Muutoksia Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan

HSL on tehnyt muutoksia Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan asiakaspalautteiden pohjalta.

Uutta suunnitelmaluonnosta on mahdollista tarkastella ja kommentoida 1.3. saakka HSL:n nettisivulla ja Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa. Palautteen antaminen on mahdollista myös HSL:n palautelomakkeella sekä 9. ja 10.2. järjestettävissä esittelytilaisuuksissa.

Uuteen suunnitelmaluonnokseen on tehty muutoksia linjojen 72, 69 ja 70 reitteihin sekä linjojen 68, 71, 77 ja 79 liikennöintiaikoihin. Muutokset linjastosuunnitelmaan on pyritty tekemään siten, että ne palvelisivat mahdollisimman suurta matkustajajoukkoa. Kaikkia palautteissa esitettyjä toiveita ei ole kuitenkaan ollut mahdollista huomioida, koska liikenteen järjestämiseen on käytettävissä rajallinen rahamäärä. Lisäksi joistakin edellisessä suunnitelmaluonnoksessa esitetyistä parannuksista on jouduttu luopumaan, jotta suunnitellun liikenteen kokonaiskustannukset eivät kasvaisi.

HSL julkisti Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman luonnoksen kommentoitavaksi 23.12.2014. Linjastosuunnitelmasta järjestettiin asukastilaisuus Malmitalolla 15.1.2015. Asukastilaisuuden lisäksi palautetta on kerätty linjastosuunnitelman blogissa ja HSL:n palautejärjestelmän kautta.

Luonnoksen esittelytilaisuudet 9. ja 10.2.

Suunnitelmasta järjestetään asukkaille ensi viikolla kaksi esittelytilaisuutta. Ensimmäinen asukastilaisuus järjestetään Karviaistien koulussa (Karviaistie 1) maanantaina 9.2. klo 18–20. Tässä asukastilaisuudessa käsitellään pääosin pääradan länsipuolisen alueen linjastosuunnitelmia. Toinen asukastilaisuus järjestetään Jakomäen peruskoulussa (Huokotie 3) tiistaina 10.2. klo 18–20. Tässä tilaisuudessa pääosassa on pääradan itäpuolisen alueen linjastosuunnitelma.

Molemmissa tilaisuuksissa kuullaan kaksi samansisältöistä alustuspuheenvuoroa klo 18 ja klo 19, joiden jälkeen noin klo 18.30–19 ja klo 19.30–20 asukkailla on mahdollisuus tutustua suunnitelmakarttoihin ja keskustella pienryhmissä suunnittelijoiden kanssa.

Voidaksemme ennakoida tilaisuuksien kävijämäärää pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuksiin tällä lomakkeella. Ilmoittautuminen ei ole pakollista eikä sitovaa.

Kommentit

eipä näköjään HSL:ää (enää) kiinnosta koillisen ihmisten huoli ja epätietoisuus todellisuutteen liittyvistä liikkumisesta/ matkustamisesta. VR:n (useat) jumit?!

Suunnitteilla olevien bussilinjojen 611 ja 611b vuorovälit ovat naurettavan pitkät ruuhka-aikana. Nykyisellään väli on noin 10 minuuttia ja bussit 70t ja 70v ovat täysiä. Sunnuntaina meno kaupungin keskustaan nykyäänkin on aivan naurettavaa linjalla 70 ,joka kiertää esim. Malmin ja Pihlajamäen (joiden asukkaat pääsevät kulkemaan monilla muillakin busseilla).Linjan 70v(myös uudet linjat) pitäisi kulkea myös sunnuntaina kaupunkiin ,vaikka pidemmällä vuorovälillä. Siltamäki/Suutarila alueelle halutaan bussilinjoja ,joilla pääsee nopeasti keskustaan(70V) Tuusulanväylän kautta ja kenties Malmille. Ei ole tarvetta päästä suorilla yhteyksillä Itäkeskukseen tai Herttoniemeen.

