HSL kilpailutti Länsimetron liityntäliikenteen liikennöitsijät

Elokuussa 2016 käynnistyvän Länsimetron liityntäliikenteen liikennöitsijät on valittu. Uudet liikennöitsijät valittiin tarjouskilpailun perusteella. Samaan kilpailutukseen sisältyi myös Helsingin sisäisiä linjoja. Uusien liikennöintisopimusten myötä liikenteeseen tulee 159 uutta vähäpäästöisempää bussia. Nykybusseihin verrattuna typen oksidit laskevat 80 prosenttia ja hiukkaspäästöt puolittuvat. Matkustusmukavuutta parantavat ilmastointi ja osaan busseista tulevat usb-latauspistokkeet.

”Tällä kilpailukierroksella HSL otti käyttöön rajoitusehdon, jonka mukaan yksi liikennöitsijä voi voittaa enintään 110 auton liikenteen. Ehdon tavoitteena on turvata toimivat bussimarkkinat HSL-alueella. Rajoitusehto johti siihen, että kohteen, jossa on linjat 531, 531B ja 542, voitti toiseksi parhaan tarjouksen tehnyt liikennöitsijä”, osaston johtaja Reijo Mäkinen kertoo.

Automäärältään ratkaistun tarjouskilpailun liikenne jakaantuu siten, että Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n automäärä on 98 autoa arkena, Nobina Finland Oy:n 94 autoa ja Transdev Espoo Oy:n 13 autoa. Liikennöintikustannukset ovat noin 46 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on lähes 9 prosenttia alle talousarviossa ennakoidun.

Linja

 

Liikennöitsijä

112

Tapiola – Matinkylä

Nobina Finland Oy

112N

Kamppi – Friisilänaukio

Nobina Finland Oy

118

Tapiola – Suurpelto – Lasilaakso

Nobina Finland Oy

118B

Tapiola – Suurpelto

Nobina Finland Oy

125

Tapiola – Kuitinmäki – Espoonlahti

Nobina Finland Oy

125B

Tapiola – Kuitinmäki

Nobina Finland Oy

125N

Kamppi – Latokaski

Nobina Finland Oy

134

Matinkylä – Tuomarila

Nobina Finland Oy

134N

Kamppi – Tuomarila

Nobina Finland Oy

136

Matinkylä – Tuomarila

Nobina Finland Oy

160

Matinkylä – Latokaski

Nobina Finland Oy

161

Matinkylä – Tillinmäki

Nobina Finland Oy

143

Matinkylä – Soukanniemi

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

145

Matinkylä – Suvisaaristo

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

147

Matinkylä – Kivenlahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

147N

Kamppi – Kivenlahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

150

Matinkylä – Kivenlahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

150N

Kamppi – Saunalahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

164

Matinkylä – Saunaniemi

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

165

Matinkylä – Kauklahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

165N

Kamppi – Kauklahti

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

531

Matinkylä – Jorvi

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

531B

Matinkylä – Kuitinmäki

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

542

Soukka – Jorvi

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

532

Matinkylä – Leppävaara

Nobina Finland Oy

533

Matinkylä – Järvenperä

Nobina Finland Oy

543

Leppävaara – Kivenlahti

Nobina Finland Oy

548

Tapiola – Jupperi

Nobina Finland Oy

549

Tapiola – Jorvi

Nobina Finland Oy

118N

Kamppi – Suurpelto – Jorvi

Nobina Finland Oy

20

Hietalahti – Katajaharju

Transdev Espoo Oy

20N

Asema-aukio – Katajaharju

Transdev Espoo Oy

21

Vattuniemi – Erottaja

Transdev Espoo Oy

21B

Vattuniemi – Ruoholahti

Transdev Espoo Oy

64

Rautatientori – Itä-Pakila

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

65

Rautatientori – Veräjälaakso

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

66

Rautatientori – Länsi-Pakila

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

67

Rautatientori – Torpparinmäki

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

67N

Rautatientori – Torpparinmäki

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

67V

Rautatientori – Torpparinmäki

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

 

 

 

Kommentit

Mitenkäs on Lauttasaaren yölinjan 20N kanssa? Tuossa ylläolevassa listassa se on olemassa, mutta HSL:n hallituksen kokouksen kohdelistassa sitä ei ollut? Hoidetaanko Larun yöliikenne ensi syksystä lähtien siis linjalla 20N vai jollain muulla linjalla?

