Kuulutukset tulevat busseihin ja raitiovaunuihin – HSL testaa ääntä liikennevälineissä

HSL-alueen bussi- ja raitiovaunumatkustajat pääsevät nauttimaan entistä paremmasta informaatiosta, kun kuulutukset ja seuraavasta pysäkistä kertovat näytöt tulevat käyttöön kaikissa HSL-alueen bussi- ja raitiovaunuissa vuonna 2016. Näin matkustajan on helpompi seurata reittiä ja jäädä oikealla pysäkillä pois kyydistä.

Bussi- ja raitiovaunukuulutukset ovat olleet käytössä jo vuosien ajan useissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa. Kansainvälisessä vertailussa Helsinki on ollut tässä asiassa poikkeus.

Kuulutukset käsittävät HSL-alueella yhteensä 8000 pysäkkiä. Myöhemmin järjestelmään on tarkoitus lisätä myös poikkeustiedotteita. Kuulutukset tehdään sekä suomeksi että ruotsiksi.

Ääntä testataan todenmukaisessa ympäristössä

HSL kutsuu nyt asiakkaansa osallistumaan HSL:n kuulutusäänen valintaan. Koeäänityksiä on tehty kolmella naisäänellä. Naisääneen on päädytty, sillä sen on jo aiemmin todettu soveltuvan miesääntä paremmin kaupunkiliikenteen kuulutuksiin.

”Kuulutukset auttavat oikealla pysäkillä pois jäämisessä ja helpottavat näin matkustamista. HSL:n tavoitteena on löytää ääni, joka kuuluu selkeästi ja miellyttää asiakkaita”, kertoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.

Koska kuulutuksia on luotettavinta arvioida niiden oikeassa äänimaisemassa, HSL järjestää asiakkailleen tilaisuuden päästä kuuntelemaan kuulutusvaihtoehtoja sekä bussin että raitiovaunun kyytiin. Raitiovaunuajelu alkaa torstaina 7.5. kello 17.30 Mikonkadun tilausajopysäkiltä Casinon edustalta, ja mukaan mahtuu 15 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Bussin testiajelu lähtee tiistaina 12.5. kello 17.30 samasta paikasta, ja sinne pääsee 30 ensimmäisenä mukaan ilmoittautunutta.

Ilmoittautua voi lomakkeella, joka sijaitsee internetissä osoitteessa www.hsl.fi/kuulutustestaus. Koematkoilla kyydissä on myös kuljettajia ja asiantuntijoita.

Uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä parantaa matkustajainformaatiota

Seuraavan pysäkin nimen kertovat kuulutukset ja näytöt ovat yksi HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän tarjoamista uudistuksista. Lisäksi kaikille pysäkeille aletaan laskea reaaliaikaisia lähtöaikoja, jotka perustuvat ajoneuvojen kulloiseenkin sijaintiin. Aikoja voi seurata joko pysäkeille asennetuista sähköisistä aikataulunäytöistä tai HSL:n Reittiopas-palvelusta. Kaikki uudistukset tähtäävät siihen, että joukkoliikenteen käyttö olisi mahdollisimman helppoa, sujuvaa ja luotettavaa.

Lisätietoja:
Mari Flink, viestintä- ja markkinointijohtaja, p. 040 715 0440
Pirkko Lento, osastonjohtaja, Matkustajapalvelut, p. 050 380 7033

Kommentit

Ei ole totta! Laitoin täysin asiallisen kommentin ja oman mielipiteen tästä uudistuksesta! HSL on poistanut sen?!?

Voi meitä vakiomatkustajia ja kuljettajia joudumme päivästä toiseen kuuntelemaan melusaastetta.

Näkö- ja kuulovammaisia varten ajoneuvoihin olisi voitu laittaa silmukat joiden avulla tieto voitaisiin siirtää vaikka matkapuhelimeen.

Miksi me näkevät aina unohdamme joukossamme kulkevat silmävammaiset ja huononäköiset ystävämme. Tehdäänhän liikuntavammaisillekin jatkuvasti parannuksia normaalien toimintojen edesauttamiseksi. Se melusaaste on pienempi paha. Laita korvatulpat.

Mietittyttää, onko tässä haukattu liian suuri pala. Vain muutamilla lähipysäkeistäni on se onnettoman pieni näyttö, missä näkyy milloin seuraava bussi tulee, myös harmittavan usein kyseessä ei ole realiaikainen aika, vaan arvioitu saapumisaika.
Bussien informaation on samalla vähintän yhtä heikolla tasolla, vain muutamissa uusimmissa busseissa on näytöt ilmoittamaan seuraava pysäkki.
Jos bussit eivät pysty edes pysäkille saati omaan bussin näyttöön informoimaan seuraavaa pysäkkiä/saapumisaikaa, miten ihmeessä pystyttäisiin äänikuuluttamaan pysäkit.
Eikö ensin kannattaisi asentaa niihin busseihin gps ym. paikannin, jotta se realiaikainen saapumisaika saadaan pysäkeille + pysäkeille taulut, jotka tästä ilmoittavat. Tämän lisäksi busseihin edes se alkeellisempi näyttö informaatio. Kun nämä on hoidettu, niin mielestäni voidaan alkaa harkita ääntä.

Tiedotteen lopussa lukee: "Seuraavan pysäkin nimen kertovat kuulutukset ja näytöt ovat yksi HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän tarjoamista uudistuksista. Lisäksi kaikille pysäkeille aletaan laskea reaaliaikaisia lähtöaikoja, jotka perustuvat ajoneuvojen kulloiseenkin sijaintiin."

