HSL avaa Lentoaseman ja Hakaniemen välille uuden työmatkalinjan 617

HSL etsii helpotusta lentoaseman suunnalla työskentelevien yhteyksiin avaamalla työmatkalinjan 617. Linja liikennöi ruuhka-aikoihin Hakaniemen ja Lentoaseman välillä 30 minuutin vuorovälillä. Linjan reitti kulkee Tuusulanväylän ja Kehä III:n kautta, jolloin se palvelee myös Kehä III:n ja Lentoasemantien risteyksen tuntumassa olevia työpaikkoja. Uusi linjan liikennöinti alkaa 16.11.2015.

Tarkempi reittikuvaus löytyy sekä liitteenä olevasta aikataulusta että reittikartasta.

”Linja 617 tuo lisää yhteyksiä lentoaseman suunnalla työskenteleville. Linjan 615 bussit eivät tosin enää ole yhtä täysiä kuin elokuussa, jolloin linja reitti muuttui. Uskomme linjan 617 profiloituvan työmatkalinjaksi, koska se ei aja aivan ydinkeskustaan, joka on matkailijoiden tyypillinen määränpää. Hakaniemi on erinomainen päätepysäkki, koska alueelta on hyvät liikenneyhteydet kaikkiin suuntiin. Linjan 615 paikkalukua lisätään myös tuomalla linjalle tilavammat telibussit”, HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila sanoo.

Linjan 617 aikataulu

Linjan 617 reittikartta
 

Kommentit

Vanhan yhteyden aikana bussi (61) kulki terminaalista kotiin noin 15-20 minuuttia, nykyinen vaihtoehto vie minimissään 55 minuuttia. Pisin aika lentokentältä kotiin Viertolaan (n. 4 km) vei viime viikon torstaina 1h 30 minuuttia, eli jos olisi rahalla kertalipun ostanut, ei olisi pystynyt samalla lipulla vaihtamaan jatkoyhteyden bussiin Tikkurilan asemalla. Eli vanha sanonta "Kävellen olisit jo perillä" päti todellakin tässä tilanteessa, tosin pätee kaikissa olosuhteissa, sillä kävelyaika kotoa kentälle vie maksimissaan 45 minuuttia ja polkypyörällä noin 15 minuuttia.

Paras ja järkevin vaihtoehtohan olisi ollut palauttaa 615 takaisin vanhalle reitilleen ja laittaa 617 kiertelemään Vantaan peräpeltoja, mutta tämähän ei HSL:lle sovi, koska muuten kukaan ei käyttäisi surkeaa ja täysin flopannutta kehärata-viritelmää.

EI se ole mitään flopannut ja ei ole surkea. Se kyllä on flopannut etteivät ole saaneet radan tärkeintä asemaa ajoissa valmiiksi, ja mahdollisesti muuten linjastouudistus on voinut flopata mutta itse kehärata ei ole flopannut.

Olen KK:n kanssa samaa mieltä. Uskon, että kun lentokentän asema on valmis myös bussien matkustusmäärät tasaantuvat. Iso ongelma on myös se, että monella suora yhteys muuttuu vaihdolliseksi ja vaikka junayhteys olisi nopeampi niin vaihto ei miellytä. Liityntäliikenne on siksi erityisen tärkeää - tämän varmaan HSL:n suunnittelu hyvin tietääkin.

Otetaanko 617:n kyytiin myös Helsingin sisäiset matkustajat?! 615-linjan muuttaminen maaseutulinjaksi kaikkine muine vikoineen oli kyllä täysin suolesta. Tuleva 617 on pieni lohtu, koska kenttä toimii 24/7. Toivon, vaikkakin todennäköisesti turhaan, että parannusta tulee.

Myös sairaaloissa ja esim. tehtailla tehdään töitä 24/7. Työvuoroja voi varmaan jonkin verran sopia myös työpaikalla, näin ainakin on meillä tehty jos työ on sellainen, että vuoron vaihto voidaan muuttaa 10 min. suuntaan tai toiseen. Edelleenkään en ymmärrä lentokenttäväen vaatimuksia. Luin jostakin, ettei bussien laatukaan miellytä. Lentokentän bussit ovat uusimpia mitä Helsingin liikenteessä on, joten aika erikoista on, etteivät nekään kelpaa. Ja lentokentälle tulee jossakin vaiheessa se junayhteys. Jos joku nyt tulkitsee nämä taas kateudeksi niin siitä vaan. Lähinnä ihmettelen tätä jatkuvaa jurpatusta kun pitäisi kiittää parannuksesta. Ja toivottavasti 617 hyväksyy kaikki matkustajat eikä ensimmäinen pysäkki ole lentokentällä niin kuin nämä narisijat haluavat.