Käsittääkseni vuorovälit pysyvät aivan samana kuin nytkin. 611 vuoroväli on 15-20 minuuttia ja 611B vuoroväli 15-20 minuuttia. Nämähän eivät siis lähde samaan aikaan eli todellisuudessa vuoroväli on 7,5 - 10 minuuttia.

Kyllä,kannatan nopeaa yhteyttä (70V) keskustaan,myös sunnuntaina.

Minulla on vielä useita avoimia kysymyksi liittyen HSL:n linjastosuunnitelmaan. Toivon vastuaksia. Mikä on Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman tavoite? Mitä hyvää tästä seuraa?

Mikä on matkustajien tyytyväisyys Koillis-Helsingin nykyisiin bussilinjoihin? Onko HSL saanut asukaspalautetta, jossa toivotaan muutoksia nykyisiin bussilinjoihin? Mistä tulee tarve lopettaa bussit 76A ja 76B ja muuttaa bussin 74 hyvä reitti? Miksi Lentoasemalle kulkevat junat eivät pysähdy Tapanilassa, vaikka kaikilla muilla asemilla pysähdytään?

Koillis-Helsingin liikennejärjestelyjä koskeva epäkohta on, että lentoasemalle kulkevat junat eivät HSL:n suunnitelman mukaan pysähdy Tapanilassa. Kaikilla muilla asemilla kyllä. Pysähtyminen Tapanilassa ei pidentäisi matkantekoa juurikaan ajallisesti, mutta se vahvistaisi selvästi Koillis-Helsingin poikittaisliikennettä. Vielä voi HSL vetää suunnitelmansa takaisin ja kuunnella asukkaita. Ehjää ei kannata korjata. Tämä on hyvä ohje myös HSL:n suunnittelijoille.

Mistään HSL:llä ei ainakaan minulle ilmene, onko kysymys esimerkiksi asukkaiden tarpeista ja toiveista muuttaa bussilinjojen reittejä.Myöskään suunnittelusta vastaavan henkilön nimi ei ole esillä. Käsitykseni mukaan suunnittelusta on vastannut HSL:n suunnitteluosaston johtajalta Tero Anttila. Onko näin?

Nyt toivoisin vastauksia niin itsellenikin kuin Helsinkiläisille. Toivon, että HSL:n hallitus korjaa suunnitelmansa niin, että nykyiset bussilinjat, joihin matkustajat ovat tyytyväisiä säilytetään ja lentokenttäliikenteen suunnitelmaa korjataan niin, että junat pysähtyvät myös Tapanilassa.

Vastaatkaahan HSL Päiville ja meille muillekin miten tosiaan kävelemme jos on sairauksia ja matkat pitenevät ja bussi 72 ei kulje

Saanko vastauksen Hsl:tä: miten pääsen jatkossa Kotinummentieltä (72 nykyinen pysäkki) Suutarilantien varren pysäkille (Soinintie) , josta uusi 72 reitti tulee kulkemaan. Matkaa tulee olemaan lähimmälle, uuden suunnitelman mukaiselle 72:n pysäkille yli kilometri. Olen lonkkavaivainen ja en voi kävellä pitkiä matkoja. Ei taida olla mitään linjaa , joka kulkee esim. Yrttimaantien kautta. Miten me ko.alueen asukkaat huomioidaan? Liityntälinja?
Olen töissä Mäkelänkadun varrella ja bussi 72 on ainut mikä sinne menee kotikulmiltani.

herätys! tänäänkin on hyvä esimerkki 'sujuvasta' pääsystä keskikaupungille, VR:n suhteen, joten sujuvat suorat bussilinjat on taattava kaupunkiin, että asukkaat pääsevät töihinsä ja hoitamaan asioita, kun yksi piuha menee poikki koko VR pysähtyy - matkusta siinä sitten

Päättäjät, olkaa hyvä ja ajelkaa itse busseilla. 70t ja 70v aina tupaten täynnä, ei mahdu edes istumaan. 611 bussit ei todellakaan auta asiaa jos menee noin harvoin. 70t ja 70v hyviä busseja ja päättäri puistolan asemalle ja 70t menisi töyrynummen kautta. Sillee toimisi! Ja myös sunnuntai liikenne ehdottomasti suutarilaisille!!

