HSL:n talviaikataulut tulevat voimaan 10.8. – luvassa paljon muutoksia

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuu suuria muutoksia 10. elokuuta, kun talviaikataulut astuvat voimaan. Kaikkein suurimmat muutokset nähdään Vantaalla, jossa aloitetaan uuden bussilinjaston mukainen liikennöinti. Lisäksi aloittaa uusi runkolinja 560 (Vuosaari–Myyrmäki). Linjojen reittejä uusitaan myös muualla HSL-alueella.

Vantaan bussiliikenne muuttuu perusteellisesti 10. elokuuta, kun uuden linjaston mukainen liikennöinti alkaa. Samalla kertaa uudistuvat niin useimmat bussilinjat kuin lähes kaikki linjanumerotkin. Lue lisää Vantaan linjastouudistuksesta osoitteesta http://www.hsl.fi/vantaa.

Niin ikään 10.8. aloittava runkolinja 560 parantaa HSL-alueen poikittaisyhteyksiä ja vahvistaa samalla HSL:n runkolinjaverkkoa. Linja kulkee Rastilasta Vuosaaren, Mellunmäen, Kontulan ja Malmin kautta Myyrmäkeen. Matkan varrella bussi sukeltaa myös Keskuspuiston ali Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä yli kilometrin mittaista joukkoliikennetunnelia pitkin. Lue lisää runkolinjasta 560 osoitteesta http://www.hsl.fi/runkolinja560.

Talviaikatauluihin siirtyminen aiheuttaa muutoksia myös muualla HSL-alueella. Niihin voi tutustua tarkemmin alla.

Kaikkien pysäkkien ja linjojen aikataulut 10.8. alkaen

Muutoksia bussiliikenteessä 10.8.

Helsingin linjan 69 ja seutulinjojen 194, 194A, 195 ja 195N päätepysäkki siirtyy Kamppiin
Linjojen 206, 206A, 212 ja 213 päätepysäkki Helsingissä siirtyy Meilahteen
Helsingin sisäisen linja 53 ja seutulinjat 205, 503, 504 ja 505 lakkautetaan, uudet linjat 502 ja 551
Reitti- ja linjamuutoksia Koillis-Helsingissä
Itä-Helsingin liityntälinjoilla muutoksia
Helsingin linjan 78 reitti ja liikennöintiajat muuttuvat
Helsingin linjoille 64N ja 65N muutoksia Käpylässä
Aikataulumuutoksia Pitäjänmäen bussiliikenteessä, linja 360 lyhenee ja muuttuu linjaksi 38
Bussilinjat 603 ja 604 yhdistyvät linjaksi 603
Lähibussin 237 reitillä muutoksia
Westendinasemalle ajavat linjat korvaavat Espoon bussit 2 ja 4 sekä seutubussit 503, 504 ja 505
Linja 231 lakkautetaan, Espoon linjojen 22 ja 23 reitit muuttuvat
Muutoksia Pohjois-Espoon joukkoliikenneyhteyksiin
Linjan 150K reitti pitenee Saunaniemeen
Uudet linjat 168 ja 169 korvaavat poistuvaa palvelulinjaa Espoon keskuksessa ja Kauklahdessa
Suurpellon bussit alkavat kulkea Henttaankaaren kautta, linjan 107 reitti pitenee
Aikataulu- ja linjamuutoksia Sipoon bussilinjoilla
Linjan 903K reitti muuttuu Kirkkonummen keskustassa
Reittimuutoksia Kirkkonummen linjoille 906, 908 ja 909
Muutoksia Keski-Uudenmaan suunnan U-linjoilla

Muutoksia raitiovaunuliikenteessä 10.8.

Linjat 8 ja 9 palaavat kesän poikkeusreiteiltään takaisin normaaleille reiteilleen. Linjojen kesän poikkeusreiteistä on lisätietoa täällä: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2015/raitiolinjat-8-ja-9-poikkeusreiteilla-98-asti-6945.

Linjat 7A ja 7B siirtyvät normaaleille reiteilleen ja talviaikatauluihin vasta 31.8., kun katutyöt Pasilankadulla ja Pasilansillalla mahdollistavat taas raitiovaunuliikenteen. Siihen asti Pasilansillan ja Länsi-Pasilan puuttuvaa raitiovaunuyhteyttä korvaa bussi 7X, joka kulkee Pasilan aseman ja Lasipalatsin välillä. Lisätietoja Pasilan poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä on saatavilla osoitteessa http://www.hsl.fi/pasila.

