Lentoaseman junaliikenne on alkanut sujuvasti

Kehäradan viideskin uusi asema avattiin liikenteelle tänään perjantaina 10. heinäkuuta, kun I- ja P-junat alkoivat pysähtyä myös Lentoasemalla. Liikenne uudella asemalla ja sen ympäristössä on lähtenyt käyntiin hyvin.

Juna pysähtyi Lentoasemalla ensimmäistä kertaa perjantaiaamuna kello 4.27, kun I-juna Helsingistä saapui sinne. Aivan lopullisessa muodossaan asema ei vielä ole, sillä suora yhteys asemalta terminaalirakennukseen valmistuu vasta lokakuun lopussa.

Siihen asti matkustajat voivat kulkea juna-aseman ja terminaalien väliä joko opastettua kävelyreittiä pitkin tai maksuttomalla, jatkuvasti liikennöivällä sukkulabussilla. Kävelymatka aseman uloskäynniltä ykkösterminaaliin on noin 450 metriä ja kakkosterminaaliin 800 metriä. HSL:n oppaat ovat olleet neuvomassa matkustajia sekä juna-asemalla että lentoaseman terminaalissa.

”Liikenne on alkanut hyvin. Ihmiset ovat löytäneet väliaikaiset kävelyreitit, ja myös ilmainen sukkulabussi on palvellut matkustajia ilman ongelmia”, kertoo HSL:n liikennepalvelut-osaston sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo. Uuden aseman avaaminen ei ole myöskään aiheuttanut junille viivytyksiä.

Lentoaseman juna-aseman avautumisen myötä bussin 615 (Rautatientori–Lentoasema) liikennettä on harvennettu. HSL suosittelee lentoaseman matkustajia käyttämään junaa.

Kehäradan varrella myös asuntomessut

Perjantaina alkoivat myös asuntomessut Vantaan Kivistössä, ja sinnekin pääsee näppärästi Kehäradan I- ja P-junilla. Lisäksi Kivistön asemalta messualueen portille on mahdollista matkustaa kuskittomilla ja maksuttomilla CityMobil2-automaattibusseilla, joka ovat osoittautuneet hyvin suosituiksi. HSL on automaattibussien kokeiluhankkeessa mukana.

Runsaan kilometrin matkan Kivistön asemalta messualueelle voi taittaa myös asuntomessujen järjestämillä tavallisilla busseilla tai kävellen.

Kommentit

HSL on tehnyt raideliikenteeseen pohjautuvan strategian ja kyllä strategian tekijän tehtävä on huolehtia siitä, että strategia toteutuu suunnitellusti. Jos näin ei tapahdu on valittu väärä strategia. HSL voisi lopettaa itsensä kehumisen ja katsoa itseään peilistä ja kysyä onko oikeasti tehty hyviä ratkaisuja? Jos ei ole niin pitäisi tehdä korjauksia muulla tavalla kuin syyttämällä jotakin toista esim. veturinkuljettajia. Juna on epäluotettavin kulkuväline stadissa, miten kauan kestää että HSL tajuaa sen? Toinen asia...miten kauan Kutsu Plus ajelee tappiolla veronmaksajien piikkiin??

Lisäksi eikö edes noita I-junia saisi lähtemään rautatieasemalla raiteilta 4-10, ettei tarvitsisi kävellä puoli matkaa Pasilaan päästäkseen edes junan kyytiin?

Todellakin. Itsekin erehdyin kuvittelemaan, että Tietotien puoleinen sisäänkäynti olisi etäisyydellä "noh portaat ylös laiturin päästä". Mitä vielä. Sinne kävellään ensin viitisen minuuttia käytävää pitkin ja kolmet setit rullaportaita. Toisin sanoen siirtymää on varmasti n. 500 metriä ennen kuin päästään edes maan pinnalle. Siitä sitten työmaa-alueiden ja parkkipaikkojen läpi terminaalia etsimään tai bussilla - ihan sama, joka tapauksessa menee vähintään 5-10 minuuttia lisää, pahimmillaan 15 minuuttia ennenkuin saavut mihinkään minkä voisi hyvällä sydämellä laskea lentokentän matkustajaterminaaliksi kuuluvaksi osaksi.

Aika paksua HSL:ltä kutsua tätä lentokenttäyhteydeksi. Yhteys on johonkin hevon kuuseen, josta on valehtelematta vähintään 10-15 minuutin matka terminaaliin.

On myös varsin käsittämätöntä miksi terminaalin sisäänkäyntiä ei priorisoitu tai miksi se ei valmistunut ajallaan, kun koko projektin valmistumista muutenkin viivästytettiin vuosi (tunnelirakentamisen ongelmien vuoksi, joiden ei pitäisi minkään järjen mukaan vaikuttaa asemien sisäänkäyntien rakentamiseen).

Kuinka pitkä on kävelymatka aseman uloskäynniltä junan itsensä pysähtymiskohtaan laiturilla? Lisätäänpä vielä nämä metrit analyysiin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.