Siltamäki-Suutarila-Sura ry:n kannanotto koskien Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaa

YLEISTÄ
Siltamäki – Suutarila – Töyrynummi – alue sijaitsee koillisen Helsingin luoteiskulmassa. Lännessä ja luoteessa rajanamme on Keravan joki, pohjoisessa Kehä III, idässä Tapulikaupunki ja etelässä Tapaninvainio. Sijaintimme kaupungin reuna-alueella asettaa haasteita liikennejärjestelyille. Reuna-alueen kannalta sujuvat liikenneyhteydet ovat asukkaille keskeisen tärkeitä elämisen ja hyvän arjen kannalta.

Viime aikojen kokemuksen perusteella voimme todeta, että vaikka täydennysrakentamista on saatu aikaan Taivaankannelle, Lasinpuhaltajantielle, Riddarsbyhyn, Böstaksentielle, Pallomäelle, Kontiaisentielle ja Siltalanpuistoon on kaavoitettu asunnot n. 850 asukkaalle nämä muutokset/suunnitelmat eivät ole sanottavasti vaikuttaneet virkamiesten ratkaisuihin ja suunnitelmiin aluettamme koskevissa kysymyksissä. Sama näyttää valitettavasti koskevan myös HSL:n suunnittelua. Siltamäki ja Suutarila ovat olleet linjojen pääteasemia useita kymmeniä vuosia, joten lapsirikkaan ja ikääntyvän alueemme asukkaille on löytynyt istumapaikka sekä tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille. Näin tuskin enää jatkossa on näiden suunnitelmien valossa.

Suunnitellun uuden yleiskaavan mukaisen uuden liikenneverkon rungon muodostaa pikaraitiotieverkko. Alueemme asukastilaisuuksissa lupailtiin Jokeri 2:n kulkevan alueemme eteläosan (Tapaninkyläntie) kautta. Tästä hyvästä on nyt luovuttu ja Jokeri 2:n reitti on siirretty muutama kilometri etelään. Suunnitellussa yleiskaavassa kaupunkibulevardit edustavat uutta innovaatiota, joka johtaa muutaman esikaupunkikeskuksen kehittämiseen (meillä = Malmi). Näin kaupungin reuna-alueet jäävät vähäiselle huomiolle ja niille tehdään vain se, mikä on välttämätöntä. Tämä välttämättömyyden kohtalo näyttää nyt toteutuvan myös Siltamäki-Suutarila-Töyrynummi –alueella, koska asukkaiden sijoittumista ja asukasrakennetta ei ole otettu huomioon linjastosuunnitelmia tehtäessä. Ts. asukaslähtöisyys ei toteudu alueemme osalta nyt esitetyssä linjastosuunnitelmassa.

Reitti 70
Malmi - Pihlajanmäki - Lahdenväylä - Sturennkatu - Töölö – Kamppi

Nykyesityksen mukaan 70T poistuu kokonaan ja linjan 70 sekä liikennöintiajankohta että -reitti muuttuvat merkittävästi. Linja 70 ei kulkisi lauantaisin eikä sunnuntaisin lainkaan. Suunnitelmassa ei ole taaskaan huomioitu meidän reuna-alueella asuvien tarpeita ja nykisinkin vähäisiä bussiyhteyksiä. Mikäli suunnitelma toteutuu nyt esitetyssä muodossa, se poistaa yhteydet Viikin ja Kumpulan kampuksille sekä Kampiin, josta on jatkoyhteydet Espooseen, Otaniemen kampukselle sekä pitkän matkan busseihin. Toisin sanoen alueemme opiskelijoiden (HOAS), ikä-ihmisten ja länsisuunnalla työskentelevien ihmisten tarpeita ei ole huomioitu.

