Malmista runkolinjojen risteysasema – bussiterminaalin kunnostustyöt alkavat

Malmin rooli HSL-alueen keskeisimpänä vaihtopaikkana vahvistuu elokuussa, kun Malmin kunnostettu bussiterminaali avautuu liikenteelle. Terminaalin rakennustyöt alkavat tiistaina 12. toukokuuta, jolloin bussit siirtyvät käyttämään väliaikaisia pysäkkejä Latokartanontien ja Kirkonkyläntien varressa.

Terminaalin perusparannuksen tarkoituksena on kehittää joukkoliikenneyhteyksiä Malmin aseman ympäristössä. Erityisesti taustalla on 10. elokuuta aloittava Vuosaaren ja Myyrmäen välinen runkobussilinja 560, joka kulkee Malmin aseman kautta. Linjan myötä Malmista tulee asema, jolla kaksi runkoyhteyttä – pääradan junat ja runkobussi – kohtaa.

Malmin terminaalin perusparannus oli luontevaa sovittaa yhteen uuden runkolinjan avautumisen kanssa, sillä pysäkkejä uudistetaan runkolinjastandardien mukaiseksi myös muualla uuden linjan reitin varrella.

Lisäksi 1.7. alkava Kehäradan junaliikenne lisää junaliikenteen tarjontaa Malmilla merkittävästi: junat alkavat kulkea Malmilta Helsingin päärautatieasemalle ja Tikkurilaan päiväsaikaan metromaisin vuorovälein. Samalla Malmi tarjoaa vaihtoyhteyden esimerkiksi Itä-Helsingistä lentoasemalle.

Malmin terminaalin perusparannuksessa bussilaiturien määrä ja sijainti muuttuvat hieman, ja samalla pysäkkien kaareva muoto korvataan suoralla, minkä seurauksena myös bussin keski- ja takaovi saadaan paremmin kiinni laituriin. Myös terminaalin laiturien numerointi ja osa linjojen lähtölaitureista muuttuu 10.8 alkaen.

Rakennustyöt Malmin terminaalin ympäristössä jatkuvat vielä terminaalin avaamisen jälkeen, sillä Kirkonkyläntien sillan peruskorjaus kestää pidemmälle syksyyn. Myös runkolinjan 560 uusi idän suunnan pysäkki Malmin vanhan aseman edessä Kirkonkyläntiellä otetaan myöhemmin syksyllä käyttöön. Samalla liikennejärjestelyt muuttuvat Pekanraitin ja Torikadun välillä, sillä Kirkonkyläntielle ja Latokartanontielle rakennetaan bussi- ja pyöräkaistoja.

Pysäkkimuutokset Malmin terminaalin ympäristössä astuvat voimaan 12.5. kello 14, ja niistä voi lukea tarkemmin täältä.

Kommentit

Tosiaan Malmin asema kaipaa kunnostusta. Liukuportaat, hissit ja sateensuojat ovat onnettomat. Asemalle liukuportaita noustaessa vastaan tulee suoraan nousijoiden eteen avautuva ovi, joka aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita, kun jono pysähtyy, mutta portaat liikkuvat. Ahtautta lisää kapeita portaita pitkin kiipeävä joukko pakkautuu samoille huonosti suunnitelluille oville.

Jos Malmilla jotain pitäisi kunnostaa, niin se on juna-asema. Tällä hetkellä Malmi kilpailee vahvasti Helsingin rähjäisemmän aseman tittelistä - ikkunoita rikki, rullaportaat usein epäkunnossa ja portaat laiturille ahtaat aina kun Helsingistä tulee juna.
Jos Malmi on niin tärkeä risteysasema, niin miksei sitä kunnosteta? Vantaa on korjannut asemiaan kehäradan liikennettä varten, miksei Helsinki tee samaa? Ja Malmista voisi aloittaa.

Tuota Malmin terminaalia voisi kehittää matkustajaystävällisemmäksi parantamalla sateen- ja tuulensuojaa.

Olisiko ollut paikallaan tiedottaa hiukan aiemmin matkustajille.?

Tehkää jotain myös Oulunkylässä! Sieltähän puuttuu kokonaan hissiyhteys asematunnelista runkolinjan 550-pysäkille.

Hissiä ei tarvita, mutta voisi mennä silta suoraan juna-asemalta 550-pysäkeille, nyt portaissa joutuu väistelemään hitaasti liikkuvia ihmisiä, kun juoksee bussista junaan tai junasta bussiin.

Sieltä tunnelistahan pääsee pysäkeille, miksi hissi tarvittaisiin? Esteetön kulkureitti on niistä portaista vielä eteenpän parikyt metriä, sillan toisella puolella.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.