Vantaan bussilinjasto uudistuu elokuussa 2015 – uusien linjojen liikennöitsijät valittu

Vantaan bussilinjasto uudistuu perusteellisesti 10. elokuuta 2015, kun HSL:n liikenteessä siirrytään syysaikatauluihin. Heinäkuussa 2015 avautuva Kehärata ja uudet bussilinjat muodostavat joukkoliikenteen kokonaisuuden. Kehärata luo Vantaan tiheästi liikennöidyn runkoyhteyden. Bussit toimivat liityntälinjoina Kehäradan uusille asemille. HSL:n hallitus ratkaisi kokouksessaan 18.11. tarjouskilpailun, jossa valittiin Vantaan uusien bussilinjojen liikennöitsijät. Tarjouskilpailun kohteena oli noin 12 prosentin osuus koko HSL:n liikenteestä, jonka arvo vuosikustannuksina on noin 35,4 miljoonaa euroa.

Uusia busseja uusille linjoille

Syysliikenteen alussa liikenteeseen tulee 79 uutta bussia. Vuonna 2016 kalusto uudistuu vielä yhdellätoista bussilla ja vuonna 2019 edelleen viidellä uudella autolla.  Syksyn 2015 uudet autot ovat vähäpäästöisiä E6-normin täyttäviä autoja, mikä alentaa tuntuvasti lähipäästöjä. Aiemmin parhaan EEV-päästöluokan busseihin verrattuna typen oksidit laskevat viidennekseen ja hiukkaspäästö puolittuu. Yksitoista busseista on energiatehokkaita kevytrakennebusseja, joiden CO2-päästöt ovat vähintään viidenneksen alhaisemmat kuin normaalien dieselbussien.

Uudessa kalustossa on otettu huomioon myös matkustusmukavuus ja turvallisuus. Bussit on varustettu matkustamon ilmastoinnilla, automaattisella palonsammutusjärjestelmällä ja ajotavan seurantajärjestelmällä. Kuljettajien työturvallisuutta parantavat turvaohjaamo ja kameravalvonta.

Vantaan uudet liikennoitsijät           

 

Vantaan bussilinjaston uudistus

Vantaan joukkoliikennelinjaston uudistamista on valmisteltu keväästä 2011 lähtien. Tavoitteena on ollut bussiliikenteen mukauttaminen syksyn 2015 tilanteeseen, jossa Kehäradan junat toimivat joukkoliikenteen pääyhteytenä monilla alueilla. Koska Kehäradan liikennöinti kasvattaa junaliikenteen kustannuksia, bussiliikennettä on jouduttu vastaavasti vähentämään, jotta joukkoliikenteen kokonaiskustannustaso ei kasva nykyisestä merkittävästi.

Ensisijaisesti junalla liikennöidään poikittaista liikennettä Tikkurilan ja Myyrmäen välillä. Myös bussiyhteydet Tikkurilasta ja Myyrmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle korvautuvat junayhteydellä. Bussiliikenteen tarjontaa on pyritty parantamaan Kehäradan asemien liityntäliikenteessä sekä uusien asuin- ja työpaikka-alueiden vuorotarjontaa lisäämällä.

Bussilinjastoa on suunniteltu neljässä alueellisessa suunnitelmaprojektissa, joiden pohjalta on muodostettu koko Vantaan kaupungin kattava linjastosuunnitelma. Kehäradan junaliikenne ja Vantaan bussilinjasto muodostavat kokonaisuuden niin liikenteen järjestämisen kuin kustannusten näkökulmasta. Koko Vantaan kattavasta linjastosuunnitelmaluonnoksesta pyydettiin kesällä 2013 lausunnot HSL:n jäsenkunnilta Talous- ja toimintasuunnitelman 2014–2016 yhteydessä. Lausuntokierroksen jälkeen linjastosuunnitelmaluonnokseen on tehty useita muutoksia toimivan kokonaisuuden varmistamiseksi sekä kustannusten pitämiseksi sovitulla tasolla.

