Lähijunien väri muuttuu violetiksi

HSL-alueen lähijunaliikenteessä liikennöivien Flirt-junien eli Sm5-kaluston kyljet muuttuvat violeteiksi. Värinvaihdos johtuu siitä, että HSL ottaa tilaajavärityksen käyttöön nyt myös lähijunaliikenteessä sinisten bussien, vihreiden ratikoiden ja oranssin metron rinnalle. Violetti väri auttaa erottamaan lähijunaliikenteen VR:n vihreistä kaukojunista. Violetit junat tulevat raiteille vähitellen, HSL:n arvion mukaan kahden kolmen vuoden kuluessa.

”Reilut viisi vuotta toimineen HSL:n brändi rakentuu liikennevälineiden väreistä. Sinisiin busseihin, vihreisiin ratikoihin ja oranssiin metroon liittyy voimakkaita mielikuvia, joita ei ole järkevää yrittää pyyhkiä pois, vaan pikemminkin vahvistaa mielikuvia entisestään. Tavoitteena on, että lähijunaliikenteen violetista tulee yhtä lailla vahva lähijunien mielikuvaväri HSL-alueen joukkoliikenteestä puhuttaessa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Miksi violetti?

Vaatimukset värille lähtevät käyttötarkoituksesta. Flirt-junien värityksen lisäksi violetti otetaan käyttöön HSL:n matkustajainformaatiossa eli muun muassa lähijunaliikenteen linjakartoissa. Violetti soveltuu sekä junien väriksi että informaatiokäyttöön tarpeeksi erottuvana värinä. Violetti on väriympyrän vapaa alue, joka ei ole vielä HSL:n käytössä.

Nykyisin käytössä ollut vaaleanvihreä erottuu huonosti raitioliikenteen tummemmasta vihreästä. Flirt-junien vihreä väri valittiin Junakalusto Oy:n tilaamiin juniin 2007 ennen HSL:n perustamista. Vaaleanvihreä on myös näkyvästi käytössä VR:n kaukojunissa ja se on VR:n brändiväri.

HSL haluaakin erottaa HSL-alueen lähijunaliikenteen ja VR:n kaukoliikenteen aiempaa selkeämmin toisistaan. Tilaajaväritys pysyy yhdenmukaisena, vaikka operaattorit vaihtuisivat kilpailutusten myötä.

Joukkoliikenteen sininen, vihreä ja oranssi

Vaikka sinisillä busseilla on vahvat juuret helsinkiläisten mielikuvissa, käytännössä vasta HSL:n sininen tilaajaväritys on yhdenmukaistanut bussikaluston väritystä. Vielä 1950-luvulla bussiyhtiöt ottivat sen värisen auton, mikä koritehtaalta ulos tuli. Myös myöhemmin värikirjoa riitti, sillä kullakin bussiyhtiöllä oli oman värisensä autot. Sininen väri on todennäköisesti saanut kaupunkilaisten mielissä niin vankan sijan, koska HKL:n sinisiä busseja on ollut määrällisesti kaikista eniten.

Raitiovaunut ovat olleet vihreitä ensimmäisistä raitiovaunuista lähtien. Keltainen väri on ehkä tullut lisävärinä mukaan vuosisadan vaihteen ikkunoiden puukehyksistä, jotka olivat keltaisia ja väri sitten “levisi” muuallekin vaunuun. 1980-luvulla tehty oranssi-harmaa värikokeilu jäi lyhytaikaiseksi. Väri herätti helsinkiläisissä niin suurta vastustusta, että vaunut maalattiin uudelleen vihreiksi.

Metron oranssin synty on tarkemmin tiedossa, koska väritys on peräisin 1970-luvulla. Metrokonseptin suunnitelleiden Antti Nurmesniemen ja Börje Rajalinin tavoitteena oli esteettisesti korkeatasoinen metro, joka miellyttäisi matkustajien silmää vuosikymmeniä. He olivat yhteydessä myös asemien suunnittelijoihin niin, että metrosta ja asemista tuli kokonaisuus.

Havainnekuva junavärityksestä sm5_violetti_cmyk.pdf

Piirroskuva junavärityksestä sm5_layout_violetti.pdf

 

Kommentit

suunnittelemassani apinan kaupungissa on tilaasaväritykset seuraavat:
punainen: runkolinjabussi
oranssi: kiertoajelubussi
vihreä:metro
sininen:ratikka
ruskea:x-juna(helsinki-apina)
violetti:yksiraiteisen pikavaunu(yksiraiteisjuna)

Miten entinen Jokeri, nykyinen runkolinja sitten sai värinsä kun oranssihan on metrolle varattu väri...??? Hiukan ristiriitaista väripolitiikkaa..??

Hirvittävä väri! Mikä instanssi tämän on valinnut?

Toivottavasti vapaan taksin kattovalo säilyy keltaisena.

Onko HSL:llä tarkoituksena tulevaisuusdessa maalauttaa Suomenlinnan lauttakin HSL:n tilaajaväritykseen?

Suomenlinnan lautan voisi maalata sateenkaaren väreihin. Näin brändättynä sitä varmaan tultaisiin katsomaan ulkomailta asti.

Suomenlinnan lautalle halutaan brändätä oma vahva lauttaliikenteen mielikuvaväri, mutta koska HSL:n väriympyrästä ei löydy enää vapaita värejä, lautasta luultavasti tehdään sinipilkullinen.

Violetti juna on tosiaan ruma turhine vauhtiraitoineen. Tämä on nyt varmaan sitä kuuluisaa palvelumuotoilua. Ja miksi reittiteksti on kallellaaan junan katolla?