Muutoksia metroliikenteessä 10.8.

Metro alkaa taas kulkea ruuhka-aikoina tihennetyin neljän minuutin vuorovälein (kahdeksan minuuttia väleillä Itäkeskus–Mellunmäki ja Itäkeskus–Vuosaari). Kesän ajan metrot ovat kulkeneet koko liikennöintiaikansa viiden minuutin vuorovälillä (kymmenen minuuttia väleillä Itäkeskus–Mellunmäki ja Itäkeskus–Vuosaari) Myllypuron aseman peruskorjauksen vuoksi.

Junien ja Suomenlinnan lauttojen reitit ja aikataulut eivät muutu 10. elokuuta.

Kommentit

Olisi kiva jos metroaikatauluun voisi lisätä yhden vuoron lisää Mellunmäestä - Ruoholahteen. Nyt viimeinen metro Mellunmäestä lähtee 23:05. Työmatkalaisia olisi varmasti tulossa jos viimeinen metro lähtisi 23:30 niin kuin se lähtee Ruoholahdestakin.

Linja 560 on erittäin hyvä. Nyt on helpompi mennä Tuomarinkartanoon koiranäyttelyihin ja Vuosaareen hammaslääkärille Rekolasta.

Kuitenkin bussin 611 myöhäinen vuoro Tikkutilanpäin, joka on kello 22.05 pysäkillä keltamotie v 6315 ei ole niin hyvä. Aikaisemmin se on ollut muutama minuutti myöhemmin. Silloin olen juuri ehtinyt bussille iltavuorosta. Nyt kun bussi tulee 3-4 min. Aikaisemmin, en ehdi enää bussille. Harmi.

Jokseenkin huono ellei suorastaan surkea muutos lopettaa suora yhteys itäkeskuksen ja lentokentän välillä. Uudella järjestelyllä lentomatkustaja joutuu raahaamaan matkalaukkujaan yhden pysähdyksen verran lisää.

It doesn't make sense that you had to Change the route of 335. More money every year for the bus card , poor service.

Rautatientorilta porttipuistoon töihin meno hankaloitui... Ennen kesää 731 lähti 10:20, kesällä 10:29 ja nyt 10:33... Enää ei sillä bussilla kerkiä töihin tasaksi. Ennen oli hyvin.

No Joo, ja näköjään viikin jälkeen seuraava pysäkki korsossa. Kiitos.

No Joo, ja näköjään viikin jälkeen seuraava pysäkki korsossa. Kiitos.

Onnistuisiko matka nykyisellä linjastolla linjoilla 717 ja 562/572/711? Vaihtopaikkana Hakunilan ostarin tai Hakunilantien pysäkit.

Lentokentälle keskustasta kulkevan bussilinjan 615 reitin pidentäminen ja Itäkeskuksesta lähtevän 620 korvaaminen uudella linjalla 561, joka kulkee väliä Itäkeskus-Aviapolis tuntuu jo melkein matkustajien kiusaamiselta. Kaikille ei välttämättä juna ole paras vaihtoehto kentälle, esim Kalliossa asuville. Samoin miksi pitää pakottaa ihmiset vaihtamaan junaan yhden pysäkin matkustamisen takia? Miksei kentälle voi olla myös sujuvia bussiyhteyksiä? Ne olisivat myös tärkeitä junaliikenteen säännöllisten häiriöiden takia.

"Miksei kentälle voi olla myös sujuvia bussiyhteyksiä?" Siksi kun Kehärata on HSL:lle kuin pyhä lehmä eikä siten kiinnosta hittoakaan niiden duunareiden / reissuun lähtijöiden, ketkä eivät asu radan vieressä tai edes lähellä, kulkeminen.

se on sen takia varmaan, koska aviapoliksesta pitäis tulla iso kaupunginosa, missä on paljon hälinää, niin bussit on jo valmiiksi laitettu sen mukaan. ja saattaa tulla lentokentän terminaaleihin vähän lisää tilaakin tämän takia, en muuta järkevää syytä tähän vaihtoon keksi.

tarkoitat kai 519? ja olen täysin samaa mieltä että tarvitaan bussiyhteyksiä lentoasemalle!

Kiitos tämä on hyvä !

