HSL hyväksyi Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman jäsenkuntia kuultuaan

HSL on saanut jäsenkunniltaan lausunnot Länsimetron liityntälinjastosuunnitelmasta ja tehnyt niiden perusteella tarkistuksia suunnitelmaan. HSL:n hallitus hyväksyi liityntälinjaston kokouksessaan 20.1.

”Länsimetro luo tiheästi liikennöidyn runkoyhteyden Matinkylästä Helsingin keskustaan, joten jatkossa yhä useampi Espoon sisäinen sekä Espoon ja Helsingin välinen matka tehdään raiteilla. Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit alkavat ajaa pääasiassa liityntäliikennettä metroasemille, koska metron kanssa päällekkäistä palvelua ei ole järkevää järjestää”, sanoo osaston johtaja Tero Anttila HSL:stä.

Metro tuo muutoksia myös Lehtisaaren ja Kuusisaaren bussiliikenteeseen, koska nykyiset yhteydet perustuvat Etelä-Espoota palveleviin seutulinjoihin. Lauttasaaren muutokset taas vaikuttavat myös Maunulan, Paloheinän, Pakilan ja Veräjälaakson linjoihin. Muutokset heijastuvat Espoossa ja Kauniaisissa lisäksi rantaradan vaikutuspiirin bussilinjoihin. Nykyiset Kirkkonummelta Helsinkiin ajavat bussilinjat jäävät jatkossa Matinkylään.

”Länsimetron linjastosuunnitelma oli luonnosvaiheessa yleisön kommentoitavana sekä verkossa että asukastilaisuuksissa. Kommentteja saimme yli 1 700 ja palautteen perusteella suunnitelmaan tehtiinkin muutoksia”, Anttila toteaa.

Lauttasaareen muutoksia

HSL on laatinut yhteistyössä Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa muutoksia Lauttasaareen suunniteltuihin bussilinjoihin, kuten Helsinki lausunnossaan edellytti. Katajaharjusta ajavan linjan 20 reitti pitenee Ruoholahteen ja Vattuniemen linja 21B ajaa vain Lauttasaaren metroasemalle. Vattuniemestä on vaihdoton yhteys Ruoholahteen ja edelleen Erottajalle linjalla 21.

Suunnitelmaluonnokseen verrattuna tarjonta paranee hieman Vattuniemessä kaikkina vuorokauden aikoina, mutta heikkenee hieman Katajaharjussa ruuhka-aikaan. Katajaharjun linja tarjoaa kuitenkin muutoksen ansiosta paremmat yhteydet Ruoholahden suuntaan. Lauttasaaren palvelutason parantaminen vähentää bussiliikenteestä saatavia säästöjä vuodessa noin 360 000 euroa.

Helsingin esityksen mukaan suunnitelmassa on luovuttu Maunulan linjan 51 sunnuntailiikenteen aloittamisesta, mikä lisää suunnitelmalla saatavia säästöjä noin 300 000 eurolla vuodessa. Sunnuntaisin vanhan Maunulan yhteyksiä palvelee linja 66K. Muilta osin Maunulan linjoille ei ole tehty muutoksia. Linjan 51 jatkaminen Rautatientorille ei ole tarkoituksenmukaista torialueen tilanpuutteen vuoksi.

Lisää palvelua Espooseen

Espoon esityksestä suunnitelmaan on lisätty linja 115, joka tarjoaa Juhanilan alueelta yhteyden Tapiolaan. Viikonloppuisin linjaa ajetaan A-reitillä, joka jatkaa Lauttasaareen ja palvelee myös Hanasaaren kulttuurikeskusta viikonloppuisin. Linjan 115 perustaminen vähentää bussiliikenteestä saatavia säästöjä vuodessa noin 360 000 euroa.

Linjan 548 päätepysäkki siirretään Lähderannasta Jupperiin. Muutoksella tarjotaan yhteydet Jupperista Viherlaaksoon, jossa sijaitsevat alueen terveyskeskus ja koulut. Myös nämä muutokset sisältyivät Espoon lausuntoon. Ne lisäävät kustannuksia merkittävästi, noin 560 000 euroa vuodessa. Muutoksen myötä linjat 247 ja 248 voidaan päättää Lähderantaan, mutta tästä ei saada vastaavia säästöjä.

Liityntälinjastosuunnitelma on laadittu tilanteeseen, jossa Länsimetro liikennöi Matinkylään ja kaikki siihen liittyvät väylät ja terminaalit ovat valmistuneet. Metroliikenteen käynnistyessä syksyllä 2016 rakennustyöt ovat kuitenkin paikoin kesken, joten linjastoon joudutaan suunnittelemaan paikallisia väliaikaisratkaisuja. Näiden ratkaisujen suunnittelu on käynnissä eivätkä ne sisälly nyt hyväksyttyyn suunnitelmaan.

