Kutsuplus-kokeilu päättyy vuoden lopussa

Kutsuplus-kokeilu päättyy HSL:n järjestämänä palveluna vuoden 2015 lopussa. HSL ryhtyy kuitenkin selvittämään mahdollisuuksia täysin markkinaehtoisen Kutsuplus-tyyppisen liikennepalvelun järjestämiseksi. Tällaisessa ratkaisussa liikennöinti olisi yritysvetoista, eikä siis HSL:n järjestämää tai rahoittamaa. Mahdollinen uudistunut matkojen yhdistelyyn perustuva liikennekokeilu alkaisi vuoden 2017 alusta.

”Kutsuplus-bussien liikennöinti ja matkakukkaroiden käyttö jatkuvat vuoden loppuun normaalisti. HSL palauttaa yksityis- ja yritysasiakkaiden matkakukkaroihin jääneet rahat palvelun päättymisen jälkeen menettelyllä, jonka yksityiskohdista tiedotetaan asiakkaille erikseen myöhemmin. Asiakkaiden rahat ovat turvassa ja HSL toivoo asiakkaiden käyttävän palvelua vilkkaasti vuoden loppuun saakka”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

HSL:n hallitus käsitteli Kutsuplus-liikenteen tulevaisuutta HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelman yhteydessä. HSL:n jäsenkuntien antamien lausuntojen perusteella Kutsuplussan rahoitus HSL:n suojissa päättyy kuntien tiukentuneen taloustilanteen vuoksi. Jos Kutsuplussalle löytyy sopiva jatkaja, liiketoimintamallin tulee olla sellainen, että liikennöinti ei edellytä kuntien maksamaa tukea.

Tutkimusprojektista kokeiluun

Kutsuplus-kokeiluun johtanut joukkoliikenteen kehitysprojekti käynnistyi Aalto-yliopistossa 2007. Vuonna 2010 kehityshanke eteni kokeiluvaiheeseen, jossa täysin automatisoidulla kutsuliikennejärjestelmällä hoidettiin pääkaupunkiseudun korkeakoulukampusten välisiä yhteyksiä. Kaikille avoin liikenne avautui 3.4.2013.

Kutsuplus-liikenne on runsaassa kolmessa vuodessa saavuttanut suosiota palvelua kokeilleiden keskuudessa. Liikenteessä olleet 15 bussia ovat kuljettaneet yritysasiakkaita asiakastapaamisiin, lapsia harrastuksiin ja tarjonneet monelle suoran yhteyden taksin tapaan perille asti. Tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä matkoja on tehtyjä 81 000, mikä on 59 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Erityinen selvitysmies on tarkastellut vaihtoehtoja Kutsuplus-liikenteen jatkamiseksi. Kutsuplus-liikenteen siirtämiselle yksityisen toimijan vastattavaksi suoraan ensi vuoden alusta ei ole teknisiä eikä taloudellisia edellytyksiä. Kutsuplus-tyyppisen liikennemuodon kehittäminen on kuitenkin tärkeää, sillä maailmalla vastaavan liikennepalvelun uskotaan olevan yksi avain ruuhkautumisen hillitsemisessä. Suomessa kehitetty Kutsuplus-ohjelmisto on yksi maailman pisimmälle viedyistä matkojenyhdistelyohjelmistoista.

Kommentit

Harmi, että Kutsuplus loppui. Olen töissä Espoossa, Perkkaalla ja täältä ei ole kovin hyvät julkiset liikennöinnit minnekään.

Käytin Kutsuplussaa yhteen vakioreittiin Katajanokalle, mutta K+:n lopetettua, tulen liikkumaan henkilöautolla.

Odotin koko ajan, että verkosto olisi laajentunut myös kotiini, mutta harmikseni sitä ei tapahtunut. Olisin laajentanut K+:n käyttöä ehdottomasti!

Toivottavasti uusi liikennöijä ottaa valmiin infran, autot ja varmaan myös osan kuskeista käyttöönsä edes 2017, mutta toivottavasti jo aikaisemminkin!

<K+ matkoja on tehty 59 prosenttia enemmän kuin viime vuonna>
Olisi luullut, että tuolla kasvuvauhdilla - ja käyttöalueen sekä kaluston lisäämisellä ! - oltaisiin kustannettu käyttö pian kokonaan.

Koko julkisenliikenteen kustannuksista K+ oli vain pieni osa - ja kaikki muukin liikenne on tuettua, ei vain ja ainoastaan KutsuPlus. Siksi on vähän hassua, että esimerkiksi palvelulinjoja tai yöbusseja ei samallalailla arvostella kalleiksi ja taksien kilpailijoiksi.

Taksi ja KutsuPlus eivät mielestäni kilpaile, taksia K+ asiakaskin käyttää, kun suoraa kyytiä tarvitsee. K+ on enemmänkin täydennys huonoille bussi/juna/spora/metro yhteyksille, varsinkin jos muuten kyseeseen tulisi paljon vaihtoja tai odotteluja. Näitä matkoja EI ajeta taksilla, vaikka KutsuPlussaa ei olisikaan.

Juuri kun väki alkaa tietää ja löytää palvelun, se lopetetaan - tuntuu, että tässä olisi ollut ennenminkin "oikean alun" paikka.

Kutsuplusrahat mielummin tukemaan taksiliikennettä jos niitä rahoja ei kerran tarvitse bussiliikenteen kehittämiseen ja sujuvoittamiseen. Ei ole oikein kilpailla taksien kanssa tällä tavalla. 40 euron tuki per matka Kutsuplussalle on suorastään järkyttävä. Toivottavasti ei jatku enää. Sitäpaitsi ykstyisiähän ne kutsu-bussitkin ovat. Ei niitä kaupunki ymmärtääkseni omista, onneksi.

Kutsuplussaa olisi voitu ihan hyvin jatkaa. Asiakkaan osuutta matkan hinnassa olisi voitu huoletta nostaa sekä markkinointia tehostaa. Lisäksi tilaamista olisi voinut helpottaa edelleen. Käytin kutsuplussaa useita kertoja ja se toimi erinomaisesti.
Kyllä todelliset syyt Kutsuplussa lopettamiseen tulee jostain muualta. Ilmeisesti taksiyrittäjät ja jotkut muut yrittäjäpiirit ovat painostaneet.

Jos kutsuplus on niin hieno ja mahtava kuin monet väittävät, mihin kuntien tukea ylipäätään tarvitaan.
Tottakai taksiyrittäjät ovat raivoissaan kun kutsuplus on käytännössä taksi saa 80% yhteiskunnan tuella.

Mielestäni kutsuplus meni liian syvälle yksityisen toimintakentän palveluun. . Kehitetty infra voisi ehkä toimia yksityisvetoisesti, kuten suunnitelmissa näyttääkin olevan. Let's see!

Mielestäni kutsuplus meni liian syvälle yksityisen toimintakentän palveluun. . Kehitetty infra voisi ehkä toimia yksityisvetoisesti, kuten suunnitelmissa näyttääkin olevan. Let's see!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.