Lisätietoja Vantaan linjastouudistuksesta

Lisätietoja:
osaston johtaja Reijo Mäkinen, puh. 09 4766 4230 ja
ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puh. 09 4766 4295
 

Kommentit

Hei! Mihin jäi Petikko/Pähkinärinne-Varisto alueen Bussit?
Ehdotan, että reitille Myyrmäki-Pähkinärinne-Varisto tulee uusi linja 311B, joka tulee 311:n rinnalle.

Hei, HSL:n työntekijät Olisiko mahdollista saada joku linja Varistoon asti, Kiitos? Joutuu nimittäin vähän kävelemään Pähkinärinteestä? Saataisiinko K-supermarket Herkkupähkinän ja Neste Oil K-market Variston viereen uusi Bussipysäkki, Kiitos?

Vuosi sitten muutettiin itä- hakkilan ja ehdon jo iloita hyvistä liikenne yhteyksistä. 2kk ja linja 87 siirrettiin pois palttinatietä kulkemasta(ainoa millä koululaiset pääsee sotunkiin kouluun). Toki voi kävellä kilsan uudelle pysäkille, mutta älytöntä jos puolet matkasta kouluun joutuu kävellä.
No nyt sitten seutulinjat on muutoksen edessä, harvennusta ja lakkautusta!!! Ihan käsittämätöntä! Palttinatien asukkaat jätetään ihan vailla hyviä yhteyksiä! Ratkaisuhan monella tähän on yksityisautoilu, kurjaa sinänsä!

Vuosi sitten muutettiin itä- hakkilan ja ehdon jo iloita hyvistä liikenne yhteyksistä. 2kk ja linja 87 siirrettiin pois palttinatietä kulkemasta(ainoa millä koululaiset pääsee sotunkiin kouluun). Toki voi kävellä kilsan uudelle pysäkille, mutta älytöntä jos puolet matkasta kouluun joutuu kävellä.
No nyt sitten seutulinjat on muutoksen edessä, harvennusta ja lakkautusta!!! Ihan käsittämätöntä! Palttinatien asukkaat jätetään ihan vailla hyviä yhteyksiä! Ratkaisuhan monella tähän on yksityisautoilu, kurjaa sinänsä!

Tää on kyllä ihan älytöntä!! Työmatkat pitenevät ja hirvesti tulee kävelyä ihmisille ja kävely on hidasta. Tämä uudistus voisi sitten näkyä myös ihmisten palkoissa, kun työmatkasta tulee pitkä. Bussilipun hintoja ainakin voisi laskea. Veikkaan että tämä (p••••) uudistus tulee lisäämään autoilua ja sitä kautta ruuhkia ja päästöjä.

Kyllä suunnitelijat teijän pitäisi ottaa huomioon sairaaloiden päivityspiirit ja "jokeri 3" linjat 62,61 , 530 ja monia muita voisi yhdistää yhteen runkolinjaksi mellumäki -tikkrila -aviapolis- myyrmäki - jorvi-espoonkeskus pitäisi yhdistään yhdeksi runkolinjaksi.

pitäis ja pitäis... mutta kun ei matkustajia. Aivan tyhjänähän tällänen linja mellumäki -tikkrila -aviapolis- myyrmäki - jorvi-espoonkeskus menis. Jossain sitten kuormitettu ehkä, mutta myyrmäki-espoo väli lähes tyhjänä menis runkolinjavuorovälillä menevä bussi. Miten edes näin järjettömän pitkä linja pysyisi aikataulussa, ei yhtikäs mitenkään

runkolinja toisi kyllä ehdottomasti lisää matkustajia , kun kulkee tiheällä vuorovälillä ja voin muuttua pikaraitioteiksi myöhemmin, kyllä se vaatiin myös espoossa tiivistettäisiin asuinalueinta.

Jooo... espoossa (pika)raitiovaunu, älä unta nää hyvä ihminen

Jorviin päässee jatkossakin Länsi-Vantaalta samalla 530:lla (jatkossa 565) kuin tähän astikin. Idästä tilanne lienee kyllä jatkossakin hankala..