Perustellessaan alueen asukkaille Suutarilan siirtolapuutarhahanketta kaupunkisuunnittelijoiden yhtenä perusteena oli hyvät julkiset yhteydet siirtolapuutarhamökeille. Tämä linjastosuunnitelma ei heille hyviä yhteyksiä suo. Sillä tuskinpa he kaikki tulevat Itäkeskuksen suunnalta ja toisekseen tuskinpa he kantamuksineen ovat kovin halukkaita vaihtojen kautta kulkemaan, ts. he käyttävät omia autojaan.

Muutosesitys:
Esitämme, että linja 70 muutetaan toteuttamaan nykyisen 70T:n reittiä ja ajamaan myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Näin palveltaisiin sekä alueemme kaikkia asukkaita että liittymäliikennettä.

Reitti 72
Siltamäki - Siltakylä - Tapaninvainio - Pukinmäki - Oulunkylä – Rautatientori

Käsityksemme mukaan alueemme pääsääntöiset kulkusuunnat ovat Malmin ohella joko Tuusulantien tai Malmin kautta keskustaan, vähemmän Itäkeskukseen.
Nykyesityksen mukaan meille täällä reuna-alueella asuville tarjotaan vain kaksi vaihtoehtoa päästä keskustaan, joista vain toinen liikennöi myös sunnuntaisin. Meillä ei ole mahdollisuutta käyttää rautatietä, vaan joudumme turvautumaan joukkoliikenteen muutamaan bussivuoroon tai omaan autoon. Jos nykysuunnitelma toteutetaan, matka-aikamme pitenee ja kulttuuripalvelujen saavutettavuus huononee eivätkä suutarilalaiset pääse sunnuntaisin lainkaan keskustaan.

Muutosesitys:
Esitämme, että linjan 72 päätepysäkki siirretään Siltamäestä Suutarilaan (Hehkulanka). Lisäksi esitämme, että linja 72 ajaa Siltamäestä suoraan Tuomarinkylään ja siitä edelleen Tuusulantietä Keskustaan.

Reitti 79
Puistolan asema - Suutarila - Siltamäki - Suutarilantie - Malmi - Savela - Pihlajamäki - Latokartano - Siilitie - Herttoniemi

Ei kommentoitavaa.

Reitti 561B
Tapanilan urheilukeskus - Töyrynummi - Siltamäki - Malmi - Itäkeskus

Ei kommentoitavaa.

Reitti 611
Tikkurila - Viertola - Suutarila – Siltamäki - Tuomarinkylä - Tuusulanväylä - Rautatientori

Vuoroväli on ruuhka-aikoina pitkä.

Muutosesitys:
Linjan 611 tulee kulkea myös sunnuntaisin.
Reitit 611 ja 611B tulee suunnitella yhdessä niin, että ruuhka-aikojen osalta vuoroväli on 10 minuuttia.

Reitti 611B
Suutarila - Siltamäki - Tuomarinkylä - Tuusulanväylä - Rautatientori
ruuhkavuoro
Vuoroväli on pitkä.

Muutosesitys:
Reitit 611 ja 611B tulee suunnitella yhdessä niin, että ruuhka-aikojen osalta

Kun tarkastelee HSL:n julkaisemaa listaa vaihdottomista yhteyksistä keskustaan, huomaa kummallisen asian. Ainoana alueena Tapaninkylästä ei pääse vaihdottomalla yhteydellä keskustaan. Se ainoa linja 72 vietiin Siltamäkeen, josta kulkee jo kaksi muutakin linjaa.611 ja 611B. Ei tunnu oikeudenmukaiselta eikä järkevältä. Alueella on puhuttu ja toivottu,että linja 72 voisi jatkaa Siltamäestä Erä:n talolle. Siitä hyötyisivät kaikki. Tapanilan ja Tapaninkylän asukkaat. Töyrynummelalaiset ja Siltamäkeläiset. Myös bussilinja saisi lisää käyttäjiä reitin varrelta. Kannatettava esitys!!!! Toivottavasti se saa kannatusta myös HSL:tä.

