HSL:n hallituksen päätökset 8.9.2015

 Esityslistatekstit ovat luettavissa: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401.HTM.

Päätös linja-autoliikenteen asiakastyytyväisyysbonuksen muutoksesta Hallitus päätti muuttaa kaikkia voimassaolevia linja-autoliikenteen sopimuksia, joihin sisältyy asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella määräytyvä laatukannuste ehdotuksen mukaisesti. Asia vaatii vielä liikkennöitsijöiden hyväksynnän. Linkit esityksiin: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401-2.HTM ja http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401-3.HTM.

Bussiliikenteen ympäristöbonus Hallitus hyväksyi mallin, jolla HSL hyvittää jäteperäisten biopolttoaineiden käytöllä ja muilla toimenpiteillä saavutettujen hiukkaspäästöjen vähenemän linja-autojen sopimusliikenteessä. Ympäristöbonus kilpailutetaan ja päätetään vuosittain erikseen. Vuoden 2016 ympäristöbonusta koskevan tarjouskilpailu järjestetään syyskuussa 2015 ja otetaan käyttöön tammikuussa 2016. Ensi vuodelle HSL varaa ympäristöbonuksen käyttöön 1 250 000 euroa (+alv). Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401-4.HTM

Joukkoliikennekaluston laatututkimus Bussikaluston laatu on jälleen parantunut keväällä 2015. Keväällä 2015 tarkastetuista busseista 52 %:ssa havaittiin yksi tai useampi laatupoikkeama. Tyypillisimmin bussista havaittu poikkeamailmoitus koski ikkunoiden kunnon poikkeamaa. Poikkeamia sisältävien bussien osuus on kuitenkin pienentynyt jokaisella tutkimuskaudella. Tutkimuksessa liikennöitsijöistä parhaiten menestyivät Pohjolan Liikenne Oy ja Bus Travel Åbergin Linja Oy. Keskimäärin heikoin laatu oli liikennöitsijöistä Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy:n ja Oy Andersson Ab:n linja-autoissa. Kevään tutkimuskaudella suurimman parannuksen teki Helsingin Bussiliikenne Oy. Raitiovaunuista ja metroista löytyi huomattavasti vähemmän laatupoikkeamia kuin busseista. Raitiovaunuista 21 % sisälsi jonkin tai useamman poikkeaman. Metrovaunuista poikkeamia löytyi 32 % tutkituista vaunuista. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401-6.HTM

Asiakastyytyväisyystutkimus kevät 2015 HSL:n asiakastyytyväisyys nousi keväällä kaikkien aikojen ennätykseen. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esitykseen: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015401-7.HTM