Miten nämä pysäkkinäytöt (ja kuulutukset) toimivat? Painaako kuljettaja nappia että nyt tulee ton pysäkin nimi näytölle ja kuulutetaan se, vai onko sekin jotenkin gps:ään sidottu automaatio? Toivottavasti alkavat toimimaan paremmin koska nyt on usein sellaisia tilanteita mitä nimimerkki Kirjailija kertoo edellisessä kommentissa.

Koskeeko tämä uudistuus siis koko HSL-aluetta, eikä vain Helsinkiä? Sehän olisi mahtavaa!

Toivottavasti tässä uudessa systeemissä pysäkki-info pysyy paremmin synkassa bussin/ratikan tosiasiallisten liikkeiden kanssa kuin ne pysäkkinäytöt joita on satunnaisesti ollut esim. Helsingin linjan 14 busseissa.

Joskin on ollut ohimennen huvittavaakin seurata, miten näyttö luettelee pysäkkejä Bulevardilta Eiran sairaalalle samalla kun bussi etenee Töölön sairaalalta kohti Meilahden sairaalaa, tai miten näytöllä seuraavan pysäkin nimet etenivät hyvässä tahdissa ja oikeassa järjestyksessä - tismalleen kaksi pysäkkiä edellä bussin sijainnista, tai se puuduttava kerta, kun näyttö vilkutteli Kirjailijanpuiston pysäkkiä koko matkan Meilahdesta keskustaan (millä välillä toki ohitettiin kyseinen pysäkkin, mutta tuohon suuntaan sillä ei edes pysähdytty), niin vähemmän hupaisaa on ajatella niitä matkustajia, jotka tarvitsisivat tiedon seuraavasta pysäkistä, ja saavat silkkaa roskaa.

Jep, näin olen itsekkin usein huomannut, lisäksi vain pienessä murto-osassa busseista edes informoidaan seuraavasta pysäkistä, vaikka suuressa osassa busseja olisi tähän selvästi taulu, tai paikka jossa se luontevasti onnistuu.
Varsinainen vitsi ovat nämä vanhemmat bussit joissa on "tietokoneen" näyttö, se ei koskaan pidä paikkansa.

Saksassa Cottbusissa on raitiovaunujen kuulutuksissa hauska idea. Jokaisen pysäkin kuulutuksen lukee eri ääni. Joukossa on lapsia, aikuisia, vanhuksia, miehiä ja naisia. Mukavan piristävää, kun ei ole aina sama ääni puhumassa.

Ihme valitusta taas porukalta. Tämähän on hyvä uudistus. Mun mielestä on todella typerää ja itsekästä ajatella, että joutuu kuuntelemaan samat kuulutukset päivästä toiseen, kun varmasti on paljon sellaista porukkaa, jotka hyötyvät näistä kuulutuksista paljon. Joutuvathan nytkin metrolla tai junalla joka päivä kulkevat kuuntelemaan samat asemien nimet päivästä toiseen, mutta tuskin kukaan kokee sitä melusaasteeksi. Miten tämä sitten eroaa, kun busseissa ja ratikoissa otetaan myös kuulutukset käyttöön. Ei mitenkään, paitsi että pysäkkejä on tiheämmin. Koittakaa kestää älkääkä aina vain ajatelko itseänne ja omaa etuanne tai lopettakaa sitten joukkoliikenteen käyttö, jos oma etu on niin tärkeää.

"Ei mitenkään, paitsi että pysäkkejä on tiheämmin."

No juuri siksi. Aikanaan linjalla H23 oli moinen mölinäautomaatti käytössä ja hermojen säästämiseksi siitä onneksi luovuttiin. Taisi olla kokeilu, kukaan ei enää muista?

Miksi HSL haluaa entisestään vähentää matkustusmukavuutta?

joo näytöt gpsä'l'lä joka ku'lkupe'liin, mutta itse kuu'lutukset turhia ja häiritsevät bussin suoma'laista rauhanti'laa

Eikö se pelkkä suomenkieli riittäisi näihinkin kuulutuksiin? Ei tarvitsisi koko matkaa kuunnella kuulutuksia monella kielellä peräkkäin.

Givetvis ska de höras även på svenska. And hopefully also in English for some central locations such as the Central Railway Station and perhaps the universities etc. Siis ihan kuten nykyisin metrossa.

Tuleeko kuulutukset yhtenäisellä tavalla kaikissa liikennevälineissä?

Toivottavasti ainakaan metron erinomaisiin kuulutuksiin ei kosketa.

Itse odotan innolla tätä uudistusta. Hieno juttu! Mua eivät nämä kuulutukset ainakaan haittaa, toisessa eurooppalaisessa suurkaupungissa niitä tuli jo kuunneltua joka päivä samat eikä haitannut tai häirinnyt.

Voisin kopioida edellisen sellaisenaa, yksi sana vain vaihtuu. Siis:

*pimpompamplimp*
Miksi tässä asiassa ei voitu kuunnella matkustajia jotka joutuvat kuuntelemaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ne samat pysäkit päivästä toiseen!!
Och samma på svenska!!
*pimpompamplimp*

Meistä suurin osa kuitenkin matkustaa joka päivä ja samalla linjalla. Turhaa melusaastetta tuollainen.

Haloo! Kuljettaja tulee kuuntelemaan sitä vähintään 6 tuntia päivässä ollessaan ajossa. Keskivertomatkustaja esim. ratikassa n. 15-20 min/päivä.

*pimpompamplimp*
Miksi tässä asiassa ei voitu kuunnella kuljettajia jotka joutuvat kuuntelemaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ne samat pysäkit päivästä toiseen!!
Och samma på svenska!!
*pimpompamplimp*

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.