HSL juhlistaa: Enää 100 päivää Kehäradan avaamiseen

Maanantaina 23.3. pyörähtää Kehäradan odotuksen viimeiset sata päivää. Maanantaina käynnistyy HSL:n kehäratalaskuri Päärautatieaseman Eliel-hallissa. Laskuri näyttää jäljellä olevaa aikaa Kehäradan aloitukseen. Laskuri löytyy pääsisäänkäyntiä vastakkaiselta seinältä.

100 päivää kehäradan aloitukseen”Kehärata tulee asiakkaiden kannalta tarpeeseen. Helsinki on ollut pitkään yksi harvoista pääkaupungeista, joista ei ole raideyhteyttä lentokentälle. Samalla Kehärata on merkittävä kaupunkirata Vantaalla asuville ja työskenteleville”, ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi HSL:stä sanoo.

100 päivän kunniaksi HSL jakaa kehäratailmapalloja klo 15-18 Rautatientorilla, Tikkurilan terminaalissa ja Lentoasemalla. Facebook-arvonnassa on maanantaina mahdollisuus voittaa 100 euron matkalahjakortti HSL:n kyytiin.

Meneillään on edelleen 9.3. käynnistynyt mainoskampanja. TV-mainokset päättyvät sunnuntaina 22.3., mutta Kehärata-mainoksiin törmää edelleen katukuvassa ja sähköisissä medioissa. TV-mainoksen voi katsoa myös Youtubessa täällä:https://www.youtube.com/watch?v=LqHuY06rYyM

Lue lisää Kehäradasta ja Vantaan linjastouudistuksesta

Kommentit

Yhteisenä tavoitteena on siis junalinja, joka ajaa 15 minuutissa Helsingin keskustasta lentoasemalle tiheällä vuorovälillä ja pysähtyy matkan varrella kaikilla asemilla ;-)

Siis miten pääsen Vantaalta Veromiehenkylästä töihin Pohjois- Tapiolaan tämän uudistuksen jälkeen?? Kulkeeko 550 vielä ja onko reitti sama? Kehärataa käytettäessä tulee liian monta vaihtoa. Pääseekö bussilla esim helsinkiin??

Kehäradan mainoksessa väitetään, että 1946 saattoi mennä Malmin lentoasemalle Helsingin maalaiskuntaan, jos halusi lentää.
Valitettavasti mainos erehtyy, sillä tämä oli mahdotonta.
Kannattaisi tarkistaa faktat.

Jännä juttu tosiaan. Toisaalta nimenomaan vuosi 1946 on tässä tapauksessa erikoinen. Malmin lentokenttä oli vuoden alusta saakka kuulunut maalaiskunnan sijasta Helsingin kaupunkiin. Ja miksi kukaan olisi Malmille mennytkään, kun se oli loppuvuoteen asti valvontakomission käytössä. Ne harvat, jotka jo vuonna 1946 lentokonematkustusta harrastivat, matkasivat Aero Oy:n busseilla Hyvinkäälle, joka toimi Suomen päälentokenttänä 1944-46. Malmille palattiin vasta vuoden 1947 alusta. http://www.finnairflyingclub.com/Celebration/pdf/EFHV-short%20history.pdf

Toivottavasti I/P junat pysähtyvät myös Tapanilassa. Miksi nämä junat pitäisi varata vain lentokentalle meneville matkustajille?

Ote HSL:n Hallituksen esityslistasta 25.3.2014:
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014361-10.HTM

”Kehäradan liikennöintimalleja valmistellaan kaksi vaihtoehtoa:

Halvempi vaihtoehto, jossa A-junan liikenne tihennetty päiväliikenteessä 10 min vuorovälille, ja Kehäradan junalla on 130 min. kierrosaika. Ilmalan, Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan asemilla säilyy nykyinen 10 min vuoroväli, ja muilla Tikkurilan ja Pasilan välisillä (liityntä-) asemilla on koko päivän 5 min. vuoroväli. Ilmalassa on vuoroväli koko päiväliikenteen 10 min.

Kalliimpi (n. 2 M€) vaihtoehto, jossa A-junan vuoroväli säilyy keskellä päivää 20 minuutissa ja Kehäradan junalla on 140 min. kierrosaika, ja se pysähtyy kaikilla asemilla.

Lopullinen ratkaisu tehdään suoritettavien koeajojen jälkeen, joilla on varmistettu, ettei 130 min kierrosaika ole liian tiukka vaadittavaan täsmällisyystasoon. Ennakkotilaus on tehty kalliimman vaihtoehdon pohjalta.”