Mitenkäs tässä uudessa linjastossa on huomioitu Jorviin menijät??? Nykyisin saa mennä 4:llä vaihdolla.
Vantaan lapset kuuluvat Jorvin päivystyksen piiriin,ainako sinne pitää taksilla mennä??Lisäksi Jorvi on mahdollinen synnytyssairaala joillekkin ja tulevaisuudessa useammille Hus:in uudistusten myötä.
Lisäksi kun linjoja yhdistellään niin kasvaa rattaiden määrä suhteessa bussien määrään.

Juurikin tämä! Tälläkin hetkellä on usein täynnä rattaita bussit saatika nyt kun niitä vielä vähennetään. Tää on kyllä erittäin huono uudistus! Toivottavasti päättäjät miettivät vielä muitakin ratkaisuja.

mikkolasta korson asemalle pitäisi olla tiheämpi liityntäliikenne. Junat menee 10 min välein ja mikkolasta bussit 20-30 min välein. Ent 70 ja 731 tulevat peräkkäin (niinkuin näköjään uudessakin aikataulussa) eli mikään ei muutu. olen tehnyt tästä asiasta monta reklamaatiota mutta ei tunnu ketään kiinnostavan. kulomäenstä kyllä pääsee 10 min välein korson asemalle. se siitä tasa-arvosta.

Kaikki työmatkalinjat lopetetaan 46-50-52-54-53 ,jotain tarkempaa reittiä kiitos!!!!!!!!!Kamalaa säätöä tiedossa sillä vaihdoilla ja pitkillä pysäkkiväleillä taataan paljon pidempi työmatka ,pitäähän työaikoja noudattaa.Miksi pitää mennä junalla ,kun se on hankalampaa?????varsinkin vuorotyössä???

Tuleeko mitään linjaa kulkemaan Hiekkaharjun aseman kautta Simonkylään ja Malminiittyyn? Meidän postimme sijaitsee Hiekkaharjun R-kioskilla ja pakettien vieminen ja hakeminen ei saa vaikeutua enempää, johan siirsitte 611 linjan kulkemaan muuta reittiä ja jos vielä 53 lakkaa kulkemasta Hiekkaharjun aseman kautta niin millä autottomat ihmiset pääsevät omaan postitoimipaikkaansa?

571 Tikkurila ‐ Myyrmäki Helsingin Bussiliikenne Oy
Linja 571 ei näköjään suunnitelmista huolimatta liikennöi Varisto/Pähkinärinne
alueelle vaan jää Myyrmäkeen.

milloin kilpailutetta loputki vantaa linjaston tulevista linjoista ?

Eikö Vuosaari-Myyrmäki linjaa tulekaan?

Nyt on saatava kunnon kartat käyttöön, pari vuotta on jo saanut arpoa ja kysellä jo tarkempia reittejä. On suunniteltava lasten koulumatkoja yms. Mikä on niin vaikeata selkeämmän kartan tarjoamisessa!?!

Julkaisemme selainpohjaisen kartan uusista linjoista muutaman viikon kuluttua. Toivottavasti siitä on apua.

Kertokaahan perustelu arvoisat Hsl suunnittellijat; miksi aina Ilolassa asuvia sorsitaan suorissa yhteyksissä ; ei viikonloppuisin helsinkiin ja nyt vielä tämä että pätkitte linjat
päättymään Hakaniemeen, ei ole kolmesta linjasta kiinni etteikö mahtuisi Rautatientorille busseja?
Siirtäkää ne Sipoon vuorot sitten takaisin Kamppiin, oletteko ajatelleet kuinka monen työmatka hidastuu tämän vuoksi. Mitä palvelua tämä on ,lipun hintoja osaatte sentään nostaa ,palvelusta tinkimällä.
Kyllä tästä tyhmempikin ymmärtää että yritätte pakotta ihmiset kulkemaan junilla, vaan eivät ne poikittaisalueelle (tammistoon ) kulje, sitäpaitsi nytkin on monta päivää junat kulkeneet miten kulkevat!

Johan on tammelundin liikenteelle hyvä kilpailu voitto. 3 uutta linjaa helsingistä

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.