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Liityntälinjastosuunnitelman linjakortit

 


Lisätiedot:
osaston johtaja Tero Anttila, p. 4766 4330
ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi, p. 4766 4350
joukkoliikennesuunnittelija Jonne Virtanen, p. 040 161 2173
 

Kommentit

Täysin typerä suunnitelma! Kuka hullu alkaa tekemään vaihdon metroon lyhyellä matkalla, esim Vattuniemestä rautatieasemalle tai Tapiolaan?? Ei tullut näille reaalielämästä vieraantuneille 'suunnittelijoille' mieleen että tällä mielipuolisellla järjestelyllä hankaloitetaan suuresti esim työmatkoja. Ehdottomasti pitää säilyttää nykyiset suorat bussilinjat Tapiolaan (501), keskustaan (65A) sekä Erottajalle (20)!! En halua vaihtoja tällä matkalla vain koska se joidenkin ns. suunnittelijoiden mielestä on muka sujuvaa. Joutaisi potkut perseelle tuollaisille sählääjille!

Miksi 21 ei voisi kulkea Lauttasaaren metroasemalta Vattuniemen kautta Ruoholahden metroasemalle (ja siitä eteenpän)? Reitti olisi siis Lauttasaaren metroasemalta sama kuin suunniteltu 21, mutta Melkonkadulta ei käännttyisikään Kiviaidankadulle, vaan ajettaisiin 65A:n reittiä nykyiselle päätepysäkille Itälahden kadulle ja siitä eteenpäin 21V:n reittiä Salmisaareen ja siitä sitten taas nykyistä suunnitelmaa mukaillen Ruoholahden metroaseman kautta Erottajalle. Tämä olisi mielestäni paras vaihtoehto ja takaisi Vattuniemestä pääsee edelleen helposti keskustaan. Se lyhentäisi reittiä Lauttasaaren metroasemalle ja tarjoaisi toisen hyvän liityntävaihtoehdon.

Erittäin ikävää tässä on se, että ns. vanhassa Maunulassa asuvilta viedään suora ja ennenkaikkea nopea yhteys metrolle. Monen bussista metroon vaihtavan työmatka hankaloituu todella paljon, kun nopein yhteys suoraan Sörnäisiin katkeaa. On myös harmillista, että asukkaiden mielipidettä ei kuultu missään vaihteessa suunnitelmaa, vaan se jyrätiin sellaisenaan läpi. Olisi hienoa, jos linjan 51 reittiä voitaisiin loppupäässä muuttaa niin, että se ajaisi Hakaniemeen Sörnäisten metroaseman kautta. Jos nämä linjastomuutokset liittyvät juuri metron kehittämiseen, miksi nopea yhteys metrolle katkaistaan? Linjat 63 ja 50 eivät hitautensa takia korvaa tätä yhteyttä.

Aika erikoista, että Vattuniemestä ja Lauttasaaresta näyttää säilyvän ainakin pari suoraa bussiyhteyttä keskustaan/Ruoholahteen. Espoosta ei sen sijaan näytä jäävän ainuttakaan suoraa bussilinjaa Kamppiin? Jos näin on, tämä syrjii meitä espoolaisia aikalailla. Espooseen kun olisi muutenkin sopinut paremmin esim pikaratikka eikä metro.

Uskomattoman huono suunnitelma. Asun Lauttasaaressa viiden (5) kilometrin päässä keskustasta. Haluan ILMAN VAIHTOJA keskustaan. En halua liityntälinjoja. En halua mennä Ruoholahteen. Myöskään Espoon osalta metro ei voi täysin korvata bussilinjoja. Mikä ruuhka syntyy, jos metrossa on vikatilanne? Tämähän on sama, kuin että Pohjois-Helsingistä kaikki bussit kulkisivat vain Pasilaan saakka, josta "erittäin kätevä" vaihtoyhteys junalla keskustaan. Tai että Vantaan ja Itä-Helsingin bussilinjat kulkisivat Sörnäisiin, josta kaikki vaihtavat metroon, millään muulla kulkuvälineellä ei pääse keskustaan saakka. Huonolta vaikuttaa.

Itä-Helsingistä ei tosiaan pääse bussilla keskustaan ilman metroon vaihtamista. Kulosaaresta tosin pääsee, mutta se lasketaankin aina kantakaupungiksi. Meille tämä on jo aivan arkipäivää, tervetuloa vaihtojen maailmaan siellä lännessäkin. Voihan Lauttasaaressakin kävellä metrolle, niin pääsee ilman vaihtoja.

Haluan, haluan, haluan... Aina ei saa mitä haluaa. Käytä sitten polkupyörää tai mene autolla. Keskusta olisi aivan tukossa, jos sinne olisi joka ikisestä paikasta bussiyhteydet.

