – Espoon keskus) ja 550 (Itäkeskus – Westendinasema).

Kommentit

Lipun hinta Keravalta Helsinkiin on aivan kohtuuton.
Yksittäiset matkat Helsinkiin on parempi tehdä omalla autolla. Vr : n aikana liput maksoivat alle puolet nykyisestä. Lisänä on vielä kaupungin maksama osuus. Joukkoliikenteen pitäisi olla edullisempaa myös kehyskunnissa. Haloo !

Tyytyväisyys on aina kiinni tavoitteista. Jos ne ovat alhaalla, vähään voi olla tyytyväinen. Odotin ke:na eli arkipäivänä linja 67 bussia 8-9 väillä 25 minuuttia. Aikana jolloin vuorovälin pitäisi olla tiheä! Tällä toiminnan tarkkuudella joukkoliikennettä voi käyttää, jos tunnin osumatarkkuus saapumisessa riittää,. Harvalla riittää, kun pitää mennä töhiin, lääkäriin, viedä lapsi päviäkotiin. Eilen to:na odotin Ruskeasuolla bussia 63 samoin 20 minuuttia ja 15 minuuttia yli aikataulussa ilmoitetun ohitusajan. Nehän eivät ole tarkkoja, mutta mikä niiden merkitys on, jos vaihtelua on 20-30 minuuttia. Peruasiat kuntoon ennen kaiken maailman teknisiä hienouksia.

- matkustajien turvallisuuteen on kiinnitettävä enemmän huomiota. Jos konduktöörit poistetaan, en taida laskea enää lapsia kulkemaan junalla. Tästä pitää nostaa meteli korkealla profiililla. Toivottavasti lehdistö puuttuu tähän. Varakkaammat ajavat autolla, köyhemmät julkislla peläten muita matkustajia, joista monet ovat arvaamattomia humalassa tai ihan selvin päin.
- kummallista, että paikallisjunien asemalla kellot ovat jatkuvast väärässä ajassa esim. Pasilassa

Olihan taas kerran viime yönä ( 17.8 ) harvinaisen typerästi suunniteltu ja informoitu ratikoden reittimuutokset. Maratonin piti loppua klo 21, mutta ratikat 2 ja 3 ajelivat keskiyöllä peräkanaa Kaivopuistoon.
Taatusti näkyy taas lippujen hinnoissa, että ratikat ajaa tyhjänä moisten suunnittelukukkaisten takia.

Ratikat 2 ja 3 ajoivat eteläisessä kantakaupungissa vain yhteen suuntaan lauantain yöliikenteen loppuun, mutta syynä ei ollut maraton vaan Katariinankadun katujuhla.

Ihmettelen suuresti että liikenteeseen voidaan olla tyytyväisiä.
Käytän työmatkalla bussia 615 niissä ilmastointi pelaa 1 tapauksessa 10 stä se on rikki tai kuljettajat eivät osaa käyttää sitä bussiassa on vaarallisen kuuma.
Bussit ovat lähes poikeukksetta myöhässä kun ne lähtevät lentoasemalta.
Bussit ovat likaisia.
Bussiyhtiö on täysin välinpitämätön palautteeseen eivät vastaa edes rekalmaatioihin.
Jos arvostelu on 4-10 niin arvosana on 4

HSL:n palvelujen informointi netissä on parantunut ja visuaalinen yleisilme edellisvuodesta on kohentunut.

HSL:n bussiliikenteen asiakaspalvelukonseptissa on kuitenkin vielä paljon parannettavaa:

*Ylikuumat bussit kesähelteillä TERVEYSRISKI > ratkaisuehdotus>: bussilinjojen kilpailutuksessa huomioitava seikka: uudemmat bussit ja/tai toimivien ilmastointilaitteiden asentamisvelvoite liikennöitsijöille vanhoihin busseihin

*Bussikuskien asiakaspalvelu laajasti erittäin heikkotasoista > ratkaisuehdotus:> Koulutuksen tehostaminen ja seuranta:: asiakkaiden tervehtiminen, yleinen ystävällinen käytös ja palvelualttius > mm. nämä seikat nostettava HSL:n asiakaspalvelustrategiaan

*Kaikkien bussien kellot oikeaan aikaan HETI!
Missään muualla Euroopassa ei näe julkisen bussiliikenteen
bussikellojen olevan epäajassa kuin Suomessa!!!
> ratkaisu> bussikuskit vastuutetaan ennen aamuvuoron aloittamista tarkistamaan ja korjaamaan bussikellon oikeaksi.

Parempi asiakaspalvelutoiminta > asiakasmäärän kasvu

On taidettu kysellä ennen kuin julkaistiin tieto, että HSL lopettaa matkakortin suoraveloituksen. Se kyllä pudottaa HSL:n pisteet pakkasen puolelle.

Eikä asiaa paranna ainakaan se, että Kirkkonummelaiset joutuvat hakemaan matkakorttinsa Espoon puolelta. Lähin myyntipaikka Espoonlahdessa, jonne Kirkkonummen bussit eivät enää aja maanantaista lähtien.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.