HSL valmistautuu suurten joukkoliikennemuutosten vuoteen 2015

Heinäkuussa käynnistyvä Kehäradan junaliikenne aloittaa suurten muutosten vuoden 2015 Helsingin seudun liikenteessä. Elokuussa Vantaan bussilinjat siirtyvät Kehäradan liikennöintiin sovitettuihin aikatauluihin ja reitteihin. Samaan aikaan Vuosaaren ja Myyrmäen välillä alkaa uuden runkolinjan 560 liikennöinti. Myös Espoon bussilinjastoon on tulossa muutoksia.

HSL:n asiakkaat ovat kommentoineet vuosien 2015-2016 liikennöintisuunnitelmaa aktiivisesti verkossa. Kommentointiaika oli 18.12.2014-14.1.2015.

”Liikennöintisuunnitelmaan tuli kuukauden aikana lähes 500 kommenttia HSL:n verkkosivuilla. Asiakkaiden kommentit on otettu huomioon liikennöintisuunnitelman viimeistelyssä. Eniten kommentteja keräsivät Espoon Lintuvaaran suunnalla liikennöivät linjat 22, 23 ja 231 ja Vantaalla linjan 516 lakkautus”, linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän päällikkö Arttu Kuukankorpi kertoo.

Varsinaisen liikennöintisuunnitelman kommentoinnin ohella asiakkaat ovat esittäneet toivomusaloitteita liikennöinnin lisäämiseksi muun muassa Kehäradan ja runkolinjan 560 yöliikenteeseen, Helsingin laivaterminaaliyhteyksiin sekä Pohjois-Espoon ja Kauklahden yhteyksiin.

Vantaan linjasto uudistuu

Kehäradan liikennöinnin alkaessa nykyiset I- ja M-junat korvataan I- ja P-junilla. I-juna ajaa Kehäradan lenkin reittiä Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Vantaankoski-Huopalahti-Helsinki ja P-juna vastaavan lenkin myötäpäivään. Kehäradan junat parantavat merkittävästi joukkoliikenneyhteyksiä Helsinki-Vantaan Lentoasemalle. I- ja P-junat toimivat myös poikittaisyhteytenä Itä- ja Länsi-Vantaan välillä.

Elokuun puolivälissä Vantaan bussiliikenne uudistuu täysin. Linjojen reitit, aikataulut ja linjanumerot muuttuvat. Vastaava muutos tapahtuu Espoossa, kun Länsimetron liikenne alkaa vuonna 2016 ja liityntälinjasto otetaan käyttöön. Vantaan bussilinjastouudistusta on suunniteltu neljässä alueellisessa suunnitelmaprojektissa, joiden pohjalta on muodostettu koko Vantaan kaupungin kattava linjastosuunnitelma.

Kehäradan junaliikenne ja Vantaan bussilinjasto muodostavat kokonaisuuden niin liikenteen järjestämisen kuin kustannusten näkökulmasta. Koko Vantaan kattavasta linjastosuunnitelmaluonnoksesta pyydettiin kesällä 2013 lausunnot HSL:n jäsenkunnilta Talous- ja toimintasuunnitelman 2014–2016 yhteydessä. Lausuntokierroksen jälkeen linjastosuunnitelmaluonnokseen on tehty useita muutoksia toimivan kokonaisuuden varmistamiseksi sekä kustannusten pitämiseksi sovitulla tasolla. Lopulliset aikataulut valmistuvat toukokuussa.

Vantaan suunnan muutoksista eniten vastustusta sai linjan 516 (Hakaniemi–Maunula–Martinlaakso) lakkauttaminen. Liikenne lakkaa, koska Linjalle 516 on käyttökelpoisia ja tiheästi liikennöiviä korvaavia vaihdollisia yhteyksiä, esimerkiksi lähijuna ja Helsingin linja 51. Linjan säilyttäminen edellyttäisi kuntien rahoituksen kasvattamista.