Muuta, tai sitten aja autolla tai fillarilla. Metron jatke maksaa pari miljardia, leikkaa kapasiteettia sieltä, missä sitä tarvittaisiin, ja tarjoaa ylikapasiteettia Tapiolasta Ruoholahteen. Turha kuvitellakaan, että joukkoliikenteen käyttäjille annettaisiin tämän jälkeen mahdollisuus valita suoran bussin tai bussi-metron väliltä. Kyse ei ole palvelutasosta vaan kustannuksista sekä ennen kaikkea siitä, että metroinvestointi pitää saada tilastoissa näyttämään jos ei hyvältä niin ainakin jollain tapaa siedettävältä.

Muuta, tai sitten aja autolla tai fillarilla. Metron jatke maksaa pari miljardia, leikkaa kapasiteettia sieltä, missä sitä tarvittaisiin, ja tarjoaa ylikapasiteettia Tapiolasta Ruoholahteen. Turha kuvitellakaan, että joukkoliikenteen käyttäjille annettaisiin tämän jälkeen mahdollisuus valita suoran bussin tai bussi-metron väliltä. Kyse ei ole palvelutasosta vaan kustannuksista sekä ennen kaikkea siitä, että metroinvestointi pitää saada tilastoissa näyttämään jos ei hyvältä niin ainakin jollain tapaa siedettävältä.

Eivät sitten menneet läpi ne Lauttasaaren Gyldenintien kautta kulkevia linjoja koskevat varoitukset. Se, että bussiliikenne tulee olemaan kaksisuuntainen kapealla Gyldenintiellä, jossa on myös Lauttasaaren aseman sivusisäänkäynti, tulee ilman muuta päätymään kaaokseen.

Kaikki kehotukset mm. kysyä asiaa vanhoilta 20-kuskeilta – jotka olisivat tienneet kertoa, miten hankala Gyldenintie oli aiemmin, kun bussiliikennettä oli vain kolmasosa siitä mitä tuleman pitää – valuivat kuin vesi hanhen selästä HSL:n tilaisuuksissa ja nettikommenteissa, joissa nähtävästi ei ollut tarkoituskaan kuunnella asukkaita, vaan muka-rauhoitella heitä.

Silloin lähialueella asuvat olivat yhtä mieltä siitä, että onnettomuuksia ja liikenteen juuttumista tulee, ja ovat sitä edelleen. Myös taloyhtiöiden lausunnot varoittivat tulevasta kaaoksesta.

Pitääkö taas odottaa ensimmäistä ruumista, ennen kuin järki HSL:ssa otetaan käteen? Ei ainakaan voida sanoa silloin, etteikö suunnittelijoita olisi varoitettu asiaa parhaiten tuntevien taholta.

Länsimetro: "Linja 62 lakkautetaan ja linja 51 käännetään kulkemaan Metsälän kautta korvaamaan nykyisen linjan 62 palvelua."
Liikennöintisuunnitelma: "Linjat 51 ja 62 yhdistetään linjaksi 62 Hakaniemi – Kallio – Maunula – Haaga – Konala – Malminkartano.
Uuden linjan reitti on muuten sama kuin vanhalla linjalla 51, mutta se kulkee Metsälän ja Maunulan kautta
reittiä Asesepäntie – Rajametsäntie – Männikkötie – Metsäpurontie. "

Eli näiden kahden ero on uuden linjan numero..

Linjakortissa oli virhe, pahoittelemme! Nyt linjakortti on korjattu: linjat 51 ja 62 yhdistetään ja linjanumero on edelleen 51. Reitti on muuten sama kuin nykyisellä linjalla 51, mutta kulkee Metsälän ja Maunulan kautta.

Siis mitä aijotaanko 51 malmikartanosta lopetaa ja siihen tulee 62. Kun niin tossa Linjastosuunnitelmaan liittyvät linjakortissa lukee niin ja täälä lukee eri lailla Länsimetron liityntälinjastosuunnitelmassa eli kumpi on oikeessa?

Espoon ja Lauttasaaren palvelutason heikentäminen vähentää kaikkien säästöjä yli miljardi euroa.

Lauttasaaren Vattuniemestä yhteydet edelleen vain huonontuivat ja hidastuivat sekä Ruoholahteen, että keskustaan, joihin suurin osa Lauttasaarelaisista suntaa matkansa.

21 kiertää alkumatkalla Lauttasaaressa vieläkin enemmän alkumatkan nykyisen 21:Vn reittiä ja sitten nykyisen 65A/66A:n reittiä, loppumatkasta puhumattakaan, joka suuntaa Erottajalle (tai tarkkaan ottaen hieman vieläkin kauemmaksi keskustasta, sillä Erottajalla ei jatkossa ole enää bussipäättäriä).

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.