Ensimmäinen poistumispysäkki on kylläkin aikoinaan ollut heti Tammistossa eikä lentokentällä.

Harmillista ettei tuo uusi linja tuo mitään helpotusta työmatkaan Tammisto-Kartanonkoski-Pakkalan asukkaille

Ulkopuolisen silmin analyysinä arvelen, että linja 617 on rakennettu kustannuksiltaan edulliseksi osittain ruuhkasuunnalle vastakkaisia siirtoajoja valjastaen. Juurikaan uusia autoja olemassaolevaan linjastoon nähden ei tarvittane. Linjan 617 kehittäminen tästä eteenpäin edellyttänee tuntuvampia lisäinvestointeja.

Ilmeisesti terminaalialueella työskentelee paljon ihmisiä klo 8-16 välillä, koska linjan aikataulut on suunniteltu sen mukaisesti. Sen sijaan vuorotyöläiset, joita mm. tekniikan alueella pääsääntöisesti työskentelevät ovat kärsivät nyt aiempaa huonommista yhteyksistä. Linjan 519 lakkauttaminen oli täysin typerä päätös. Ja ilmeisesti tehty tässäkin kommenttiketjussa esiintyvän kateusmentaliteetin hengessä. Kun kerran ihan kaikilla ei ole täydellisiä yhteyksiä, niin sitten pitää niiltä muiltakin yhteudet huonontaa. Ai miten niin suomalainen kateus...jos minulla ei ole mersua, niin ei naapurillakaan saa olla.

Ei kyse ole kateudesta vaan ihan tasa-arvoisesta kohtelusta ja sieltähän kulkee bussi 561, joten yhteys ei ole kadonnut. Muualla asuu myös veronmaksajia, jotka toivovat saavansa myös hyvät yhteydet. Mielestäni on itsekästä vaatia vain yhdelle alueelle ko yhteyttä. Mutta HSL toivottavasti tekee muutkin huomioivia päätöksiä.

Hienoa, että yritetään parantaa kentällä työskentelevien työmatkailua. Ongelma vain on se, että varsinkin lentokentän alueella työskennellään pääasiassa vuoroissa. Bussit ovat usein täynnä myös ruuhka-ajan ulkopuolella.

Ja miksi ihmeessä 617 ei kulje Tietotien kautta (ainakaan reittikartan mukaan)??!! Tekniikassa, Cateringissa ja HOTTissa on paljon väkeä, joista myös suuri osa tekee vuorotyötä ja käyttää bussia. Koittakaa nyt saada bussilinjasto ja aikataulut toimiviksi. Tasalta ja puolelta lähtevät bussit aiheuttavat nyt sen, että vuoron päätyttyä joutuu odottelemaan bussia lähes puoli tuntia ruuhka-ajan ulkopuolella. Miksi AINA aikataulut on suunniteltu niin, että tasalta ja puolelta päättyviä työvuoroja tekevä saa kärsiä?

Vuorotyöstä palaaville kehitettynä ongelmana lienee, että omituisesti kello 04.30 puuttuu linjalta 615 lähtö Lentoasemalta, vaikka muutoin linjaa ajetaan puolen tunnin välein koko yö.

Edelleen muuallakin tehdään yö- ja iltavuoroja ja yhteydet on parhaat mahdolliset eikä lähelläkään sitä kun siellä lentokentän lähettyvillä työskentelevillä jo on.

Ajaako 617:sta Mekaanikontien ja Aviapoliksen pysäkkien kautta, kuten aikataulussa lukee vai ajaako se suoraan Lentoasemantietä pitkin kuten kartassa näkyy? Lievästi sanoen ristiriitaista.

Hauskasti kaikessa hiljaisuudessa vaihtoivat tuon tämänkin tiedotteen liittenä olevan kartankin, jo julkaisupäivänä. Tämän huomaa PDF:n juoksevasta versionumerosta. HSL ei myönnä virhettään?

Lentokentältä suora yhteys Itäkeskukseen olisi huomattavasti järkevämpi. Itä-Helsingissä asuvien on vaikeampi päästä lentokentälle, kun siellä ei ole junayhteyttä lähellä. Parasta olisi entisen 519:n reitti.