Rumahan toi - violettejä vauhtiraitoja ikkunoiden ympärillä ja katonrajassa! Jos kerran halutaan yhtenäistää ulkonäköä, niin miksi ei junat maalata samalla kaavalla kun bussit? Toinen pää violetti, ja toinen valkoinen - alhaalta ylös asti? Ihmeellistä "brändäystä"...

Hyi hitto kun osaa olla ruma. Violetti on masentava, 70-luvun mieleen tuova ällöttävä väri, joka ei sovi juniin ollenkaan. Järkevintä olisi ollut värjätä junat oranssiksi kuten metrokin.

Jee, uusi violetti ilme! Kaiken muun värisiä ilmeitä lähijunissa jo on ollutkin.

HSL:llä on ilmeisesti jokin erillinen osasto, joka pohtii leipätyönään liikennevälineiden värien muuttelemista milloin miksikin.

Sinisten bussien perinteinen sininen piti muuttaa taivaansiniseksi ja lisätä niihin valkoisia pyörylöitä, ja juuri kun jokeribussit oli saatu vakiinnutettua sinivihreiksi, niistä tehtiinkin oransseja. Myös juniin remontoidaan vähän väliä milloin minkäkin väristä ilmettä.

Perinteisen sinisiä olivat vain Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) bussit. Siltä pohjalta määritettiin myös Helsingin bussiliikenne Oy:n (HelB) autojen väritys. Niiden lisäksi pääkaupunkiseudun sisäisessä liikenteessä on ollut kymmenien muiden bussiyhtiöiden busseja omine väreineen. Kaikissa käytettiin kuitenkin saman järjestelmän lippuja.
HSL:n sinivalkoinen on ns. tilaajaväritys, jota käyttävät useimmat HSL:n tilaamaa liikennettä ajavat yhtiöt. Yhtiön nimi näkyy etuoven yläpuolella ja takaikkunan alla.

Jokeri on vanha brändi josta luovuttiin ja alettiin nimittää oranssibussien reittiä runkolinjaksi

Miten entinen Jokeri, nykyinen runkolinja sitten sai värinsä kun oranssihan on metrolle varattu väri...??? Hiukan ristiriitaista väripolitiikkaa..??

Onhan sillä työllistävä vaikutus kun junia maalaillaan. Mielummin olisin kuitenkin jättänyt lippujen hinnankorotuksen pois ja jättänyt junat ennalleen. Taas menee rahaa kankkulan kaivoon!!

Onhan sillä työllistävä vaikutus kun junia maalaillaan. Mielummin olisin kuitenkin jättänyt lippujen hinnankorotuksen pois ja jättänyt junat ennalleen. Taas menee rahaa kankkulan kaivoon!!

Mietittiinkö edes oranssia värivaihtoehdoksi? Minun, ja näköjään lonen muunkin, mielestä raskasraiteet voisi hyvin brändätä saman värin alle, ei käyttäjää kiinnosta virtalähde. Tai jos ei tätä, niin miksei junia tosiaan maalata sitten violetiksi kokonaan.

Tuo ehdotus omasta tunnuksesta lähijunaliikenteelle oli hyvä! Myöskin yhteinen kartta lähijunille ja metrolle (miksei spårillekin) olisi ei vain hyvä vaan myös miltei pakollinen, ihmeellistä, ettei sellaista jo ole!

Kun HSL:ssä päätettiin junaväristä, oranssi oli yksi tutkituista vaihtoehdoista. Junille päädyttiin valitsemaan oma väri, koska Helsingissä on pitkät perinteet sinisillä Busseilla, vihreillä ratikoilla ja metrolla. Runkolinjat ovat metromaista bussiliikennettä, eikä linjoja ole toistaiseksi useita. Näistä väreistä rakentuu myös HSL:n nykyinen brändi.
Junien kylkien lisäksi violetti näkyy jatkossa myös matkustajainformaatiossa ja runkolinjakartassa, jossa yhdistyvät raiteet ja bussilinjat. Solmupisteissä kohtaavat oranssit ja violetit viivat - jotka viestivät, että pisteessä vaihdetaan liikennemuodosta toiseen.

Eli runkobussit ovat "melkein metroja", mutta metrojunat aivan erilaisia kuin lähijunat.

Miksei lähijunia voisi myös maalata oransseiksi ja yhdistää metro- ja lähijunalinjoja samalle kartalle? Raskaasta raideliikenteestä kuitenkin kyse. Jos Pisara toteutetaan, metro- ja lähijunalinjat ovat vielä paremmin yhteydessä toisiinsa.

IHAN sama minkä värisiä, kunhan liikkuisivat aikataulussa!!!!!!!!!!!!!!!!

Kovin on uskonnollinen väritys ja ei välttämättä kaikkien eri uskontokuntien mieleen.

Miksi keilassa on punainen alue? Näyttää siltä kuin keulan maalaus olisi jäänyt kesken, eikä se sovi tuon lilan kanssa.

Miksi junista ei voisi tehdä kokonaan violetteja, aivan kuten kuten metrotkin ovat kokonaan oranssena? Lika näkyy valkoisessa muutenkin rumasti...

Onko jokin syy sille, että ilmajohtovirrotteiselle kaupunkijunalle pitää olla eri väritys kuin sivukiskovirrotteiselle kaupunkijunalle?

Värien perusteella TeliaSonerako on kilpailutuksen voittanu? Sielä on taas jollekki HSL virkamiehelle keksitty tekemistä ettei tarvi "siirtää muihin tehtäviin" Turhaa rahan polttamista.

Sävyä hieman muuttaisin, ehkä vaaleammaksi? Tai punasävyisemmäksi. Jokatapauksessa paremmin sointuvaksi etupunaisen värin kanssa.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.