Tulkintani mukaan halvempi vaihtoehto tarkoittaa, että Kehäradan junat ohittavat Ilmalan, Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan asemat, mutta Leppävaaraan ja Keravalle menevät kaupunkiradan junat pysähtyvät niillä (ja kaikilla muillakin asemilla). A-juna kulkee päivällä 10 minuutin välein. Kalliimmassa vaihtoehdossa Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla asemilla ja A-juna kulkee päivällä 20 minuutin välein. Leppävaaran ja Keravan kaupunkiratajunien pysähtymisestä ei sanota mitään.

Em. päätöksestä on kulunut jo vuosi. Olisiko HSL:n syytä kertoisi selkeämmin, mitkä ovat tutkittavat vaihtoehdot junien liikennöinnille?

Toivottavasti osa tai kaikki Lentoaseman junista ohittaisi hiljaisimmat seisakkeet - 30 minuuttia on liian hidas, autolla/taksilla menee 20 minuuttia ja nykyisillä busseilla 35. Junaan on lisäksi molemmissa päissä 2 minuuttia pitempi kävely kuin ovelta-ovelle-bussista.

Nyt kun HSL brändää lähijunat violetiksi niin brändätkää myös asemat! Lähijunalle oma tunnus, olkoon se sitten L (lähijuna/lokaltåg), J (juna/järnväg) tai eurooppalaisittain S. Käpylässä esimerkiksi lukee vain "Rautatieasema" eikä edes Käpylää missään! Jos lähijunalle olisi selvä symboli niin kuin metrolle, asemat erottuisivat kaukaakin paremmin. Pyydän suuresti, että näin tehtäisiin, muuten nykyisessä violetiksi brändäyksessä ei ole mitään järkeä!

Toisaalta kannattaa ottaa huomioon, että myös tiedon tarve on erilainen. Junan ikkunasta on tärkeätä nähdä, millä asemalla ollaan, mutta matkustaja tietää, että kyseessä on rautatieasema. Sen sijaan kadulla oleva yleensä tietää, missä kaupungissa tai kaupunginosassa hän on. Silloin on tärkeämpää erottaa rautatieasema metro- tai linja-autoasemista.

Toisaalta kannattaa ottaa huomioon, että myös tiedon tarve on erilainen. Junan ikkunasta on tärkeätä nähdä, millä asemalla ollaan, mutta matkustaja tietää, että kyseessä on rautatieasema. Sen sijaan kadulla oleva yleensä tietää, missä kaupungissa tai kaupunginosassa hän on. Silloin on tärkeämpää erottaa rautatieasema metro- tai linja-autoasemista.

Hei! Juuri näin on tarkoitus tehdä: HSL-alueen kaikki rautatieasemat muuttuvat tulevaisuudessa uuden violetin ilmeen mukaiseksi.

Johannes Laitila, HSL:n viestintä

Toki Käpylän laiturialueella lukee aseman nimi, mutta kyse siis sisäänkäynnistä.

Pari kommenttia:

a) Kun junat kulkevat aikaisin aamulla ja myöhään illalla 30min välein, olisi syytä synkronoida bussin 615 kanssa siten, että bussin ja junan yhteiseksi vuoroväliksi tulisi 15min. Eli esim jos juna lähtee 00 ja 30 niin bussi lähtisi 15 ja 45. Onko HSL ottanut suunnitelmissaan tämän huomioon?

b) Bussi 415/451 tarjoaa nykyisessä tilanteessa laajalta alueelta (Mannerheimintien varsi, Töölö, Meilahti, Ruskeasuo, Haagakin osittain ja monet Vantaan osat) suoran yhteyden lentoasemalle. Uudessa linjastossa bussi 415 menee lentoasemalle asti vain hyvin aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Olisi perusteltua huolehtia siitä, että ruuhka-aikaan myös mainitsemiltani alueilta olisi yhteys suoraan kentälle (työmatkaliikenne), joten voisiko bussi 415 liikennöidä kentälle asti (eikä jäädä Aviapolikseen) esim n. klo 8 asti aamulla?

Synkronointi junien kanssa ja yleisimpien vaihtobussien välillä tulisi todellakin ottaa mahdollisimman hyvin huomioon.

Kun junan vuoroväli on 10 minuuttia, vaihtoaika bussista junaankaan ei ole koskaan sen pidempi. Kun busseja on vielä melko paljon, ja niiden ajoaika vaihtelee enemmän mm. ruuhkien takia, ei synkrointi ole kovin helppoa..