Miksi Itäkeskuksesta pitäisi olla suora yhteys lentokentälle kun ei muualtakaan isoista kaupunginosista ole? Muutkin joutuvat menemään vaihdoilla, jos käytetään julkista liikennettä. Sama koskee myös työmatkoja. Harvalla meistä on pikalinja työpaikalle ja ruuhka-aikaan useimmat bussit, junat ja myös metro ovat täysiä kun ihmiset liikkuvat. Isoja työpaikka-alueita on muuallakin ja en nyt ihan veronmaksajana ymmärrä tätä kamalaa valitusvirttä. Toinen asia, mikä kummastuttaa on se, että HSL on ammattitaitoisesti kysynyt matkustajien mielipidettä Helsingissä ja joka puolella tulevista muutoksista jo usean vuoden ajan. Kun uudistus sitten toteutetaan ja kommentit on huomioitu niin alkaa hirveä huuto ja valitus ja kaikki tulee yllätyksenä. En ole HSL:llä töissä vaikka nyt näin heitä puolustankin mutta ihmettelen vain.

Älä päde kun et käy lentokentällä töissä etkä tiedä millaista se on kun yhteydet ei siellä toimi. Kyllä, muuallakin on aikaisia aamuja/myöhäisiä iltoja tekeviä vuorotyöläisiä mutta kentän ympäristössä heitä nyt vain sattuu olemaan yhdellä alueella enemmän kuin missään muualla. On esim. todella kivaa kävellä neljä kilometriä aamuneljältä että pääsee bussipysäkille josta menevä bussi ehkä ottaa kyytiin jos se ei ole vielä seiniäänmyöten täysi. Tai päästä myöhäisestä iltavuorosta klo 00.00 ja bussi lähtee klo 00.03 ja seuraava meneekin tunnin päästä. Osalla ei ole ollenkaan varaa sopia työnantajan kanssa että "saanko aina lähteä iltavuorosta pari minsaa aikasemmin että ehdin bussiin" ei, ei tule kuuloonkaan. Sitten on nämä junat joille a)kävelet sen kilsan ensin asemalle tai b) vedät sukkulabussilla ja kävelet vielä 300m ennenkuin pääset laiturille ja parhaimmassa tapauksessa juna on myöhässä (kuten se tuppaa olemaan hyvin usein). Minä en ymmärrä tätä sinun ihmeellistä napinaasi että lentokentällä töissä käyvät eivät saisi valittaa yhteyksien huononemisesta. Ennen joillakin oli työmatka 45min, nyt hsl:n uudistusten takia 1h30min. Mieti, mitä se tekee vapaa-ajallesi kuukaudessa. Siihen vielä ne kävelyt lähimmälle pysäkille päälle (joka on siis saattanut 400m sijasta vaihtua neljäksi kilometriksi).

Ei ole kyse pätemisestä vaan ihmettelystä. Aivan varmasti kaikilla siellä ei tilanne siellä ole huono vaan nyt äänessä on pieni valittajien joukko. Ja niin kuin jo sanoin muutkin kävelevät ja yksi ratkaisu on etsiä asunto lähempää. En tiedä millaisia työkavereita sinulla on mutta meillä ainakin sovimme keskenämme, jos joku lähtee muutama minuutti aiemmin. Valittamisen sijaan olisi hyvä keskittyä ratkaisun hakemiseen muulla tavalla kuin haukkumalla. Missä muuten olit silloin kun HSL pyysi kommentteja liikennesuunnitelmista? Ja edelleen muuallakin tehdään yövuoroja ja lentokenttä ei ole maailman napa.

Nyt kun pääsin vauhtiin...uteliaisuuteni heräsi. Kertoisitko konkreettisesti mistä kohtaa on neljän kilometrin kävely pysäkille? Kysyn uteliaisuuttani, liikun paljon sillä alueella ja olen siellä ollut töissäkin monta vuotta.

Saisiko niihin linjan 615 (ja 617?) busseihin myös matkatavaratelineet takaisin? Ne kuitenkin ovat _ainoat_ lentokentälle asti menevät bussit ja voidaan olettaa, että niillä _kuitenkin_ kulkee myös lentomatkustajia.

Ja aiemmin tarjottu "vaihtakaa Käpylässä junaan" on aika kehno neuvo, jos käy katsomassa vaihto-olosuhteita...

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.