Siis 611 ja 611 b ovat yhdessä entinen 70v. Linja lähtee Tikkurilasta ja mutkittelee pitkin Tammistoa ja Torpparinmäkeä keskustaan. Alueelta on vähennetty kokonaan 70 sekä myös 77A. Se, että 72 lähtee Siltamäestä auttaa tilanteessa hieman, mutta ei paljon. Bussi voisi mennä ihan mitä reittiä tahansa mutta Siltamäen mutka on todella tarpeellinen. Jos 70 tulee takaisin niin sitten tilanne on eri.

611 B kulkee vain ruuhka-aikana ja 611 lähtee Tikkurilasta ja kiertää Viertolan-Suutarilan-Siltamäen-Tammiston ja Torpparinmäen kautta. Bussi tulee olemaan todella täysi ja toivon todella, että 70 tulisi takaisin. Siltamäki-Suutarila -alueella on myös työpaikkoja ja kerrostalo-alue, tuon 70:n poistuminen jättää ison aukon.

Tullivuorentieltä poistetaan 77A/577 ja 74. Tilalle piti tulla usein kulkeva tynkäkokoojalinja, jolla pääsee vain juna-asemalle ja Malmin sairaala-alueelle. Nyt sekin muutetaan harvoin kulkevaksi 69:ksi, jolla pääsee Malmin, Pukinmäen ja Pasilan juna-asemille, joille pääsemme nopeammin Malmin asemalta junalla. Pasilan aseman jälkeisen reitin varrelle pääsee nopeammin Malmilta junalla + bussilla. Miksei tehdä Tapaninkylään ja Tapaninvainioon syöttölinjaa juna-asemalle? Voisiko joku selittää mihin tarvitaan 560 eli Jokeri 2:sta? En ole vielä keksinyt miksi haluaisin päästä Myyrmäkeen tai Vuosaareen, vai onko se puhdas työmatkalinja? Minä haluaisin mieluummin päästä Itikseen ja Jumboon tai Kehä I:stä pitkin Espooseen.

Apua mitä missasin. Vuorotyö, siis enkö pääse suoralla linjalla aikaisin aamusta ja myöhään illasta keskustaan suutarilasta?

72 kulkemaan Yrttimaantieltä Suutarilaan! Muuten alue jää mottiin.

Mun mielestä 70t ja 70v voisivat jäädä ja päättärit puistolan asemalle ja 70t menisi töyrynummen läpi malmi-kamppi! Ja 70v jatkaisi normaalist ja myös sunnuntaisin. Kiitos

Näin on!
Muuten sitä joutuu muuttamaan muualle kun ei pääse liikkumaan.

Suutarila-Siltamäki alueen koko bussiliikenne kulkee ostokeskusken kautta. Reuna-alueilla asuvien yhteydet on unohdettu kokonaan. Tervetuloa vaan päättäjät räntäsateessa kävelemään kilometrien päähän ostarin pysäkeille. Suutarilan tielle myös joukkoliikennettä! Oletteko helvetin hävyttömät nyt lakkauttamassa myös 77 A liikennöinnin? Viikonlopun liikenne myös kuntoon!

Hyvät kulkuyhteydet tukevat toimivaa arkea. Vetoa Hsl:n hallitukseen, jotta Koillis-Helsingin liikenneyhteyksiä ei heikennetä. Lue lisää www.mirkavainikka.fi

Voisiko nämä äänten kerääjät pysyä täältä blogista poissa???

Kiitos 72:n säilyttämisestä lähes ennallaan.

Älytöntä että tarkoitetun liityntäliikenteen bussilinjat laitetaan kulkemaan pelkästään ns. pääväyliä pitkin ikäänkuin se nopeuttaisi pääsyä asemalle, mutta miten on unohdettu että ihmisten ptäisi päästä alle puolen kilometrin päästä nousemaan siihen keräilybussiin? Eikö tarkoitus ole että bussit kulkee läheltä kotia ja yhteydet toimii, kun nyt kaikki tehdään vain ja taas itsetarkoitusta eli busseja ei ihmistä varten? Itselläni yhteydet paranee juuri siksi että bussit ajelee letkassa kirkonkyläntietä pitkin ja ihmiset joutuu selvitytymään pysäkeille kilometrin matkoja, ei mitän järkeä. Hyvä sinänsä että myös suoria yhteyksiä keskustan suuntaan on ajateltu, koska muuten en pääsisi mihinkään viikonloppuisin, kun juna ei vie mihin sinne matkustan.