Yhtään ihmistä ei tullut kyytiin tai jäänyt pois ylästöntiellä bussissa 415. Hieno uudistus että tämä bussi ei enää kulje kehä 3 pitkin siis jos on tarkoitus saada ihmiset siirtymään auton käyttöön

Lentoasemalla työskentelee paljon ihmisiä, jotka asuvat Vantaan Tammisto-Kartanonkoski-Pakkala alueella ja joiden työmatkustamista harvennettu bussiliikenne tulee nyt hankaloittamaan. Linja 620 (eli nykyinen 615) on tähänkin asti ollut täpö täynnä Vantaan puolelle saapuessaan ja aina aikataulusta myöhässä. Mennessäni töihin aamu viideksi en voi luottaa siihen, että mahdun bussin kyytiin kello neljän tienoilla :( Seuraava puolen tunnin kuluttua tuleva bussi on myös liian myöhäinen, jos on tarkoitus ehtiä kentälle viideksi, koska aikataulu ei kuitenkaan pidä. Bussi 615 tulee aina täyteen jo keskustasta lähtiessään, eikä palvele päivittäin lentokentälle kulkevia Vantaan työmatkalaisia. On myös ihmeellistä, että aamuyön liikenteen jälkeen suoraan lentokentälle Jumbon tienoilta ajaa vain bussi nro 615 muiden bussien jäädessä Aviapolisin asemalle, missä täytyy seikkailla maan alle odottamaan junaa ja samat kulkemiset taas lentoaseman terminaalissa ja vielä terminaalibussi tähän perään. Aviapolisin asemalta on enää niin lyhyt matka itse lentoasemalle, joten eikö terminaaleihin voisi ajaa kuiten ennenkin? Nyt Jumbolta saa kulumaan helposti sen puoli tuntia kaikkine vaihtoineen lentoasemalle.

K-junasta pohjoisesta on tyypillisesti 7 minuutin odotusaika, kun vaihtaa Lentoasemalle menevään junaan tai päin vastoin. Vastaavasti Pasilassa on 10 minuutin vaihtoaika A-junaan ja päinvastoin kun se aiemmin taisi olla 4-5 minuuttia. Kun yhteyksiä käyttää päivittäin, tämä alkaa harmittaa. Ymmärrän, että juna-aikataulujen synkronointi on tarkkaa puuhaa, mutta voisiko vaihtoyhteyksiä yrittää kuitenkin optimoida hiukan paremmiksi?

739 on laitettu Korsossa kiertämään Kontiotien kautta, mutta pysäkit Kontiotien alussa puuttuvat molemmilta puolilta. Tämä on unohtunut linjaston suunnittelijoilta. Bussi mahtuu siinä kyllä seisahtamaa. Voisiko siihen laittaa vaikka tilapäiset pysäkit mahdollisimman pian, ettei pysäkille tulisi kohtuuttoman pitkä kävelymatka niille, jotka aiemmin käyttivät Leppäkorventien 730-linjan pysäkkejä?

Tmami nimimerkki... katsopa tarkkaan 615 aikataulut. Nehän ovat hyvät. Jossakin lehtijutussa kerrottiin, että jatkossa 615 bussista voisi jäädä pois myös Helsingin puolella. Jutussa haastateltiin HSL:n immeistä ja hän kertoi, että tämä muuttuu. Vastaisiko HSL mikä on tilanne-

Linjan 615 busseja lentoasemalta Helsinkiin harvennetaan. Bussit ovat olleet täpöten täynnä tähän asti.
Miksi ette voi rakentaa lentoasemaa valmiiksi ennen kuin linjoja harvennetaan??

Linja 280 Veikkola (Kirkkonummi) - Helsinki. Pohjolan liikenteen tiedotteen mukaan Veikkolasta ei kulje enää 8.30 vuoroa. HSL:n sivuilta löytyvistä tulostettavista talviaikatauluista tuo vuoro vielä löytyy. Samoin siinä on 8.15 lähtevä vuoro, jota ei ole aiemmin talviaikana ajettu. Pitävätköhän HSL:n tiedot paikkansa?

Klo 8.30 lähdön Veikkolasta Helsinkiin ajaa M Tervo, eikä se sen vuoksi näy Pohjolan liikenteen tiedotteessa. Myös klo 8.15 lähtö ajetaan, joten tulostettava talviaikataulu on ajan tasalla.

Ostin juuri uuden talviaikataulun ja eka asia joka pisti silmään oli linjan 160 aikataulu. Onko se tosiaankin niin että tämä kyseinen linja liikennöi ainoastaan perjantaina,lauantaina ja sunnuntaina? Vai onko siihen päässyt painovirhe?

Hei,

Aikataulukirjassa on painovirhe. Linja 160 kulkee ma–su. Pe-kohdan alle merkityt aikataulut ovat voimassa ma-pe.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.