HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkonummelle

HSL valmistelee Siuntioon korvaavaa Y-lähijunaliikennettä, jonka on määrä käynnistyä ensi maaliskuussa. Samassa yhteydessä aikaistetaan muutamalla kuukaudella jo aiemmin päätettyä Luoman ja Mankin seisakkeiden lakkauttamista ja S- ja U-junien yhdistämistä uudeksi U-junaksi. Lisäksi Helsingin ja Kirkkonummen välillä aloittaa uusi ruuhkatuntien X-lähijunalinja.

HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina esisopimuksen, jonka perusteella junayhteys Helsingin ja Siuntion välille järjestetään HSL:n tilaamana liikenteenä. Kokeilu toteutetaan 28.3.2016–31.12.2017. HSL on pyytänyt ministeriöltä lupaa lähijunaliikenneyhteyden järjestämiseen, sillä Siuntio ei kuulu HSL-alueeseen. Ministeriön lopullista vastausta asiaan ei ole vielä saatu. Siuntion kunta on valmis rahoittamaan osan kokeilusta. Y-junan liikennöinti Kirkkonummelta edelleen Siuntioon ei vaadi HSL-kunnilta lisärahoitusta.

”Siuntion lähijunaliikenteen jatkuminen mahdollistaa työ- ja opiskelumatkojen tekemisen joukkoliikenteellä Helsingin seudulle jatkossakin, joten nyt tehty ratkaisu on HSL:n tavoitteiden mukainen. Siuntion kunta on kertonut junayhteyden olevan heille elintärkeä”, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.
 
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti syyskuussa, että Y-junayhteys Kirkkonummen ja Siuntion kautta Karjaalle lopetetaan ensi vuoden maaliskuussa säästösyistä. HSL on yhdessä Siuntion kunnan kanssa etsinyt vaihtoehtoja korvaavasta ratkaisusta HSL-alueella.

Helsingin ja Siuntion välille on tulossa Y-junakokeilun myötä arkipäivien ruuhka-aikoina kahdeksan lähtöä: neljä lähtöä molempiin suuntiin. Uuden Y-junan asemat ovat aluksi Helsinki, Pasila, Leppävaara, Masala, Kirkkonummi ja Siuntio. Myöhemmin, kun liikenne voidaan hoitaa kokonaan uudella junakalustolla, Y-juna pysähtyy myös Huopalahdessa ja Espoossa.

Lisäksi Helsingin ja Kirkkonummen välille perustetaan uusi X-tunnuksella liikennöivä nopea junayhteys. Se ajaa kaksi lähtöä ruuhkan aikaan ja pysähtyy samoilla asemilla kuin uusi Y-juna.

HSL ja Siuntio ovat sopineet, että HSL tilaa Y-junaliikenteen Helsingin ja Siuntion välille osana HSL:n ja VR:n välistä liikennöintisopimusta. HSL-alueella käytetään HSL:n lippuja. Siuntioon menevät voivat matkustaa VR:n lipuilla kuten nykyisinkin. Y-junan liikennöintikustannusten arvioidaan olevan 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannukset jaetaan HSL-kuntien ja Siuntion kesken suhteessa matkustajakilometreihin. Siuntion maksuosuudeksi vuositasolla on arvioitu 230 000–300 000 euroa.

Myös muiden Rantaradan junien aikataulut muuttuvat maaliskuussa. VR pyrkii nostamaan Helsinki–Turku-kaukojunaliikenteen nopeutta ja on päättänyt muuttaa Turun junien aikatauluja. Tämän takia HSL:n nykyistä lähijunaliikennettä ei enää pystytä sovittamaan yhteen kaukojunaliikenteen kanssa Rantaradalla. Siksi Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkauttamista aikaistetaan aiemmin päätetystä kesästä 2016 maaliskuuhun 2016. Myös S- ja U-junien yhdistäminen uudeksi U-junaksi tehdään samaan aikaan. Muutokset tulevat voimaan 27. maaliskuuta 2016. Esitys Luoman ja Mankin alueiden korvaavista bussiyhteyksistä tuodaan seuraavaan hallituksen kokoukseen 8. joulukuuta.

”HSL joutuu muuttamaan oman lähijunaliikenteensä aikatauluja kesken aikataulukauden, mikä on poikkeuksellista ja valitettavaa. Junien nopeuserojen pienentäminen ja pysähtymiskäyttäytymisen yhtenäistäminen parantaa kuitenkin liikenteen luotettavuutta jonkin verran. Myös aikataulujen säännöllisyys paranee hieman”, sanoo Tero Anttila.
 

Kommentit

L-junaa ei ole muistettu lakkauttaa viitatun tiedotteen mukaan...

Tunnus X näyttää hieman oudolta ja liittyy monesti poikkeusliikenteeseen; tavanomaisessa bussiliikenteessäkin se on juuri korvattu muilla kirjaimilla. Eikös S-juna voisi ajaa Siuntioon ja Y jäisi yli lyhyemmälle reitille?

Enpä ole nähnyt Lasilaaksossa bussipysäkkejä, joten mistähän mahtaa päästä kyytiin...

Järjetöntä "raideliikenteen edistämistä" tuo Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus ilman korvaavaa suoraa bussia sekä ilman uutta asemaa nykyisten seisakkeiden väliin. Seisakkeiden ympärille ollaan samaan aikaan rakentamassa lisää asuntoja.

Jätetään siispä asukkaat tyhjän päälle ja varmistetaan, että kaikki alueella käyttävät jatkossa henkilöautoja. Jos junien nopeuserot ovat oikeasti ainoa syy, olisi Luomaan voitu tehdä U-junille sivuraide ja päästää nopeammat junat ohitse.

Kustannussäästöjä tämä ei tuo, koska korvaavan ma-su joka tunti ajavan Helsinki-Mankki-Luoma-Masala-Knummi-bussin ajaminen maksaisi enemmän kuin sivuraide ja U-junan pysähtyminen seisakkeilla. Liityntäbussimatka ja vaihto kestävät liian kauan. Nyt maksetaan näön vuoksi vähän aikaa tyhjiä liityntäbusseja jotka lakkautetaan jatkossa kannattmattomina ja epäsuosittuina.

Varmaankin tarkoitetaan kaukojunia? Pikajuna tunnuksellahan on Suomessa kulussa vajaa 20 junaa. Niistä yksikään ei kulje Hki-Tku välillä. Joten voisitteko korkaja termin vaikka kaukojunaksi?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.