Tuleeko länsimetron liityntälinjoille myös sähköbusseja ja hybridibusseja?

Eikö Helb ottanut osaa tähän kilpailutukseen, vai onko Helb jostain syystä hylätty? Nollatulos kierroksella 37/2015 on jytky, koska edellytykset kierroksella pärjäämisessä olivat mitä parhaimmat.
Kysyy epätietoinen.

Kyllä Helb osallistui Helsingin sisäisten linjojen kohteisiin sekä yhteen Espoon sisäisen linjan kohteeseen. Tällä kertaa kuitenkin kilpailijat veivät voiton. Mielenkiintoista nähdä kuinka Helb tulee jatkossa pärjäämään kilpailutuksissa kun omistajana on KA-yhtymä.

Lauttasaaren linjoista näyttää olevan ristiriitaista tietoa.

Esityslistalla http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015405-2.HTM linjat ovat:
20 Lauttasaari - Katajaharju
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Ruoholahti

Kun taas tässä tiedotteessa linjat ovat:
20 Hietalahti – Katajaharju
21 Vattuniemi – Erottaja
21B Vattuniemi – Lauttasaari

Mistä ero johtuu, kumpi on oikein?

Kiitos ja pahoitelut. Virhe on nyt korjattu myös tällä sivulla. Esityslistan linjat ovat oikein. Nettisivuille kopioitu taulukko on eri lähteestä ja kyseessä inhimillinen erhe.

Palaan vielä tähän kysymykseen. Nyt on julkaistu uusi 12.1.2016 päivätty luonnos liikennöintisuunnitelmasta http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2016430-3-1.PDF.
Siinä mainittu linjasto Lauttasaaren osalta täsmää tämän tiedotteen alkuperäisen version kanssa. Sen sijaan linjasto on selvästi eri kuin esityslistassa mainittu. Tässä tiedotteessa nyt oleva korjattu versio ei täsmää esityslistan eikä liikennöintisuunnitelman kanssa.

Nyt on siis 3 eri versiota liikkeellä:
1. liikennöintisunnitelma ja tämän tiedotteen alkuperäinen versio
20 Hietalahti – Katajaharju
21 Vattuniemi – Erottaja
21B Vattuniemi – Lauttasaari

2. esityslista
20 Lauttasaari - Katajaharju
21 Vattuniemi - Erottaja
21B Vattuniemi - Ruoholahti

3. tämän tiedotteen korjattu versio
20 Hietalahti – Katajaharju
21Vattuniemi – Erottaja
21B Vattuniemi – Ruoholahti

Esityslistan linjasto näyttäisi olevan oikea.

Muistelen joskus jossakin sanotun, että HSL pyrkii varaamaan nollaan päättyvät linjanumerot runkolinjoille. Onko linjoista 20, 150 ja 160 tulossa runkolinjoja, vai onko niille vain "unohtunut" vanha numero?

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren ainoa "runkolinja" tulee olemaan metro, joten ei noita 0-päätteisiä linjanumeroita tarvitse varata millekään muille "runkolinjoille" koska ei niille tule olemaan käyttöä. Päinvastoin on ihan hyvä että Espoolaiset saavat säilyttää edes osan tutuista linjanumeroistaan.

Etelä-Espoossa kulkee myös 550, joka on runkolinja. Lisäksi joissain suunnitelmissa on kummitellut runkolinja Matinkylän ja Espoonlahden välille - vieläpä suunnilleen linjan 150 reitillä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.