Runkolinja Itä-Helsingin ja Myyrmäen välille

Elokuussa avattava runkolinja 560 (Rastila-Vuosaari-Mellunmäki-Kontula-Malmi-Paloheinä-Kuninkaantammi-Myyrmäki) on matka-aikaa lyhentävä poikittainen oikoreitti, joka tarjoaa erinomaisen vaihtoyhteyden Kehäradalle. Linja korvaa nykyisen linjan 78 sekä osan Vuosaaren metron liityntälinjoista. Myös Paloheinän ulkoilualueelle on entistä helpompaa tulla bussilla. Pidemmällä aikavälillä linjan jatkaminen Myyrmäestä Matinkylään asti on mahdollista.

Espoon bussilinjaston merkittävät muutokset tapahtuvat yhteyksissä Etelä-Espoosta Otaniemen, Munkkiniemen, Meilahden, Pasilan ja Hakaniemen alueelle. Linjan 231 lakkauttaminen korvataan Vallikalliossa ja Lintuvaarassa liityntälinjojen 22 ja 23 reittimuutoksilla sekä linjalla 510 liikennöidään laajoilla liikennöintiajoilla. Yölinjan 231N liikenne säilyy, vaikka reitti muuttuu hieman Mäkkylässä. Linjat 503, 504 ja 505 lakkautetaan syysliikenteen alkaessa ja korvataan uudella linjalla 551 Pasila–Meilahti–Westendinasema. Linjaa 551 liikennöidään arkisin ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä. Linjalle 551 on hyvät vaihtoyhteydet Länsiväylän seutulinjoilta Westendinasemalla ja Karhusaarensolmussa.

Lähibussilinjan 237 jakamista linjoiksi 36 (Konala–Kannelmäki–Maununneva–Pirkkola) ja 237 (Pajamäki–Mäkkylä–Leppävaara) kiiteltiin useissa kommenteissa. Muutosten myötä voidaan parantaa liityntäyhteyksiä Mäkkylän suunnasta Pitäjänmäen asemalle sekä parantaa linjan luotettavuutta.

HSL seuraa aktiivisesti syksyllä 2014 uudistuneiden Sipoon ja Kirkkonummen linjastojen toimivuutta. Kirkkonummen kunta on esittänyt liikennöinnin säästötoiveita, joihin HSL pohtii vaihtoehtoja keväällä 2015. Keravalla ainoa merkittävä muutos on linjan 973 reitin lyhentäminen Vantaalla.

Mikä on liikennöintisuunnitelma?

Vuosittain laadittavaan liikennöintisuunnitelma sisältää keskeisimmät toteutettavat reitti- ja palvelutasomuutokset. Vuosittainen suunnitelma on voimassa tulevan kesäliikenteen alusta seuraavan vuoden talviliikennekauden loppuun.

HSL on laatinut suunnitelman yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden, koulutoimen edustajien ja liikennöitsijöiden kanssa. Asukkaat voivat osallistua kommentoimalla suunnitelmia HSL:n verkkosivuilla. HSL:n hallitus hyväksyy liikennöintisuunnitelman. Suunnitelmasta aiheutuvat kustannusmuutokset pohjautuvat yhtymäkokouksen hyväksymään talous- ja toimintasuunnitelmaan.

Liikennöintisuunnitelma 2015-2016

Vantaan joukkoliikennelinjasto
 


Lisätietoja:
osaston johtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
linjasto- ja aikatauluryhmän päällikkö Arttu Kuukankorpi, puh. 040 505 2226
 

Kommentit

Unilex is one of the largest growing online businesses in India based in New Delhi with presence in other major cities of the Country,With a highly qualified team of professionals spread throughout the country,we utilise a combination of human and technology to deliver quality based professional service [url=https://www.unilexconsultants.com/start-a-business/one person-company-registration/] One Person Company registration [/url]

Unilex is one of the largest growing online businesses in India based in New Delhi with presence in other major cities of the Country,With a highly qualified team of professionals spread throughout the country,
we utilise a combination of human and technology to deliver quality based professional service [url=https://www.unilexconsultants.com/start-a-business/one-person-company-registration/] One Person Company registration [/url]

Hi guys, here you will be able to find out the best site http://theyahtzee.com for free online game and this game are challenging game. This game can be played online without facing any type of problem or error and in the best quality with various varieties and having different levels. play enjoy on your gadget

Linjan 516 lakkauttaminen oli häkellyttävän huono ja lyhytnäköinen päätös. Linja 516 on ollut toimiva, käytännöllinen ja osittain myös nostalginen liikenneyhteys Helsingin ja Vantaan välillä. Toivonkin, että asia otettaisiin uudelleen käsittelyyn ja linja palautettaisiin takaisin.