Niin ja suutarilasta ei pääse mihinkään että näin.

Katsotaan miten käy, toivottavasti päättäjät tekevät oikeat ratkaisut, että 72 kulkee myös Yrttimaantietä edelleen ja kaikilla olisi mukava lähteä aamuisin töihin ja kouluun eikä tarvitsisi heti aamusta sadatella helvetin päättäjiä.

Kyllä on kumma,että hyvä pitää aina pilata!
Matkustajia nykyisen 72:n pysäkeillä seisoo yllinkyllin bussia odottamassa täällä viimeisilläkin pysäkeillä eli eikö sitä linjaa voisi ajaa edelleenkin Yrttimaankautta ?! Tässä joutuu oikeasti ostamaan auton, kaikista ei ole liikuntarajoitteiden vuoksi kulkemaan pitkiä välejä lähimmälle bussipysäkille. Jättäkää ne julkkikset palkkaamatta mainoskasvoiksi niin rahaa riittää siihen mihin HSL on tarkoitettu!!!

Korjattu linjamuutos heikentään oleellisesti Ala-Malmilla ja erityisesti Ala-Malmin uusilla ja tulevilla asuinalueilla asuvien ihmisten liikkumista julkisilla kulkuvälineillä. Linjan 74 reittimuutos lopettaa kokonaan mahdollisuuden päästä yhdellä bussilla keskustaan tai ainakin Hakaniemeen saakka. Samoin linjojen 77A ja 577 lakkauttamisella on huomattavat vaikutukset. Nämä muutokset vaikuttavat useiden lasten koulumatkoihin. Varsinkin yläasteikäiset ja lukiolaiset joutuvat kulkemaan kouluihinsa (mm. Kotinummen koulu, Ylä-Malmin peruskoulu, Pihlajamäen koulu, Viikin normaalikoulu, Helsingin medialukio ym.) julkisilla kulkuvälineillä, koska ko. alueen yläaste lakkautettiin muutama vuosi sitten. Alueelle rakennetaan hyvin pian lisää asuntoja, sekä pientaloja että kerrostaloja, aivan päiväkoti Poutapilven viereen. Onko tätä väestön "äkillistä" lisääntymistä otettu mitenkään huomioon? Teerisuontien, Tullivuorentien ja Nallenmäen asukkaat ovat pitkään toivoneet tiuhempia vuorovälejä sekä Malmin keskustan suuntaan että Hakaniemen suuntaan, mutta nyt edessä on pelkästään palvelujen heikentämistä. Pyydän vielä harkitsemaan uudelleen tämän alueen linjamuutoksia ja ottamaan huomioon alueen väestökehitys sekä koululaiset. Muutoksen jälkeen matka Tullivuorentieltä Helsingin medialukioon pitenee 10 minuutista yli puoleen tuntiin. Palauttakaa linja 74 entiselle reitilleen Tullivuorentien ja Sepänmäen kautta.

Päiväkoti Poutapilvessä on paljon lapsia myös muualta kuin Ala-Malmilta, ja se on usein ollut alueen päivystävä päiväkoti lomien aikaan. Uuden suunnitelman mukaan monen julkisia käyttävän perheen päiväkotimatkat vaikeutuvat tai muuttuvat jopa mahdottomiksi. Edellisen kommentoijan tavoin toivon, että harkitsette vielä 74:n reittimuutosta uudelleen.

Pääsehän suutarilasta aamu kuudeks Rautatietorille?? Samoin illalla klo:23 jälkeen takas Suutarilaan?? Jä ei tarvis mitään tuntia odotella, mites 70 bussi? Ei näkynyt kartassa

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.