Junalla matkustaa entistä useampi – Kehärata kerännyt hyvin matkustajia

Entistä useampi taittaa matkojaan junalla HSL-alueella. Marraskuussa 2015 junalla kuljettiin arkivuorokauden aikana noin 171 000 kertaa. Lukema kasvoi vuoden 2014 marraskuusta peräti 20 000:lla, eli noin 13,5 prosentilla.

Matkustajamäärien kasvun taustalla on heinäkuussa avattu Kehärata, joka yhdisti toisiinsa Vantaankosken radan ja pääradan. Samalla avautui suora yhteys Vantaan suurimpien aluekeskusten Tikkurilan ja Myyrmäen välille. Myös esimerkiksi Helsingin Malmilta pääsee nyt vaihdotta lentoasemalle.

Kehäradan viittä uutta asemaa on käytetty matkustamiseen arkivuorokauden aikana noin 14 500 kertaa. Kaikki muut asemat paitsi Vehkala pääsivät yli 2 000 käyttökerran vuorokauden aikana.

Uusista asemista kaikkein eniten matkustajia oli Lentoasemalla (n. 5 300). Siellä matkustajamäärien odotetaan kasvavan entisestään, kun suora hissiyhteys rautatieaseman ja terminaalin välillä avataan perjantaina 18. joulukuuta. Liukuporrasyhteys valmistuu alkuvuodesta 2016.

Lähijunamatkustajien määrä on kasvanut melkein kaikilla Kehäradan lenkin varrella olevilla asemilla. Kaikkein suurinta kasvu on Helsingin päärautatieaseman (n. 7 400) lisäksi ollut Tikkurilassa (n. 5 200), Myyrmäessä (n. 3 000), Hiekkaharjussa (n. 2 700), Malmilla (n. 2 400) ja Martinlaaksossa (n. 1 900).

”Tulosten perusteella näyttää siltä, että erityisesti pääradalta vaihdetaan vilkkaasti Kehäradan juniin Tikkurilassa ja Hiekkaharjussa. Rantaradalla Huopalahden rooli risteysasemana on kasvanut myös hieman”, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila. ”Vantaan asuntorakentaminen taas näkyy Kivistön ja Leinelän asemien ilahduttavan korkeina matkustajamäärinä.”

Kehäradan matkustajamäärät marraskuussa 2015 (PowerPoint-tiedosto)

Kommentit

Onkohan kyseessä kuitenkin nousujen määrä, jonka kasvu johtuu suorien bussilinjojen lakkauttamisesta?

Hei! Tässä nimenomaisessa tiedotteessa ei suoraan otettu asiaan kantaa, mutta totta kai myös bussilinjaston uudistumisella on ollut tähän vaikutusta. Se ei kuitenkaan selitä matkustajamäärien kasvamisesta suinkaan kaikkea.

Onkohan kyseessä kuitenkin nousujen määrä, jonka kasvu johtuu suorien bussilinjojen lakkauttamisesta?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.