Eikös linjan 551 pitänyt mennä alunperin Tapiolan kautta?
Nyt näyttää menevän Karhusaaren kautta. Harmi juttu.

Linjaa 231 ei saa lakkauttaa! Kuljen vuorolla mikä on noin klo:04.45 vallikalliossa. Millään ei pääse aamulla edes leppävaaran asemalle! Olen viikissä töissä ja kuljen 231 linjalla pitäjänmäelle, ja siellä vaihto.

Älkää nyt vaan lopettako 231 linjaa!!! Aamulla ennen klo:05 töihin meno, ja lintuvaarasta on aikamoinen matka juna-asemalle!

Mitä järkeä on linjan 731 reittimuutoksessa?? Vanhalta lahdentieltä tulee matkustajia kyytiin erityisesti ruuhka-aikaan, ja syksyllä 731N kulkee hiljaisina aikoina. Pitäisi mennä juuri toisinpäin, eli ruuhka-aikoina ottaa kaikki kyytiin vanhalta lahdentieltä ja hiljaisempina aikoina voisi mennä suorempaa reittiä. Vaikeuttaa todella itä-hakkilasta helsinkiin menevien matkaa, täytyy varmaan itsekin harkita auton ostoa.

Voisiko Kallvikintiellä säilyä metron liityntälinja? Bussi 560 ei palvele metrolla jatkavia matkustajia, koska ei pitkän matkan takia pysy aikataulussa. Tämä on huomattu linjan 78 kohdalla.

Toivottavasti 560 kulkee yhtä usein kun 90 ja 78 eli kymmenen minuutin vuorovälein.

Omat autot käyttöö, julkiset on orjille ja palikoille

516 linjalle pitää kyllä löytyä rahoitusta. Junat ovat jatkuvasti myöhässä tai peruttuja ainakin näin talviaikaan. Linjaa ajetaan nytkin vain ruuhka-aikaan miksi ei voida jatkaa näin??? Kaikki muutokset eivät auta veronmaksajia.

Aivan samaa mieltä. 516 on tärkeä työmatkalinja. Sitä ei saa lopettaa. Junaliikenne takkuaa liikaa, ei ole aikaa työaamuina odotella junia ja myöhästyä vaihtoyhteyksistä.
Kuljin aiemmin toiseen työpaikkaan junalla ja ainakin M-junissa oli ongelmia harva se viikko niin talvella kuin kesälläkin. Silloin sentään pääsi junalla suoraan työpaikalle, toisin kuin nyt 516 reitillä, kun pitäisi vielä kulkea junamatkan alku- ja loppupäässä busseilla.

Tämä linjauudistus mahdollisesti toimii kuin tällä hetkellä 633.
Vuorovälit tuntuu hyviltä, ennen kuin on tiedossa mihin aikaan ne todellisuudessa kulkee.
Kuljen Espoo-Jussla matka-aika 1,5 h suuntaansa.Henkilöautolla 35min. 2-5 kulkuneuvoa käytän yhteen suuntaan.
Matka määräytyy milloin tulee eka bussi,se määrää suunnan ja reitin.

Hyvältä näyttäisi 651 linjasuunnitelma,pitäkää se !

Tulihan se totuus tuossa sivun yläosassa: "Linjan säilyttäminen edellyttäisi kuntien rahoituksen kasvattamista." Siis 516, jonka lakkauttamista perusteltiin Vantaan linjastosuunnitelmassa bussin vähäisellä matkustajamäärällä. Siinä kun todellakin on matkustajia ja paljon!
Näköjään aivan turha kommentoida mitään, kun päätökset on jo tehty etukäteen eikä matkustajia oikeasti kuunnella, ainoastaan muodon vuoksi.

