HSL, VR ja Junakalustoyhtiö solmivat aiesopimuksen uudesta lähijunaliikennesopimuksesta

HSL, VR ja Junakalustoyhtiö ovat solmineet tänään lähijunaliikennöinnin aiesopimuksen vuosille 2016 - 2021. Aiesopimuksen pohjalta osapuolet valmistelevat syksyn aikana uuden viisivuotisen sopimuksen, jonka on tarkoitus astua voimaan 1.4.2016. Uusi sopimus käsitellään ja hyväksytään HSL:n hallituksessa alkuvuodesta 2016.

VR:n ehdotus tuottaa HSL:lle viiden vuoden sopimuskaudella yhteensä noin 30 miljoonan euron säästön nykyhintatasoon verrattuna. Säästö on samansuuruinen kuin HSL:n arvioimat kilpailutuksen tuomat hyödyt eli 15 prosentin hinnanlasku nykytasosta.
 
”Nyt tehty sopimus on hyvä esimerkki siitä, miten HSL:n toimet kilpailun avaamiseksi tuottavat jo nyt konkreettisia hyötyjä matkustajille. Lisäksi voimme valmistautua tulevaan kilpailutukseen kaikkien osapuolten kannalta hallitummin ja pienemmin riskein. Kun kilpailutus toteutetaan vasta rataverkon, liikenteenhoidon ja lippujärjestelmän muutosten jälkeen, olosuhteet mahdollisille tarjoajille ovat nykyistä vakaammat”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.
 
”Aiesopimus on VR:lle tärkeä, sillä se turvaa työrauhan VR:n lähiliikenteessä vuoteen 2021 asti. VR Lähiliikenne on uudistanut toimintaansa merkittävästi viime vuosina, ja uuden HSL-sopimuksen eteen on tehty henkilöstön kanssa valtavasti työtä ja tehostamista. Jatkamme HSL:n kanssa liikenteen laadun, etenkin täsmällisyyden kehittämistä”, VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola sanoo.
 
Tänään solmitussa aiesopimuksessa sovittiin myös Ilmalan varikon käytön turvaamisesta kilpailua varten pitkällä vuokrasopimuksella. Tämä on yksi keskeinen edellytys tasapuolisen kilpailutuksen toteuttamiselle.
 
Uusi sopimus nopeuttaa osaltaan uuden junakaluston käyttöönottoa. Vuoden 2017 loppuun mennessä kaikki HSL-junaliikenne liikennöidään violeteilla Flirt-junilla. Lipunmyynti junissa päättyy vuoden 2017 alussa. HSL jatkaa junaliikenteen kilpailutuksen valmistelua, ja kilpailutettu lähijunaliikenne käynnistyy kesällä 2021.