Mutta toisin päin: bussien lähtöajoissa asemilta olisi hyvä juna-aikataulut huomioida.

Espoo-Kauniaisen aikatauiluissa on joillain linjoilla yhdistetty vaihtojunan aikataulu yksittäisten lähtöjen tietoihin. Voisi olla varteenotettava muutos uusiin aikataulukirjoihin ja HSL:n sivuille. Eikä koko linjaston synkronointi olekaan mahdollista; vakiominuuttiaikataulu, yhteistä reittiä ajavien linjojen vuorovälit olisi kiva saada mahdollisimman hyvin synkattua yhteen ja vaihtobussista toiseen isoimmilla vaihtopysäkeillä, joilta suora yhteys Helsinkiin ja aluekeskukseen puuttuu. Ruuhkat on jossain määrin mahdollista ottaa suunnittelussa mukaan mm.linjan aikataulukierrossa yksittäisen edes takaisin ajon kesto ja tauot otetaan huomioon eri vuorokauden aikoina käsittääkseni. Koulujen ja työpaikkojen työskentelyaikoihin ei voi vaikuttaa eikä eri pituisten linjojen reittien ajoaikoihin, niin linjaston kokonaisvaltainen synkronointi ei ole mahdollista. Reitti-ja aikataulusuunnitelun suola.

Kiitos kommenteista. En puhunut vaihtoyhteyksistä suoranaisesti, vaikka nekin ovat tärkeitä. Tarkoitin seuraavaa: Jos juna liikennöi aikaisin aamulla ja myöhään illalla 30min välein ja bussi 615 samoin, olisi syytä ainakin lentoaseman suunnasta porrastaa nämä lähdöt. Näin ei synny tilannetta, jossa myöhästyminen toisesta johtaa myöhästymiseen molemmista.
Eli rautalangasta kuvitteelliset lähtöajat lentoasemalta (23.00 Juna Helsinkiin, 23.15 bussi 615 Helsinkiin, 23.30 Juna Helsinkiin, 00.00 bussi 615 Helsinkiin). Näin matkustajakuormitus olisi tasaisempi ja lentoasemalta keskustan suuntaan olisi tasainen 15 min vuoroväli.

Ei se mitään Jussi A. Hyvä, että nostat porrastuksen merkityksen, innosti kirjottamaan synkkauksesta sekä vaihtojen että yhteisen vuorovälin näkökulmasta.30 min välein samaa suuraluetta palvelevia linjoja olisi hyvä liikennöidä ~15 min. Esim. Kartanonkosken, Pakkalan ja Tammiston alueiden suunnitelmassa vklopun yhteydet Helsinkiin. Fiksu yhteinen vuoroväli on kustannustehokkaimmin palveltua joukkoliikennettä, puoli tyhjinä peräkanassa kulkevat linjat ovat harmistuttava näky. Ei ollut suoraa jatkoa kommenttiisi, omaan kohtaan olisi pitänyt jatkaa kommenttipalstalla. Pahoittelen hämmennystä.

Puolessa tunnissa keskustasta lentokentälle - eli käytännössä yhtä hitaasti kuin nytkin. Junaan tietysti periaatteessa mahtuu pakaaseja paremmin, mutta tosiasiassa useimmiten ei, koska junat ovat täynnä työmatkalaisia, lastenvaunuja, ostoskasseja, ryyppyjengejä ym. ihanuuksia, joita Martinlaakson radan ja pääradan lähiövuorojen junat tälläkin hetkellä. Mahtaa japanilaisturistit hämmentyä, kun pääsevät seuraamaan Myrtsin tai Tapulin tiedostavan nuorison performanssia Suomen alkoholipolitiikasta. Kaiken kukkuraksi vantaalaisten joukkoliikenne muualla kuin kehäradan vaikutuspiirissä romahtaa, koska kaupungin haluama metromainen liikennöinti Leinelän ja Vehkalan pelloille syö käyttövarat bussiliikenteestä. Ja muun Suomen junamatkustajat vaihtamassa matkatavaroineen junaa Tiksin hukkaputkessa... valtakunnallinen hanke, pah!

Kuinkahan noloa olisi, jos laskuri pääsisi vierähtämään miinuksen puolelle, ennen kuin junat ihan oikeasti alkavat kuljettamaan ihmisiä? Ei todellakaan olisi ensimmäinen kerta tämän kokoluokan hankkeissa. Eikös niiden testiajojenkin pitänyt alkaa alunperin helmikuussa, sitten maaliskuussa. Kohta on jo aprillipäivä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.