Miks ihmeessä kaikki korson suunnalta tulevat bussit yks toisensa jälkeen jättää peijaksen lenkin kiertämättä. Siellä sattuu olemaan sairaalan lisäksi vuoropäiväkoti.. Ja jo näillä lumimäärillä on saanu huomata sen että jos tarha-aamut alkaa 5.00 niin aura-autot ei oo vielä sillon jalankulkuväyliä auraamassa... Ja on muuten saakelin vaikeeta raahata rattaita sitä mäkeä ylös jos on reilusti lunta. Ja tekee muutenki ihan typerän pitkän lenkin kun sinne töihinkin pitää ehtiä ja ekalla bussilla joutuu lähtemään jo nyt niin paha aikaistaakkaan lähtöä.

Toivottavasti vielä mietitte sitä, etteivät kaikki lentokenttäbussit jättäisi vain Aviapolikselle. Matkalaukkujen roudaaminen ees taas kulkuneuvosta toiseen ei ole asiakaspalvelua...

Mielenkiinnolla odottelen miten HSL hoitaa poikittaisliikenteen välillä Vantaa-Espoo. Ei kai vaan Helsingin kautta? Esim Kartanonkoski -Tapiola välillä paljon työmatkalaisia joilta 514 linja poistuu käytöstä ja korvataan vaihdollisilla yhteyksillä. Tämä on aina ongelma kun aikataulut ei kuitenkaan pidä.

Länsi-helsinkiin tarvittaisiin koilis-helsingin kaltainen linjasto uudistus kehä-radan ja raitiolikeenteen uudistuksen myötä.

Arvoisa HSL, miksi Itä-Helsingistä tulevien työmatkaa lentokentän suuntaan vaikeutetaan? Turha väittää, että matkaa helpotetaan sillä, että voi vaihtaa junaan Malmilla tai Aviapoliksessa. Vaihtoratkaisu on mieletön, sillä aikataulut eivät välttämättä synkkaa ja lopputulos on myöhästymisiä junasta/bussista ja pahaa mieltä. Nykyiset 519/520 palvelevat muitakin kuin vain Terminaaleissa työskenteleviä. Miksi bussit eivät voi kulkea kentälle saakka? Miksi ratkaisuja ei ajatella matkustajien näkökulmasta?

Anellaan nyt vielä tässäkin, jos joku vaikka kuuntelisi?

I- ja P-junien ehdotettu tunnuskäytäntö on sekava. Kuka muistaa vaikkapa, kummalla seiskalla pääsee Töölöstä Pasilaan ja kummalla takaisin? Ei kukaan. Nykyisten kakkosen ja kolmosen liikennöintialueet lienevät kuitenkin kaikille selvät, vaikka nykytunnukset ovatkin vasta muutaman vuoden ikäisiä.

Eli: Ei ole mitään järkeä siinä, että Tikkurilasta lentokentälle vie eri juna kuin lentokentältä Tikkurilaan. Tunnuksista toinen pitäisi antaa Kehäradan länsipuolelle ja toinen itäpuolelle; tunnusten vaihto ennen lentokentälle saapumista.

Linjatunnuksia on punnittu monesta näkökulmasta. Valitun vaihtoehdon pulmat on kyllä tunnistettu. Toisaalta erotuksena ratikkaliikenteeseen asemilla on suurikokoiset opastaulut ja paljon sähköisiä näyttötauluja, jotka opastavat oikeaan suuntaan.

Aivan mahtavaa, että Pohjois-Espoosta pääsee viimeinkin ilman vaihtoa bussilla juna-asemalle! Nimimerkillä joka aamu Tikkurilaan matkaava...

miksi itähelsinkiläisiä akselilla vuosaari-mellunmäki "rankaistaan " tällä typerällä suunnittelulla lopettaa linja 78 ja korvata se vielä typerämmällä linjalla vuosaari-myyrmäki.tässä eti ole niin mitään järkeä

Miksi Vuosaaressa harvennetaan bussipysäkkejä, mutta samaa ei tehdä Rastilassa?

Tämä runkolinja huonontaa vuosaarelaisten palvelua huomattavasti, kun bussipysäkkejä harvennetaan sekä entisen kahden bussin tilalle tulee vain yksi bussi.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.